Gå til innhold

Deltakere på AB influencerprogram


GhostHug

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
Akkurat nå, tranedatter skrev:

Eller så er det feil folk som ble invitert med på akkurat den turen. ;) Kanskje dårlig forberedt? Hadde alle fått info om å ta med uteklær for Tromsø i oktober?

Det er jo håpløst uprofesjonelt, hvor er fokuset på å levere et produkt for kunden. Det å skulle leve av å være influencer fordrer jo at du forstår hva jobben går ut på. Misforstå meg rett, disse abiperne er ikke dem jeg retter kritikken mot. Men AB har solgt seg inn til dem og da burde hun veilede dem til å profesjonalisere bloggene sine. Ellers kan de se langt etter samarbeid som gjør at de kan tjene på det. I dette tilfellet er de ikke en gjeng som skal dele sin personlige opplevelse med RIB, de er på jobb for en kunde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er jo håpløst uprofesjonelt, hvor er fokuset på å levere et produkt for kunden. Det å skulle leve av å være influencer fordrer jo at du forstår hva jobben går ut på. Misforstå meg rett, disse abiperne er ikke dem jeg retter kritikken mot. Men AB har solgt seg inn til dem og da burde hun veilede dem til å profesjonalisere bloggene sine. Ellers kan de se langt etter samarbeid som gjør at de kan tjene på det. I dette tilfellet er de ikke en gjeng som skal dele sin personlige opplevelse med RIB, de er på jobb for en kunde. 

 

Bra innlegg 👍 samtidig som begrepet lærerikt går igjen fra deltakerne. Gjenstår å se hva de har lært... 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 0900 -1200 Foredrag

Om hva da? Det kreves da mer enn at det skrives foredrag. Foredraget må da ha en tittel som sier noe om hva deltakerne har i vente. Hvem skulle holde foredraget? Det er også normalt står i programmet.

 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

På generelt grunnlag fungerer det slik: kunden gjør en avtale enten med bloggeren direkte eller management / plattform ala United Influencers. Noen ganger kjøper kunden en pakke, der de får profilering hos et utvalg influencere på den plattformen / managementet. Vi har sett konsekvensen av flere slike pakker, når mange influencere begynner å reklamere for et gitt produkt. 

Disse småbloggerne har ikke blitt kontaktet individuelt, det er derfor grunn til å tro at den som har fremforhandlet avtalene er fellesnevneren og arrangøren AB. Det er merket med reklame, og det betyr at annonsøren har betalt penger for å bli profilert.  

WL er jo skikkelig flink til å merke reklame og har merket det sjangerobligatoriske bildedrysset «Reklame// Quality Hotel Saga , Ribe Events , Bærbar juice. Malangen Resort, Anne Brith Influencer Program». 

Der jeg lurer på er hvor mye som ble betalt for denne kontrakten, og hvem som sitter igjen med gevinsten.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, decker skrev:

Det er jo latterlig uprofesjonelt heile greia. 

Ja, det er sikkert. Har aldri sett noe så elendig før.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er jo håpløst uprofesjonelt, hvor er fokuset på å levere et produkt for kunden. Det å skulle leve av å være influencer fordrer jo at du forstår hva jobben går ut på. Misforstå meg rett, disse abiperne er ikke dem jeg retter kritikken mot. Men AB har solgt seg inn til dem og da burde hun veilede dem til å profesjonalisere bloggene sine. Ellers kan de se langt etter samarbeid som gjør at de kan tjene på det. I dette tilfellet er de ikke en gjeng som skal dele sin personlige opplevelse med RIB, de er på jobb for en kunde. 

 

Dette!👏

Man skulle jo tro at nettopp det å levere et produkt for kunden var en av tingene de lærte på kurset, men ut fra produktet som er levert så langt ser det ikke sånn ut. Om det er en del av "pensum" har i alle fall ikke kursleder lykkes med å formidle det til deltakerene sine.

Som du skrev virker jo innleggene som er delt så langt mot sin hensikt. Det er ikke reklame og positiv omtale, men beretninger om angstanfall, at man ikke fikk prøve RIB, at man ble engstelig fordi det tok tid å få lagt til kai osv. De klarer tilsynelatende ikke å legge fra seg dagbok-skrivingen selv om de er på oppdrag for en kunde.

Men jeg lurer på følgende; har deltakerene på forhånd fått beskjed om at at de faktisk var på oppdrag for en kunde og at oppdraget bestod i å skrive et profesjonelt reklameinnlegg for den sponsede opplevelsen? Eller har de fått beskjed om å dele sin opplevelse, men at det må merkes som reklame siden opplegget er sponset?

43 minutter siden, Oppland skrev:

Kl 0900 -1200 Foredrag

Om hva da? Det kreves da mer enn at det skrives foredrag. Foredraget må da ha en tittel som sier noe om hva deltakerne har i vente. Hvem skulle holde foredraget? Det er også normalt står i programmet.

 

Veldig lite forpliktende for arrangøren da, de ble jo også lovet "fart og spenning" ved oppmøte ved Scandic Ishavshotell og "opplevelse" på Malangen, men det står ingenting konkret om arrangementene. Deltakerene har ikke blitt lovet noe spesifikt og kan dermed ikke klage over at de ikke har fått det de ble lovet.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Christiane_W skrev:

Dette!👏

Man skulle jo tro at nettopp det å levere et produkt for kunden var en av tingene de lærte på kurset, men ut fra produktet som er levert så langt ser det ikke sånn ut. Om det er en del av "pensum" har i alle fall ikke kursleder lykkes med å formidle det til deltakerene sine.

Som du skrev virker jo innleggene som er delt så langt mot sin hensikt. Det er ikke reklame og positiv omtale, men beretninger om angstanfall, at man ikke fikk prøve RIB, at man ble engstelig fordi det tok tid å få lagt til kai osv. De klarer tilsynelatende ikke å legge fra seg dagbok-skrivingen selv om de er på oppdrag for en kunde.

Men jeg lurer på følgende; har deltakerene på forhånd fått beskjed om at at de faktisk var på oppdrag for en kunde og at oppdraget bestod i å skrive et profesjonelt reklameinnlegg for den sponsede opplevelsen? Eller har de fått beskjed om å dele sin opplevelse, men at det må merkes som reklame siden opplegget er sponset?

Veldig lite forpliktende for arrangøren da, de ble jo også lovet "fart og spenning" ved oppmøte ved Scandic Ishavshotell og "opplevelse" på Malangen, men det står ingenting konkret om arrangementene. Deltakerene har ikke blitt lovet noe spesifikt og kan dermed ikke klage over at de ikke har fått det de ble lovet.

De har blitt lovet rød løper i lang tid, da 😂

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Ved søk på Ribe event kommer Ribe Event konkurs opp som valg. Ved trykk på de ulike lenkene kommer der frem at det ble åpnet konkurs i selskapet i desember 2018. Alt virker litt på halv tolv, og de har heller ingen fungerende hjemmeside. 

Var nok ikke flust av store sponsorer å hanke inn for AB når dette var det hun fikk tak i. Forhåpentligvis betyr det at de ikke har betalt så veldig mye for reklamen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jukkapalme skrev:

Ganske spesielt med 3 retters middag så tidlig som kl 16 og bare en halvtime på middagen?! Måtte vel sluke maten da, stakkars. Må være kjipt å måtte spise 3 retters i turklær, ikke mye influenserglamour over det og når de kom 3 timer for sent fikk de vel neppe noe bedre tid til maten. 3 retters på en halvtime og et TRE TIMERS foredrag om juice?! Finn én feil :fnise: Gud bedre, for et tragisk opplegg, jeg hadde vært ekstremt skuffa! 

 

4 timer siden, Gisse skrev:

Nå lager du deg vel en historie? Lunsjen ble levert av ei firma som presenterte maten? Er vel ingen som har sagt noe om tre timers foredrag om juice eller er det jeg som har misforstått her? 

Når det står 3-retters middag kl. 16.00-16.30, så går jeg ut ifra at det som menes er at middagen starter et sted mellom 16.00 og 16.30. Det er jo ingenting som skjer før buss tilbake til Tromsø kl. 18.00, så middagen varer antagelig fram til da.

Men ja, misvisende, og med rom for misforståelser mtp hvordan resten av programmet er satt opp med klokkeslett, helt klart.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
3 minutter siden, Diamant skrev:

Jeg ser en av deltakerne omtaler det som "Tidenes helg" på Snap.

...abd selv har repostet innlegg der hun selv var tagget som "verdens beste manager". Verdens best i hva, lurte jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i det minste håpe at kursleder Anne Brith har veiledet sine fremtidige toppbloggere på merking av spons og at man plikter å skatte av all form for spons/gave som man får mot gjenytelse å reklamere for produktene .

Det betyr at Anne Brith selv + alle influencerspirene må betale 25% skatt av:

2 døgn på hotell

2 middager + 2 lunsjer

event på rib båt

event med hundeslede

Og Evnt annet de fikk sponset ila helgen.

Det betyr at alle deltagerene + AB må sette av endel tusenlapper for å skatte av dette. Tviler sterkt på at dette har vært fokus på kurset, mtp Anne Briths egen skattesmell på 700 000 ifjor. men grei huskeregel: Alt du FÅR, må du i prinsippet betale 25-30% av verdien for. Dvs; får du en sponset behandling, så FÅR du ikke behandlingen - du får den med 70% rabatt + at du plikter å skrive og skryte av det på bloggen din. Så hotell og eventer gir absolutt INGEN penger på konto -men derimot betyr det at man faktisk må sette av flere tusen til skatten..

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Onille skrev:

Rekk opp hånda hvis du, som meg, får Trine Grung-vibber av hele ABIP og turen til Tromsø! 

Jeg har sikkert litt tungt for det men den forsto jeg ikke 😊

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB burde blitt anmeldt for å ta betalt for det opplegget der - eller rettere sagt - mangel på opplegg. Det er jo rett og slett lureri fra ende til annen. Og når hun i tillegg utnytter mennesker som allerede sliter med både det ene og det andre, er det direkte kynisk og på grensen til ondskapsfullt. At hun ikke skammer seg! 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Christiane_W skrev:

Er jo "litt" forskjell på forholdene i indre Oslofjord og på havet utafor Tromsø, så om AB selv mener at hun er båtvant etter sommeren på Oustøen kom nok "kunnskapen" hennes veldig til kort der oppe i nord.

Jeg vet, det var mest ment som en spøk og et tilbakeblikk til den tiden Anne Brith prøvde å overleve som trofékone. Nå er hun mentor. I begge tilfellene forventer hun at andre skal betale utgiftene hennes. Hvorfor jobbe hardt, som hun skryter av, hvis hun kan overtale andre til å gi seg penger?

Hun vet veldig godt at deltakerne blir lurt og at opplegget er elendig, men jeg tviler på om hun ligger våken om natten av den grunn.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
52 minutter siden, Cessa74 skrev:

Man får i det minste håpe at kursleder Anne Brith har veiledet sine fremtidige toppbloggere på merking av spons og at man plikter å skatte av all form for spons/gave som man får mot gjenytelse å reklamere for produktene .

Det betyr at Anne Brith selv + alle influencerspirene må betale 25% skatt av:

2 døgn på hotell

2 middager + 2 lunsjer

event på rib båt

event med hundeslede

Og Evnt annet de fikk sponset ila helgen.

Det betyr at alle deltagerene + AB må sette av endel tusenlapper for å skatte av dette. Tviler sterkt på at dette har vært fokus på kurset, mtp Anne Briths egen skattesmell på 700 000 ifjor. men grei huskeregel: Alt du FÅR, må du i prinsippet betale 25-30% av verdien for. Dvs; får du en sponset behandling, så FÅR du ikke behandlingen - du får den med 70% rabatt + at du plikter å skrive og skryte av det på bloggen din. Så hotell og eventer gir absolutt INGEN penger på konto -men derimot betyr det at man faktisk må sette av flere tusen til skatten..

Jeg er usikker og litt betenkt faktisk. For om det er AB sitt firma som har mottatt betalingen og som fikk levert sponsingen / fordelen, hvilket ansvar har da småbloggerne? Dersom de har i sin avtale at de skal profilere mot å få opplevelsen, da må de jo skattlegges for den fordelen. Men dersom de har betalt av egen lomme for turen, da kan de jo ikke skattlegges. 

Jeg tenker at AB har fremforhandlet avtaler, mot at hennes firma får opplevelser / mat / overnatting som hun kan gi kursdeltagerne sine. De er da tredjepart. 

Samtidig merket WL bildedryssinnlegget med reklame for AnneBrithInfluencerProgram. Slik sett kan jo de være mottaker av fordel mot profilering av ABIP. En fordel som skal skattlegges. 

Hva sikkert er er at her må noen holde tunga rett i munnen, og der har AB beviselig veldig dårlig historikk. 

Hvis 30 stk har fått middag på resort, overnatting i to døgn og ribtur, da er det et relativt stort beløp som skal skattlegges dersom AB er kontraktsmotpart. 

😱

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...