Gå til innhold

Du som har flyttet ut av Oslo. Var valget rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/18/2023 at 4:04 PM, AnonymBruker said:

Det som er, er at jeg har en del kolleger som er oppvokst i Oslo. Nå som voksne mennesker, har de alle flyttet ut av Oslo og oppfostret sine barn utenfor Oslo. Samtlige sier at de hadde fin oppvekst, men ingen av de ønsker jo å den oppveksten til sine barn, tilsynelatende? En gutt som er vokst opp på Majorstua, nå som førtiåring bor han i et hus i Bærum og er mer fornøyd med det. Jeg vet ikke, men det sier meg litt.  

Anonymkode: be187...175

Jeg kjenner mange som er født og oppvokst i Oslo, og som nå har barn her. Det sier meg litt.

Selv er jeg vokst opp usentralt i Innlandet, og det vil ikke jeg utsette mine barn for. Det sier meg enda mer.

Anonymkode: a2df4...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei det er som du sier på slutten: at det nok ikke gjelder absolutt alle arbeidsplasser og arenaer.

For syns bare det var ganske generaliserende det du skrev.  

Selv om det kan ulme i en gammel kultur, helst da blant de eldre og de som ikke har sett annet, så tror jeg nok man kan finne allrighte miljøer på Sørlandet også - og for noen , ganske mange vil jeg tro , kan det være nok for å trives når man finner de som man passer med. 
 


 

 

Anonymkode: 70670...424

Jeg har aldri sagt noe annet?

Jeg svarte på et annet innlegg ang sosiale koder og kultur i Kristiansand. 
 

Det du omtaler som generalisering er godt kjent kultur altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette med subtile koder og ja:. Rett og slett dårlige miljøer, der folk er lite inkluderende har jeg opplevd i Kristiansand. Men jeg har også opplevd det motsatte. Og jeg har faktisk opplevd subtile dårlig-miljø - arbeidsplasser i Oslo , og jeg har opplevd bra arbeidsplasser. 

Anonymkode: 70670...424

Riktig det :) 

Kjipe og bra folk er det overalt. 
 

Men man skal passe seg for å skille seg ut i langt større grad i Kristiansand. 
 

Noen nevner bygd (?) i Innlandet, slike fenomener er jo alltid mer konsentrerte på bygd fordi færre mennesker. 
 

Man kan jo se til Hovden for eksempel, hvor nå mange barnefamilier har flyttet nylig pga svært usunn kultur. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til Fredrikstad. 1t unna Oslo. Jobber her så trenger ikke pendle. Ikke angret et sekund! Stor nok by med alt av tilbud, sommerstemning halve året, gratisbåter som tar deg til de ulike bydelene, kort vei til Hvaler og strender. 

Anonymkode: a56d3...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2019 den 23.35):

Med barn i Oslo så er det jo ikke slik at man får brukt kulturtilbudene særlig mye uansett. Må man planlegge teaterbesøk eller pubbesøk med barnevakt kan man likegodt bo utenfor byen og ta toget inn. 

Anonymkode: 42794...8d7

Hæ? Vi bruker kulturtilbudene MER nå enn før barn. Var ikke SÅ ofte på teater eller konsert da, nå er vi nesten hver helg på dukketeater, på Deichman, Teknisk museum, barnekonsert etc. 

Anonymkode: 3c4cf...258

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 16.04):

Det som er, er at jeg har en del kolleger som er oppvokst i Oslo. Nå som voksne mennesker, har de alle flyttet ut av Oslo og oppfostret sine barn utenfor Oslo. Samtlige sier at de hadde fin oppvekst, men ingen av de ønsker jo å den oppveksten til sine barn, tilsynelatende? En gutt som er vokst opp på Majorstua, nå som førtiåring bor han i et hus i Bærum og er mer fornøyd med det. Jeg vet ikke, men det sier meg litt.  

Anonymkode: be187...175

Det er ikke min erfaring. Jeg er født og oppvokst i Oslo og bor her fortsatt nå i andre halvdel av 40-årene. Mange jeg kjenner bor igjen i Oslo. Selvsagt og en del som har flyttet ut til nabokommuner. I området vi bor i nå, Østensjø bydel, er det også svært mange på vår alder som har vokst opp her og så bosatt seg med familie. 

Anonymkode: 2d3a4...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.6.2019 den 12.01):

Vi bor i en pendlerby med 45 min. togtur inn til Oslo. Her får du en enebolig for 3 mill. I tillegg så har vi alt vi trenger er av butikker og spisesteder. Her er man absolutt ikke avhengig av bil siden sentrum er veldig samlet. Man kan rekke både legebesøk, en tur innom banken og handle mat på under en time uten å måtte bruke annet enn beina. 

I Oslo er det ofte store avstander for å komme seg til forskjellige steder. Mange som bor i Oslo bruker lengre tid på å komme seg til jobb enn oss som bor i en annen kommune og jobber i Oslo.

Jeg elsker Oslo, men herregud hvor godt det er å komme hjem og sette seg i hagen uten å hverken se eller høre andre mennesker, etter å ha vært en dag i Oslo.

Anonymkode: c86d9...f8a

Hvor er dette?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Riktig det :) 

Kjipe og bra folk er det overalt. 
 

Men man skal passe seg for å skille seg ut i langt større grad i Kristiansand. 
 

Noen nevner bygd (?) i Innlandet, slike fenomener er jo alltid mer konsentrerte på bygd fordi færre mennesker. 
 

Man kan jo se til Hovden for eksempel, hvor nå mange barnefamilier har flyttet nylig pga svært usunn kultur. 

Hvis du sikter til min kommentar så snakket jeg om byer i innlandet, ikke bygd. 

Anonymkode: 9f147...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2019 den 12.24):

sjekk ut hadeland! 

 

Anonymkode: 22dc3...bbd

Hadeland er veldig fint, bor her selv😊 Men jeg savner Oslo og hadde jeg hatt økonomi til det så ville jeg ha bodd der. Men kanskje når barna blir store.

Anonymkode: c0e46...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner mange som er født og oppvokst i Oslo, og som nå har barn her. Det sier meg litt.

Selv er jeg vokst opp usentralt i Innlandet, og det vil ikke jeg utsette mine barn for. Det sier meg enda mer.

Anonymkode: a2df4...012

Når det er sagt så ingen av mine kolleger flyttet til Innlandet 😅 Det er enten Bærum/Asker, Lillestrøm eller Ski,  og ikke lenger enn det. 

Anonymkode: be187...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, moncabang said:

Hvor er dette?😊

Kanskje Holmestrand?

Anonymkode: be187...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Riktig det :) 

Kjipe og bra folk er det overalt. 
 

Men man skal passe seg for å skille seg ut i langt større grad i Kristiansand. 
 

Noen nevner bygd (?) i Innlandet, slike fenomener er jo alltid mer konsentrerte på bygd fordi færre mennesker. 
 

Man kan jo se til Hovden for eksempel, hvor nå mange barnefamilier har flyttet nylig pga svært usunn kultur. 

Jeg bare biter meg litt merke i at du generaliserer veldig.
 

Du bor ikke i kr.samd selv , men har mange sterke påstander. At man ikke kan skille seg ut i Kristiansand , da forstår jeg det som du mener at det er EN norm? Hvordan forklarer du det når byen (som har storbystatus faktisk) har enormt mye innflyttere , der mange har enten utenlandsk bakgrunn(ofte arbeidsrelaterte flytting), eller mennesker som alle andre har studert på universitet i storbyer og utland, gjerne har med seg bedre halvdel + at det er eldre generasjoner med ulik tilnærming og holdninger . Stereotypiske trege, lukkede og konforme sørlendinger finnes helt sikkert - nordmenn er generelt kjent for konformitet.. tror det er lett å ty til stereotyper som bekrefter det man aktuelt opplever. 

Anonymkode: 70670...424

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg bare biter meg litt merke i at du generaliserer veldig.
 

Du bor ikke i kr.samd selv , men har mange sterke påstander. At man ikke kan skille seg ut i Kristiansand , da forstår jeg det som du mener at det er EN norm? Hvordan forklarer du det når byen (som har storbystatus faktisk) har enormt mye innflyttere , der mange har enten utenlandsk bakgrunn(ofte arbeidsrelaterte flytting), eller mennesker som alle andre har studert på universitet i storbyer og utland, gjerne har med seg bedre halvdel + at det er eldre generasjoner med ulik tilnærming og holdninger . Stereotypiske trege, lukkede og konforme sørlendinger finnes helt sikkert - nordmenn er generelt kjent for konformitet.. tror det er lett å ty til stereotyper som bekrefter det man aktuelt opplever. 

Anonymkode: 70670...424

Hvor mange år har du bodd der da?

Er du godt kjent med ulike miljø i Kristiansand? (Akademia, forskning, politikk, næringsliv, utdanning, kommunal sektor, religiøse miljøer osv)?

Har du jobbet på flere ulike arbeidsplasser?

Gått på skole det og tatt høyere utdanning der? 
 

Har du sosialisert i flere ulike kretser på tvers av sosioøkonomiske vilkår? 
 

Kjenner du mange barnefamilier med slekt som selv er oppvokst der?

Følger du med på politisk utvikling og leser rapportene om levevilkår? 

Jeg har alt det jeg nevner her - men ja - jeg bor i Oslo nå.

Har du kjennskap til alt dette - og hvor mange år har du bodd der? Og har du bodd lenge i ulike bydeler med ulike levevilkår/sosiale miljø?

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Hvor mange år har du bodd der da?

Er du godt kjent med ulike miljø i Kristiansand? (Akademia, forskning, politikk, næringsliv, utdanning, kommunal sektor, religiøse miljøer osv)?

Har du jobbet på flere ulike arbeidsplasser?

Gått på skole det og tatt høyere utdanning der? 
 

Har du sosialisert i flere ulike kretser på tvers av sosioøkonomiske vilkår? 
 

Kjenner du mange barnefamilier med slekt som selv er oppvokst der?

Følger du med på politisk utvikling og leser rapportene om levevilkår? 

Jeg har alt det jeg nevner her - men ja - jeg bor i Oslo nå.

Har du kjennskap til alt dette - og hvor mange år har du bodd der? Og har du bodd lenge i ulike bydeler med ulike levevilkår/sosiale miljø?

Ja har bodd her endel år.


Har ikke gått på skole og tatt utdanning , gjort det for det meste i utlandet.

Har familie i kr.sand. 

alltid vært opptatt og det har falt naturlig for meg å ha venner i ulike miljø , så ja. 
 

Høres jo ut som du trives best i Oslo, da ville jeg bodd der. Det at man kommer fra et sted og har familie der er sjeldent en grunn til å flytte dit tenker jeg

Anonymkode: 70670...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja har bodd her endel år.


Har ikke gått på skole og tatt utdanning , gjort det for det meste i utlandet.

Har familie i kr.sand. 

alltid vært opptatt og det har falt naturlig for meg å ha venner i ulike miljø , så ja. 
 

Høres jo ut som du trives best i Oslo, da ville jeg bodd der. Det at man kommer fra et sted og har familie der er sjeldent en grunn til å flytte dit tenker jeg

Anonymkode: 70670...424

Kristiansand er fint det :) 

Men det jeg beskriver er ikke bare min personlige betraktning, det er veldokumentert via levevilkår, forskning osv. 

Alle landsdeler har sine utfordringer, Sørlandet også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 17.8.2023 den 10.21):

Helt riktig det.

Jeg bor i Oslo, er sørlending selv og har nettverk begge steder.

Om vi flytter hjem så flytter vi jo til vårt nettverk, og forventer ikke å bli kjent med noen nye.

Vi er skeptiske til å flytte hjem igjen fordi det er ganske mye mindre raust og aksepterende, det er EKSTREMT viktig å passe inn. Så for oss som da flytter med barn som ikke er oppvokst i den kulturen så oppleves det litt risky mtp å få nye venner osv på ny skole i Kristiansand. Kan gå fint, men man er litt fucked om man ikke passer inn i normen til det gitte miljøet. 
 

Jeg jobbet der som voksen etter utdanning, og det er to ting som jeg opplever er forskjell:

- Veldig lite ambisiøst. Fordel fordi arbeidspresset er mindre enn her i Oslo, og man slipper karriereprat og konkurranse på arbeidsplassen hele tiden.

Ulempe fordi det jo oppleves litt treigt og kjedelig. 
 

- Kulturen om å passe inn = lite rom for ulike type meninger, man må passe seg veldig for «aktuelle temaer» som ikke er bare koselige og ufarlige. 
Så jeg opplever personlig veldig stor forskjell der, og måtte bruke så mye energi på å passe på hva jeg sa hele tiden i Kristiansand. I Oslo er ulike meninger helt greit, null stress. Trenger ikke tenke hele tiden før en snakker. 
 

Jeg personlig ville inkludert andre - men jeg er en av veldig få. 
 

Følte meg faktisk veldig kvalt av dette i ungdomstiden husker jeg - for man var så «satt». Liksom nærmest sjokkerende å finne seg nye venner (noe jeg gjorde - ble da ikke snakket til lengre av de jeg hadde kjent i maaaaange år, åpenbart en sosial kode jeg gikk glipp av der). 
 

Er man innflytter må man lete etter andre innflyttere 😅

Har familie i kristiansand, og ja Sørlandet henger etter på mange måter. Ingen av mine fettere og kusiner har høyere utdanning de nøyet seg med et par år på yrkesskolen og knapt nok det. Det verste er jo at ungene deres heller ikke er blitt oppmuntret til det. En av de i familien min har tatt økonomiutdanning og fått seg en jobb med karrieremuligheter de andre er i helsevesenet og i grunnskolen. Og bevares det er viktige jobber det.

Anonymkode: 18bee...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er oppvokst i Oslo, og valgte åflytte til Hamar etter studiene. Har ikke angret i det hele tatt. Oslo er ingen fin by, og jeg er veldig glad for å gi barna mine noe annet enn asfalten i Oslo.

Anonymkode: aeb0e...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst i Oslo, og valgte åflytte til Hamar etter studiene. Har ikke angret i det hele tatt. Oslo er ingen fin by, og jeg er veldig glad for å gi barna mine noe annet enn asfalten i Oslo.

Anonymkode: aeb0e...339

Er selv oppvokst i Oslo og bor på småbruk utenfor Hamar nå. Synes selv Hamar er svært liten og kjedelig, som bygdefolk har flyttet til en liten by. Foretrekker mye heller Oslo enn Hamar dersom jeg skulle bodd i byen, men ser jo at det er tre ganger dyrere å kjøpe i Oslo enn Hamar. Oslo er dog mye finere og mer spennende enn lille Hamar altså....

Anonymkode: 68c1c...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst i Oslo. Solgte leiligheten min i Oslo sentrum å flyttet 30 min ut av Oslo. Fungerte rett å slett ikke med barn og leilighet. Angrer ikke et sekund. Å gå fra liten leilighet ved trikken å alt kaoset til en relativt stor enebolig har hvert godt. Alt det som kommer med å eie en enebolig har ikke hvert noe mas for oss. Mannen elsker å styre med huset, så det er absolutt en fordel. 

For all del da jeg var fri og frank var Oslo stedet. Men nå som jeg har mann å barn kjente jeg at Oslo ble for mye. 

Ungene har elsket å vokse opp her. Masse muligheter på lik linje som i Oslo. Bare det å kunne ha en hage er gull verdt. Kunne aldri sluppet ungenes hånd da de var små i Oslo sentrum. Masse mennesker, trikk, buss, full trafikk etc. 

Det tar 30 min å kjøre til Oslo. Trenger jeg å få litt Oslo tid er det null problem. Men hadde ikke flyttet lenger enn der jeg bor nå. Bygda og to butikker er uaktuelt for meg. Har tross alt vokst opp i Oslo så litt kaos trenger jeg 😄

Anonymkode: 3e72f...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2019 den 23.40):

Noen ganger, så tenker jeg på valget til søsteren min, når jeg sitter i min 57 kvm store toroms på Oslo Øst. Hvor jeg og barna mine ligger i en haug på det ene soverommet som er. Hvor jeg har måket meg vei gjennom gangen for å komme til badet. Hvor jeg må grave fram dusjen fra under barnebadekar, potte, og sammenleggbart tørkestativ. Hvor bilveien ligger tett utenfor vinduet og hvor det er fullstendig uaktuelt å slippe hånden til barna slik at de kan løpe fritt når vi går ut døra. Denne herligheten betalte jeg nesten 3 millioner for. 

Valget søsteren min tok, var å flytte til ei lita bygd. Her har hun toetasjes enebolig, hvor alle barna har hvert sitt rom. De har spisestue, vanlig stue, og spiseavdeling på kjøkkenet. Hun har stor tomt med låve og stabbur, og flere hester, hunder, høns, hun eier til og med sin egen jævla lille skog. Denne herligheten betalte hun og mannen 2 millioner for. På stedet er det 2 matvarebutikker og en Europris, og to malings- og byggforretninger. Man må kjøre 40 minutter for å komme til nærmeste sentrum med en rundkjøring og lyskryss. Til Oslo bruker man 1,5 time.

Hadde jeg flyttet, hadde jeg kunnet kjøpe tilsvarende bolig, og vært gjeldfri. Barna kunne vokst opp med stor hage, bærbusker, peonstauder til meg!! En trampoline (som vi nå kun har mulighet til å bruke når vi besøker våre velbemidlede venner), kanskje en hund. Kanskje jeg også skulle kjøpt meg min egen jævla skog! Men vi hadde vært avhengige av å bruke bil. Det er jo dyrt. Og kanskje vintrene hadde blitt tunge med snømåking? For ikke å snakke om å etablere nytt nettverk på nytt på et sted hvor det ikke er så mange folk. Å finne en ny kjæreste er kanskje bare å glemme. Og det spørs om jeg får brukt utdannelsen min der, siden alt av stillinger som utlyses er i barnehage- og helse og omsorg.

Oslo føles ikke rett. Men heller ikke feil. Det føles trygt, økonomisk, fordi verdistigningen er så høy her og gir meg mulighet til å flytte hvor jeg vil og få mer for pengene. Men man skal jo ikke bo et sted bare fordi boligen har høy verdistigning.

Jeg vet hva jeg har, men jeg vet ikke hva jeg får hvis jeg flytter. Føler jeg er i et limbo. 

Anonymkode: 5420c...c73

Å flytte ut av Oslo og få hage, bedre plass og mer natur er tusen ganger bedre når man har barn. Du trenger jo ikke flytte så langt at du ikke kan jobbe i Oslo heller. Snømåking er deilig trim, å kjøre bil er vanesak. Hadde uten tvil heller valgt søsteren din sin livsstil.

Anonymkode: 29de4...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...