Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så nettopp nyheten over at de har funnet personen til å spille Ariel i den «live action» filmen de skal lage. 

Min første tanke gikk ikke direkte til hudfargen, men at hun kanskje ikke da kommer til å ha rødt hår 😭

Føler dette blir en liten «Black Hermione» ting igjen. For i teorien er jeg helt med JKRowling der at jeg elsker det, men at jeg samtidig har såpass sterke følelser for Emma Watson i rollen at det blir feil med noen som ser så totalt annerledes ut, og da «feil» ut.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg så Den lille havfruen som liten. Jeg hadde den på vhs, og den ble spile mange ganger! Jeg har så sinnsykt sterke minner til denne filmen, og ... ja jeg kjente at jeg ikke elsket tanken på å kanskje måtte ha en ikke rødhåret Ariel. Hun har selv postet et bilde med tegneseriefiguren med svart hår på twitter 😕 😭

https://www.google.no/amp/s/globalnews.ca/news/5457252/little-mermaid-halle-bailey-ariel/amp/

Jeg måtte nesten ta meg et google søk, og det finnes jo dem med mørkere hudfarger som har fint rødt hår. Jeg antar at det er farget (da jeg ikke vet om noen som ikke er kritt hvite som har rødt hår naturlig, finnes det? 🤔), men det så fint ut. Så jeg kan jo krysse fingrene å håpe på at de farger håret hennes og jeg kan få se en rødhåret Ariel.

Det er litt av et problem ja 😂 om dette er mine største bekymringer, har jeg et ganske godt liv 😂

Anonymkode: 2600d...db0

Hæ trodde Ariana Grande skulle spille ariel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den lille havfrue er et eventyr, siden kan man jo lage så mange versjoner man bare vil av.  😅

Anonymkode: 8923f...3aa

Så da kan man strengt tatt få en svart Snøhvit med svarte dverger eller en hvit Sambo? Det er jo bare eventyr... :3  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å se at flere andre enn meg har samme tanker. Man er jo så redd for å bli stemplet som rasist om man åpner munnen. Her går det pur på at jeg har et såpass sterkt forhold til Ariel at ja, det er litt trist.

2 minutter siden, Anki skrev:

Synts hun ser grei ut med rødt hår. Jeg husker jeg som liten alltid tenkte det var rart Ariel ikke var brun så mye som hun er i solen og på stranda (etter mye mas fra foreldre om solkrem, solkrem og mere solkrem). Alle vennene fra skolen som var i syden var jo brune når de kom hjem :fnise:

1562226027841_GM62A15SP.1-1.jpg?imwidth=

Jeg har faktisk ikke sett dette bildet. Som jeg skrev i hovedinnlegget, så er det kun hårfargen og ingenting annet jeg virkelig tenkte på. Joda Ariel i disney er og hvit med blå øyne, men for min del er håret det store ikoniske med henne, så det var kjekt å se et bilde som dette :) 

Anonymkode: 2600d...db0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel kanskje ikke helt i målgruppen heller? :)

 

Dersom barnet  ditt har lyst til å se filmen så er du vel ikke av den typen som lar din smak og behag legge begrensninger på henne? 

Anonymkode: 0c4c8...0b7

Målgruppen? Alle aldre har lov å se filmen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt å se at flere andre enn meg har samme tanker. Man er jo så redd for å bli stemplet som rasist om man åpner munnen. Her går det pur på at jeg har et såpass sterkt forhold til Ariel at ja, det er litt trist.

Jeg har faktisk ikke sett dette bildet. Som jeg skrev i hovedinnlegget, så er det kun hårfargen og ingenting annet jeg virkelig tenkte på. Joda Ariel i disney er og hvit med blå øyne, men for min del er håret det store ikoniske med henne, så det var kjekt å se et bilde som dette :) 

Anonymkode: 2600d...db0

Går man på historier er man ofte rask til å forsvare det "orginale". Men jeg tror hun passer godt inn i rollen. Hun har en fin gyllen farge som jeg forbinder med folk som hele tiden er ved skjøet, og hun er flott med rødt hår. Også skal vi vel være fornøyd Ariel er fra et nordisk hav og ikke andre, selv om tropisk kunne vært artig 😄

https://www.buzzfeed.com/clairedelouraille/ariel-reimagined

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariel er jo DANSK og har rødt hår fordi hun representerer rødehavet. Alle de 7 søstrene representerer hvert sitt hav.

Jenta var jo for all del nydelig, og fjeset kunne minne om Ariel.

men likevel, det blir jo nesten som å få en portugiser til å spille Mulan..

Anonymkode: 61819...b8d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Peanut skrev:

Så da kan man strengt tatt få en svart Snøhvit med svarte dverger eller en hvit Sambo? Det er jo bare eventyr... :3  

Nå tror jeg ikke du leste alle kommentarene mine, slik at du gikk glipp av poenget 😊

Poenget mitt var at karakteren i den lille havfrue ikke har noe navn og blir heller ikke beskrevet som rødhåret. Likevel poengterer jeg et annet sted at karakteren i boken blir beskrevet som hvit med blå øyne. Ergo kan man lage andre versjoner av eventyret uten den Ariel vi kjenner 😊 Snehvit er selvfølgelig hvit med svart hår

Anonymkode: 8923f...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Dette blir helt feil, skal de absolutt ha en mørk havfrue, så får de lage en ny film ikke kopiere denne klassikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest folk må slutte å definere "sin tidsepoke" som fasiten. Hvit og rødt hår står det ingenting om i original testen og er heller ikke vesentlig for historien. Det er heller ingen geografi grunn til bruke hvitt, de er trossalt havfruer i eventyrland. 

Anonymkode: e14aa...d76

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Luna Llena skrev:

Dette blir helt feil, skal de absolutt ha en mørk havfrue, så får de lage en ny film ikke kopiere denne klassikeren.

Men ingenting tilsier at ariel hadde rødt hår i original teksten? Skal enn film omdefinere enn forfatter sin historie sånn? 

Anonymkode: e14aa...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel poengterer jeg et annet sted at karakteren i boken blir beskrevet som hvit med blå øyne. Ergo kan man lage andre versjoner av eventyret uten den Ariel vi kjenner 😊 

Anonymkode: 8923f...3aa

Det nevnes i boken at karakteren har hår som er langt, tykt og bølgete.

https://www.tv2.no/a/7768084/ Hun var vel ikke bra nok skjønner jeg... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ingenting tilsier at ariel hadde rødt hår i original teksten? Skal enn film omdefinere enn forfatter sin historie sånn? 

Anonymkode: e14aa...d76

Hun var dansk i den originale teksten. Og på den tiden boka ble skrevet var det ikke mange svarte dansker

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synest folk må slutte å definere "sin tidsepoke" som fasiten. Hvit og rødt hår står det ingenting om i original testen og er heller ikke vesentlig for historien. Det er heller ingen geografi grunn til bruke hvitt, de er trossalt havfruer i eventyrland. 

Anonymkode: e14aa...d76

Hun blir faktisk beskrevet som hvit - i alle fall fikk hun hvite ben, og da antar jeg resten var hvitt også 🤭 Hun blir også beskrevet som blåøyd. 

Men problemet er jo ikke hvordan en havfrue ser ut, men hvordan de plutselig endrer utseendet til nettopp Ariel. Ariel er en etablert karakter med et bestemt utseende. Gi henne et annet navn i stedet da 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8923f...3aa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ingenting tilsier at ariel hadde rødt hår i original teksten? Skal enn film omdefinere enn forfatter sin historie sånn? 

Anonymkode: e14aa...d76

Nei, men eventyret  stammer fra H.C Andersen, Den lille havfruen så egentlig skal hun se dansk ut 😉

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anki skrev:

Synts hun ser grei ut med rødt hår. Jeg husker jeg som liten alltid tenkte det var rart Ariel ikke var brun så mye som hun er i solen og på stranda (etter mye mas fra foreldre om solkrem, solkrem og mere solkrem). Alle vennene fra skolen som var i syden var jo brune når de kom hjem :fnise:

1562226027841_GM62A15SP.1-1.jpg?imwidth=

wow! Rent filmatisk burde det der virke. Har ikke sett at hun er såpass lys og hun passet en såpass mektig rødfarge på en helt annen måte enn de fleste lyshudete.

(BTW: Hvis noen forresten lurer på hvorfor havfruer typisk presenteres som lyse, kan man se mot en teori for hvordan myten om havfruer oppsto : sjøfolk i dillerium som havnet i havet og møtte denne krabaten https://www.soolide.com/no/6620/4 .)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Luna Llena skrev:

Nei, men eventyret  stammer fra H.C Andersen, Den lille havfruen så egentlig skal hun se dansk ut 😉

Det er en feil resonering på to nivåer.

For de første var  H.C Andersen eventyrforteller, og følgelig prøvde han å lage sine historier så generisk som han kunne. Det er ett fundament for eventyr tradisjonen og hvorfor eventyrene er så egnet for å nå så mange. Så enhver dansk beskrivelse , ville bare komme av at HCA hadde svært begrenset kjennskap til verden rundt seg.  

Det andre var at Havfruemyten i seg selv var valgt for å distansere seg fra det nære geografiske, siden disse historiene kom "fra en verden langt borte" .Tilsvarende Lindgrens negerkonge.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må det være en mørkhudet ariel? Må karakterer som er hvite i bøker og tegnefilmer automatisk bli hvite for at det skal bli riktig? Så hvorfor ikke en hvit eller asiat til å spille Notorius Big og 2pac i filmene deres? En hvit Martin Luther king og en hvit Rosa Parks, takk, det er jo ikke nøye å være korrekt lenger. 

Kommer ikke til å se den filmen hvis ikke Ariel blir portrettert som den jeg vokste opp med, og det har ikke noe med rasisme å gjøre

Anonymkode: 150a7...fe9

Martin, Ryan Gosling, and Martin Luther: RYAN GOSLING  The man who  stood against a  nation  Martin Luther King  JANUARY 11 In theaters January 11th

Jeg kommer heller ikke til å se den nye "lille havfruen" filmen i så fall, dersom den dama får rollen. Akkurat som jeg ikke ser Troja. Ble så skuffet da jeg så Thor, så gidder ikke en sånn skuffelse en gang til.

Anonymkode: b548d...570

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen kommer til å være elendig.

Anonymkode: 9e184...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Filmen kommer til å være elendig.

Anonymkode: 9e184...583

Hadde vært spennende dersom filmen hadde ligget enda litt nærmere opp til den originale fortellingen 😊

Anonymkode: 8923f...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen føler seg krenket på grunn av hårfargen. Men som rødtopp selv så kan jeg si at jeg ikke bryr meg...ikke har jeg sett overflod av rødtopper i Danmark heller.....

Anonymkode: 826e2...19d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...