Gå til innhold

Du som har flyttet ut av Oslo. Var valget rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg den eneste som tenker at barna har det bedre i Oslo enn utenfor? Vi bor i et barnevennlig strøk rett ved marka. Barna får mye gratis livslæring her, det er mye fokus på idrett og friluftsliv, rikt kulturtilbud for barn og unge, mange ulike miljøer slik at man finner folk man passer sammen med. Helt trygt og normalt å være homo, født i feil kropp eller ha to mammaer.  Utdannede og involverte foreldre, mye fokus på inkludering og mental helse. Likestilling i hjemmene og relativt høy alder på førstegangsfødende. Ungdommene er opptatt av skole og utdannelse, og det er mye fokus på miljø og gjenbruk.

Hadde aldri turt at barna mine skulle vokse opp, og ha ungdomstiden sin på plasser som Råholt, Nannestad osv. Det hjelper ikke at husene er store og billige liksom. Råning, fyll, tidlig seksuell debut, homo i skapet, henging på kjøpesenter osv.

Anonymkode: b7232...88a

Høres også ut som ungene i Oslo får med fordomsfulle foreldre på kjøpet basert på ditt innlegg hvertfall..

Anonymkode: a3739...52e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/12/2019 at 12:24 PM, AnonymBruker said:

sjekk ut hadeland! 

 

Anonymkode: 22dc3...bbd

Det er veldig fint på Hadeland (og mange andre steder) Det er ofte jeg drømmer om å bo på et slikt sted, men for meg vil byen alltid være hjemme. Her kan du være helt anonym, være deg selv, slippe unna sladder, kort vei fra A til Å, enestående kollektivtilbud, kulturtilbud, live og røre osv osv. Hadde jeg vært rik hadde jeg kjøpt meg sommerbolig på Hadeland. 

Anonymkode: 09886...634

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Er jeg den eneste som tenker at barna har det bedre i Oslo enn utenfor? Vi bor i et barnevennlig strøk rett ved marka. Barna får mye gratis livslæring her, det er mye fokus på idrett og friluftsliv, rikt kulturtilbud for barn og unge, mange ulike miljøer slik at man finner folk man passer sammen med. Helt trygt og normalt å være homo, født i feil kropp eller ha to mammaer.  Utdannede og involverte foreldre, mye fokus på inkludering og mental helse. Likestilling i hjemmene og relativt høy alder på førstegangsfødende. Ungdommene er opptatt av skole og utdannelse, og det er mye fokus på miljø og gjenbruk.

Hadde aldri turt at barna mine skulle vokse opp, og ha ungdomstiden sin på plasser som Råholt, Nannestad osv. Det hjelper ikke at husene er store og billige liksom. Råning, fyll, tidlig seksuell debut, homo i skapet, henging på kjøpesenter osv.

Anonymkode: b7232...88a

Ja - og nei. Ja, fordi det er ikke mye forskjell hvis man holder seg fortsatt relativt sentralt. Høres nesten ut som du sammenlikner mellom Oslo og Rjukan. Men med budsjettet etter salg av Oslo-leilighet, trenger man ikke å flytte så langt i Gokk. Og, godt bevart hemmelighet (?), eller kanskje ikke, men noen av nabokommunene har mer penger å bruke pr innbygger, enn Oslo. Derfor bedre tilbudt til barn, slik som helsestasjoner, barnehager, skoler, fritidsaktiviteter. 3 nye store basseng i Asker-kommune, jeg bare nevner det, for i Oslo klarer de ikke å pusse opp og åpne én basseng engang. Tøyenbad, ja. Jeg merka det ihvertfall veldig godt etter flytting fra Oslo, hvor mye enklere ble det med ressurser som kunne brukes på meg og mitt barn - som å få time og hjelp på helsestasjon, kurs for oss foreldrene på helsestasjon, jordmor på helsestasjon. I Oslo, og vi bodde i Nordre Aker, en av de rikeste bydeler, var det bare ressurser nok til de mest vanskeligste stilte, og ikke til oss vanlige, gjennomsnittlig familie. 

Og nå har ene barnet mitt begynt på skolen, og de er 20 stykk i klassen. På Tåsen-skolen ville de vært 36 førsteklassinger i en klasse! Og mye av aktivitetstilbud er gratis, fordi kommunen her gjør det gratis for barn å delta. Totalt umulig i Oslo. 

Anonymkode: be187...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres også ut som ungene i Oslo får med fordomsfulle foreldre på kjøpet basert på ditt innlegg hvertfall..

Anonymkode: a3739...52e

Ja jeg har ganske mange tanker om risikoen og følgene ved å vokse opp på sånne forsteder til Oslo. Det er ikke fordommer, det er fakta. Men selvfølgelig gjelder det ikke alle, men jeg ønsker ikke å ta den risikoen bare for et billigere hus. Hadde da heller valgt å flytte til det neste større stedet/byen. Men det er min mening og opplevelse. Det er nok av folk i tråden som ikke kunne tenke seg å bo i Oslo med barn. Men de er altså ikke fordomsfulle foreldre i følge deg. Interessant, og bekrefter litt av tankene mine for å være ærlig.

Anonymkode: b7232...88a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja - og nei. Ja, fordi det er ikke mye forskjell hvis man holder seg fortsatt relativt sentralt. Høres nesten ut som du sammenlikner mellom Oslo og Rjukan. Men med budsjettet etter salg av Oslo-leilighet, trenger man ikke å flytte så langt i Gokk. Og, godt bevart hemmelighet (?), eller kanskje ikke, men noen av nabokommunene har mer penger å bruke pr innbygger, enn Oslo. Derfor bedre tilbudt til barn, slik som helsestasjoner, barnehager, skoler, fritidsaktiviteter. 3 nye store basseng i Asker-kommune, jeg bare nevner det, for i Oslo klarer de ikke å pusse opp og åpne én basseng engang. Tøyenbad, ja. Jeg merka det ihvertfall veldig godt etter flytting fra Oslo, hvor mye enklere ble det med ressurser som kunne brukes på meg og mitt barn - som å få time og hjelp på helsestasjon, kurs for oss foreldrene på helsestasjon, jordmor på helsestasjon. I Oslo, og vi bodde i Nordre Aker, en av de rikeste bydeler, var det bare ressurser nok til de mest vanskeligste stilte, og ikke til oss vanlige, gjennomsnittlig familie. 

Og nå har ene barnet mitt begynt på skolen, og de er 20 stykk i klassen. På Tåsen-skolen ville de vært 36 førsteklassinger i en klasse! Og mye av aktivitetstilbud er gratis, fordi kommunen her gjør det gratis for barn å delta. Totalt umulig i Oslo. 

Anonymkode: be187...175

Oi, 36, er det i det hele tatt lov? På mine barns skole i samme bydel, ca 10 minutters sykkeltur unna, er maks antall per klasse 23. Begge mine går i klasse med under 20 elever. Men at det er knapt med ressurser per elev på skolene i denne bydelen, sammenlignet med skoler i en del andre bydeler i Oslo, er sant. Kunne ønsket at skolen hadde bedre økonomi, helt klart, men syns de gjør en formidabel jobb innen rammene de har.

Anonymkode: a18b6...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, 36, er det i det hele tatt lov? På mine barns skole i samme bydel, ca 10 minutters sykkeltur unna, er maks antall per klasse 23. Begge mine går i klasse med under 20 elever. Men at det er knapt med ressurser per elev på skolene i denne bydelen, sammenlignet med skoler i en del andre bydeler i Oslo, er sant. Kunne ønsket at skolen hadde bedre økonomi, helt klart, men syns de gjør en formidabel jobb innen rammene de har.

Anonymkode: a18b6...b23

Korsvoll? Har alltid tenkt at den skolen er bedre. :) 

Anonymkode: be187...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss var det riktig å flytte ut av Oslo. Savnet er ikke stort (vi flyttet tilbake til min hjemplass). Tok litt tid å få opp et nettverk på nytt sted, men det har tatt seg opp med årene.

Anonymkode: 9369f...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har ganske mange tanker om risikoen og følgene ved å vokse opp på sånne forsteder til Oslo. Det er ikke fordommer, det er fakta. Men selvfølgelig gjelder det ikke alle, men jeg ønsker ikke å ta den risikoen bare for et billigere hus. Hadde da heller valgt å flytte til det neste større stedet/byen. Men det er min mening og opplevelse. Det er nok av folk i tråden som ikke kunne tenke seg å bo i Oslo med barn. Men de er altså ikke fordomsfulle foreldre i følge deg. Interessant, og bekrefter litt av tankene mine for å være ærlig.

Anonymkode: b7232...88a

Dette kunne jeg sagt selv. Ja, jeg har nok litt fordommer mot «boligfelt med inntil 1 times kjøring til Oslo», der alt er bilbasert, mange har lavere utdanning, det er liten plass for mangfold og det er er hardt ungdomsmiljø. Da er jeg veldig fordømmende. Men det er utrolig mange som har fordommer mot Oslo, og mener det er utrygt å gå alene om kvelden og at barn ikke bør vokse opp der, og dette er helt greit å mene. Jeg og mine barndomsvenner har ikke tatt skade av å vokse opp i Oslo, og jeg har gått mye rundt alene i byen på kvelds- og nattestid og aldri sett noe skremmende.

Anonymkode: 44585...ae1

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og nå har ene barnet mitt begynt på skolen, og de er 20 stykk i klassen. På Tåsen-skolen ville de vært 36 førsteklassinger i en klasse! Og mye av aktivitetstilbud er gratis, fordi kommunen her gjør det gratis for barn å delta. Totalt umulig i Oslo. 

Anonymkode: be187...175

Jøsses. Skulle nesten tro du overdrev forskjellene du også, for å fremme ditt syn. Hvilket år ville ditt barn begynt? Høsten 2020 var de 94 barn fordelt på fire klasser på Tåsen skole. Jeg vet de har hatt noen årskull med fem klasser, og skolen er helt klart for liten, men det får da være måte på hvor svart man skal male fanden på veggen også.

Anonymkode: a2df4...012

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korsvoll? Har alltid tenkt at den skolen er bedre. :) 

Anonymkode: be187...175

Nei,  men har hørt mye godt om Korsvoll også 🙂

Anonymkode: a18b6...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, remix2020 skrev:

Flyttet ut av Oslo i 1996 og flyttet ikke langt. Øvre Romerike er ca. 40 minutter utenfor Oslo og der får du fint en enebolig til 3 millioner kroner, hvor barna og du kan få egne soverom og hage. Jeg har aldri angret på det valget.

I 1996 hadde du vel fått ganske mange eneboliger i Oslo for 3 millioner ;) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, prt90 skrev:

I 1996 hadde du vel fått ganske mange eneboliger i Oslo for 3 millioner ;) 

 

Det er sant, men vi snakker om 2020 nå da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, remix2020 skrev:

Det er sant, men vi snakker om 2020 nå da.

Ja, men viser jo at det var en kjempetabbe økonomisk å flytte fra oslo da. kunne vært mangemillionær nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, prt90 skrev:

Ja, men viser jo at det var en kjempetabbe økonomisk å flytte fra oslo da. kunne vært mangemillionær nå.

Vel, jeg var 23 år den gangen og Oslo var da også dyrt for en ung mann. Leide hybel i Oslo før jeg flyttet til Romerike. Kjøpte mitt første hus i 2004, 8 år senere. 

Endret av remix2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det helt riktig. Billigere og jeg fikk mer ro i sjelen med det samme. Jeg orker rett og slett ikke å ha så mye rundt meg. Du må jo finne ut av hva du vil, og du kan ikke bo der bare fordi det er verdistigning og fordi du er redd for hva du får. Redsel er ingen god drivkraft for å bli et sted.

Anonymkode: aae1c...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi flyttet til en bygd som ligger 40 min med tog fra Oslo. Har bodd her i 3 år.

Nå klarer jeg ikke mer. Vi har prøvd forgjeves å bli kjent med folk her, men det er umulig. Spesielt siden vi er barnløse, og livet til folka her ute dreier seg kun rundt ungene deres.Samtidig har vi mistet kontakt med nettverket vårt i Oslo, og jeg savner tilbud som caféer, museum og andre kulturelle opplevelser. Det nærmeste vi kommer her, er ei kebabsjappe.

Så nå har jeg bestemt at vi skal flytte tilbake. Vil heller bo litt trangere, men ha sosialliv og kultur rundt meg, enn å sitte alene ute i gokk med et svært hus.

Anonymkode: c3eae...8fe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet flytte ut av Oslo på grunn av boligprisene, og det føles absolutt ikke rett. Jeg bor så tett på som jeg har råd til mens jeg kan opprettholde standarden jeg ønsker av boligen min. Vinner jeg eurojackpot så flytter jeg inn i en byvilla på Frogner, St. Hanshaugen, Urianenborg etc.

Men det er nå bare meg. Jeg elsker Oslo.

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jøsses. Skulle nesten tro du overdrev forskjellene du også, for å fremme ditt syn. Hvilket år ville ditt barn begynt? Høsten 2020 var de 94 barn fordelt på fire klasser på Tåsen skole. Jeg vet de har hatt noen årskull med fem klasser, og skolen er helt klart for liten, men det får da være måte på hvor svart man skal male fanden på veggen også.

Anonymkode: a2df4...012

Mitt barn begynte på skolen nå i 2020, men de som var 36, var barn av ei venninne som begynte i 2018. Jeg mener å huske det var tallet hun sa til meg. 94 barn fordelt på fire klasser høres ikke så ikke ut, skinne nesten forvente at de ville laget bare tre klasser.. 

Anonymkode: be187...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...