Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lønna til nordmenn går til å betale skatter/avgifter, huslån og eie bil. Det som er igjen etter dette, til mat, er som for resten av verden. Vi har ikke god økonomi til å handle mat i Norge, det er en udødelig myte. Over 100 kr kiloen for den billigste osten er svindyrt. Over 300 kr for pølsepålegg er svindyrt. Spiser du servelat og leverpostei kan du sammenligne med andre land, hvis ikke kan du holde kjeft.

Anonymkode: 41566...d1a

Det er mulig du føler at lønna går til de tingene, ihvertfall hvis du har litt lav lønn. Men til gjengjeld så bor du i et samfunn som jevnt over fungerer bedre enn noe annet land i verden. Du slipper å bevege deg gjennom fattige strøk hvor folk er desperate nok til å kverke deg for å rane penger til neste måltid, og er du uheldig og må på sykehus er det like gratis for deg som for kongen. Om du tror vanlige folk i USA har lassevis med penger å bruke etter de faste utgiftene hver måned så bør du ta deg en tur dit selv. Los Angeles, med unntak av der kjendisene bor, er jo et godt eksempel. Mesteparten av området ser ut som en utedass. Så slutt å klag.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg maten her er jo spinndyr. Koste fort 400 kr for ein pose med mat! Det er så ille at eg nesten får sjokk kvar gong eg går ut i butikken. Hadde gått i minus kvar månad om vi ikkje hadde ukesmeny og matkonto. Maten her er billig? HÆ! Her om dagen såg eg ein pakke med asparges til 49kr. Ja mat er billig om du leve på nudler og havregraut, men skal du eta skikkelig er det ganske kostbart. 

Anonymkode: 7160e...a47

Hvis du kjøper mye asparges skjønner jeg du syns det er dyrt. Selv bruker jeg mye løk, sopp, gulrot osv og lever svært så billig.

Jeg syns ikke mat er dyrt i Norge i det hele tatt, men så kjøper jeg ikke matvarer som har vært fraktet halve jordkloden rundt heller.

hvis du syns asparges er så dyrt så vil jeg anbefale deg å dyrke de selv istedenfor. Billigere OG morsommere!

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er jo for vi beskytter de ubrukelige bøndene. Så får vi vassen mat til dobbel pris (egentlig trippel, vi må jo subsidiere de over skatteseddelen). 

Og fjottete avgifter på alt mulig.

Dette kan du ikke mye om gitt. Vær glad vi (enn så lenge) slipper 3. rangs mat produsert på mest mulig miljøuvennlig vis bare fordi det skal være billig. Kan du ikke bare flytte til Afrika, så kan du plukke maten rett fra trærne og aldri betale ei krone i skatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg maten her er jo spinndyr. Koste fort 400 kr for ein pose med mat! Det er så ille at eg nesten får sjokk kvar gong eg går ut i butikken. Hadde gått i minus kvar månad om vi ikkje hadde ukesmeny og matkonto. Maten her er billig? HÆ! Her om dagen såg eg ein pakke med asparges til 49kr. Ja mat er billig om du leve på nudler og havregraut, men skal du eta skikkelig er det ganske kostbart. 

Anonymkode: 7160e...a47

At maten her er billig betyr ikke at det ikke finnes dyr mat. Når det gjelder den aspargesen kan jeg tenke meg at den var innpakket i noe fancy plastgreier? Du får nemlig kjøpt feks tre stk rødløk fint pakket inn i plast på en isoporplate til nesten 40kr, hvilket er helt høl i huet. Du får også en pose med 10-15 rødløk fra first price for 10kr. Den varer lett i to-tre uker for en person. Bare et eksempel. Så igjen, prisbevisst. Vi har billige alternativ til nesten alt. 

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo skrev:

Men du lever ikke av gouda og pasta? ;)

 

Stort sett det jeg spiser nå. Men jeg vil heller ha Japansk biff enn norsk dvaskeku. 

Hva er det kun nordmenn kan produsere? Kongekrabbe? Og det er vel ikke det bøndene dyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er blitt dyrere, og det er to grunner til det:
1: Matproduksjonen er gått ned på verdensbasis så forholdet mellom tilbud og etterspørsel er snudd på. Bl.a. fordi det produseres mer raps til biodrivstoff på jord det kunne blitt produsert andre kornvarer på. Potethøsten i Norge var dårlig i fjor, med påfølgende høye potetpriser. Liknende er tilfelle for flere grønnsaker produsert hjemme. Strømmen er dyr, så gartnerienes produksjonskostnader er høyere. Det er altså dyrere mat fordi det er mindre mat å få tak i. Heldigvis bor vi i Norge og har råd, verre for de som har gjennomsnittlig inntekt på 60% av vår, og ca samme skattenivå (Tyskland/ Nederland), og enda verre for de som har enda mindre inntekt.
2: I Norge er det liten konkurranse i markedet. Norgesgruppen, Coop og Reitan har så og si rubbel og bit. Det betyr at de stort sett kan ta hva de vil, for de er i praksis i en monopolsituasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, hvorfor er maten så dyr? Fordi norske bruttolønninger er så høye. Hvorfor er bruttolønna så høy? Fordi politikerne vet at jo høyere lønn folk har, jo større budsjett får de å forvalte. De spiser en veldig stor del av alle lønninger. Uten høye lønninger som gir høye skatteinntekter, ville politikerne vært handlingslammet og verdiløse. Både i inn og utland. Slik henger dette sammen. Norske politikere får ståpikk av å reise rundt i utlandet og være viktige i form av pengesekken de sleper med seg. 

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leo skrev:

Hvis du kjøper mye hel- og halvfabrikata, spesielt de litt sunnere varianten, og/eller dyre grønnsaker så kommer du nok ikke så langt med 1.500 kroner. Holder du deg til rimelige grønnsaker som f.eks. løk, kålrot og gulrot og lager det meste av maten selv kan nok 1.500 kroner holde til en småspist person. 

Jeg ønsker i hvert fall mat som er produsert med minst mulig bruk av antibiotika og kjemikalier og ønsker å beholde tryggheten i at vi faktisk er i stand til å produsere mat innenfor landets grenser.

Men det kan vi få til på de store brukene, vi trenger ikke alle småbrukene 

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Stort sett det jeg spiser nå. Men jeg vil heller ha Japansk biff enn norsk dvaskeku. 

Hva er det kun nordmenn kan produsere? Kongekrabbe? Og det er vel ikke det bøndene dyrker.

Kongekrabben bør utryddes langs kysten bla den og amerikansk hummer ødelegger for de naturlige sjødyrene våre

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kongekrabben bør utryddes langs kysten bla den og amerikansk hummer ødelegger for de naturlige sjødyrene våre

Anonymkode: 43968...545

Jeg vil gjerne bidra. Hvorfor er det ingen gode hummerrestauranter i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjøper mye asparges skjønner jeg du syns det er dyrt. Selv bruker jeg mye løk, sopp, gulrot osv og lever svært så billig.

Jeg syns ikke mat er dyrt i Norge i det hele tatt, men så kjøper jeg ikke matvarer som har vært fraktet halve jordkloden rundt heller.

hvis du syns asparges er så dyrt så vil jeg anbefale deg å dyrke de selv istedenfor. Billigere OG morsommere!

Anonymkode: 29279...e1a

Merker meg at du ikke nevner norske poteter, det ville nok ødelagt idyllen din. Kortreiste norske poteter, fra den norske bonde, ser ut som små knotete jordklumper, og koster det flerdobbelte av nydelige poteter fraktet fra fjerne himmelstrøk. Samme gjelder gallsure epler fra norsk klima.

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kongekrabben bør utryddes langs kysten bla den og amerikansk hummer ødelegger for de naturlige sjødyrene våre

Anonymkode: 43968...545

Hæ, er ikke kongekrabben og amerikansk hummer en velsignelse for mangfoldet? Hvordan henger dette sammen, gjelder ikke mangfold lenger?

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, draug 75 skrev:

Mat er blitt dyrere, og det er to grunner til det:
1: Matproduksjonen er gått ned på verdensbasis så forholdet mellom tilbud og etterspørsel er snudd på. Bl.a. fordi det produseres mer raps til biodrivstoff på jord det kunne blitt produsert andre kornvarer på. Potethøsten i Norge var dårlig i fjor, med påfølgende høye potetpriser. Liknende er tilfelle for flere grønnsaker produsert hjemme. Strømmen er dyr, så gartnerienes produksjonskostnader er høyere. Det er altså dyrere mat fordi det er mindre mat å få tak i. Heldigvis bor vi i Norge og har råd, verre for de som har gjennomsnittlig inntekt på 60% av vår, og ca samme skattenivå (Tyskland/ Nederland), og enda verre for de som har enda mindre inntekt.
2: I Norge er det liten konkurranse i markedet. Norgesgruppen, Coop og Reitan har så og si rubbel og bit. Det betyr at de stort sett kan ta hva de vil, for de er i praksis i en monopolsituasjon.

Jaha, der kom det igjen,. Merkelig at tyskerne er nest rikest i europa målt etter privatøkonomi (etter sveitserne). Nesten alle lønnsstatistikker måler BNP pr innbygger, det blir fullstendig feil. Det er Staten som er rik i Norge, ikke innbyggerne. 

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du kjøper mye asparges skjønner jeg du syns det er dyrt. Selv bruker jeg mye løk, sopp, gulrot osv og lever svært så billig.

Jeg syns ikke mat er dyrt i Norge i det hele tatt, men så kjøper jeg ikke matvarer som har vært fraktet halve jordkloden rundt heller.

hvis du syns asparges er så dyrt så vil jeg anbefale deg å dyrke de selv istedenfor. Billigere OG morsommere!

Anonymkode: 29279...e1a

Det høyrest kjekt ut. Har ein draum om å bli meir sjølvforsynt. Ellers spare eg ein del med appen ShopGun. Slår til når det er bra tilbod.

16 minutter siden, AnonymBruker said:

At maten her er billig betyr ikke at det ikke finnes dyr mat. Når det gjelder den aspargesen kan jeg tenke meg at den var innpakket i noe fancy plastgreier? Du får nemlig kjøpt feks tre stk rødløk fint pakket inn i plast på en isoporplate til nesten 40kr, hvilket er helt høl i huet. Du får også en pose med 10-15 rødløk fra first price for 10kr. Den varer lett i to-tre uker for en person. Bare et eksempel. Så igjen, prisbevisst. Vi har billige alternativ til nesten alt. 

Anonymkode: 8f68d...df6

Ja stemmer det, kjøpte den ikkje. Tar meg ikkje råd, same gjelder avokado. Har ikkje råd rett og slett. First Price løken er veldig god ja! Du har rett i grunn. Men dei som har knallgod inntekt kan jo kjøpa asparges som drukne i plast og så mykje avokado dei har lyst på. Matprsien er lik unasett inntekt. Vi lide ingen nød da, men må planlegga og frysa ned det vi kan.

Anonymkode: 7160e...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke ost, så det visste jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: ed166...9c6

Ikke jeg heller. Nye prislister på dagligvare eller noe sånn? Skal ikke si at butikkene jukser men forstår liksom ikke prisen når jeg kommer hjem med nesten ingenting i bæreposene mine. Mulig jeg handler uklokt. Må ærlig innrømme at jeg nesten aldri kjøper first price. 

Anonymkode: 3797e...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor dere blir subsidiert

Anonymkode: 43968...545

Ja, og hvem skal betale det?

Anonymkode: 761a7...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Det er mulig du føler at lønna går til de tingene, ihvertfall hvis du har litt lav lønn. Men til gjengjeld så bor du i et samfunn som jevnt over fungerer bedre enn noe annet land i verden. Du slipper å bevege deg gjennom fattige strøk hvor folk er desperate nok til å kverke deg for å rane penger til neste måltid, og er du uheldig og må på sykehus er det like gratis for deg som for kongen. Om du tror vanlige folk i USA har lassevis med penger å bruke etter de faste utgiftene hver måned så bør du ta deg en tur dit selv. Los Angeles, med unntak av der kjendisene bor, er jo et godt eksempel. Mesteparten av området ser ut som en utedass. Så slutt å klag.

Du har helt rett, og jeg er helt enig i din beskrivelse av samfunnet, men vi diskuterte matpriser. Her kan mye gjøres mye bedre. Så hvorfor ikke gjøre prisene lavere og utvalget bedre? 

Anonymkode: 41566...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, og jeg er helt enig i din beskrivelse av samfunnet, men vi diskuterte matpriser. Her kan mye gjøres mye bedre. Så hvorfor ikke gjøre prisene lavere og utvalget bedre? 

Anonymkode: 41566...d1a

Nemlig. Matpriser. Se her. Stemmer dette regnestykket til matbutikken? Tviler. :hoho:

Jeg skjønte jo at deg var feil men de gadd ikke si fra om det.  

9B0C2683-73A1-4720-BFF0-04E4DE9C93FE.jpeg

Anonymkode: 3797e...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, der kom det igjen,. Merkelig at tyskerne er nest rikest i europa målt etter privatøkonomi (etter sveitserne). Nesten alle lønnsstatistikker måler BNP pr innbygger, det blir fullstendig feil. Det er Staten som er rik i Norge, ikke innbyggerne. 

Anonymkode: 41566...d1a

Ikke i følge det jeg finner. Rett nok kan man forsvare at tyskerne er foran oss i gjennomsnittlig relativ kjøpekraft, men det hjelper ikke når det kommer til importvarer. Dessuten er variansen større i Tyskland: en del jobber er svært godt betalt, det drar gjennomsnittet opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du over 1500kr i UKA??? Det er jo nesten 7-8000 i mnd! Samme som jeg bruker på 4 mnd! Enten så handler du for en familie på 4-5, eller så trenger du et handlekurs😳 Beklager altså, men jeg fikk fysisk sjokk nå😂

Anonymkode: 8f68d...df6

Nei, jeg gjør ikke det. Men ikke så veldig mye mindre heller. Forskjell på å klare seg, og på å leve godt. Hadde sikkert brukt mer om jeg hadde bedre råd da ;) 

Handler bare til meg selv ja. Prøver å holde det til maks 1000. Pølser og kjøttdeig, farseprodukter og posemat og lignende graps, spiser jeg aldri. Vil ha fileter og hele råvarer. :) 

 

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...