Gå til innhold

Sterke reaksjoner etter at Abbasi-familien ble sendt ut av Norge


bjelle bjelle

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Hennes bakgrunn som vi vet er at hun er en Hazara kvinne som utvandret til Iran fra Afghanistan på 90-tallet en gang(?). Hun har altså levd store deler av livet sitt i henholdsvis Afghanistan og Iran. Afghanistan på 90 tallet (og nå forøvrig) var ett ekstremt vanskelig land å leve i. Hvordan den afghanske minoriteten har det i Iran kan man jo lese om, de som ikke vet nok om saken. Min iranske x-mann var hvertfall meget skamfull over hvordan afghanere blir behandlet der. De har null rettigheter, får ikke gå på skole, og får ikke en gang kjøre bil. Så man trenger ikke å vite så ekstremt mye om akkurat denne moren for å forstå at hun har levd under stor psykisk belastning i svært mange år. Slik jeg har forstått det kom det faren for øre at familien hadde fått opphold i Norge, og han benyttet da sjansen på å få gjennomført familiegjenforening. Han hadde da vært i ulike andre land å prøvd seg. Hva skulle moren ha gjort? Hun lever under helt andre kulturelle forhold en det vi kjenner, og det er virkelig ikke lett å trumpe gjennom en skilsmisse om man er afghansk kvinne, med de ringvirkningene det eventuelt kan få for utvidet familie. 

Jeg er ikke bedre skikket til å uttale meg, det er ikke derfor jeg skrev innlegget. Jeg uttaler meg fra ett annet perspektiv, det menneskelige. Jeg reagerer på at mange uttaler seg negativt om at mor ikke valgte å reise frivillig, fordi jeg mener dette er en avgjørelse vi alle ville tatt. Jeg uttaler meg faktisk ikke om dommen i det hele tatt. 

Jeg forstår fullt ut at mor Abassi med overveiende stor sannsynlighet har hatt et verre liv enn snittet av norske kvinner. Jeg ønsker at asylsaker skal behandle mennesker som de individene de er, ikke med bakgrunn i generelle betraktninger rundt hele folkegruppers livssituasjon. For meg er det helt uforståelig at du og andre velger å kritisere rettsavgjørelsene uten å kjenne fakta i saken,

Mener dere da at menneskelige hensyn skal trumfe all annen informasjon? Hva skal vi da med rettsvesen og immigrasjonsmyndigheter?

Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt det er enkelt eller vanskelig for denne enkeltpersonen som denne kvinnen er, å skille seg. Vet heller ingenting om hennes utvidede familie. Jeg synes mye i denne saken ikke harmonerer med mine antagelser om hvordan en afghansk kvinne har det ergo tenker jeg at de som har avsagt dom i dette landet er bedre rustet til det enn meg.

en veldig farlig vei å gå inn på å tenke med hjertet og anta at alle mennesker fra et landområde har de samme egenskaper og utfordringer.

Endret av keops
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, LittleMermaid said:

Nettavisenes redaktør har fått kritikk flere ganger for å være det, ja. 

Fra SV ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hilde1302 said:

Hennes bakgrunn som vi vet er at hun er en Hazara kvinne som utvandret til Iran fra Afghanistan på 90-tallet en gang(?). Hun har altså levd store deler av livet sitt i henholdsvis Afghanistan og Iran. Afghanistan på 90 tallet (og nå forøvrig) var ett ekstremt vanskelig land å leve i. Hvordan den afghanske minoriteten har det i Iran kan man jo lese om, de som ikke vet nok om saken. Min iranske x-mann var hvertfall meget skamfull over hvordan afghanere blir behandlet der. De har null rettigheter, får ikke gå på skole, og får ikke en gang kjøre bil. Så man trenger ikke å vite så ekstremt mye om akkurat denne moren for å forstå at hun har levd under stor psykisk belastning i svært mange år. Slik jeg har forstått det kom det faren for øre at familien hadde fått opphold i Norge, og han benyttet da sjansen på å få gjennomført familiegjenforening. Han hadde da vært i ulike andre land å prøvd seg. Hva skulle moren ha gjort? Hun lever under helt andre kulturelle forhold en det vi kjenner, og det er virkelig ikke lett å trumpe gjennom en skilsmisse om man er afghansk kvinne, med de ringvirkningene det eventuelt kan få for utvidet familie. 

Jeg er ikke bedre skikket til å uttale meg, det er ikke derfor jeg skrev innlegget. Jeg uttaler meg fra ett annet perspektiv, det menneskelige. Jeg reagerer på at mange uttaler seg negativt om at mor ikke valgte å reise frivillig, fordi jeg mener dette er en avgjørelse vi alle ville tatt. Jeg uttaler meg faktisk ikke om dommen i det hele tatt. 

Slike saker kan ikke avgjøres av følelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, JaVel skrev:

Da er det ca 36 millioner afghanere som lider på akkurat samme måte. Denne familien har aldri vært forfulgt og har ikke hatt det verre enn andre afghanere, altså har de ikke rett på asyl. Men selvfølgelig, nå har de fått ansiktet sitt i avisen i motsetning til de fleste andre asylanter, og siden rettferdighet og likebehandling er ikke-eksisterende når dette skjer, så får vi de vel bli,på tross av at de har tapt i alle rettsinstanser, i motsetning til alle anonyme asylanter. 

Det er nettopp det som er så underlig i slike (gjentagende) saker. Det er de ressurssterke som får mest hjelp, de som snakker høyest og er flinkest til alliere seg med media og "hjelpere". Satt litt på spissen er altså venstresiden med og hjelper de sterke.

WTF?

Nesten uten unntak viser det seg også at de som får mest hjelp, også er de som fortjener det minst. De har ofte intet reelt grunnlag for opphold, men takket være slike kampanjer får de likevel bli. Så blir det stille noen måneder, og så er det en ny tilsvarende sak, og akkurat den samme prosedyren gjentar seg. Om dette ikke er en bevisst strategi, er det i det minste et veldig påfallende mønster i dette her. Hva er det egentlig bakmennene vil med dette kjøret? Om man plukker vekk alt føleriet, hva står man igjen med? Hva er kjernen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ankommer et skadested ala bilulykke blir man lært opp til å overse de som skriker mest, for de er minst skadet. I asylsaker som denne er det motsatt, de som skriker høyest er de som blir hørt mest.Jeg jobbet en sommer på et psykiatrisk sykehus, hvor flere av pasientene var asylanter ( fått opphold ) som hadde gjennomlevd ekstrem tortur i sine hjemland. Lidelsen de gjennomgikk var EKSTREM, de var som skygger av mennesker, stille og full av intens lidelse. Det er disse asylinstituttet er laget for, de som har blitt forfulgt i sine hjemland! De som garantert blir fengslet og torturert til døde ved hjemsendelse. Men det norske folk er mest opptatt av å synes synd på de som får ansiktet sitt i media, de som IKKE har blitt forfulgt og som aldri har sittet i fengsel, de har nemlig aldri vært politiske dissidenter. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, JaVel skrev:

Hvis en ankommer et skadested ala bilulykke blir man lært opp til å overse de som skriker mest, for de er minst skadet. I asylsaker som denne er det motsatt, de som skriker høyest er de som blir hørt mest.Jeg jobbet en sommer på et psykiatrisk sykehus, hvor flere av pasientene var asylanter ( fått opphold ) som hadde gjennomlevd ekstrem tortur i sine hjemland. Lidelsen de gjennomgikk var EKSTREM, de var som skygger av mennesker, stille og full av intens lidelse. Det er disse asylinstituttet er laget for, de som har blitt forfulgt i sine hjemland! De som garantert blir fengslet og torturert til døde ved hjemsendelse. Men det norske folk er mest opptatt av å synes synd på de som får ansiktet sitt i media, de som IKKE har blitt forfulgt og som aldri har sittet i fengsel, de har nemlig aldri vært politiske dissidenter. 

Hva er galt i at man blir opplyst om slike hendelser fra media? De fleste har nok ikke en anelse om hvordan enkelte blir behandlet såfremt de ikke får det gjennom media. Så hvorfor mener du at det er galt å forvente at denne familien som denne tråden handler om skal behandles med respekt og verdighet? Hva norske rettsinstanser bestemmer er det vel egentlig få som kritiserer.

Kritikken er derimot rettet mot hvordan familien ble behandlet...heller ikke er det en konkurranse om hvem som skal få sympati. Det handler rett og slett om etiske verdier som å ha evne til å bry seg om sine medmennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Hva er galt i at man blir opplyst om slike hendelser fra media? De fleste har nok ikke en anelse om hvordan enkelte blir behandlet såfremt de ikke får det gjennom media. Så hvorfor mener du at det er galt å forvente at denne familien som denne tråden handler om skal behandles med respekt og verdighet? Hva norske rettsinstanser bestemmer er det vel egentlig få som kritiserer.

Kritikken er derimot rettet mot hvordan familien ble behandlet...heller ikke er det en konkurranse om hvem som skal få sympati. Det handler rett og slett om etiske verdier som å ha evne til å bry seg om sine medmennesker. 

Som jeg påpekte tidligere. De er selv skyld i denne behandlingen ved å ikke reise frivillig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, LittleMermaid said:

Kritikken er derimot rettet mot hvordan familien ble behandlet...heller ikke er det en konkurranse om hvem som skal få sympati. Det handler rett og slett om etiske verdier som å ha evne til å bry seg om sine medmennesker. 

Så hvordan kaster man ut noen som stritter imot med absolutt alle midler på en verdig måte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Så hvordan kaster man ut noen som stritter imot med absolutt alle midler på en verdig måte?

Stritter i mot? Hva snakker du om? Politiet sa det hele pågikk udramatisk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Stritter i mot? Hva snakker du om? Politiet sa det hele pågikk udramatisk?!

De har strittet imot i 5 år... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Hva er galt i at man blir opplyst om slike hendelser fra media? De fleste har nok ikke en anelse om hvordan enkelte blir behandlet såfremt de ikke får det gjennom media. Så hvorfor mener du at det er galt å forvente at denne familien som denne tråden handler om skal behandles med respekt og verdighet? Hva norske rettsinstanser bestemmer er det vel egentlig få som kritiserer.

Kritikken er derimot rettet mot hvordan familien ble behandlet...heller ikke er det en konkurranse om hvem som skal få sympati. Det handler rett og slett om etiske verdier som å ha evne til å bry seg om sine medmennesker. 

Det jeg kritiserer er at de store mediene ikke legger frem fakta i saken, journalister med yrkesstolthet må jo gremmes.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Hva er galt i at man blir opplyst om slike hendelser fra media? De fleste har nok ikke en anelse om hvordan enkelte blir behandlet såfremt de ikke får det gjennom media. Så hvorfor mener du at det er galt å forvente at denne familien som denne tråden handler om skal behandles med respekt og verdighet? Hva norske rettsinstanser bestemmer er det vel egentlig få som kritiserer.

Kritikken er derimot rettet mot hvordan familien ble behandlet...heller ikke er det en konkurranse om hvem som skal få sympati. Det handler rett og slett om etiske verdier som å ha evne til å bry seg om sine medmennesker. 

Det er tydelig at du har lest om denne historien i media. Kan du fortelle noe om hvorfor denne familien ble utvist, altså bakgrunnen deres frem til utvisningen? Hvis du ikke kan gi detaljert info om dette, har journalistene sviktet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, JaVel skrev:

Det er tydelig at du har lest om denne historien i media. Kan du fortelle noe om hvorfor denne familien ble utvist, altså bakgrunnen deres frem til utvisningen? Hvis du ikke kan gi detaljert info om dette, har journalistene sviktet. 

Mener du at du må ha en forklaring på hva respekt og verdighet er via media?

Synes jeg har poengtert flere ganger hva jeg synes og hva denne saken betyr for min del. Kanskje du burde gå tilbake til min forrige post å se om du klarer å få med deg poenget isteden for å kverulere på alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Mener du at du må ha en forklaring på hva respekt og verdighet er via media?

Synes jeg har poengtert flere ganger hva jeg synes og hva denne saken betyr for min del. Kanskje du burde gå tilbake til min forrige post å se om du klarer å få med deg poenget isteden for å kverulere på alt?

Med andre ord, du " tenker" med følelsene. Hvis du overhodet ikke er interessert i bakgrunnen for de historiene du leser, så er jo Dagbladet og Vg perfekt for deg, så får heller vil som vil ha hele historien og ikke halve google oss frem til de media som går i dybden. Ferdig snakka med deg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Det er nettopp det som er så underlig i slike (gjentagende) saker. Det er de ressurssterke som får mest hjelp, de som snakker høyest og er flinkest til alliere seg med media og "hjelpere". Satt litt på spissen er altså venstresiden med og hjelper de sterke.

WTF?

Nesten uten unntak viser det seg også at de som får mest hjelp, også er de som fortjener det minst. De har ofte intet reelt grunnlag for opphold, men takket være slike kampanjer får de likevel bli. Så blir det stille noen måneder, og så er det en ny tilsvarende sak, og akkurat den samme prosedyren gjentar seg. Om dette ikke er en bevisst strategi, er det i det minste et veldig påfallende mønster i dette her. Hva er det egentlig bakmennene vil med dette kjøret? Om man plukker vekk alt føleriet, hva står man igjen med? Hva er kjernen?

Kjernen? Folk flest er idioter, og hater å gå i dybden. I tillegg elsker folk å flashe sin egen " godhet". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, JaVel skrev:

Kjernen? Folk flest er idioter, og hater å gå i dybden. I tillegg elsker folk å flashe sin egen " godhet". 

Den er grei. Men de som setter i gang disse kampanjene, hva med dem?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, The Kitten skrev:

Her er en dom fra en tilsvarende sak.

Hvorfor er det ingen som kjemper for denne familien? Jo for de har ikke fått frontet saken sin i media.

https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2018-2133-a

Good find. Dette er en av de som er "glemt" og må klare seg selv. Ingen drahjelp fra media og resten av rukkelet. Likebehandling er en illusjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...