Gå til innhold

Sterke reaksjoner etter at Abbasi-familien ble sendt ut av Norge


bjelle bjelle

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbJ912/sterke-reaksjoner-etter-at-abbasi-familien-ble-sendt-ut-av-norge

Lørdag morgen ble mor, hennes to sønner og datteren hentet i Trondheim av politiets utlendingsenhet, og tvangssendt med fly ut landet. Mor ble straks syk. Hun gikk inn i en bevisstløs tilstand. På mellomlanding i Istanbul (Tyrkia) ble det besluttet å returnere moren til Norge, mens returen fortsatte for barna.

Nå vil regjeringspartiene reforhandle asylvedsaket, Venstre og Krf vil myke opp, Frp vil stramme inn. Går det mot slutten på denne regjeringen, eller klarer Erna, nok en gang, å redde stumpene?

Borgarting lagmannsret har gitt UDI og UNE medhold i at den midlertidige oppholdstillatelsen skulle tilbakekalles. Likevel taler et samlet MSM familiens sak og lager en tåreperse uten like, med et totalt fravær av kritiske spørsmål.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått mistet de oppholdstillatelsen i 2014, og høyesterett var enig med Une at dette var korrekt, allikevel har de blitt boende? De fikk også en utsettelse ang avreise slik at et av barna skulle få gjøre ferdig videregående. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforståelig at noen kan mene det er feil at folk uten oppholdstillatelse kastes ut. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ser folk ikke det egentlige problemet. I hvor mange år har ikke naboer, kollegaer, venner og kjente marsjert i gatene og ropt høyt i media om hvor ufølsomme den norske stat er i enkeltsaker, uten at det forandret noe som helst? Når skal folk begynne å engasjere seg for å forandre hele asylsystemet i stedet for å ta til gatene hver 6 måned?

Alle bør skjønner nå at asylsystemet er laget for at unge sterke menn skal få seg et liv i Vesten, mens 12 år gamle jenter og alenemødre blir sendt tilbake til helvete. Men dagens asyslsystem er laget nettopp slik, at det er den sterkeste som vinner. Den som er sterk nok til å krysse kontinenter og søke asyl alene. Det er de som vinner. 12 år gamle jenter har ingen sjans fordi de må komme med foreldrene sine.

Asylsystemet må skrotes og bygges opp på nytt. Og denne gangen ikke være bygget slik at det bare er sterke unge menn som klarer å klatre høye gjerder eller svømme lange distanser som kan benytte seg av. Dette har ingenting med beskyttelsesbehov å gjøre.

Altfor lenge har asylretten vært forbeholdt de som er sterke nok til å reise alene. Altfor lenge har asylretten utelukket de som trenger det mest. Altfor lenge har asylretten vært bygget på første-mann-til-mølla-prinsippet (ref. Sverige). Nå må vi få et asylsystem som gir beskyttelse etter andre kriterier enn hvem som er sterke i beina.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet fullstendig for at de som ikke har oppholdstillatelse i Norge, av forskjellige grunner, bør og skal sendes ut. Men........

Syns likevel at det er helt horribelt at myndighetene er helt robbet for alle menneskelige trekk, når de velger å gjøre det på måten de har gjort på, i denne saken. Først så sender de en bevisstløs person i en flyreise i bevisstløs tilstand, med unge voksne barn. Når de så velger å  fly tilbake moren til helsen hennes tillater tvangsendelse, så deler de familien, med sende unge voksne barn videre. Til en plass de ikke har vært siden de var barn, og er kanskje ikke kjenner så mange der. 

Nå er lovlig innvandrer i Norge med 35 års botid, og mine barn  kjenner sin familie i hjemlandet gr flere ferie besøk, så jeg vil heldigvis ikke komme i tilsvarende situasjon, men jeg vet at mine unge voksne barn ville ha slitt hvis de hadde vært i tilsvarende situasjon, samtidig med at de sannsynligvis hadde vært redde for meg. 

 

Helt horribelt

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LeneXCII skrev:

Uforståelig at noen kan mene det er feil at folk uten oppholdstillatelse kastes ut. 

Uforståelig at enkelte ikke kan sette seg inn i saken før man uttaler seg. 

Moren i denne familien blir nå sendt tilbake til Norge. Mens ungene derimot blir sendt til et land de ikke har noe tilhørighet til. Et land som har blitt kåret til verdens farligste land av Global Peace Index. 

Moren var bevisstløs da hun ble sendt ut. Likevel valgte UDI å gjøre dette. Norsk helsepersonell var også med på å godta det. Det er en skam! Nå skal hun returneres tilbake til Norge pga sykdom, mens ungene blir sendt til Afghanistan.

Den yngste av barna er 16 år og familien ble pågrepet på natta, og fikk ikke ta farvel med sine medelever og venner. Barna her blir virkelig forsømt i asylpolitikken.

Dette er også en veldig uhuman måte å gjøre det på, og Amnesty har flere ganger prøvd å stanse dette. 

Denne asylpolitikken henger ikke på greip. Her skal man sitte å betale for terrorister og alt som er som koster det norske samfunnet millioner av penger, men uskyldige alenemødre og barn skal måtte bli behandlet på verste måte. Dette er helt grusomt! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, sonush skrev:

Jeg er i utgangspunktet fullstendig for at de som ikke har oppholdstillatelse i Norge, av forskjellige grunner, bør og skal sendes ut. Men........

Syns likevel at det er helt horribelt at myndighetene er helt robbet for alle menneskelige trekk, når de velger å gjøre det på måten de har gjort på, i denne saken. Først så sender de en bevisstløs person i en flyreise i bevisstløs tilstand, med unge voksne barn. Når de så velger å  fly tilbake moren til helsen hennes tillater tvangsendelse, så deler de familien, med sende unge voksne barn videre. Til en plass de ikke har vært siden de var barn, og er kanskje ikke kjenner så mange der. 

Nå er lovlig innvandrer i Norge med 35 års botid, og mine barn  kjenner sin familie i hjemlandet gr flere ferie besøk, så jeg vil heldigvis ikke komme i tilsvarende situasjon, men jeg vet at mine unge voksne barn ville ha slitt hvis de hadde vært i tilsvarende situasjon, samtidig med at de sannsynligvis hadde vært redde for meg. 

 

Helt horribelt

 

Men hvordan skulle de gjort det? Familien fikk jo avslaget allerede i 2014, men har ikke reist hjem selv om de er pålagt det? Slik jeg har forstått det har moren i denne familien ofte reagert med bevisstløshet ved stress, og det ville jo ført til at hun aldri kunne bli sendt hjem. Har også forstått det slik at denne familien ikke er forfulgt, så situasjonen for dem er ikke annerledes enn resten av den afghanske befolkningen. Jeg skulle gjerne visst mer om denne bevisstløsheten som det snakkes om. Har lest at mødre i muslimske familier kan reagere med sykdom hvis feks en sønn eller datter ikke vil gifte seg med den personen som familien har valgt etc, altså blir det en måte å få viljen sin på, selv om det ikke uttrykkes med rene ord. Aner ikke om dette er det samme? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Et land som har blitt kåret til verdens farligste land av Global Peace Index. 

Utifra det du skriver så bør hele den afghanske befolkningen få asyl i et vestlig land. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Denne asylpolitikken henger ikke på greip. Her skal man sitte å betale for terrorister og alt som er som koster det norske samfunnet millioner av penger, men uskyldige alenemødre og barn skal måtte bli behandlet på verste måte. Dette er helt grusomt! 

Asyl gis utifra om man er forfulgt eller ikke. Denne saken har også blitt behandlet i det norske rettsystemet, og høyesterett har sagt at de er enig med Une. De var egentlig pålagt å reise hjem i 2014, men det har de ikke gjort. Asylpolitikken kan ikke baseres på om man får pressedekning eller ikke, det blir i så fall en svært tilfeldig og lite rettferdig måte å behandle asylsaker på. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JaVel skrev:

Men hvordan skulle de gjort det? Familien fikk jo avslaget allerede i 2014, men har ikke reist hjem selv om de er pålagt det? Slik jeg har forstått det har moren i denne familien ofte reagert med bevisstløshet ved stress, og det ville jo ført til at hun aldri kunne bli sendt hjem. Har også forstått det slik at denne familien ikke er forfulgt, så situasjonen for dem er ikke annerledes enn resten av den afghanske befolkningen. Jeg skulle gjerne visst mer om denne bevisstløsheten som det snakkes om. Har lest at mødre i muslimske familier kan reagere med sykdom hvis feks en sønn eller datter ikke vil gifte seg med den personen som familien har valgt etc, altså blir det en måte å få viljen sin på, selv om det ikke uttrykkes med rene ord. Aner ikke om dette er det samme? 

Hvis folk lever i asyl så drar de jo ikke til et land det lenge har blitt advart mot å reise til. Verdens farligste land som tidligere nevnt. 

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/saken-har-plaget-meg-siden-jeg-sluttet-i-udi/71195730/amp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JaVel skrev:

Men hvordan skulle de gjort det? Familien fikk jo avslaget allerede i 2014, men har ikke reist hjem selv om de er pålagt det? Slik jeg har forstått det har moren i denne familien ofte reagert med bevisstløshet ved stress, og det ville jo ført til at hun aldri kunne bli sendt hjem. Har også forstått det slik at denne familien ikke er forfulgt, så situasjonen for dem er ikke annerledes enn resten av den afghanske befolkningen. Jeg skulle gjerne visst mer om denne bevisstløsheten som det snakkes om. Har lest at mødre i muslimske familier kan reagere med sykdom hvis feks en sønn eller datter ikke vil gifte seg med den personen som familien har valgt etc, altså blir det en måte å få viljen sin på, selv om det ikke uttrykkes med rene ord. Aner ikke om dette er det samme? 

Jeg er fullstendig enig i hjemsendelse, og jeg vet ikke noe om morens helsetilstand utover det som har kommet fram i media. 

Men jeg skulle gjerne visst hva udi's plan var ift bevisstløs mor. Sende henne bevisstløs til Afghanistan med følge, levere henne til nærmeste sykehus og ta første fly tilbake. Syns måten det ble håndtert er ikke Norge verdi. 

Det er meget mulig at moren kan ha faket bevisstløshet, men i så mange timer? Syns ihvertfall håndtering og hjemsendelse av denne saken er ikke riktig, selv om det kanskje var lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LittleMermaid skrev:

Hvis folk lever i asyl så drar de jo ikke til et land det lenge har blitt advart mot å reise til. Verdens farligste land som tidligere nevnt. 

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/saken-har-plaget-meg-siden-jeg-sluttet-i-udi/71195730/amp

De har fått avslag på asyl fordi de ikke er forfulgt. Mener du at hele den afghanske befolkning på ca 36 millioner mennesker skal få asyl i vesten? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JaVel skrev:

Utifra det du skriver så bør hele den afghanske befolkningen få asyl i et vestlig land. 

Ja, egentlig. Det er nok mange unnskyldige i det landet også. Og de globale utfordringene er store. Likevel burde man prøve å hjelpe de som allerede er i landet og bruke ressursene på disse enn de som begår kriminelle handlinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sonush skrev:

Jeg er fullstendig enig i hjemsendelse, og jeg vet ikke noe om morens helsetilstand utover det som har kommet fram i media. 

Men jeg skulle gjerne visst hva udi's plan var ift bevisstløs mor. Sende henne bevisstløs til Afghanistan med følge, levere henne til nærmeste sykehus og ta første fly tilbake. Syns måten det ble håndtert er ikke Norge verdi. 

Det er meget mulig at moren kan ha faket bevisstløshet, men i så mange timer? Syns ihvertfall håndtering og hjemsendelse av denne saken er ikke riktig, selv om det kanskje var lovlig. 

Jeg har aldri hørt om den type bevisstløshet som det snakkes om her, selv om jeg og mange i min familie er utdannet innenfor helse. Det første jeg tenkte på var det jeg har lest om når det kommer til mødre i muslimske familier som kan reagere med " sykdom" når de ikke får viljen sin i saker som er svært viktige for dem. Håper media skriver mer detaljert om hvilke type bevisstløshet det dreier seg om, om det er psykisk eller fysisk. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, JaVel skrev:

Utifra det du skriver så bør hele den afghanske befolkningen få asyl i et vestlig land. 

Sverige sier ja til alle. Der regner man med et systemkollaps innen 10 år. Norge må være harde klypa nå. Jeg har lagt merke til at de som engasjerer seg i slike saker, er gjerne middelaldrene kvinner på små steder uten stor innvandring .

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Ja, egentlig. Det er nok mange unnskyldige i det landet også. Og de globale utfordringene er store. Likevel burde man prøve å hjelpe de som allerede er i landet og bruke ressursene på disse enn de som begår kriminelle handlinger. 

Asylpolitikken er laget for dem som er forfulgt. Trynekarakter blir totalt useriøst når det kommer til asylpolitikk, ala deg liker jeg, du får bli mens du derimot må ut fordi du ikke er søt nok, og jeg liker heller ikke personligheten din!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosetelys
6 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Ja, egentlig. Det er nok mange unnskyldige i det landet også. Og de globale utfordringene er store. Likevel burde man prøve å hjelpe de som allerede er i landet og bruke ressursene på disse enn de som begår kriminelle handlinger. 

Dersom du fjerner alle menneskene fra Afghanistan, hva skjer da? Jo, det blir fred i Afghanistan. Hva skjer med resten av verden? Hva skjer med landene som tar imot alle menneskene som nå ikke lenger skal bo i Afghanistan? Blir det fred her veldig lenge, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Klarer ikke helt å engasjere de store følelsene her. Jeg syns det er mye tøffere når barna er født og oppvokst her og likevel blir sendt ut. For noen år siden røyk det en bosnisk (?) familie på Rjukan. Yngste barnet på 9 var født og oppvokst i Norge, men ut skulle dem alle mann. 

Det er noe hjerterått med å la småbarn lide for foreldrenes valg. 

Jeg kunne aldri vært dommer i slike saker. Jeg er helt med på at vi ikke kan gi opphold til alt som kan krype og gå, men når man begynner å lese om enkelthistorier så er det bare jævlig alt sammen. 

I denne saken er hvertfall barna store / voksne.. Og avslaget ble gitt i 2014 (hvorfor bruker vi fem år på å få returnert folk?!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Dersom du fjerner alle menneskene fra Afghanistan, hva skjer da? Jo, det blir fred i Afghanistan. Hva skjer med resten av verden? Hva skjer med landene som tar imot alle menneskene som nå ikke lenger skal bo i Afghanistan? Blir det fred her veldig lenge, tror du?

Dette mener du virkelig man skal gidde å svare på? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter denne utsendelsen 100%. De visste om avslaget, men valgte likevel å bli. Heldigvis reagerer myndighetene innimellom og utviser folk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...