Gå til innhold

Sterke reaksjoner etter at Abbasi-familien ble sendt ut av Norge


bjelle bjelle

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, bjelle bjelle skrev:

De selger flere aviser ved å appelere til følelsene til folk. Fakta er kjedelig;)

Fakta fra en redaktør (Nettavisen) som er talerør for FrP da eller. Lite troverdig disse kildene dere skal rope så høyt om 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Som alle generasjoner før dem kommer de til å se tilbake på ungdomstiden og smile av hvor naive og uskyldige de var. Hvor tror du det ble av peace-and-love-generasjonen fra 60-tallet? De fleste av dem ble voksne, de også.

Merkelig at du ikke klarer å lese mellom linjene siden du visstnok er så voksen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Fakta fra en redaktør (Nettavisen) som er talerør for FrP da eller. Lite troverdig disse kildene dere skal rope så høyt om 🙄

Det er synd du ikke greier å ta inn over deg fakta. Diskusjonen blir så forferdelig lavmål da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Fakta fra en redaktør (Nettavisen) som er talerør for FrP da eller. Lite troverdig disse kildene dere skal rope så høyt om 🙄

Kan du ikke påpeke hva som er feil i det han skriver?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gamle Smukka skrev:

Det er synd du ikke greier å ta inn over deg fakta. Diskusjonen blir så forferdelig lavmål da.

Og hva vet du om det? Det som er lavmål er når diverse nettaviser skal roses som fasiten på alt, og man velger å stole blindt på det som står uten å være kildekritisk. 

Klarer fint å se flere nyanser av saken, gjør du? Står fremdeles på mitt om at disse menneskene har blitt behandlet på en veldig ugrei måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LittleMermaid said:

Merkelig at du ikke klarer å lese mellom linjene siden du visstnok er så voksen 🙄

Beklager, jeg går ikke med dine rosa briller så jeg vet ikke hva du mener står der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Og hva vet du om det? Det som er lavmål er når diverse nettaviser skal roses som fasiten på alt, og man velger å stole blindt på det som står uten å være kildekritisk. 

Klarer fint å se flere nyanser av saken, gjør du? Står fremdeles på mitt om at disse menneskene har blitt behandlet på en veldig ugrei måte. 

Men de er jo skyld i tvangsreturen selv ved å ikke følge påbudet om å forlate landet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Fakta fra en redaktør (Nettavisen) som er talerør for FrP da eller. Lite troverdig disse kildene dere skal rope så høyt om 🙄

Hvis du mener at kildene er lite troverdige, så må du faktisk komme med info som viser at denne informasjonen er ukorrekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Og hva vet du om det? Det som er lavmål er når diverse nettaviser skal roses som fasiten på alt, og man velger å stole blindt på det som står uten å være kildekritisk. 

Klarer fint å se flere nyanser av saken, gjør du? Står fremdeles på mitt om at disse menneskene har blitt behandlet på en veldig ugrei måte. 

Les artikkelen på www.minrvanett.no. Der står alt du trenger å forholde deg til, alt solid forankret i norsk rettspraksis.

Man blir fort behandlet "ugreit" om en ikke etterkommer det loven har pålagt en.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor denne familien får så mye sympati når det skjer tilsvarende, og også mye verre, ting med andre asylsøkere jevnlig.

Ser at flere benevner denne moren som enslig, hun er jo gift, det er hovedårsaken til at myndighetene ikke vil gi henne opphold. Hun oppga å være alenemor når hun kom, en direkte løgn som ble åpenbar da ektemannen ankom landet litt senere. Da det ble klart at manglende mannlig nettverk i Afghanistan ikke kunne brukes som asylgrunn forsvant plutselig ektemannen. I dag sier advokaten til familien at ingen i familien har kontakt med ham eller vet hvor han er . Med fare for å virke kynisk, er det slik at folk tror på dette, eller er det slik at  dere mener det er uviktig om asylsøkere blir tatt i løgn på vesentlige deler av historien sin?

Synes ungdommene, eller "barna" som jeg ser de omtales som, bør få bli i landet, de kan ikke lastes for hva foreldrene gjør. Mor må jeg bare innrømme at jeg håper blir uttransportert ved første anledning, mange reelle enslige kvinner i denne regionen som trenger vår hjelp før henne mener jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, keops skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor denne familien får så mye sympati når det skjer tilsvarende, og også mye verre, ting med andre asylsøkere jevnlig.

Ser at flere benevner denne moren som enslig, hun er jo gift, det er hovedårsaken til at myndighetene ikke vil gi henne opphold. Hun oppga å være alenemor når hun kom, en direkte løgn som ble åpenbar da ektemannen ankom landet litt senere. Da det ble klart at manglende mannlig nettverk i Afghanistan ikke kunne brukes som asylgrunn forsvant plutselig ektemannen. I dag sier advokaten til familien at ingen i familien har kontakt med ham eller vet hvor han er . Med fare for å virke kynisk, er det slik at folk tror på dette, eller er det slik at  dere mener det er uviktig om asylsøkere blir tatt i løgn på vesentlige deler av historien sin?

Synes ungdommene, eller "barna" som jeg ser de omtales som, bør få bli i landet, de kan ikke lastes for hva foreldrene gjør. Mor må jeg bare innrømme at jeg håper blir uttransportert ved første anledning, mange reelle enslige kvinner i denne regionen som trenger vår hjelp før henne mener jeg.

De får sympati fordi de har kommet i avisen, samtidig blir andre asylanter sendt ut hver uke, uten at noen bryr seg. Folk pluss de store media " tenker" med følelsene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LittleMermaid said:

Fakta fra en redaktør (Nettavisen) som er talerør for FrP da eller. Lite troverdig disse kildene dere skal rope så høyt om 🙄

Nettavisen er ikke talerør for Frp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjelle bjelle skrev:

Nettavisen er ikke talerør for Frp.

Nettavisenes redaktør har fått kritikk flere ganger for å være det, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, LittleMermaid said:

Nettavisenes redaktør har fått kritikk flere ganger for å være det, ja. 

Akkurat som NRK har fått kritikk for å være talerør for AP. Avfeier du alt NRK formidler også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synes å mene at det at familien har oppholdt seg uten lovlig opphold i Norge de siste årene, gjør dem til litt av noen kjeltringer. Og at de dermed hvertfall fortjener straff, og det å bli sendt tilbake. 

Det er noe iboende i oss mennesker, uansett hvor vi kommer fra, å ønske å beskytte våre barn, og at de skal få ett så godt som mulig liv. De alle fleste vil ønske å forandre situasjonen, om situasjonen er slik at ett godt liv bli nærmest umulig å se for seg. Jeg ville gjort det! Du ville gjort det! 

Familien tilhører Hazara minoriteten, en gruppe som opp gjennom historien har vært utsatt for en rekke massakrer. I dagens Afghanistan er de spesielt utsatt for vold og overgrep fra bland andre Taliban. Husker dere filmen Drageløperen? Mannen og sønnen som var tjenere hos hovedpersonen? Gutten som ble ydmyket og voldtatt av de større guttene, og som ble kidnappet og seksuelt misbrukt av en gruppe Taliban-soldater? Denne gutten og faren hans var Hazara, og det er ingen tilfeldighet at forfatteren har valgt dette. 

Livet er ikke godt i Afghanistan, spesielt ikke for Hazara. Så mange her snakker om moren som en løgner og en kjeltring, tenk gjennom hvilket liv hun har hatt. Hun har levd under Taliban, hun har vært en utsatt minoritet, hun har kjempet og kjempet og kjempet for barna sine i så mange år. For at de skal få det bedre! Akkurat som du og jeg hadde kommer til å gjort om det var våre barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Mange synes å mene at det at familien har oppholdt seg uten lovlig opphold i Norge de siste årene, gjør dem til litt av noen kjeltringer. Og at de dermed hvertfall fortjener straff, og det å bli sendt tilbake. 

Det er noe iboende i oss mennesker, uansett hvor vi kommer fra, å ønske å beskytte våre barn, og at de skal få ett så godt som mulig liv. De alle fleste vil ønske å forandre situasjonen, om situasjonen er slik at ett godt liv bli nærmest umulig å se for seg. Jeg ville gjort det! Du ville gjort det! 

Familien tilhører Hazara minoriteten, en gruppe som opp gjennom historien har vært utsatt for en rekke massakrer. I dagens Afghanistan er de spesielt utsatt for vold og overgrep fra bland andre Taliban. Husker dere filmen Drageløperen? Mannen og sønnen som var tjenere hos hovedpersonen? Gutten som ble ydmyket og voldtatt av de større guttene, og som ble kidnappet og seksuelt misbrukt av en gruppe Taliban-soldater? Denne gutten og faren hans var Hazara, og det er ingen tilfeldighet at forfatteren har valgt dette. 

Livet er ikke godt i Afghanistan, spesielt ikke for Hazara. Så mange her snakker om moren som en løgner og en kjeltring, tenk gjennom hvilket liv hun har hatt. Hun har levd under Taliban, hun har vært en utsatt minoritet, hun har kjempet og kjempet og kjempet for barna sine i så mange år. For at de skal få det bedre! Akkurat som du og jeg hadde kommer til å gjort om det var våre barn. 

Akkurat det at de er hazara kan jeg ikke huske at de har brukt som grunn til at de bør få asyl. Det er vel ca 3 millioner fra den folkegruppen i Afghanistan, så da bør jo alle disse ha automatisk rett på asyl. Moren har blitt tatt i mange løgn, hun har endret historien flere ganger. Eldstesønnen kom her først som mindreårig asylsøker uten pårørende, da han fikk opphold kom moren og de 2 andre barna og søkte asyl med den begrunnelse at ektemannen var forsvunnet. De fikk da asyl pga at en enslig kvinne med barn i Afghanistan er svært sårbar. Noen måneder sener søkte så ektemannen asyl i Norge. Dette førte da til at oppholdstillatelsen ble trukket tilbake siden hun ikke var enslig kvinne uten ektemann. Da forsvant ektemannen igjen, og da sa hun så at ektemannen var voldelig, og så sa hun plutselig at ektemannen hadde funnet en eldre ektemann til datteren i Afghanistan. Det er funnet svært sannsynlig at moren og ektemannen har fortløpende kontakt. De er heller ikke forfulgt. Sykdommen hun har ang bevisstløshet ved stress er ikke en reell sykdom, hun er funnet å være helt frisk både psykisk og fysisk. Dette er bare et kort resyme av historien. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Hilde1302 said:

Mange synes å mene at det at familien har oppholdt seg uten lovlig opphold i Norge de siste årene, gjør dem til litt av noen kjeltringer. Og at de dermed hvertfall fortjener straff, og det å bli sendt tilbake.

Det er ingen som har sagt de skal straffes, til tross for at de har løyet og kastet bort ressurser som burde vært brukt på andre. Om ikke annet så fordi det ville sløsing av ressurser. Å bli sendt tilbake etter avslag er ikke en straff.

30 minutter siden, Hilde1302 said:

Det er noe iboende i oss mennesker, uansett hvor vi kommer fra, å ønske å beskytte våre barn, og at de skal få ett så godt som mulig liv. De alle fleste vil ønske å forandre situasjonen, om situasjonen er slik at ett godt liv bli nærmest umulig å se for seg. Jeg ville gjort det! Du ville gjort det!

Vel og bra, men det betyr ikke at alle de milliardene mennesker som har det verre enn vi har det i Norge kan ha lov til å flytte hit. Politiressursene er f.eks. tynet til bristepunktet allerede, veldig mye på grunn av innvandring. Tyverier på over 50 000 med kjent gjerningsperson blir henlagt uten videre fordi politiet bare har ressurser til å etterforske voldskriminalitet eller ting av tilsvarende alvorlighet.

35 minutter siden, Hilde1302 said:

Familien tilhører Hazara minoriteten, en gruppe som opp gjennom historien har vært utsatt for en rekke massakrer. I dagens Afghanistan er de spesielt utsatt for vold og overgrep fra bland andre Taliban.

Hazaraene er den 3. største gruppen i Afghanistan, med et antall på nesten 3 millioner i tillegg til over 1,5 millioner i andre land. Skal alle flytte hit?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Mange synes å mene at det at familien har oppholdt seg uten lovlig opphold i Norge de siste årene, gjør dem til litt av noen kjeltringer. Og at de dermed hvertfall fortjener straff, og det å bli sendt tilbake. 

Det er noe iboende i oss mennesker, uansett hvor vi kommer fra, å ønske å beskytte våre barn, og at de skal få ett så godt som mulig liv. De alle fleste vil ønske å forandre situasjonen, om situasjonen er slik at ett godt liv bli nærmest umulig å se for seg. Jeg ville gjort det! Du ville gjort det! 

Familien tilhører Hazara minoriteten, en gruppe som opp gjennom historien har vært utsatt for en rekke massakrer. I dagens Afghanistan er de spesielt utsatt for vold og overgrep fra bland andre Taliban. Husker dere filmen Drageløperen? Mannen og sønnen som var tjenere hos hovedpersonen? Gutten som ble ydmyket og voldtatt av de større guttene, og som ble kidnappet og seksuelt misbrukt av en gruppe Taliban-soldater? Denne gutten og faren hans var Hazara, og det er ingen tilfeldighet at forfatteren har valgt dette. 

Livet er ikke godt i Afghanistan, spesielt ikke for Hazara. Så mange her snakker om moren som en løgner og en kjeltring, tenk gjennom hvilket liv hun har hatt. Hun har levd under Taliban, hun har vært en utsatt minoritet, hun har kjempet og kjempet og kjempet for barna sine i så mange år. For at de skal få det bedre! Akkurat som du og jeg hadde kommer til å gjort om det var våre barn. 

Jeg har tenkt mye over hvilket liv mor Abassi kan ha hatt og kommet frem til at jeg vanskelig kan uttale meg om det. Hennes opplysninger stemmer jo ikke, hvem av oss her kan si noe om hennes bakgrunn egentlig? Jeg tenker også på hvor far Abassi er pr nå, ikke på støttekonserten ihvertfall.

Er du bedre i stand til å uttale deg om denne familiens situasjon og muligheter enn de som jobber med asylsaker daglig samt rettsvesenet vårt? 

Har full forståelse for at mennesker ønsker å bedre fremtiden for seg selv og sine barn, men oppstyret rundt denne saken finner jeg merkelig all den tid det er så mange andre forferdelige skjebner som ikke vies noe oppmerksomhet av de samme som er veldig på banen her.

Synes ungdommene i familien bør få opphold, foreldrene ikke. Får vondt i magen av å tenke på Farida som sitter med sine lekser i Kabul, ute av systemet vårt mens mor Abassi ligger til behandling på sykehus for noe som fremstår uforståelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, keops skrev:

Jeg har tenkt mye over hvilket liv mor Abassi kan ha hatt og kommet frem til at jeg vanskelig kan uttale meg om det. Hennes opplysninger stemmer jo ikke, hvem av oss her kan si noe om hennes bakgrunn egentlig? Jeg tenker også på hvor far Abassi er pr nå, ikke på støttekonserten ihvertfall.

Er du bedre i stand til å uttale deg om denne familiens situasjon og muligheter enn de som jobber med asylsaker daglig samt rettsvesenet vårt? 

Har full forståelse for at mennesker ønsker å bedre fremtiden for seg selv og sine barn, men oppstyret rundt denne saken finner jeg merkelig all den tid det er så mange andre forferdelige skjebner som ikke vies noe oppmerksomhet av de samme som er veldig på banen her.

Synes ungdommene i familien bør få opphold, foreldrene ikke. Får vondt i magen av å tenke på Farida som sitter med sine lekser i Kabul, ute av systemet vårt mens mor Abassi ligger til behandling på sykehus for noe som fremstår uforståelig. 

Hennes bakgrunn som vi vet er at hun er en Hazara kvinne som utvandret til Iran fra Afghanistan på 90-tallet en gang(?). Hun har altså levd store deler av livet sitt i henholdsvis Afghanistan og Iran. Afghanistan på 90 tallet (og nå forøvrig) var ett ekstremt vanskelig land å leve i. Hvordan den afghanske minoriteten har det i Iran kan man jo lese om, de som ikke vet nok om saken. Min iranske x-mann var hvertfall meget skamfull over hvordan afghanere blir behandlet der. De har null rettigheter, får ikke gå på skole, og får ikke en gang kjøre bil. Så man trenger ikke å vite så ekstremt mye om akkurat denne moren for å forstå at hun har levd under stor psykisk belastning i svært mange år. Slik jeg har forstått det kom det faren for øre at familien hadde fått opphold i Norge, og han benyttet da sjansen på å få gjennomført familiegjenforening. Han hadde da vært i ulike andre land å prøvd seg. Hva skulle moren ha gjort? Hun lever under helt andre kulturelle forhold en det vi kjenner, og det er virkelig ikke lett å trumpe gjennom en skilsmisse om man er afghansk kvinne, med de ringvirkningene det eventuelt kan få for utvidet familie. 

Jeg er ikke bedre skikket til å uttale meg, det er ikke derfor jeg skrev innlegget. Jeg uttaler meg fra ett annet perspektiv, det menneskelige. Jeg reagerer på at mange uttaler seg negativt om at mor ikke valgte å reise frivillig, fordi jeg mener dette er en avgjørelse vi alle ville tatt. Jeg uttaler meg faktisk ikke om dommen i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Hennes bakgrunn som vi vet er at hun er en Hazara kvinne som utvandret til Iran fra Afghanistan på 90-tallet en gang(?). Hun har altså levd store deler av livet sitt i henholdsvis Afghanistan og Iran. Afghanistan på 90 tallet (og nå forøvrig) var ett ekstremt vanskelig land å leve i. Hvordan den afghanske minoriteten har det i Iran kan man jo lese om, de som ikke vet nok om saken. Min iranske x-mann var hvertfall meget skamfull over hvordan afghanere blir behandlet der. De har null rettigheter, får ikke gå på skole, og får ikke en gang kjøre bil. Så man trenger ikke å vite så ekstremt mye om akkurat denne moren for å forstå at hun har levd under stor psykisk belastning i svært mange år. Slik jeg har forstått det kom det faren for øre at familien hadde fått opphold i Norge, og han benyttet da sjansen på å få gjennomført familiegjenforening. Han hadde da vært i ulike andre land å prøvd seg. Hva skulle moren ha gjort? Hun lever under helt andre kulturelle forhold en det vi kjenner, og det er virkelig ikke lett å trumpe gjennom en skilsmisse om man er afghansk kvinne, med de ringvirkningene det eventuelt kan få for utvidet familie. 

Jeg er ikke bedre skikket til å uttale meg, det er ikke derfor jeg skrev innlegget. Jeg uttaler meg fra ett annet perspektiv, det menneskelige. Jeg reagerer på at mange uttaler seg negativt om at mor ikke valgte å reise frivillig, fordi jeg mener dette er en avgjørelse vi alle ville tatt. Jeg uttaler meg faktisk ikke om dommen i det hele tatt. 

Så vi som mener at utsendelsen var riktig har ikke sett det fra et menneskelig perspektiv? Vi gjør det, men vi lar oss ikke styre av følelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...