Gå til innhold

Den lille havfruen kanskje uten rødt hår :/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Jimins skrev:

Jo, det har det. For du skjønner ikke tydeligvis hvorfor representasjon i filmer er viktig.

Jeg har ikke noe problem med representasjon, men jeg vil heller se originale mørkhudede karakterer og ikke kopier av hvite karakterer.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg forstår det. Og jeg er absolutt for at det skal være flere karakterer som ikke er hvite. Det er kjempeviktig. Det er heller ikke for meg noe problem at Ariel blir mørk i denne. Men folk må få lov til å være skuffet uten å bli stemplet som rasistiske. For det handler ikke om det - det handler om hva man er vant til. Man ønsker ikke at noe etablert skal bli endret. 

Nå er rødhårede også en ganske utsatt gruppe når det gjelder for eksempel mobbing. Joda, de har Merida og Anna også, men fra «gamle dager» så tror jeg Ariel betydde mye for bleke, fregnete rødhårede jenter. 

Anonymkode: 9d956...7f3

Hvis du er opprørt fordi Ariel skal bli spilt av en mørkhudet person, så vil jeg stemple det som rasistisk ja.

Denne tweeten forklarer poenget mitt ganske bra.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hu har grønn hale!

Anonymkode: ae0a3...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Jeg har ikke noe problem med representasjon, men jeg vil heller se originale mørkhudede karakterer og ikke kopier av hvite karakterer.

 

Det er jeg forsåvidt enig i. Jeg håper også på flere originale mørkhudede karakterer i fremtiden. Men jeg synes fortsatt ikke det skal være et problem at Ariel spilles av en mørkhudet person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jimins skrev:

Det er jeg forsåvidt enig i. Jeg håper også på flere originale mørkhudede karakterer i fremtiden. Men jeg synes fortsatt ikke det skal være et problem at Ariel spilles av en mørkhudet person.

Jeg har aldri sagt det er et problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jimins skrev:

Det er jeg forsåvidt enig i. Jeg håper også på flere originale mørkhudede karakterer i fremtiden. Men jeg synes fortsatt ikke det skal være et problem at Ariel spilles av en mørkhudet person.

Det er jo ikke et problem, sånn egentlig. Man kjeder seg bare. Problemer er jo fattigdom, rus, krig og sånn.

Anonymkode: ae0a3...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er jo ikke så mørk, ansiktet ser virkelig ariel ut, hun kan å synge og håret løser de nok på en måte. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 61f90...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Vet du man kan se opp til noen som har et annet utseende enn hva du har, man kan til og med se opp til noen som har et annet kjønn en du har og en anen legning.

Denne ideen man har fått de siste årene at man bare kan se opp til personer som ser ut nøyaktig som deg er direkte idiotisk. En farget person kan fint see opp til en hvit person akkurat som en hvit person kan se opp til en mørk person, en kvinne kan se opp til en mann, en mann kan se opp til en kvinne. En homofil kan se opp til en heterofil, en heterofil kan se opp til en homofil. 

Jeg forstår ikke denne tanken gangen så mange ser ut til å ha fått at for å se opp til noen så må denne personen ha samme hudfarge, kjønn og legning som det man har selv, Det er direkte idiotisk.

 

Det er en grunn til at Jesus ender opp med å bli unaturlig lys i Vestlig kultur, så jo, dette er fundamentalt viktig.

Det handler egentlig  ikke om å verdsette andre, det handler om å ha forbilder ALLE kan se opp til, men som DU kan IDENTIFISERE deg med. For gjennom folks aksept av forbildets liv, får du en aksept av din. 

Dette er også ett maktmiddel; Vi styrer faktisk hvem som skal havne i disse posisjonene, avhengig av hvilket samfunn vi vil ha.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jimins skrev:

Hvis du er opprørt fordi Ariel skal bli spilt av en mørkhudet person, så vil jeg stemple det som rasistisk ja.

Denne tweeten forklarer poenget mitt ganske bra.

 

Rasistisk? Seriøst, nei, det er ikke rasistisk.. 

Anonymkode: 595af...502

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jimins skrev:

Vet du hvorfor det er slik? Av 11 Disney-prinsesser, så er det kun en som er mørkhudet. Kun EN. Det er så få roller til mørkhudete fra før av, og vi blir aldri representert.

Du må også huske på at Tiana er en mørkhudet prinsesse. Det at hun er mørkhudet er essensiell til historien. Mens en havfrue er et mytologisk vesen, det spiller derfor ingen rolle hvilke rase Ariel har.

 

 

Nei, det var jo så mange mørkhudede i Danmark på den tiden Ariel er satt til historisk hvis man ser på bygg og skip 😂 

Samme med Belle og Ella. Det hadde jo vært heeelt korrekt med mørkhudede i de landene i de tidsepokene.. 

Lol, spar deg dette rasismegreiene dine. 

Du forstår virkelig ikke selv hvor mye du ødelegger ved å vanne ut et så viktig begrep. 

Anonymkode: 595af...502

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jimins skrev:

Hvis du er opprørt fordi Ariel skal bli spilt av en mørkhudet person, så vil jeg stemple det som rasistisk ja.

Denne tweeten forklarer poenget mitt ganske bra.

 

Jeg er ikke opprørt. Jeg bare synes folk må få lov å være skuffet og overrasket over endringen. Det betyr ikke at de har noe imot mørke karakterer generelt eller er rasister. De bare har et sterkt forhold til karakteren og vil det skal være slik. 

Hun du har retweetet er raus og flott. Applaus til henne! 

 

Anonymkode: 9d956...7f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var jo så mange mørkhudede i Danmark på den tiden Ariel er satt til historisk hvis man ser på bygg og skip 😂 

Samme med Belle og Ella. Det hadde jo vært heeelt korrekt med mørkhudede i de landene i de tidsepokene.. 

Lol, spar deg dette rasismegreiene dine. 

Du forstår virkelig ikke selv hvor mye du ødelegger ved å vanne ut et så viktig begrep. 

Anonymkode: 595af...502

En havfrue er et mytologisk vesen. Hva er det du ikke forstår?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasistisk? Seriøst, nei, det er ikke rasistisk.. 

Anonymkode: 595af...502

Eneste grunnen til at folk er opprørt er på grunn av HUDFARGEN hennes. Jo, det er rasistisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gamliser er ikke målgruppen så slutt å syt. Det er barna som er fremtiden så da er det flott at de ser helter og heltinner i alle hudfarger! 

Anonymkode: dd1fc...f87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jimins skrev:

Eneste grunnen til at folk er opprørt er på grunn av HUDFARGEN hennes. Jo, det er rasistisk. 

Vi blir nok aldri helt enige, og jeg har gjentatt meg selv mange nok ganger i denne tråden. Jeg mener at det ikke er rasisme at folk ønsker hun skal se ut som i tegnefilmen. Uansett tror de fleste vil synes det er helt greit at hun er mørk så lenge hun får rødt hår. Det er det røde håret som er mest karakteristisk. 

Den nye filmen blir helt sikkert flott. 

 

Anonymkode: 9d956...7f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt tullete når folk mener det er rasistisk når noen blir skuffet fordi Ariel ikke er en natutlig rødhåret hvit jente. Må faktisk være lov å bli skuffet uten å bli kalt rasist. Pocahontas var min favoritt film som barn. Ja, jeg hadde blitt skuffet om det blir en hvit blond jente som skal spille Pocahontas. Blir helt feil. Er jeg da rasist? Nei.

Ja til mørkhudet nye disney prinsesser, men ja til å la Ariel være en naturlig rødhåret hvit jente. Ikke endre på originalen. Jeg hadde blitt skuffet om Snehvit ble mørkhudet i en ny Disney remake. Er jeg da rasist? Nei. Hadde jeg vært rasist, så hadde jeg ikke hatt mørkhudet venner ;)

Endret av smalls
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jimins skrev:

Eneste grunnen til at folk er opprørt er på grunn av HUDFARGEN hennes. Jo, det er rasistisk. 

Nei, egentlig ikke. Det er to ting man kritiserer. 

Det ene er at en ikonisk representant i Disney universet skifter utseende : dette er samme diskusjon som raste over tilhengere av James Bond  når  Daniel Craig ble castet. 

Det andre er at det skjer en styrt endring der man øker bruken av fremmede kulturer i media. Noe av dette er basert på samfunnsmessig moralisering, det mange kaller PK. 

I dette tilfellet handler det om Disney, og Disney har kun en moralsk ledestjerne , og det er penger: Hva vi ser her, er at afroamerikanske foreldre statistisk sett har fått mere ledig kapital til å kjøpe Disney leker, og Disney markedsposisjonerer seg tilsvarende. 

Men gitt at mange forsvarer Prinsessen og Frosken, som også er en klar skifte av hudfarge (hvis jeg skal ta en gjetning , er hun beskrevet med hvit hud, rødt hår og grønne øyne i bøkene), så handler dette først og fremst om det første.

Og gitt at Daniel Craig filmene har vært storymessig mye mer tro til JB universet og kommet ut som markant bedre filmer, skal via avvente å se hva som kommer ut av dette. Disney har ikke lykkes veldig godt med de nylanseringene de har gjordt til nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, smalls skrev:

Helt tullete når folk mener det er rasistisk når noen blir skuffet fordi Ariel ikke er en natutlig rødhåret hvit jente. Må faktisk være lov å bli skuffet uten å bli kalt rasist. Pocahontas var min favoritt film som barn. Ja, jeg hadde blitt skuffet om det blir en hvit blond jente som skal spille Pocahontas. Blir helt feil. Er jeg da rasist? Nei.

Ja til mørkhudet nye disney prinsesser, men ja til la Ariel være en naturlig rødhåret hvit jente. Ikke endre på originalen. Jeg hadde blitt skuffet om Snehvit ble mørkhudet i en ny Disney remake. Er jeg da rasist? Nei

Du skjønner vel hvorfor det ikke går at Pocahontas skal spilles av en hvit jente? Filmen Pocahontas er basert på en historisk person. Det at karakteren spilles av en indianer er essensiell for filmens historie. Filmen handler jo om at indianere blir kolonisert av hvite. Hvordan hadde det fungert med en hvit person i hovedrollen da? Det er svært forskjellig fra Ariel, havfruer er mytologiske vesener og spiller derfor ingen rolle hvilken rase Ariel har.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at når hovedrollen i en film er mørkhudet så er det alltid essensielt for historien. Men det er absolutt aldri det om personen er hvit. Da kan det alltid byttes om på. 

Anonymkode: 172b8...927

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...