Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyr er ikke mat. 

Anonymkode: e6777...f6e

Jo, i aller høyeste grad. Mennesker har alltid spist dyr. I mange tilfeller hadde vi ikke overlevd uten. 

Vi må slutte å tillegge dyr rettigheter på bekostning av oss selv. Mennesker vil alltid spise kjøtt, og sånn skal det være.

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? :klo:

Hvor mange % av lønna bruker du på å spise?

(dersom det er mindre enn 25% er du heldigere enn 90% av verdens befolkning)

 

Realitetsorienter, ts. Realitetsorienter.

Anonymkode: fde0f...388

Ligger nok nærmere 30-35%

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser i en vanlig norsk handlekurv en fredag eller lørdag, vil man også se at veldig mange inneholder masse brus, smågodt og annen snacks som man skal "kose seg med i helgen". 

Vi har en nabo som konsekvent klager over matvarepriser (og drivstoffpriser) hver gang vi møter ham ved postkassene. Mat er så veldig, veldig dyrt i følge ham.... Ja, vi har hilst på hverandre mange ganger når vi handler på samme supermarked til helgen. I vår handlevogn er det mat. I hans handlevogn er det max 30% mat, resten er 6-pack med Pepsi Max i digre flasker, smågodtposer, potetgull og annet ræl. 

Anonymkode: 0e5e7...233

Kjøper aldri det svineriet naboen din laster opp handlevogna med her. Ser ikke på det som mat

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hind skrev:

Hva med å heller sammenligne med Sverige og Danmark som har et lønnsnivå som ligger langt nærmere vårt? Maten i Norge er dyr. Det er derfor folk tar seg bryet med å reise over grensa for å handle.

Det later til at en hel del tar seg bryet med å reise over grensa for å handle fordi de ikke kan eller vil lese innholdsfortegnelser! ;) Kylling er for eksempel et produkt nordmenn kjøper i store mengder, men den billige kyllingen har for det første levd under forferdelige forhold, for det andre brukes det betydelig mer medisiner i produksjonen for å holde dyrene friske og for det tredje er den tilsatt til dels store mengder vann og salt. Man får riktignok kjøpt svenskprodusert kylling som er grei både med tanke på kvalitet og dyrevelferd, men den er tilnærmet like dyr som den norske så den er det jo ingen vits i å reise langt for å kjøpe. 

Kjøttpålegg og halvfabrikata av typen kjøttboller er det også mange som kjøper og leser man innholdsfortegnelsen inneholder svært mange av disse varene utrolig mye fett og salt i tillegg til at kjøttet som er brukt stammer fra land med både dårlig dyrevelferd og høyt forbruk av bl.a. antibiotika. 

Ost er også blant de billige varene, men ser man på fettinnholdet i den billige osten er dette skyhøyt. Mager ost i Sverige koster like mye som i Norge. Osv. osv. 

Så alt i alt vet ikke jeg, som bor svært nær svenskegrensa, hva man egentlig sparer så voldsomt mye på å handle i Sverige av matvarer hvis man vil ha tilsvarende kvalitet. Butikkene langs grensa lever i hvert fall av å selge billig drittmat til nordmenn! 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av det du lister opp her, ser jeg på som usunt magefyll. Spiser aldri svin, kjøttdeig, og melkeprodukter. Hverken ost, rømme eller melk. 

Egg, løk og andre grønnsaker derimot, kjøper jeg. Skal jeg ha kjøtt, går det kun i fileter. Kylling, biff, og fisk.

sukker har jeg aldri i huset. Pasta, ris og poteter blir det også sukker av. Bønner og linser hadde vært et alternativ, hvis de ikke lå i saltlake. På helsekosten er de alt for dyre. Linsene i innvandrerbutikkene smaker lager, og jeg får halsbrann av dem. 

Har havregryn i skapet. Quinoa er dyrt, men hender jeg kjøper det også.

Anonymkode: 7ea93...b9c

 

At du mener at pasta, ris og poteter (jeg har aldri nevnt ris, jeg spiser aldri ris, så jeg skjønner ikke hvor dere har fra at jeg spiser ris......) blir sukker får du nå ta på egen kappe. Det er selvfeølglig ikke mulig å sammenlikne farin med fullkornspasta... Næringsinnholdet er forskjellig selv om alt består av karbohydrater.
Dessuten er det ingen her som spiser baaare kokt pasta til middagen, den utgjør jo en del av kostholdet på samme måte som eggene jeg kjøper. Jeg spiser jo ikke bare egg, selv om det er på handlelisten.

Det finnes tørre linser (altså som ikke ligger i saltlaken du tydelgivis ikke vil ha noe av) på dagligvarebutikken, du trenger ikke gå til helsekosten for å få tak i det heller.

-------

Det virker egentlig som om konklusjonen begynner å nærme seg mer i at "mat er ikke dyrt i utgangspunktet, men det blir dyrt for meg når jeg har så mange forskjellige preferanser jeg må ta hensyn til, og jeg kjøper mye annet rart på matbutikken samtidig"... Det betyr jo ikke at mat er dyrt punktum. Mat er billig. Preferansene gjør det dyrt.

Jeg kjøper aldri ris. Jeg spiser ikke ris, hverken på restaurant eller hjemme. Jeg benytter meg av byggrun, quinoa, bulgur osv istedenfor. Ofte dropper jeg hele driten og spiser mer salat/grønnsaker istedenfor. Nøyaktig det samme som dere selv hevder at dere gjør.

Så hvordan er det mulig at jeg mener at mat er billig, mens dere hevder at mat er dyrt, når det er store likheter i kostholdene våre?

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Pearl2.0 said:

Mat i USA er ikke billig. I hvert fall ikke bra kvalitet. Har betalt 50 kroner for et beger med blåbær, og 80 kroner for mager kjøttdeig av storfe. Du får det du betaler for. Take out er billig hvis du kjøper de usunne og dårlige alternativene, skal du ha sunne varianter blir det dyrt også i USA. 

Det er min erfaring også fra USA. Normal, sunn mat, med mye frukt og grønnsaker, uprosessert fisk og skalldyr, samt rent kjøtt hadde norske priser og litt til i mange tilfeller. Spesielt grønnsaker og frukt synes jeg var dyrt og i de fleste tilfellen høyere enn norske priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

At du mener at pasta, ris og poteter (jeg har aldri nevnt ris, jeg spiser aldri ris, så jeg skjønner ikke hvor dere har fra at jeg spiser ris......) blir sukker får du nå ta på egen kappe. Det er selvfeølglig ikke mulig å sammenlikne farin med fullkornspasta... Næringsinnholdet er forskjellig selv om alt består av karbohydrater.
Dessuten er det ingen her som spiser baaare kokt pasta til middagen, den utgjør jo en del av kostholdet på samme måte som eggene jeg kjøper. Jeg spiser jo ikke bare egg, selv om det er på handlelisten.

Det finnes tørre linser (altså som ikke ligger i saltlaken du tydelgivis ikke vil ha noe av) på dagligvarebutikken, du trenger ikke gå til helsekosten for å få tak i det heller.

-------

Det virker egentlig som om konklusjonen begynner å nærme seg mer i at "mat er ikke dyrt i utgangspunktet, men det blir dyrt for meg når jeg har så mange forskjellige preferanser jeg må ta hensyn til, og jeg kjøper mye annet rart på matbutikken samtidig"... Det betyr jo ikke at mat er dyrt punktum. Mat er billig. Preferansene gjør det dyrt.

Jeg kjøper aldri ris. Jeg spiser ikke ris, hverken på restaurant eller hjemme. Jeg benytter meg av byggrun, quinoa, bulgur osv istedenfor. Ofte dropper jeg hele driten og spiser mer salat/grønnsaker istedenfor. Nøyaktig det samme som dere selv hevder at dere gjør.

Så hvordan er det mulig at jeg mener at mat er billig, mens dere hevder at mat er dyrt, når det er store likheter i kostholdene våre?

Anonymkode: 29279...e1a

Grønnsaker har steget mye i pris de siste årene, - om du er alene om alle regninger og har en litt over snittet kommunal lønn så merker du det veldig godt når pengene ikke varer like lenge som de gjorde for 4 år siden.

Det du kaller preferanser er for noen av oss ikke en preferanse, men derimot en nødvendighet om vi skal unngå stygge senskader og følgeskader.

Karbohydratinnhold i råvare er viktig for de av oss som har en kronisk sykdom hvor stabilt blodsukker er den vitale komponenten. Vi kan ikke spise mye pasta, - fullkorn eller ikke. Målinger viser for egen del at forskjellen er minimal. Ris ikke aktuelt, linser er litt bedre. Bulgur har samme virkning som raffinert sukker, uansett hvor mye den er merket fullkorn eller ikke.

Du har kanskje såpass god råd at du ikke har lagt merke til prisstigningen, eller så betyr den såpass lite for deg siden du har mye bedre lønn enn mange av oss andre? 

Om noe er billig eller dyrt avhenger av hva man tar utgangspunkt i, og de fleste tar utgangspunkt i egen lønn og observerer at pengene ikke strekker like langt i dag som de gjorde i fjor eller for 2 år siden.

Er det så j**lig vanskelig å forstå at noen av oss merker veldig godt at grønnsakene har blitt mye dyrere det siste året? 

Anonymkode: 44e3b...1ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker har steget mye i pris de siste årene, - om du er alene om alle regninger og har en litt over snittet kommunal lønn så merker du det veldig godt når pengene ikke varer like lenge som de gjorde for 4 år siden.

Det du kaller preferanser er for noen av oss ikke en preferanse, men derimot en nødvendighet om vi skal unngå stygge senskader og følgeskader. 

Karbohydratinnhold i råvare er viktig for de av oss som har en kronisk sykdom hvor stabilt blodsukker er den vitale komponenten. Vi kan ikke spise mye pasta, - fullkorn eller ikke. Målinger viser for egen del at forskjellen er minimal. Ris ikke aktuelt, linser er litt bedre. Bulgur har samme virkning som raffinert sukker, uansett hvor mye den er merket fullkorn eller ikke.

Du har kanskje såpass god råd at du ikke har lagt merke til prisstigningen, eller så betyr den såpass lite for deg siden du har mye bedre lønn enn mange av oss andre? 

Om noe er billig eller dyrt avhenger av hva man tar utgangspunkt i, og de fleste tar utgangspunkt i egen lønn og observerer at pengene ikke strekker like langt i dag som de gjorde i fjor eller for 2 år siden.

Er det så j**lig vanskelig å forstå at noen av oss merker veldig godt at grønnsakene har blitt mye dyrere det siste året? 

Anonymkode: 44e3b...1ec

Jeg er student, så kan ikke akkurat skryte på meg så innmari mye penger som det virker som du tror jeg har... Det er ikke vanskelig for meg å forstå at dere syns mat er dyrt - men jeg er oppriktig nysgjerrig i HVORFOR dere syns det, siden jeg har det stikk motsatte inntrykket. Og da holder ikke "jeg syns det er dyrt" som svar, når mat ikke er dyrt... Men at det kan virke dyrt hvis man har x antall regler eller preferanser eller hva jeg skal kalle det - det er greit! Men hvis vi spiser omtrent det samme (jeg lever ikke på pasta? Det gjør ikke dere heller?), så skjønner jeg ikke hvordan man kan ha så forskjellig oppfatning av de samme matvarene.

Jeg står for alle regninger selv, bor alene i Oslo i en leid leilighet, har hund med dertil regninger og hele sulamitten. Jeg har en deltidsjobb som jeg er på ca 15 timer i uken som gjør at jeg kommer meg rundt, men det er JAGGU ikke mye igjen på kontoen før lønn/stipend kommer inn igjen. Så at du hinter til at jeg er så innmari rik, det fatter jeg rett og slett ikke. Jeg går ikke opp i lønn, jeg får ikke AKKURAT mye mer i stipend av Lånekassen enn før, og det er faktisk! ikke noe stor forskjell i reallønna et par år bakover.

Grønnsaker HAR IKKE blitt dyrere de siste årene! Kiwi har momskutt og Trumf, Rema har Æ, man får jo grønnsaker kastet etter seg! Noen butikker har til og med GRATIS FRUKT til barna som handler med foreldrende sine!

I tillegg er konkurransen mellom butikkkjedene tilspisset seg enda mer, og marginene er -enda- mindre enn før.

Lenker til artikler som forteller om tøffere konkurranse - og lavere priser! - fra flere steder i Norge de siste årene:

https://www.dagbladet.no/mat/rema-1000-taper-kunder-coop-med-storoffensiv/69555701

https://www.dn.no/handel/dagligvaremarkedet/rema/coop-norge/selger-melken-til-halv-pris/2-1-147490

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/7lwwPw/stoerste-matboers-i-vg-noensinne-her-kjoeper-du-billigst-mat

https://kiwi.no/tema/Billig-hverdagsmat/kiwi-vinner-vgs-pristest-pa-frukt-og-gront/

 

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker har steget mye i pris de siste årene, - om du er alene om alle regninger og har en litt over snittet kommunal lønn så merker du det veldig godt når pengene ikke varer like lenge som de gjorde for 4 år siden.

Det du kaller preferanser er for noen av oss ikke en preferanse, men derimot en nødvendighet om vi skal unngå stygge senskader og følgeskader.

Karbohydratinnhold i råvare er viktig for de av oss som har en kronisk sykdom hvor stabilt blodsukker er den vitale komponenten. Vi kan ikke spise mye pasta, - fullkorn eller ikke. Målinger viser for egen del at forskjellen er minimal. Ris ikke aktuelt, linser er litt bedre. Bulgur har samme virkning som raffinert sukker, uansett hvor mye den er merket fullkorn eller ikke.

Du har kanskje såpass god råd at du ikke har lagt merke til prisstigningen, eller så betyr den såpass lite for deg siden du har mye bedre lønn enn mange av oss andre? 

Om noe er billig eller dyrt avhenger av hva man tar utgangspunkt i, og de fleste tar utgangspunkt i egen lønn og observerer at pengene ikke strekker like langt i dag som de gjorde i fjor eller for 2 år siden.

Er det så j**lig vanskelig å forstå at noen av oss merker veldig godt at grønnsakene har blitt mye dyrere det siste året? 

Anonymkode: 44e3b...1ec

Nuvel. Er uføretrygdet med minstesats. Har spist lavkarbo inkl en hel mengde grønnsaker i mange år. Er først nå i det siste hvor jeg har spist mer karber gjennom å tilføre pasta, poteter, brød o.l i kosten. Jeg har likevel alltid klart meg mer enn bra nok, alltid spist sunt og variert, alltid tenkt at mat ikke er så dyrt som folk skal ha det til. 

De jeg ser klager mest på matprisene er de som spiser minst sunt, som handler uten mål og mening og som ikke planlegger noe

Anonymkode: f1319...d68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig" mat i Norge er ikke dyrt.  Mat er kun dyrt hvis man ønsker noe utenom det vanlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat er ikke dyrt i  Norge. Men SUNN mat er dyrt. Se på f.eks på grønnsaker,frukt, fisk og kjøtt. Skal du ha sunn og næringsrik mat er det dyrt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bose skrev:

All mat er ikke dyrt i  Norge. Men SUNN mat er dyrt. Se på f.eks på grønnsaker,frukt, fisk og kjøtt. Skal du ha sunn og næringsrik mat er det dyrt. 

jeg spiser masse frukt, grønt og sunn mat og mener at det ikke er dyrt.

Hvorfor mener du at det er dyrt? Hva handler du? Hvor handler du?

Jeg har prøvd å fortelle mine synspunkt, kan dere som hevder mat er dyrt komme med deres snart?!

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg spiser masse frukt, grønt og sunn mat og mener at det ikke er dyrt.

Hvorfor mener du at det er dyrt? Hva handler du? Hvor handler du?

Jeg har prøvd å fortelle mine synspunkt, kan dere som hevder mat er dyrt komme med deres snart?!

Anonymkode: 29279...e1a

Hva legger du i sunn mat? Lever du på havregryn og bønner og linser er det billig ja, men ikke så sunt. Spiser du masse grønnsaker og frukt, fersk kjøtt og fisk må du betale veldig mye, spesielt gressforet kjøtt og villfanget fisk. Jeg handler på vanlige norske matvarebutikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever på matvarene du finner i butikkene, og jeg syns ikke det er dyrt. Hvorfor har jeg listet opp i x antall innlegg i denne tråden.

Men jeg får ingen ordentlig svar tilbake, annet enn "jeg syns det er dyrt" eller "ikke alle kan leve på ris, vettu" (som om det eneste jeg spiser er ris...)

Vi handler i de samme butikkene, vi handler de samme matvarene. Hvorfor syns jeg det er billig - og hvorfor syns du det er dyrt?

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, så kan ikke akkurat skryte på meg så innmari mye penger som det virker som du tror jeg har... Det er ikke vanskelig for meg å forstå at dere syns mat er dyrt - men jeg er oppriktig nysgjerrig i HVORFOR dere syns det, siden jeg har det stikk motsatte inntrykket. Og da holder ikke "jeg syns det er dyrt" som svar, når mat ikke er dyrt... Men at det kan virke dyrt hvis man har x antall regler eller preferanser eller hva jeg skal kalle det - det er greit! Men hvis vi spiser omtrent det samme (jeg lever ikke på pasta? Det gjør ikke dere heller?), så skjønner jeg ikke hvordan man kan ha så forskjellig oppfatning av de samme matvarene.

Jeg står for alle regninger selv, bor alene i Oslo i en leid leilighet, har hund med dertil regninger og hele sulamitten. Jeg har en deltidsjobb som jeg er på ca 15 timer i uken som gjør at jeg kommer meg rundt, men det er JAGGU ikke mye igjen på kontoen før lønn/stipend kommer inn igjen. Så at du hinter til at jeg er så innmari rik, det fatter jeg rett og slett ikke. Jeg går ikke opp i lønn, jeg får ikke AKKURAT mye mer i stipend av Lånekassen enn før, og det er faktisk! ikke noe stor forskjell i reallønna et par år bakover.

Grønnsaker HAR IKKE blitt dyrere de siste årene! Kiwi har momskutt og Trumf, Rema har Æ, man får jo grønnsaker kastet etter seg! Noen butikker har til og med GRATIS FRUKT til barna som handler med foreldrende sine!

I tillegg er konkurransen mellom butikkkjedene tilspisset seg enda mer, og marginene er -enda- mindre enn før.

Lenker til artikler som forteller om tøffere konkurranse - og lavere priser! - fra flere steder i Norge de siste årene:

https://www.dagbladet.no/mat/rema-1000-taper-kunder-coop-med-storoffensiv/69555701

https://www.dn.no/handel/dagligvaremarkedet/rema/coop-norge/selger-melken-til-halv-pris/2-1-147490

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/7lwwPw/stoerste-matboers-i-vg-noensinne-her-kjoeper-du-billigst-mat

https://kiwi.no/tema/Billig-hverdagsmat/kiwi-vinner-vgs-pristest-pa-frukt-og-gront/

 

Anonymkode: 29279...e1a

At du, som da bor i Oslo med hunden din, synes at mat i Norge er billig er jo din egen helt subjektive oppfatning. Ingen er ute etter å ta fra deg den.

Det som synes å være litt mer utfordrende er å få deg til å skjønne at det du synes er billig det er det flere av oss som synes har blitt veldig mye dyrere de siste årene. 

Det er min subjektive oppfatning at jeg synes prisstigningen på varene har vært høy de siste 4 årene, og jeg ser jo at jeg får mindre igjen for pengene mine nå enn jeg gjorde for 4 år siden, også når jeg korrigerer for inflasjon og lønnsutvikling. 

Reallønnsveksten for akademikere i offentlig sektor (kommunal sektor) har vært negativ de siste årene, og kombinert med økende avgifter så gjør det at vi som har vært i gamet en stund opplever resultatet som at mat har blitt dyrt. Vi bruker en større andel av vår frie inntekt til mat enn vi gjorde for 4 år siden. På toppen av dette (og som reduserer vår frie inntekt) kommer økte avgifter, økte transportutgifter og økninger på alt annet. Når økningen i utgifter er større enn økningen i inntekter så har vi en negativ reallønnsvekst.

Var det lettere å forstå hvorfor mange av oss da synes matvarer, og spesielt grønnsaker, har blitt mye dyrere de siste 4 årene?  

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bose skrev:

All mat er ikke dyrt i  Norge. Men SUNN mat er dyrt. Se på f.eks på grønnsaker,frukt, fisk og kjøtt. Skal du ha sunn og næringsrik mat er det dyrt. 

Helt riktig. Rent kjøtt og ren fisk, og hele råvarer er det alle burde spise. 

Kjøttdeig derimot, er noe svineri. Samme er pølser, butikkbrød, og andre blandingsprodukter og ferdigmat. 

Mat man bare skal holde seg til noen få grønnsaker, fordi de andre sortene er så dyre, er også noe idioti. Det er noe galt med matprisene, når vanlige folk ikke kan velge de grønnsakene de vil.

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man bare kan holde seg til noen få grønnsaker skulle det stå ;) 

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Rent kjøtt og ren fisk, og hele råvarer er det alle burde spise. 

Kjøttdeig derimot, er noe svineri. Samme er pølser, butikkbrød, og andre blandingsprodukter og ferdigmat. 

Mat man bare skal holde seg til noen få grønnsaker, fordi de andre sortene er så dyre, er også noe idioti. Det er noe galt med matprisene, når vanlige folk ikke kan velge de grønnsakene de vil.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Kjøttdeig er min. 86% storfekjøtt kvernet sammen med max. 14% storfefett.  Nå ser jeg bort fra blandinger med salt og/eller vann/is. Det er alt. Det er ikke svinekjøtt i tradisjonell kjøttdeig, så svineri kan utelukkes.

Hva er det som er så galt med kvernet storfekjøtt? 

 

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Lønna til nordmenn går til å betale skatter/avgifter, huslån og eie bil. Det som er igjen etter dette, til mat, er som for resten av verden. Vi har ikke god økonomi til å handle mat i Norge, det er en udødelig myte. Over 100 kr kiloen for den billigste osten er svindyrt. Over 300 kr for pølsepålegg er svindyrt. Spiser du servelat og leverpostei kan du sammenligne med andre land, hvis ikke kan du holde kjeft.

Anonymkode: 41566...d1a

Så lønnen til folk i andre land går ikke til huslån, bil og avgifter? Du vet at i usa betaler de mer i forsikring enn vi betaler i skatt? Du må sette deg inn i det du snakker om, ifh andre land bruker nordmenn veldig lite av inntekten til mat. 

Ost og kjøtt er dyrt i norge ja. Men man kan fint greie seg uten ost og rødt kjøtt. Kjøper det aldri selv og har det finfint! 

Anonymkode: 2d759...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...