Gå til innhold

Du som har flyttet ut av Oslo. Var valget rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bodde 17 år utenfor Oslo (som jeg er vokst opp i) pga mannen ville på død og liv ikke bo i "skumle" Oslo. Han var sikker på at bilen din ville bli stjålet det øyeblikk du snudde ryggen til, og kunne knapt kjøre inn en kveld for at vi skulle sitte barnevakt der for broren min. Han nølte og dro på det, var sikker på at "alle" var ute etter å stjele hans lille Golf. 

Uansett, vi flyttet til Akershus, fordi det var et kompromiss mellom hans hjemfylke og mitt. Midt i mellom. Så der bodde vi og der fikk vi barn. Jeg er glad i dag for at barnet mitt fikk vokse opp der, for det var veldig fin barndom for han. 

Da jeg ble skilt, var barnet tenåring, og jeg tok med meg tenåringen og flyttet tilbake til Oslo, selv om jeg ikke hadde bodd der på årevis. Det føltes alikevel som hjemme å flytte tilbake dit. Valgte å bosette meg i nærheten av min eldre far, som har dårlig helse.

Jeg hadde uansett ikke råd til å kjøpe meg leilighet hvor som helst i Oslo, siden jeg er alene om boliglånet, men det gikk akkurat på hengende håret å kjøpe en leilighet på østkanten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor dere bor? Eller hvilken retning ut fra Oslo? Av ren nysgjerrighet :)

Anonymkode: d950c...f06

Retning Gardermoen. :) 

Anonymkode: 72fd5...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retning Gardermoen. :) 

Anonymkode: 72fd5...6b4

Skjønner. Vi valgte flytte sør/østover og har trivdes så godt, og pendling til jobb i Oslo har gått så fint, så bare lurte. Er ikke så kjent nordover.

Anonymkode: d950c...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det veldig rett. Er utrolig glad i natur og friluftsliv så Finnmark passet meg bedre enn Oslo. Har nå bodd 8 år i Finnmark og ser ikke for meg å flytte tilbake til Oslo. 

Anonymkode: 0d950...11d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor dere bor? Eller hvilken retning ut fra Oslo? Av ren nysgjerrighet :)

Anonymkode: d950c...f06

blir flau.

Anonymkode: d7fda...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er opprinnelig fra Oslo,men ønsket å oppfylle drømmen om småbruk for ca 6 år siden. Flyttet opp i Hedmark og har gjennom årene fått innsikt i hvor håpløst det er å få jobb med høyere utdannelse her. Svært få stillinger, folk sier man må kjenne noen for å få jobb. Folk kjenner hverandre stort sett fra før, så det er ikke lett å komme inn i noe miljø her. I tillegg er det svært dyrt å ha to biler med lang reisevei til jobb + stadig dyrt og tidkrevende vedlikehold av eiendommen. Vi hadde rett og slett ikke tenkt over alle ulempene det ville medføre når vi flyttet hit,men nå er forelskelsens fasen over småbrukslivet over, og jeg vil hjem igjen.

Har vært så heldig å arve en leilighet i Oslo og gleder meg til å flytte tilbake nå. Kommer til å spare masse penger og igjen være ofte sammen med gode venner og familie i byen. For ikke å snakke om et fungerende arbeidsmarked og et vell av kulturtilbud for både store og små. Vil savne den vakre skogen rundt eiendommen, men jeg får vel bare bruke Oslomarka flittig istedenfor

Anonymkode: 68c1c...e6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et barn, er Oslo supert. Jeg vokste opp i Oslo, og er skikkelig glad for det. Utfra det jeg har hørt fra venner som har vokst opp andre steder, kunne det ikke falle meg inn å flytte fra Oslo fordi jeg fikk barn. Greit nok, de hadde større hage enn det vi hadde, men hva så? Vi hadde mange lekeplasser og andre barn på samme alder, vi hadde kino, teater, konserter og museer, idrettsanlegg og svømmehaller, skog og sjø. Og når vi ble litt eldre hadde vi stor frihet fordi vi slapp å bli kjørt fram og tilbake til alt - det meste vi trengte var i gangavstand, og hvis ikke kunne man bare ta bussen som gikk hvert kvarter ned til sentrum.

Det er så klart forskjell på å vokse opp på Løkka eller Ulsrud, men begge deler er Oslo, og har tilgang på det samme. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, semperflorens skrev:

For et barn, er Oslo supert. Jeg vokste opp i Oslo, og er skikkelig glad for det. Utfra det jeg har hørt fra venner som har vokst opp andre steder, kunne det ikke falle meg inn å flytte fra Oslo fordi jeg fikk barn. Greit nok, de hadde større hage enn det vi hadde, men hva så? Vi hadde mange lekeplasser og andre barn på samme alder, vi hadde kino, teater, konserter og museer, idrettsanlegg og svømmehaller, skog og sjø. Og når vi ble litt eldre hadde vi stor frihet fordi vi slapp å bli kjørt fram og tilbake til alt - det meste vi trengte var i gangavstand, og hvis ikke kunne man bare ta bussen som gikk hvert kvarter ned til sentrum.

Det er så klart forskjell på å vokse opp på Løkka eller Ulsrud, men begge deler er Oslo, og har tilgang på det samme. 

du kan gå glipp av noe også. En ting er å høre hva andre sier, men når man selv oppdager skatter, så blir det mer verdifullt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egenskap skrev:

du kan gå glipp av noe også. En ting er å høre hva andre sier, men når man selv oppdager skatter, så blir det mer verdifullt. 

Joda, man vil alltid gå glipp av noe. Men jeg tror man går glipp av mer dersom man flytter ut av byen, for Oslo har det beste av alt, imo, både by og natur (og både skog og sjø).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Jeg er bortskjemt med hus i byen, men med mindre penger ville jeg aldri valgt stort hus og hage langt utenfor, fremfor mindre hus med nærhet til byen. Oslo er ikke London; her har vi det grønt og fritt og med korte avstander til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kritt skrev:

Jeg er bortskjemt med hus i byen, men med mindre penger ville jeg aldri valgt stort hus og hage langt utenfor, fremfor mindre hus med nærhet til byen. Oslo er ikke London; her har vi det grønt og fritt og med korte avstander til alt.

Det er forskjellige måter å se ting på. 

Det er vanskelig å stille et sånt spørsmål til folk som bare vet om Oslo. 

Men har du lest tittelen? regner med du ikke er innenfor kategorien. 

Anonymkode: d7fda...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellige måter å se ting på. 

Det er vanskelig å stille et sånt spørsmål til folk som bare vet om Oslo. 

Men har du lest tittelen? regner med du ikke er innenfor kategorien. 

Anonymkode: d7fda...409

Nei, mitt svar var nok ikke helt relevant ift tittelen. Men er vokst opp utenfor selv, da. Og flyttet til byen. Og valgte å ikke flytte ut igjen.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2019 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke på søndre Nordstrand :)  Hvorfor trodde du det? Det er i bydel østensjø. Perfekt for barnefamilier. En sunn andel ikke-etnisk norske, type 5-6 stk pr skoleklasse. 

Men fra Holmlia så tar det kun 10-12 minutter til Oslo sentrum. 

Anonymkode: 71c1a...46f

Vi hadde ikke råd til Østensjø. Endte i Follo.

Anonymkode: 6f812...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, semperflorens said:

For et barn, er Oslo supert. Jeg vokste opp i Oslo, og er skikkelig glad for det. Utfra det jeg har hørt fra venner som har vokst opp andre steder, kunne det ikke falle meg inn å flytte fra Oslo fordi jeg fikk barn. Greit nok, de hadde større hage enn det vi hadde, men hva så? Vi hadde mange lekeplasser og andre barn på samme alder, vi hadde kino, teater, konserter og museer, idrettsanlegg og svømmehaller, skog og sjø. Og når vi ble litt eldre hadde vi stor frihet fordi vi slapp å bli kjørt fram og tilbake til alt - det meste vi trengte var i gangavstand, og hvis ikke kunne man bare ta bussen som gikk hvert kvarter ned til sentrum.

Det er så klart forskjell på å vokse opp på Løkka eller Ulsrud, men begge deler er Oslo, og har tilgang på det samme. 

Det er vel ikke så ulikt i Akershus? Har aldri manglet det du nevner og er vokst opp en time fra Oslo 

Anonymkode: 6f812...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så ulikt i Akershus? Har aldri manglet det du nevner og er vokst opp en time fra Oslo 

Anonymkode: 6f812...c3c

Det krever mer planlegging hvis man skal inn til byen. Bodde litt utenfor Oslo selv da jeg studerte, og det er stor forskjell på en buss som bruker et kvarter ned til sentrum og en buss som bruker en time. I tillegg går bussene i Oslo oftere, slik at man ikke trenger å tilpasse alt til den ene bussen man er nødt til å rekke. Hvis man misser en buss, er det ikke lenge å vente på neste. Særlig for en tenåring som skal ned til sentrum etter skolen, f.eks., vil man ikke rekke det hvis man får to timer reisevei til sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på landet, men studerte i Oslo sentrum og bodde på Oslo Øst med 25 min T-bane til sentrum. Møtte min nåværende samboer i studietiden. Vi flyttet til Oslo sentrum i en liten studentleiebolig for en periode, mens vi så på leiligheter til salgs. Jeg vet ikke helt hvorfor vi ikke kjøpte i Oslo, sikkert fordi vi begge setter pris på plass. Nå bor vi i et stort hus i Follo, som kostet en del, men vi har leieinntekter og ingen barn. Innimellom skulle jeg ønske vi hadde en liten pendlerleilighet i Oslo sentrum, ettersom jeg jobber i Oslo. Pendling kan være ok, men også slitsomt i hverdagen, om man skal rekke tidspunkter. Gleder meg til Follobanen er ferdig, da snakker vi ca. 15 min til jobb. Savner ikke T-bane på Oslo øst.

Jeg liker det urbane livet, men også ha muligheten til å trekke meg tilbake. Kan være litt vanskelig å finne gode venner når man flytter til et sted man ikke har tilknytning til, men vi har fått det til. :) Dersom du fortsatt vil være i Oslo, men flytter utenfor sentrumsområdet, så er det ikke gitt at folk kommer så mye på besøk. Jeg fikk sjeldent besøk av venner da jeg bodde på Oslo Øst; "det var så langt å reise" for folk som bodde mer sentralt, så for min del så syns jeg det er like greit å bo utenfor Oslo. Jeg er dog heller ikke så opptatt av kafeliv elller å ha venner rundt meg til enhver tid. En venn av oss bor innenfor Oslo-grensa, men det føles mer på landet ut, enn det er for oss som bor litt lenger ut, i Akershus og Follo.

Personlig så syns jeg det er litt rart at familier med barn bor i Oslo sentrum, det høres slitsomt ut, men det kommer sikkert av at jeg er oppvokst på landet. Vi hadde ikke så stort hus, men vi hadde hage og klarte å organisere leker i hagen, venneovernattinger og rampestreker selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.6.2019 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Nei nei, det er jo nettopp det jeg sier, at det ikke er forskjell. Greit man kan si at man bor i Oslo, men å bo på Søndre Nordstrand er så like langt fra "Oslo" som å bo i Asker. 

Anonymkode: be187...175

Jo det er forskjell, ca dobbelt så lang togtur fra Asker. Det er absolutt ikke like langt fra Oslo som Asker! 

Anonymkode: 074f4...5d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke det samme å bo i utkanten av Oslo som å bo i Lillestrøm/Asker/ski/Fetsund osv. Ting er fortsatt mye mer tilgjengelig i Oslo, med et større eller mindre senter ved hver 3. t-banestasjon, kollektivtrafikk som ikke kan sammenlignes med til idet utenfor Oslo, matbutikker på hvert gatehjørne osv osv. Det er svært få steder i Oslo man ikke kan bo uten bil. Det samme gjelder ikke for steder utenfor Oslo.

Anonymkode: 71c1a...46f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet ut av Oslo, men ikke fullt så landlig som TS sin søster. Har ikke angret et sekund, det er nå 17 år siden og Oslo føles ikke "hjemme" lenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ulrikke skrev:

Flyttet ut av Oslo, men ikke fullt så landlig som TS sin søster. Har ikke angret et sekund, det er nå 17 år siden og Oslo føles ikke "hjemme" lenger. 

Godt er det. Borte bra, men hjemme best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...