Gå til innhold

Du som har flyttet ut av Oslo. Var valget rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi flytta rett utenfor Oslo, begge pendler til Oslo på jobb. Bruker ca 10 minutter lenger til jobb enn vi gjorde da vi bodde på Grünerløkka 😊 fikk hus og hage og mange trivelige naboer. Mange fritidstilbud i nærheten, rolig og trygt. Angrer ikke.

Anonymkode: d950c...f06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/11/2019 at 11:35 PM, AnonymBruker said:

Med barn i Oslo så er det jo ikke slik at man får brukt kulturtilbudene særlig mye uansett. Må man planlegge teaterbesøk eller pubbesøk med barnevakt kan man likegodt bo utenfor byen og ta toget inn. 

Anonymkode: 42794...8d7

Det er ikke sant. Ganske lett å avtale at bar blir med hjem med venner fra skolen eller overnatting. Helt på sparken - samme dag - eller i forkant.

Å ta toget in og ute er ikke like bra som å bo i byen, der man har lett tilgang trikk, t-bane, bus eller taxi uten at det koster mye. Toget kan blir forsinket osv. Selv om man tar toget hjem sent om kvelden, om man bor ikke i gp avstand fra toget da må du stresse med å rekke buss eller nattbuss, eller sitte en time med ventende.

Ikke like i det hele tatt.

Man kan godt si mye bra om å bo ut på landet men blir klar over at pendling er ikke like.

Anonymkode: edf8c...827

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig valg. Jeg er fra midt i oslo sentrum, og flyttet i september til rælingen. Det er nære skog, buss,tog, stranda. Føler jeg kommer meg overalt, og det er relativt rolig. trives veldig godt. har leilighet. var i oslo i dag. reiser bare inn med bussen om jeg savner oslo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant. Ganske lett å avtale at bar blir med hjem med venner fra skolen eller overnatting. Helt på sparken - samme dag - eller i forkant.

Å ta toget in og ute er ikke like bra som å bo i byen, der man har lett tilgang trikk, t-bane, bus eller taxi uten at det koster mye. Toget kan blir forsinket osv. Selv om man tar toget hjem sent om kvelden, om man bor ikke i gp avstand fra toget da må du stresse med å rekke buss eller nattbuss, eller sitte en time med ventende.

Ikke like i det hele tatt.

Man kan godt si mye bra om å bo ut på landet men blir klar over at pendling er ikke like.

Anonymkode: edf8c...827

+alle kulturtilbudene TIL barn! Det er jo helt unikt i Oslo. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke angret et sekund. Mulig jeg flytter tilbake når barna har flyttet ut osv, men nå med to små er det helt topp! Det er flest hverdager. Brukte vel f.eks Oslos uteliv tre ganger i året. Da klarer jeg å ta toget 30 min/sove over hos en venninne. 🙂

Anonymkode: 3da00...43e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Deilig å bruke 28 sekunder fra utgangsdøren til skogen og fjellet, savner enkelte ganger å bruke 28 sekunder på å finne en cafe og ta en latte eller en utepils. Man kan dessverre ikke få i pose og sekk 😉

Anonymkode: d4b8c...40b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i en pendlerby med 45 min. togtur inn til Oslo. Her får du en enebolig for 3 mill. I tillegg så har vi alt vi trenger er av butikker og spisesteder. Her er man absolutt ikke avhengig av bil siden sentrum er veldig samlet. Man kan rekke både legebesøk, en tur innom banken og handle mat på under en time uten å måtte bruke annet enn beina. 

I Oslo er det ofte store avstander for å komme seg til forskjellige steder. Mange som bor i Oslo bruker lengre tid på å komme seg til jobb enn oss som bor i en annen kommune og jobber i Oslo.

Jeg elsker Oslo, men herregud hvor godt det er å komme hjem og sette seg i hagen uten å hverken se eller høre andre mennesker, etter å ha vært en dag i Oslo.

Anonymkode: c86d9...f8a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra Oslo til en liten by, men var kjøpesenter, kino, svømmehall, puber, treningssenter osv. der. Men jeg trivdes aldri, savnet Oslo hele tiden. Men jeg ble noen år, da jeg møtte mannen min der, og barna våre kom litt raskere enn forventet. Men jeg flyttet til slutt. Men da var boligprisene i Oslo så høye, så jeg flyttet til Drammen. Og her stortrives jeg. Det her er en passe stor by, barna trives veldig godt. Og det er kort vei inn til Oslo. 

Anonymkode: 392e0...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei. Deilig å bruke 28 sekunder fra utgangsdøren til skogen og fjellet, savner enkelte ganger å bruke 28 sekunder på å finne en cafe og ta en latte eller en utepils. Man kan dessverre ikke få i pose og sekk 😉

Anonymkode: d4b8c...40b

Det er nettopp det du kan. Oslo er helt unikt med sin nærhet til marka, og det er mange steder det kan ha 28 sekunder til skogen og 28 sekunder til utepils. Det er noe av det som er best med Oslo. 

Anonymkode: c51f2...a31

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet fra 40m2 i Oslo til 120m2 i Trondheim. 3 soverom nå, mot 1 "kott" da, fine friluftsområder like i nærheten, stor egen kjeller til sykler, ski og alt annet som må lagres, stor veranda med utsikt. Alt i et veldrevet borettslag hvor man slipper snømåking og plenklipping, men nyter godt av store felles uteområder. Dette fikk vi til samme pris som ettroms i Oslo. 

Det eneste jeg savner fra Oslo er kollektivtilbudet og været om sommeren. Kulturtilbudet er godt her, kunne vært litt mer kaféliv, men ellers har vi alt og mere til. 

I Oslo brukte vi mer penger til tull. Shopping av ting vi ikke trengte, mye spise ute, som er dyrt. Nå er vi mer ute i naturen. Det er ikke bare boligprisene i Oslo som er høye. Forbruket er høyere også.

Vi planlegger å flytte til bygda etterhvert, pga livsstil. Det jeg kommer til å savne mest fra storbyen er kulturtilbudet.

Anonymkode: de461...c26

Dere kan neppe bo sentralt i Trondheim, eller på østsiden, med mindre ettromsen kostet 4 - 5 mill. Ts kan vel få samme deal hvis hun flytter langt nok ut fra Oslo. 

 

Anonymkode: 4087b...e03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nettopp det du kan. Oslo er helt unikt med sin nærhet til marka, og det er mange steder det kan ha 28 sekunder til skogen og 28 sekunder til utepils. Det er noe av det som er best med Oslo. 

Anonymkode: c51f2...a31

Hvor er plassen i Oslo der det er 28 sekunder til skogen og til utepils? «Liv» i Oslo er bare sentralt, Akerbrygge, sentrum, Grunnerløkka. Litt lengre fra sentrum, til og med Sagene, er allerede «soveområder», der finnes noen kafeer men ihvertfall ikke utepils. Kanskje is og bolle til barna. Og fra ganske sentrumsnære områder i Oslo er det langt til både marka og til kafé, som for eksempel Nordre Aker, som er en av de dyreste, Fortsatt 10-20 min med t-banen til marka, og det er også 20-30 min til utepils. Så jeg vet nå ikke jeg..

Anonymkode: be187...175

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Det finnes en mellomting mellom Oslo sentrum og å eie en jævla skog. Vi flyttet til barnevennlig nabolag i Lillestrøm. Enebolig, garasje og A4-livet.

Anonymkode: 8efe9...f4c

Virker som folk tror at alt utenfor Oslo er veldig øde og lite urbansk. Hvorfor det? Har vært i Oslo en del ganger og synes virkelig ikke tilbudene der er så fantastiske at jeg ville kjøpt bolig der.  Også klarer jeg ikke måten folk snakker der, sorry. Men det bare høres veldig teit ut å si ''ass'' etter hver setning.

Anonymkode: 1b807...226

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det du kan. Oslo er helt unikt med sin nærhet til marka, og det er mange steder det kan ha 28 sekunder til skogen og 28 sekunder til utepils. Det er noe av det som er best med Oslo. 

Anonymkode: c51f2...a31

He he marka er ikke akkurat som å bo nær fjell og skog da.

Vokste opp i Oslo, flyttet motvillig men har aldri angret. Savner ikke Oslo som jeg trodde, er der kanskje 1 gang i året og gleder meg alltid til å reise hjem etter noen dager i asfaltjungelen. 

Anonymkode: 1148e...b79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flyttet fra Oslo, og er vel ganske ambivalent i forhold til om jeg angrer eller ikke. Den urbane delen av meg angrer. Jeg savner cafe-livet, sitte på trikken, parkene, se på livet. Anonymitet. Ikke være avhengig av bil. Jeg savner ikke stresset og maset, jeg savner ikke boligprisene. Jeg har gått glipp av mye prisvekst ved å kjøpe her jeg bor, i stedet for Oslo. Mye. 

Hadde jeg hatt barn, ville jeg nok vurdert å flytte ut av byen. Det kommer an på hva budsjettet ditt er, og også hva ungene dine ønsker. Det kan være stor påkjenning å bytte miljø, men for mange går det jo greit. Det finnes en mellomting mellom Østkanten i Oslo og småbruk på Toten. Du kan bo relativt nære Oslo og få en ok byfølelse, uten for store kompromiss. Rekkehus i f.eks Tønsberg, Drammen, Fredrikstad, Ski (for å nevne noe). Tønsberg f.eks, er en veldig fin by som bare ligger 1 time unna Oslo, mange som pendler til Oslo derfra. Skjærgård og bryggekos om sommeren, stort kjøpesenter, slottsfjellet med festival/konsert hver sommer, og nok av tilbud. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd hele livet midt i Oslo, skikkelig asfaltunge. Flyttet til en mindre, men stor nok, by, i sentrum. Er enig at både forbruk og livsstil er billigere enn i Oslo. Selv om jeg reiser til Oslo for noen ærender er det mindre uteliv, mindre kafé og lunsjer osv.

Angrer ikke ett sekund!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Flytt til Kristiansand! Vi bor med 1,5 mål tomt, gangavstand til byen, 5 min til dyreparken som er åpen 365 dager i året, trampoline, utsikt og stor enebolig. Skogen er nærmeste nabo. Betalte 4 mill. Begge sykler til jobb på under ti min. Slik du har det høres ut som mitt verste mareritt. 

Kristiansand må være den mest barnevennlige byen i Norge 😊

Anonymkode: 8793b...e50

Vi flyttet FRA Kristiansand til sentrale Østlandet på grunn av miljøet på sørlandet. Altfor mye bibelpjatt, intriger i nabolagene, barnehageansatte ser stygt på deg når barna er i barnehagen tilsvarende en normal arbeidsdag, og det er vanskelig å få nye venner for de som ikke er oppvokst der. Brukte 35 minutter til jobb der med kollektivtransport, nå bruker jeg 25. 

Anonymkode: 01f36...1c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet FRA Kristiansand til sentrale Østlandet på grunn av miljøet på sørlandet. Altfor mye bibelpjatt, intriger i nabolagene, barnehageansatte ser stygt på deg når barna er i barnehagen tilsvarende en normal arbeidsdag, og det er vanskelig å få nye venner for de som ikke er oppvokst der. Brukte 35 minutter til jobb der med kollektivtransport, nå bruker jeg 25. 

Anonymkode: 01f36...1c6

Helt enig her! Er utrolig sterke normer og man skal være rimelig firkanta og hardhudet for å bo der. Er vanskelig for de som er oppvokst der å, med mindre man passer perfekt inn i firkanten. 

Anonymkode: c9bba...c4b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig her! Er utrolig sterke normer og man skal være rimelig firkanta og hardhudet for å bo der. Er vanskelig for de som er oppvokst der å, med mindre man passer perfekt inn i firkanten. 

Anonymkode: c9bba...c4b

Det gjelder sørlandet generelt, ikke lett å være innflytter. 

Anonymkode: 26c8a...f68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Hvor er plassen i Oslo der det er 28 sekunder til skogen og til utepils? «Liv» i Oslo er bare sentralt, Akerbrygge, sentrum, Grunnerløkka. Litt lengre fra sentrum, til og med Sagene, er allerede «soveområder», der finnes noen kafeer men ihvertfall ikke utepils. Kanskje is og bolle til barna. Og fra ganske sentrumsnære områder i Oslo er det langt til både marka og til kafé, som for eksempel Nordre Aker, som er en av de dyreste, Fortsatt 10-20 min med t-banen til marka, og det er også 20-30 min til utepils. Så jeg vet nå ikke jeg..

Anonymkode: be187...175

Hvis kriteriet ditt er "liv" på samme måte som Løkka, er det jo strengt tatt bare Oslo du kan bo i. Det finnes ingen byer eller tettsteder i Norge som kan sammenliknes med sentrumsområdene i Oslo. Om kravet bare er en utepils på et hyggelig sted hvor det ikke er folketomt, finnes det MANGE steder i Oslo hvor du kan bo, med 28 sekunder til pils og 28 sekunder til marka. Selv Romsås, som jo er ganske "øde" tilbyr dette. Og her er faktisk østkanten generelt unikt. Det er blokkområder som fungerer som små lokalsamfunn, med tilgang til øl, kaffeer, butikker osv. rett ved siden av. Eneboligområdene på vestkanten er mye mer distansert i så måte.

Anonymkode: c51f2...a31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Oslo bor du egentlig? Når du må bo så lite og trangt, og ikke kan slippe hånda til ungen ute? Det høres ikke ut som noe særlig livskvalitet. 

Jeg har selv bodd flere steder i Oslo med skogen som nærmeste nabo. Det gjør jeg nå også. Ungen har stort soverom på 11kvm, gangavstand på bilfri gangvei til barnehage, to badevann 10minutters gange (gjennom skogen) unna, markagrensa 15 meter fra utgangsdøra. Stooor bilfri grøntområder rett utenfor. 20 minutter med banen til Jernbanetorget.

Betalte under 3mill i 2018. 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det må være på landet eller asfaltjungelen? Det er mange barnevennlige områder i Oslo. 

Anonymkode: 71c1a...46f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...