Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
1 time siden, Absol skrev:

Mates inn med kjeler? Nå ble jeg nysgjerrig. 😂😂😂

Men hva er det som definerer Ariel som en hvit karakter? (annet enn det faktum at Disney forholdt seg til hva som var PC for 30 år siden og dermed valgte å tegne henne hvit) hun bor nede i havet, hc Andersen beskrev henne som grønn i havfrueform og viktigst av alt, hun er et mytologisk vesen. 

Er PC greit når det går den hvite veien men ikke når det går en farget vei? 

Hadde det vært snakk om Elsa eller Snøhvit skulle jeg stått ved siden av deg og viftet med protestskilt, men i dette tilfellet er der ingenting annet enn Disneys politiske korrekthet som har definert Ariel sin etnisitet, og da synes jeg det er akseptabelt at politisk korrekthet definerer den i en ny versjon også. 

Men om de ikke gir henne rødt hår blir jeg skuffa 😂

Jeg har jo skrevet dette flere ganger nå. Hvorfor må jeg utdype ytterligere?

Dette er enkelt. For 30 siden laget Disney sin Ariel i den lille havfruen, som siden har blitt ikonisk. Ja man kan, med loven i hånd, forandre den karakteren. Man kan også forandre James Bond til en homofil svart mann. Men hvorfor? Hvorfor må de forandre noe som har oppnådd kultstatus for millioner av mennesker? Hvorfor ansetter de ikke en mørkhåret jøde?

Dette er viktig for fansen! Vi ser det på tvers av flere sjangere og også utenfor rasekonflikt. Når Transformers filmene kom på kino ble det mye kontroverser fordi mange av figurene ikke hverken lignet eller hadde egenskapene til sine klassiske tegnefilm versjoner. Fansen var opprørte! Når Ben Affleck ble hyret som Batman ble det nærmest opptøyer. Dette handler ikke om rase! Det handler ikke om å dure ivei og lage masse hvite filmer og å holde svarte nede. Det handler om å gjøre karakterer rettferdighet. Det handler om respekt for fansen.

Disney fucker opp historier kun for å fremstå som mangfoldige og politisk korrekte. Det er svakt! Det er ikke riktig grunnlag for å ødelegge slike klassiske historier for så utrolig mange kun for å please en liten gruppe feilfokuserte individer. Hårreisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil folk f.eks ha en mørkhudet Disney prinsesse, så får heller Disney lage en helt ny Disney film med en lesbisk, asiater, jøde, polsk, rosa, en med afro og what not prinsesse, men la nå Ariel være som hun er og ikke endre helt på det. Folk blir skuffet og opprørt, hvis Den Lille Havfrue var de sin favoritt film som barn. Sånn er det bare faktisk og folk må bare godta det, selv om de mener det er superduper teit å reagere og ikke skjønner hvorfor folk blir skuffet 

Men som sagt, jeg kommer til å se filmen  

Endret av smalls
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så fryktelig opptatt av hvem som har hatt det verst? 9/10 rødhårede blir mobbet i dag pga utseende. Tror du det finnes tilsvarende tall for mørkhudede?

Skal vi se på hvem som har det verst i dag burde vi se til jødene. Lang historie med utrenskning, fordrivning og diskriminering, og blir den dag i dag fortsatt forfulgt og mobbet. 

La oss gjøre alle disneykarakterer jødiske 👏

Anonymkode: f0cf7...05e

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og svarte har ikke hatt like ille som jødene. 

Anonymkode: f0cf7...05e

Du er klar over at svarte jøder finnes, right? Les om hvordan svarte jøder blir behandlet i dagens Israel du.  

Ariel kan være både mørkhudet og jødisk, så flott!

Endret av Jimins
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HarryDotter skrev:

Jeg har jo skrevet dette flere ganger nå. Hvorfor må jeg utdype ytterligere?

Dette er enkelt. For 30 siden laget Disney sin Ariel i den lille havfruen, som siden har blitt ikonisk. Ja man kan, med loven i hånd, forandre den karakteren. Man kan også forandre James Bond til en homofil svart mann. Men hvorfor? Hvorfor må de forandre noe som har oppnådd kultstatus for millioner av mennesker? Hvorfor ansetter de ikke en mørkhåret jøde?

Dette er viktig for fansen! Vi ser det på tvers av flere sjangere og også utenfor rasekonflikt. Når Transformers filmene kom på kino ble det mye kontroverser fordi mange av figurene ikke hverken lignet eller hadde egenskapene til sine klassiske tegnefilm versjoner. Fansen var opprørte! Når Ben Affleck ble hyret som Batman ble det nærmest opptøyer. Dette handler ikke om rase! Det handler ikke om å dure ivei og lage masse hvite filmer og å holde svarte nede. Det handler om å gjøre karakterer rettferdighet. Det handler om respekt for fansen.

Disney fucker opp historier kun for å fremstå som mangfoldige og politisk korrekte. Det er svakt! Det er ikke riktig grunnlag for å ødelegge slike klassiske historier for så utrolig mange kun for å please en liten gruppe feilfokuserte individer. Hårreisende!

Så det det egentlig handler om er at du føler du, som tilskuer, burde ha makt til å avgjøre hvem Disney ansetter til å spille en rolle? Det er en film 😂😂😂

Jeg satser på at Disney har ansatt den beste til jobben uten å tenke på hverken hud eller fiskehale 😊 gleder meg til filmen jeg. 

Og minner til slutt om at både transformers og batman selger som bare det til tross for at noen høylytte sutrefans klagde. (og tipper de så filmene, alle sammen 🤣) denne "alt var mye bedre før" og "vimå ha det sånn, for sånn har det alltid vært" holdningen begrenser på veldig mange felt. 

Og så lurer jeg på hvem som skal spille Ursula... Hun er jo tross alt lilla 😂😂😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
36 minutter siden, Absol skrev:

Så det det egentlig handler om er at du føler du, som tilskuer, burde ha makt til å avgjøre hvem Disney ansetter til å spille en rolle? Det er en film 😂😂😂

Jeg satser på at Disney har ansatt den beste til jobben uten å tenke på hverken hud eller fiskehale 😊 gleder meg til filmen jeg. 

Og minner til slutt om at både transformers og batman selger som bare det til tross for at noen høylytte sutrefans klagde. (og tipper de så filmene, alle sammen 🤣) denne "alt var mye bedre før" og "vimå ha det sånn, for sånn har det alltid vært" holdningen begrenser på veldig mange felt. 

Og så lurer jeg på hvem som skal spille Ursula... Hun er jo tross alt lilla 😂😂😂

Ja du får kose deg med nye Ariel. Og den fremtidige transseksuelle asiatiske James Bond som jobber for å drepe antihomofile tyranner.

Så får resten av oss, som fortsatt syntes en god og riktig portrettert karakter er det viktigste i film, kose oss med allt annet en PK Disney i tiden som kommer.

Og nei, det er ikke noen få som skriker høyt. Akkurat denne casen med Ariel har fått flere millioner til å reagere! Som mediene så fint rapporterer "internet koker"

Kanskje dere som elsker dette PK hysteriet burde lære dere å se litt omkring på hvor mange som faktisk får opplevelsen sin forringet pga dette røret dere fremmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, HarryDotter skrev:

Ja du får kose deg med nye Ariel. Og den fremtidige transseksuelle asiatiske James Bond som jobber for å drepe antihomofile tyranner.

Så får resten av oss, som fortsatt syntes en god og riktig portrettert karakter er det viktigste i film, kose oss med allt annet en PK Disney i tiden som kommer.

Og nei, det er ikke noen få som skriker høyt. Akkurat denne casen med Ariel har fått flere millioner til å reagere! Som mediene så fint rapporterer "internet koker"

Kanskje dere som elsker dette PK hysteriet burde lære dere å se litt omkring på hvor mange som faktisk får opplevelsen sin forringet pga dette røret dere fremmer?

En hvit Ariel er like mye pk som en farget en 🤣🤣🤣

Og ingen har sagt at vi ønsker en transseksuell asiatisk james bond, hva er vitsen med å dra ting så langt at det blir latterlig? 

Hvis du kan sette ord på hva Ariel sin hudfarge har med karakteren hennes å gjøre, så ville kanskje "kokingen" din vært lettere å forstå, men det kan du ikke, for hudfarge har ingenting med evnen til å portrettere en karakter å gjøre 😊

Hun var skuespilleren som passet best til rollen uavhengig av hudfarge, deal with it and move on. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, HarryDotter said:

Ja du får kose deg med nye Ariel. Og den fremtidige transseksuelle asiatiske James Bond som jobber for å drepe antihomofile tyranner.

Så får resten av oss, som fortsatt syntes en god og riktig portrettert karakter er det viktigste i film, kose oss med allt annet en PK Disney i tiden som kommer.

Og nei, det er ikke noen få som skriker høyt. Akkurat denne casen med Ariel har fått flere millioner til å reagere! Som mediene så fint rapporterer "internet koker"

Kanskje dere som elsker dette PK hysteriet burde lære dere å se litt omkring på hvor mange som faktisk får opplevelsen sin forringet pga dette røret dere fremmer?

Jeg får kose meg med den nye ariel og hylekoret får kose seg med krenkekrakken. 

Anonymkode: 3dc20...56b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
51 minutter siden, Absol skrev:

Og minner til slutt om at både transformers og batman selger som bare det til tross for at noen høylytte sutrefans klagde. (og tipper de så filmene, alle sammen 🤣)

Og så lurer jeg på hvem som skal spille Ursula... Hun er jo tross alt lilla 😂😂😂

Selvfølgelig selger det bra. Er millioner av barn og unge der ute som ukritisk svelger allt de får. Også har du fansen, som virkelig har investert masse penger på tegneseriene, filmene og lekene. De som har sørget for at karakterene har blitt så sinnsykt populære i utgangspunktet. Og det er disse filmstudioet nå ignorerer og kaster under bussen, for å please sånne som deg. De som innerst inne ikke bryr seg dotten om karakterene og deres opprinnelse. Det er ufint rett og slett.

Kanskje de burde hyre Oprah Wifrey som Ursula? Hun er jo mørk og veldig populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får kose meg med den nye ariel og hylekoret får kose seg med krenkekrakken. 

Anonymkode: 3dc20...56b

Ja det får du. Og plutselig en dag, går det ut over en historie eller karakter du syntes er viktig forblir uendret. Da får nok diversity pipa di en annen lyd. Vi snakkes da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
38 minutter siden, Absol skrev:

En hvit Ariel er like mye pk som en farget en 🤣🤣🤣

Og ingen har sagt at vi ønsker en transseksuell asiatisk james bond, hva er vitsen med å dra ting så langt at det blir latterlig? 

Hvis du kan sette ord på hva Ariel sin hudfarge har med karakteren hennes å gjøre, så ville kanskje "kokingen" din vært lettere å forstå, men det kan du ikke, for hudfarge har ingenting med evnen til å portrettere en karakter å gjøre 😊

Hun var skuespilleren som passet best til rollen uavhengig av hudfarge, deal with it and move on. 

Hvordan vet du det? Det var antagelig mange tusen jenter med enorme talenter på audition. Mange av dem helt sikkert med naturlig rødt hår og med sang/skuespiller evner. Tror du et sekund på at akkurat hun som ble valgt fordi hun, av alle kandidater, passet best?

Give me a break!

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, HarryDotter skrev:

Hvordan vet du det? Det var antagelig mange tusen jenter med enorme talenter på audition. Mange av dem helt sikkert med naturlig rødt hør og med sang/skuespiller evner. Tror du et sekund på at akkurat hun som ble valgt fordi hun, av alle kandidater, passet best?

Give me a break!

Hun er en svært talentfull og erfaren ung dame med flere Grammy nominasjoner allerede. Hun kommer garantert til å portrettere Ariel helt fantastisk. 

Takk og lov for at talent er viktigere enn hud og hårfarge 😁

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 4.7.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sittet og bladd i HC Andersen-boken her, og det står da ingen steder at Ariel er rødhåret? (At hun i den ene Disney-versjonen er tegnet på en spesiell måte betyr vel ikke at server fasiten)? 

Hvis man skal være opprørt over at man ikke holder seg til originalen, må man vel se på originalen, og ikke en av mange senere versjoner?

At Annie ikke var rødhåret i siste filmversjon, er derimot brudd med originalen. Hun er beskrevet med rødt krøllete hår i originalmanuset. Det samme med MJ i Spiderman, hun er tegnet med rødt hår i originalen, og i den nye filmen som hadde premiere i Norge i går, er hun mørk. Men både Annie og Spiderman er vellykkede nye versjoner, synes jeg. 

Men ikke anse Disney-versjonen av klassikerne som malen for hva som er riktig og originalt.

Anonymkode: f0292...cc7

Neida, men det står at hun ville ha "de fineste hvite ben" istedenfor sin fiskehale.

Jeg husker ikke hele historien og har heller ikke funnet den. Men det røde håret er en Disney oppfinnelse. Jeg mener å huske at H. C. Andersens versjon var mørkhåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Neida, men det står at hun ville ha "de fineste hvite ben" istedenfor sin fiskehale.

Jeg husker ikke hele historien og har heller ikke funnet den. Men det røde håret er en Disney oppfinnelse. Jeg mener å huske at H. C. Andersens versjon var mørkhåret.

Ja det var mørkhåret, 

Men her er hun blond, denne adapsjonen fra 1975 er mer troverdig til H.C Andersen enn hva Disney versjonen er,.

 

Anonymkode: 9e184...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var mørkhåret, 

Men her er hun blond, denne adapsjonen fra 1975 er mer troverdig til H.C Andersen enn hva Disney versjonen er,.

 

Anonymkode: 9e184...583

Jeg har aldri sett Disney versjonen fordi jeg er svært glad i den opprinnelige historien. Disney versjoner fungerer kun hvis det er den du hører / ser først. Ellers er de bare irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste folk klager over er ikke hudfargen men hårfargen.

Anonymkode: 9e184...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det meste folk klager over er ikke hudfargen men hårfargen.

Anonymkode: 9e184...583

Og den er det ingen som vet noe om enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, HarryDotter skrev:

Hvordan vet du det? Det var antagelig mange tusen jenter med enorme talenter på audition. Mange av dem helt sikkert med naturlig rødt hår og med sang/skuespiller evner. Tror du et sekund på at akkurat hun som ble valgt fordi hun, av alle kandidater, passet best?

Give me a break!

Gitt at hun de vurderte først var blond, og det er ett par måneder siden den kom ut, er det nærliggende å tro at det ikke er mange kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
6 timer siden, Absol skrev:

Hun er en svært talentfull og erfaren ung dame med flere Grammy nominasjoner allerede. Hun kommer garantert til å portrettere Ariel helt fantastisk. 

Takk og lov for at talent er viktigere enn hud og hårfarge 😁

 

Jeg har jo allerede stadfestet hvor talentfull hun er på sang og ønsker henne lykke til med en strålende karriere. Jeg vil bare ikke ha henne i akkurat DEN rollen. Akkurat som jeg ikke vil ha en type som Keanu Reeves eller Mel Gibson i rollen som James Bond. Begge er lyse i huden men vil ikke fungere pga hele fysikken og typen menn de er. Det handler ikke om hudfargen.

Jeg vil heller ikke ha Bruce Willis i rollen som Elvis Presley, eller Van Damme i rollen som Superman. Det er flere små faktorer som ikke gjør det særlig velfungerende. Det visuelle er en stor del av det. Fysikken, hudfarge og ansiktsform kan avgjøre om en person passer til å portrettere en viss karakter. Så dette går altså ikke på at hun er svart. Det er en totalpakke som feiler. Jeg vil ikke uttale meg om skuespillerferdighetene enda da jeg ikke har sett henne i aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, Druid skrev:

Gitt at hun de vurderte først var blond, og det er ett par måneder siden den kom ut, er det nærliggende å tro at det ikke er mange kandidater.

Tipper disney har saumfart kloden for skuespillerinner til den jobben. Det snøret seg vel ned til hun blonde og hun de endte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 8.59, AnonymBruker skrev:

Ut i fra dette svaret så tolker jeg det, som at du synes det er helt greit å gjøre Tiana hvit.

Anonymkode: 9e184...583

Vet ikke hvilken animert film den karakteren er fra, and frankly my dear, I don't care. 

 

Anonymkode: 5888f...929

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...