Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg vil gjerne bidra. Hvorfor er det ingen gode hummerrestauranter i Norge?

Fordi folk flest ikke har råd til å spise ute i Norge, og hummer er dyrt. 

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kongekrabben bør utryddes langs kysten bla den og amerikansk hummer ødelegger for de naturlige sjødyrene våre

Anonymkode: 43968...545

Hmm. Da synes jeg vi bare skal ta oss til rette og fange selv :) 

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk flest ikke har råd til å spise ute i Norge, og hummer er dyrt. 

Anonymkode: ed166...9c6

Hvor dyrt kan det være? 

Jeg spiste frokost på Den gylne gris og det kostet bare 550, og så middag på Izakaya for 700. 

Tror pizza på Olivia koster omtrent det samme.

Skulle gjerne spist mer hummer hvis de solgte det. Kongekrabbe på hurtigruten var litt dyrt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Hvor dyrt kan det være? 

Jeg spiste frokost på Den gylne gris og det kostet bare 550, og så middag på Izakaya for 700. 

Tror pizza på Olivia koster omtrent det samme.

Skulle gjerne spist mer hummer hvis de solgte det. Kongekrabbe på hurtigruten var litt dyrt da.

Vet ikke, men hørte om den kunstige prislappen på kg prisen en gang. Husker ikke hva den var på. Det var ikke billig.

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men hørte om den kunstige prislappen på kg prisen en gang. Husker ikke hva den var på. Det var ikke billig.

Anonymkode: ed166...9c6

Får et greit hummermåltid for en 30-50 dollar i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger.

Det er sant. Lønningene er også mye høyere nå. Alt er steget.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

Synes du virkelig? Er frukt og grønt egentlig så dyrt? I forhold til f.eks kjøtt, sjokolade, egg...? 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

Vi har en høy økonomi i Norge. I gjennomsnitt lever menneskene bedre i Norge enn de fleste andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, er ikke kongekrabben og amerikansk hummer en velsignelse for mangfoldet? Hvordan henger dette sammen, gjelder ikke mangfold lenger?

Anonymkode: 41566...d1a

Har aldri kjempet for mangfold som ødelegger den norske faunaen.

Mangfold er sjeldent bra i lengden 

Anonymkode: 43968...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, exictence skrev:

Vi har en høy økonomi i Norge. I gjennomsnitt lever menneskene bedre i Norge enn de fleste andre land.

Hva mener du med høy økonomi? Og hva mener du med at vi lever bedre? Hva "måler" du "bedre" i.

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Får et greit hummermåltid for en 30-50 dollar i USA. 

Er ikke dyrt å spise ute i Norge

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, exictence skrev:

Det er sant. Lønningene er også mye høyere nå. Alt er steget.

Synes du virkelig? Er frukt og grønt egentlig så dyrt? I forhold til f.eks kjøtt, sjokolade, egg...? 

Vi har en høy økonomi i Norge. I gjennomsnitt lever menneskene bedre i Norge enn de fleste andre land.

Ja, de tingene er uten tvil dyrt også. Men frukt og grønt skulle vi alle spist mye mer av. Det burde vært billigere.

Ja, mye er bedre, men mye som ikke er bra i Norge også.

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med høy økonomi? Og hva mener du med at vi lever bedre? Hva "måler" du "bedre" i.

Anonymkode: 29279...e1a

Akkurat i denne settingen mente jeg bedre økonomisk velstand.

Men har også lest at det var flere nordmenn enn flere andre mennesker i andre land som svarte at de så på seg selv som lykkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de tingene er uten tvil dyrt også. Men frukt og grønt skulle vi alle spist mye mer av. Det burde vært billigere.

Har mye med prioritering å gjøre også. F.eks kjøpe noen grønnsaker i stedet for en boks is. I stedet for godterier.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mye er bedre, men mye som ikke er bra i Norge også.

Anonymkode: ed166...9c6

Sant nok. Men hvorfor ikke forsøke å fokusere mest på de positive tingene. Det gjør du kanskje? 

Jeg tror mye handler om hvordan man tar det, og ikke nødvendigvis hvordan man har det. Det virker som alle menneskene har det litt godt og litt vondt uansett hvordan de har det. Tror menneskene bare er sånn. Det beste er å se med positive øyne på de små ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt for at kolonialmajorene skal kunne bli styrtrike, kjøpe seg slott og sende skjortene sine til rens i England med privatjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, hind said:

Det er selvsagt for at kolonialmajorene skal kunne bli styrtrike, kjøpe seg slott og sende skjortene sine til rens i England med privatjet.

Du tar i nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, T-Rex said:

Du tar i nå?

Det gjør jeg ofte for å krydre ting litt, men ikke denne gangen. Hagen gjorde jo det.

https://www.nrk.no/okonomi/hagen-forundret-over-skjortebrak-1.6233349

Odd Reitans sommerbolig: https://www.vg.no/rampelys/i/02OjB/reitan-flyr-inn-200-gjester-til-bursdagsfest

Dette går pengene våre til. Bøndene ser dessverre lite til dem.

 

Endret av hind
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, og jeg er helt enig i din beskrivelse av samfunnet, men vi diskuterte matpriser. Her kan mye gjøres mye bedre. Så hvorfor ikke gjøre prisene lavere og utvalget bedre? 

Anonymkode: 41566...d1a

Hvordan mener du man bare skal senke prisene da? Norge er et land der man ikke kan ha enorme gårder og stordrift som i land som Tyskland og Ukraina osv. Utvalget er vel ikke akkurat dårlig i Norge, men også her bærer vi preg av at vi er et lite land, tross alt. Det er bra at norsk produksjon beskyttes synes jeg. Se bare på alle som syter over de "late" uføretrygdede, og andre som ikke er i arbeid. Om myndighetene skal la de store grossistene svikte norske produsenter til fordel for billigere varer fra utlandet vil enda flere arbeidsplasser gå i dass. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merker meg at du ikke nevner norske poteter, det ville nok ødelagt idyllen din. Kortreiste norske poteter, fra den norske bonde, ser ut som små knotete jordklumper, og koster det flerdobbelte av nydelige poteter fraktet fra fjerne himmelstrøk. Samme gjelder gallsure epler fra norsk klima.

Anonymkode: 41566...d1a

 Ingenting slår smaken av norske jordbær og epler!!! Og nypoteter fra Norge er nydelige!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er maten dyr, mens andre ganger er maten grønnsaker....:fnise:

Anonymkode: 7c3b6...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de tingene er uten tvil dyrt også. Men frukt og grønt skulle vi alle spist mye mer av. Det burde vært billigere.

Ja, mye er bedre, men mye som ikke er bra i Norge også.

Anonymkode: ed166...9c6

 En brokkoli koster 10-12 kroner! Gulrøtter ca 15 kr for en pakke! Blomkål og løk er billig, så hva klager folk over?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor dere blir subsidiert

Anonymkode: 43968...545

Et lite eksempel. Moreller produsert i Norge kan få en butikkpris på opp mot 180 kr kiloen, kanskje mer. Hvor mye av dette tror du bonden får? 

Anonymkode: 738b2...e39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...