Gå til innhold

Du som har flyttet ut av Oslo. Var valget rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AlkoMann skrev (På 11.6.2019 den 0.07):

Det er vanlig å flytte ut av Oslo når man får barn. Faktisk når man er ferdig med studiene. Undersøkelser viser at 2/3 deler 25 åringene som bor i Oslo har flyttet ut av Oslo når de er 30 år. Oslo er overfylt av unge som bor her kun en kort stund for å oppleve friheten. Det virker ikke som om du opplever denne friheten i Oslo nå ?

Bare tull. Det er mange mennesker i alle aldre som bor her og har hele livsløpet sitt her. Vi som er fra Oslo, altså..

Anonymkode: 82c78...a47

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet fra Oslo fordi jeg ble syk/ufør og hadde ikke lenger råd til å bo der. Hadde jeg flyttet tilbake hvis jeg hadde hatt vesentlig høyere inntekt? Trolig ja. Men jeg hadde ikke orket å bo der med den helsen jeg har, for Oslo er masete, og jeg har ikke overskudd til storby lenger.

Det er også store fordeler ved å ikke bo i Oslo. Lavere levekostnader, og alt er lettere tilgjengelig. Man slipper all trengselen, og det er deilig å kunne sitte i bilen fremfor sild i tønne på trikken.

Men. Ingenting kan likevel måle seg med Oslo sitt deilige kaos. Alle parkene, kulturlivet, kontrasten mellom by og natur. Jeg elsker uten tvil Oslo, og hadde flyttet tilbake hvis helse og økonomi var tilbake der det var. 

Anonymkode: 62474...f64

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi returnerte til Oslo og har ikke angret et sekund! Opplever bedre samhold, mer fellesskap, skolen er bedre drevet og vi trives generelt bedre. Vi bor i en ganske mye mindre bolig nå, og noen ganger kan jeg savne all plassen og rommene vi hadde da vi bodde i enebolig, men å flytte var allikevel verdt det. Dessuten er det tross alt mye enklere å bo i leilighet med tanke på vedlikehold og arbeid, så noen fordeler er det jo også med mindre bolig. 

Anonymkode: ad029...ab3

Så bra. Hvordan fikk dere råd? Bor dere i leilighet, 4 -roms da eller?

Anonymkode: 70670...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 11.21):

Har dere bodd lenge i Kristiansand? Er det noe jeg hører gjentatte ganger er det hvor vanskelig det er å komme inn varmen der?

Anonymkode: 26c8a...f68

Som en annen som flyttet til Kristiansand så opplever jeg også at det er svært vanskelig å få venner her.

Jeg er utadvendt og har aldri noen andre steder hatt problemer med å få venner men her virker det som alle har nok med de som de kjenner fra før.

Vi har akkurat solgt huset vårt og er på vei tilbake til leilighet i Oslo.

Anonymkode: 26363...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sikkert en helt grei leilighet langs bybanen i Bergen for 3 mill+ prisstigning. Trenger jo ikke flytte på landet bare fordi man flytter ut av Oslo 😂

Anonymkode: a3878...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en annen som flyttet til Kristiansand så opplever jeg også at det er svært vanskelig å få venner her.

Jeg er utadvendt og har aldri noen andre steder hatt problemer med å få venner men her virker det som alle har nok med de som de kjenner fra før.

Vi har akkurat solgt huset vårt og er på vei tilbake til leilighet i Oslo.

Anonymkode: 26363...411

Såpass ja.. hvor lenge bodde du i kr.sand da? Er jo noe med å «bo seg inn» og gi overganger en sjanse. Kan være lettere med folk i Oslo men generelt ikke veldig lett å bli godt kjent med folk i Norge..😂

Anonymkode: 70670...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som en annen som flyttet til Kristiansand så opplever jeg også at det er svært vanskelig å få venner her.

Jeg er utadvendt og har aldri noen andre steder hatt problemer med å få venner men her virker det som alle har nok med de som de kjenner fra før.

Vi har akkurat solgt huset vårt og er på vei tilbake til leilighet i Oslo.

Anonymkode: 26363...411

Sørlandet generelt er veldig lite inkuderende. Hyggelig på utsiden, men vanskelig å venner. 

Anonymkode: 62474...f64

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Såpass ja.. hvor lenge bodde du i kr.sand da? Er jo noe med å «bo seg inn» og gi overganger en sjanse. Kan være lettere med folk i Oslo men generelt ikke veldig lett å bli godt kjent med folk i Norge..😂

Anonymkode: 70670...424

Jeg bodde i omegn der i 8 år. Jeg har vært nyinnflytter til andre steder og fått venner veldig raskt, det er noe veldig sært med sørlandet. Har hatt flere kjente som flyttet til Arendal og ga seg etter flere år pga dette. Man får kjente, men ikke venner. Man blir ikke inkludert. 

 

Anonymkode: 62474...f64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Såpass ja.. hvor lenge bodde du i kr.sand da? Er jo noe med å «bo seg inn» og gi overganger en sjanse. Kan være lettere med folk i Oslo men generelt ikke veldig lett å bli godt kjent med folk i Norge..😂

Anonymkode: 70670...424

Fire år.

Anonymkode: 26363...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Høvik der jeg måtte ut med 3 mill for å kjøpe en gammel og slitt leilighet med 70 talls innredning. 40 kvm, ingen soverom. Boligen stanka av gammel svette. 😜 Jeg ble slått i budrunden av noen rike foreldre som kjøpte leiligheten til sin sønn. 

Jeg endre opp med å kjøpe bolig 20 min utafor oslo med bil. Det ble to soverom, egen hage og stor felles lekeplass rett utenfor døra. Jeg trives men litt leit å havne så langt unna skolekretsen til barnet.

Jeg er glad for valget mitt, og trives. Det går kollektiv trafikk direkte til området han går på skole, men vi kjører som regel alltid.

Anonymkode: bd09b...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Jeg skjønner det med plass, men med større kommer det ofte andre typer utgifter også, maling av hus, reperasjoner, mer å pusse opp. Både jeg og barna mine er glade de fikk vokse opp i Oslo. De omtaler seg selv med bydelsnavnet vi bodde og er stolte av det. Oslo er en fantastisk by hvis man utnytter den godt, og det er godt å bli eldre der også fordi alt fins i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2019 den 12.08):

Vi flyttet 30 min ut av Oslo, mot Gardemoen og stortrives. Betalte under 4 mill for en stor enebolig med hage etc og har ikke angret ett sekund. Ett par minutter å kjøre til togstasjonen hvor det går flere tog i timen til Oslo og også busser. Lett å kjøre inn om vi skal noe og ikke minst, vi slipper endelig å leve oppå hverandre. Bodd her i to år nå og ingen av oss har angret en dag. Trodde overgangen skulle bli større da vi begge er vokst opp midt i byen men vi er kjempe fornøyde begge to 🙂

Anonymkode: 26363...411

Hvis det er mot Jessheim du flytter får du ingen stor enebolig for 4 mill, knapt en leilighet på 60 kvadrat. 

Anonymkode: 8e954...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg bodde i omegn der i 8 år. Jeg har vært nyinnflytter til andre steder og fått venner veldig raskt, det er noe veldig sært med sørlandet. Har hatt flere kjente som flyttet til Arendal og ga seg etter flere år pga dette. Man får kjente, men ikke venner. Man blir ikke inkludert. 

 

Anonymkode: 62474...f64

Enig.. Sørlandet er veldig mye klikker, og vennegrupper, og de færreste er åpen for å ta med flere. Og mødrene er verstingene.


Så mitt råd er å finne andre innflytter, de er som regel litt rausere 

Anonymkode: 24d1d...5f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sørlandet generelt er veldig lite inkuderende. Hyggelig på utsiden, men vanskelig å venner. 

Anonymkode: 62474...f64

Helt riktig det.

Jeg bor i Oslo, er sørlending selv og har nettverk begge steder.

Om vi flytter hjem så flytter vi jo til vårt nettverk, og forventer ikke å bli kjent med noen nye.

Vi er skeptiske til å flytte hjem igjen fordi det er ganske mye mindre raust og aksepterende, det er EKSTREMT viktig å passe inn. Så for oss som da flytter med barn som ikke er oppvokst i den kulturen så oppleves det litt risky mtp å få nye venner osv på ny skole i Kristiansand. Kan gå fint, men man er litt fucked om man ikke passer inn i normen til det gitte miljøet. 
 

Jeg jobbet der som voksen etter utdanning, og det er to ting som jeg opplever er forskjell:

- Veldig lite ambisiøst. Fordel fordi arbeidspresset er mindre enn her i Oslo, og man slipper karriereprat og konkurranse på arbeidsplassen hele tiden.

Ulempe fordi det jo oppleves litt treigt og kjedelig. 
 

- Kulturen om å passe inn = lite rom for ulike type meninger, man må passe seg veldig for «aktuelle temaer» som ikke er bare koselige og ufarlige. 
Så jeg opplever personlig veldig stor forskjell der, og måtte bruke så mye energi på å passe på hva jeg sa hele tiden i Kristiansand. I Oslo er ulike meninger helt greit, null stress. Trenger ikke tenke hele tiden før en snakker. 
 

Jeg personlig ville inkludert andre - men jeg er en av veldig få. 
 

Følte meg faktisk veldig kvalt av dette i ungdomstiden husker jeg - for man var så «satt». Liksom nærmest sjokkerende å finne seg nye venner (noe jeg gjorde - ble da ikke snakket til lengre av de jeg hadde kjent i maaaaange år, åpenbart en sosial kode jeg gikk glipp av der). 
 

Er man innflytter må man lete etter andre innflyttere 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Vikarsykepleier said:

De omtaler seg selv med bydelsnavnet vi bodde og er stolte av det.

Hva mener du med «omtaler seg selv med bydelsnavnet»? 
Fornavnet og så bydelsnavnet? 
Feks Jens Ullern? Viktoria Vestre Aker? Khalid Grorud? Marius St. Hanshaugen?

Anonymkode: eff65...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AprilLudgate said:

Er man innflytter må man lete etter andre innflyttere 😅

Kjenner ingen innflyttere her og ikke vil jeg lete etter dem heller. Grenland her. Er det noe man blir da i såfall så er det oss og de andre. Og det vil jeg ikke.

Anonymkode: eff65...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner ingen innflyttere her og ikke vil jeg lete etter dem heller. Grenland her. Er det noe man blir da i såfall så er det oss og de andre. Og det vil jeg ikke.

Anonymkode: eff65...96f

Grenland har jeg ikke kjennskap til, snakket om Kristiansand :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med «omtaler seg selv med bydelsnavnet»? 
Fornavnet og så bydelsnavnet? 
Feks Jens Ullern? Viktoria Vestre Aker? Khalid Grorud? Marius St. Hanshaugen?

Anonymkode: eff65...96f

Sagenejente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (10 minutter siden):

Sagenejente.

Er barna dine tenåringer? Hvordan opplever du i såfall å bo så tett på Oslos sentrum med tenåringer? Forsåvidt med tanke på plass også ?

Anonymkode: 70670...424

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vikarsykepleier said:

Sagenejente.

Det er da svært vanlig.. Har vært i flere tiår, og ikke noen hundre.

Anonymkode: eff65...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...