Gå til innhold

Du som har flyttet ut av Oslo. Var valget rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet en time unna Oslo, aldri angret. Det er så deilig å slippe plassmangel, støy og mas. Får mye mer for pengene også, og det er aldri noe stress å sette seg på toget til Oslo ved behov. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyttet fra Oslo, aldri angret... Skal sies at vi flyttet et kvarter unna og til nabokommunen... Bodde i utkanten av Oslo. Ikke spesielt urban av meg, så mye bedre der vi bor nå. Tar bare en halvtime med toget til Oslo S, tok jo nesten 20 minutt med t-banen der vi bodde før, så ingen stress.

Anonymkode: 929ef...78f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Noen ganger, så tenker jeg på valget til søsteren min, når jeg sitter i min 57 kvm store toroms på Oslo Øst. Hvor jeg og barna mine ligger i en haug på det ene soverommet som er. Hvor jeg har måket meg vei gjennom gangen for å komme til badet. Hvor jeg må grave fram dusjen fra under barnebadekar, potte, og sammenleggbart tørkestativ. Hvor bilveien ligger tett utenfor vinduet og hvor det er fullstendig uaktuelt å slippe hånden til barna slik at de kan løpe fritt når vi går ut døra. Denne herligheten betalte jeg nesten 3 millioner for. 

Valget søsteren min tok, var å flytte til ei lita bygd. Her har hun toetasjes enebolig, hvor alle barna har hvert sitt rom. De har spisestue, vanlig stue, og spiseavdeling på kjøkkenet. Hun har stor tomt med låve og stabbur, og flere hester, hunder, høns, hun eier til og med sin egen jævla lille skog. Denne herligheten betalte hun og mannen 2 millioner for. På stedet er det 2 matvarebutikker og en Europris, og to malings- og byggforretninger. Man må kjøre 40 minutter for å komme til nærmeste sentrum med en rundkjøring og lyskryss. Til Oslo bruker man 1,5 time.

Hadde jeg flyttet, hadde jeg kunnet kjøpe tilsvarende bolig, og vært gjeldfri. Barna kunne vokst opp med stor hage, bærbusker, peonstauder til meg!! En trampoline (som vi nå kun har mulighet til å bruke når vi besøker våre velbemidlede venner), kanskje en hund. Kanskje jeg også skulle kjøpt meg min egen jævla skog! Men vi hadde vært avhengige av å bruke bil. Det er jo dyrt. Og kanskje vintrene hadde blitt tunge med snømåking? For ikke å snakke om å etablere nytt nettverk på nytt på et sted hvor det ikke er så mange folk. Å finne en ny kjæreste er kanskje bare å glemme. Og det spørs om jeg får brukt utdannelsen min der, siden alt av stillinger som utlyses er i barnehage- og helse og omsorg.

Oslo føles ikke rett. Men heller ikke feil. Det føles trygt, økonomisk, fordi verdistigningen er så høy her og gir meg mulighet til å flytte hvor jeg vil og få mer for pengene. Men man skal jo ikke bo et sted bare fordi boligen har høy verdistigning.

Jeg vet hva jeg har, men jeg vet ikke hva jeg får hvis jeg flytter. Føler jeg er i et limbo. 

Anonymkode: 5420c...c73

Er du alene som voksen, anbefaler jeg deg å bli i Oslo. Det kan være ganske vanskelig som enslig å komme inn i tette miljøer på små steder og forsteder.

dessuten kan det være langt til alt. Bare å dra til legevakt med barna, kan fort være 1 time . Reisevei til jobb kan dessuten gjøre at det blir mer stress med å rekke henting/aktiviteter etc. 

Prøvde det i ni år selv, og det viste seg umulig å komme inn i et lokalmiljø der familier har bodd i generasjoner. Selv med barn, er det vanskelig. Fikk to venner som også er alene, men de flyttet etterhvert til byen.

kan du heller spare penger, slik at du får kjøpt en tre-roms. Alternativt en større to-roms som kan skilles av? 

Er dere to voksne, kan det være lettere. Men ikke la illusjonen om epletrær og hage være det avgjørende. Du kan komme til å finne deg selv i en situasjon der du innser at livet er mer enn det materielle. Din trivsel er alt, og trives du, trives barna. Et stort hus kan dessuten være veldig tomt med en voksen. Og vedlikeholdet er enormt. Bor du i rekkehus, må det males, stelles og vedlikeholdes. Det er ikke et liv for en alenemor. 

ps. Det er fullt mulig å finne funksjonelle løsninger i en liten leilighet. Ta deg en tur på ikea, så kanskje du kan finne gode løsninger.

lykke til!

Anonymkode: 16700...a77

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor i Oslo bor du egentlig? Når du må bo så lite og trangt, og ikke kan slippe hånda til ungen ute? Det høres ikke ut som noe særlig livskvalitet. 

Jeg har selv bodd flere steder i Oslo med skogen som nærmeste nabo. Det gjør jeg nå også. Ungen har stort soverom på 11kvm, gangavstand på bilfri gangvei til barnehage, to badevann 10minutters gange (gjennom skogen) unna, markagrensa 15 meter fra utgangsdøra. Stooor bilfri grøntområder rett utenfor. 20 minutter med banen til Jernbanetorget.

Betalte under 3mill i 2018. 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det må være på landet eller asfaltjungelen? Det er mange barnevennlige områder i Oslo. 

Anonymkode: 71c1a...46f

Men dette må være Holmlia / Søndre Nordstrand ? Da er jo reiseveien så pass at det er å bo i Asker blir nærmere jobb. Jeg er ikke TS. Jeg bare nevner. Det er bare et område i Oslo som er billigere og det er Søndre Nordstrand men det er også grunner til det. 

Anonymkode: be187...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette må være Holmlia / Søndre Nordstrand ? Da er jo reiseveien så pass at det er å bo i Asker blir nærmere jobb. Jeg er ikke TS. Jeg bare nevner. Det er bare et område i Oslo som er billigere og det er Søndre Nordstrand men det er også grunner til det. 

Anonymkode: be187...175

Nei, det er ikke på søndre Nordstrand :)  Hvorfor trodde du det? Det er i bydel østensjø. Perfekt for barnefamilier. En sunn andel ikke-etnisk norske, type 5-6 stk pr skoleklasse. 

Men fra Holmlia så tar det kun 10-12 minutter til Oslo sentrum. 

Anonymkode: 71c1a...46f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet fra leilighet i Oslo til hus&hage i Drammen i fjor, og angrer ikke et sekund :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på områder som Ski, Drammen, Lillestrøm, Asker, Rælingen, osv. 

Da blir det ikke så dyrt med bil. 

Jeg bor en hyggelig plass ca 45 min unna Oslo sentrum både med bil og med tog, jeg bruker stort sett bilen da jeg sjeldent skal den veien toget fører meg (altså Oslo), og jeg bruker ca 1700 kr i mnd på drivstoff, 1350 kr i mnd på billån og 450 kr i mnd på forsikring. Det blir da ca 3500 kr i mnd på bil. 

Vi har enebolig på 200 kvm, 1,5 mål tomt. Betalte 2.4 mill for herligheten i 2013, nå er det verdt 4.1 mill. 😊 

Anonymkode: 8b3c3...193

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på områder som Ski, Drammen, Lillestrøm, Asker, Rælingen, osv. 

Da blir det ikke så dyrt med bil. 

Jeg bor en hyggelig plass ca 45 min unna Oslo sentrum både med bil og med tog, jeg bruker stort sett bilen da jeg sjeldent skal den veien toget fører meg (altså Oslo), og jeg bruker ca 1700 kr i mnd på drivstoff, 1350 kr i mnd på billån og 450 kr i mnd på forsikring. Det blir da ca 3500 kr i mnd på bil. 

Vi har enebolig på 200 kvm, 1,5 mål tomt. Betalte 2.4 mill for herligheten i 2013, nå er det verdt 4.1 mill. 😊 

Anonymkode: 8b3c3...193

Og i tillegg til 3500 kr på bil, kommer det verkstedutgifter. 

Anonymkode: 26c8a...f68

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet 12 timer unna Oslo med kona mi, for hun kom fra den lille bygda vi nå bor i. Trives ganske godt. Er pent her, bra jobb, bra skole, billige og pene hus, hyggelige folk og NYDELIG natur!

Anonymkode: f8cad...71a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet 12 timer unna Oslo med kona mi, for hun kom fra den lille bygda vi nå bor i. Trives ganske godt. Er pent her, bra jobb, bra skole, billige og pene hus, hyggelige folk og NYDELIG natur!

Anonymkode: f8cad...71a

12 timer, det betyr det er nordover. 

Anonymkode: d7fda...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Virker som folk tror at alt utenfor Oslo er veldig øde og lite urbansk. Hvorfor det? Har vært i Oslo en del ganger og synes virkelig ikke tilbudene der er så fantastiske at jeg ville kjøpt bolig der.  Også klarer jeg ikke måten folk snakker der, sorry. Men det bare høres veldig teit ut å si ''ass'' etter hver setning.

Anonymkode: 1b807...226

Ass? 

Anonymkode: 1d41b...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Virker som folk tror at alt utenfor Oslo er veldig øde og lite urbansk. Hvorfor det? Har vært i Oslo en del ganger og synes virkelig ikke tilbudene der er så fantastiske at jeg ville kjøpt bolig der.  Også klarer jeg ikke måten folk snakker der, sorry. Men det bare høres veldig teit ut å si ''ass'' etter hver setning.

Anonymkode: 1b807...226

Jeg er fra Oslo, og kan ikke akkurat si jeg kjenner meg igjen at vi sier "ass". Ihvertfall ikke noe mer enn folk fra andre steder på Østlandet. Men vanker du på Holmlia og de områdene der, er det vel mer utbredt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke langt utenfor oslo sentrum før det blir med landlig. Selv flyttet jeg til romerike, deilig. Fri utsikt mot naturen, 30min med buss så er jeg ved bjørvika. Fint å kunne ha både storby og trekke seg tilbake der man bor etterpå.

Som enslig vil jeg ha muligheten til å dra enkelt inn til Oslo sentrum, med barn og partner ville jeg nok vurdert enda lenger ut. Men husk at på mindre steder kan det være vanskelig å få seg bekjentskap. Hvertfall om du ikke følger "reglene" til "gjengen" som bor der fra før....du må jo som regel være som de andre vil...

 

Anonymkode: 2bbe5...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.6.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Dere kan neppe bo sentralt i Trondheim, eller på østsiden, med mindre ettromsen kostet 4 - 5 mill. Ts kan vel få samme deal hvis hun flytter langt nok ut fra Oslo. 

 

Anonymkode: 4087b...e03

Ettromsen ble solgt for god pris. Og vi bor i Trondheim øst.

Anonymkode: de461...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil flyttet ut av byen (Lanistan som mannen i frustrasjon sier) i fjor høst og har ikke angret et sekund. Nå bor vi på Buskerudsiden av grensen til Asker. Nå skal det sies at ingen oss opprinnelig var fra byen. Jeg fikk jobb rett i nærheten og mannen min har heller ikke for lang vei. Vi liker også å kjøre bil og da er det mye greiere her på "landsbygda". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt en mellomting. Sjekk ut boliger i Strømmen. Da har du en god blanding av det urbane + turområder. Man behøver sjelden å dra inn til Oslo for å handle, da man har omtrent alt her.

 

Vi er veldig glade for at vi flyttet ut av Oslo før vi fikk barn. Det er ikke fullt så mye kaos her som der. 

Anonymkode: f9c98...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes absolutt en mellomting. Sjekk ut boliger i Strømmen. Da har du en god blanding av det urbane + turområder. Man behøver sjelden å dra inn til Oslo for å handle, da man har omtrent alt her.

 

Vi er veldig glade for at vi flyttet ut av Oslo før vi fikk barn. Det er ikke fullt så mye kaos her som der. 

Anonymkode: f9c98...7cc

Nå var jo litt av poenget å få seg rimelig bolig. Strømmen o.l har relativt høye boligpriser. Man får seg ikke hus der til 2,5 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 20.32, AnonymBruker skrev:

 

Tenk på hva som er viktig for deg. Jeg angrer. Vi trodde vi skulle få mer tid sammen som familie. Det har vi ikke. Huset krever mye mer enn leiligheten i Oslo gjorde. Det er vanskeligere å være spontan og føle meg litt som bare voksne meg. Her sitter alle inne i husene sine, blir ikke så lett kjent med folk. I sentrum er det bare pensjonister. Bor i en liten by1, 5 time fra Oslo, som liksom satser på barnefamilier. Men enten må man ha et stort nettverk eller så er alt organisert. 

Men som sagt, kommer an på hva man liker. Jeg savner byen, leiligheten og det gamle livet vårt. Reiseveien til jobb og barnehagen, all tiden i bil, gjør at vi har mindre tid med barna. Synes det er mer stress å måtte kjøre over alt. 

Men det høres ut som om du burde flytte til en annen leilighet. Kanskje du ikke trenger å flytte så langt for å få det litt bedre. 

Anonymkode: 5ba09...bfa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Men dette må være Holmlia / Søndre Nordstrand ? Da er jo reiseveien så pass at det er å bo i Asker blir nærmere jobb. Jeg er ikke TS. Jeg bare nevner. Det er bare et område i Oslo som er billigere og det er Søndre Nordstrand men det er også grunner til det. 

Anonymkode: be187...175

Ikke meg du siterte, men HÆ? Det tar kun 13 min til Holmlia til Oslo S. Fra Asker tar det 22min. Det er nesten dobbelt så langt til byen fra Asker. 

Man kan si mye stygt om Søndre Nordstrand, men at det er lengre fra byen enn Asker er ikke en av dem. 

Anonymkode: 074f4...5d0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterte, men HÆ? Det tar kun 13 min til Holmlia til Oslo S. Fra Asker tar det 22min. Det er nesten dobbelt så langt til byen fra Asker. 

Man kan si mye stygt om Søndre Nordstrand, men at det er lengre fra byen enn Asker er ikke en av dem. 

Anonymkode: 074f4...5d0

jo hvis man bor rett ved Holmlia stasjonen kanskje, men Søndre Nordstrand er større enn det. Bjørndal, Pinsedal, gode priser, mange hus og rekkehus til gode priser og bra stand.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=149226875 Men det tar 35 min å komme seg til Oslo S. Og jeg jobber ikke ved Oslo S og må videre derifra. 

Eller Hauketo, Sloreåsen, Igjen, kjempefine rekkehus - noen av disse har også utsikt. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=149582615 eller

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=148382870

Alle disse tre har lengre tid til jobben min enn fra Asker.. Nå kan man sjekke reisetid rett i finn også. :) 

 

Anonymkode: be187...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...