Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er to voksne som bruker ca 1000 kr i uka på alt til husholdningen. Vi spiser relativt variert og koser oss litt ekstra i helgene. Kan ikke si det er så mye jeg. 

Men klart, kjøper man bare dyre merkevarer og kjøper brød til 50 kr fremfor å bake selv så blir det ikke akkurat billig. 

Anonymkode: 70695...b60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lan leve ekstremt billig i Norge. Aldri har vi brukt en mindre del av lønna vår på mat. At det er billigere i USA og andre land sier ingenting alene. Du må først sammenligne med gjennomsnittslønnen i landet og da vil du kunne oppdage at veldig mange betaler mye mer for maten enn vi gjør i Norge.

Anonymkode: 31113...f4b

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

Tilogmed USA? Prisene står gjerne i forhold til lønnsnivået i landet blant annet, og i USA tjener man omtrent 1/4 av det vi gjør her. Det skulle bare mangle at maten der er billigere. Man kan klage så mye man vil på matprisene, men Norge er faktisk det landet i verden som bruker minst penger på mat. 

Hvis du nesten ikke får noen ting for noen hundrelapper bør du kanskje se over forbruket ditt. Det er fullt mulig å leve veldig billig. Jeg bruker 1500-2000 kr totalt i mnd, og lever meget godt.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat i Norge er da absolutt ikke dyrt i det hele tatt. Ja, man kan bruke ekstremt mye penger på mat, men handler man fornuftig så trenger man ikke bruke mye penger i det hele tatt

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten er så dyr fordi lønningene også har blitt "dyre". En er nødt til å se matvarepriser i sammenheng med lønnsutvikling, i tillegg til at folk i andre land har lavere lønninger. Derfor oppfattes maten i andre land som billig for oss nordmenn, mens det ikke nødvendigvis er så billig for de innfødte. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a61kd/nordmenn-jobber-minst-for-maten

USA er også et jordbruksland i motsetning til kalde Norge.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønnsaker har steget ganske mye i pris det siste året. Jeg handler grønnsakene mine på en asiabutikk, og begynner å kjenne innehaveren ganske godt nå. Hun unnskylder at prisene har steget. Det gjør henne litt flau og hun forteller meg hva hun nå må betale for en kasse av den ene eller den andre grønnsaken. 

Mye av årsaken er sannsynligvis fjorårets tragiske sommer kombinert med at det ikke alle steder har vært topp avlinger på grønnsaker i sesong.

Anonymkode: 44e3b...1ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

For det første er det vanskelig å sammenligne matpriser med andre land. Lønna til en bonde i Spania er nok langt lavere enn her, men det samme kan sies om lønna di også ift. "billig land". Maten i USA er i stor grad søppel rent kvalitetsmessig i forhold til Norsk mat (min mening og erfaring). Frukt og grønt skal ofte fraktes langt. Det er ikke gratis å frakte frukt fra sydlige strøk opp til Norge. Og de som produserer mat skal også tjene penger. Når det er sagt så er det vel 3-4 bedrifter i Norge som stort sett kontrollerer hele matmarkedet. Hjelper lite å handle på Rema, KIWI, eller Joker, når alle kjøper maten fra samme grossist. Og jeg har en anelse om at det er disse som tjener mest når de setter opp matpriser, ikke produsentene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat i USA er ikke billig. I hvert fall ikke bra kvalitet. Har betalt 50 kroner for et beger med blåbær, og 80 kroner for mager kjøttdeig av storfe. Du får det du betaler for. Take out er billig hvis du kjøper de usunne og dårlige alternativene, skal du ha sunne varianter blir det dyrt også i USA. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wenda skrev:

Mat i Norge er da absolutt ikke dyrt i det hele tatt. Ja, man kan bruke ekstremt mye penger på mat, men handler man fornuftig så trenger man ikke bruke mye penger i det hele tatt

Lønna til nordmenn går til å betale skatter/avgifter, huslån og eie bil. Det som er igjen etter dette, til mat, er som for resten av verden. Vi har ikke god økonomi til å handle mat i Norge, det er en udødelig myte. Over 100 kr kiloen for den billigste osten er svindyrt. Over 300 kr for pølsepålegg er svindyrt. Spiser du servelat og leverpostei kan du sammenligne med andre land, hvis ikke kan du holde kjeft.

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du lan leve ekstremt billig i Norge. Aldri har vi brukt en mindre del av lønna vår på mat. At det er billigere i USA og andre land sier ingenting alene. Du må først sammenligne med gjennomsnittslønnen i landet og da vil du kunne oppdage at veldig mange betaler mye mer for maten enn vi gjør i Norge.

Anonymkode: 31113...f4b

Du glemmer å si at de eneste som betaler mer enn oss i utlandet spiser på restaurant. Det er en forskjell.

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Rema koster like mye mat som man kjøper på coop halve prisen. Bare et lite tips. 

Har merket at det kommer veldig an på hvem som sitter bak kassen hvor rimelig eller dyr maten er. :fnise: 

 

Anonymkode: 3797e...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønna til nordmenn går til å betale skatter/avgifter, huslån og eie bil. Det som er igjen etter dette, til mat, er som for resten av verden. Vi har ikke god økonomi til å handle mat i Norge, det er en udødelig myte. Over 100 kr kiloen for den billigste osten er svindyrt. Over 300 kr for pølsepålegg er svindyrt. Spiser du servelat og leverpostei kan du sammenligne med andre land, hvis ikke kan du holde kjeft.

Anonymkode: 41566...d1a

Holde kjeft? Dette er et forum hvor alle folk kan diskutere. 

Jeg spiser godt og variert. Jeg har ekstremt lite penger å bruke på mat, men jeg spiser som «alle» andre. Sunt, variert, godt

Over 100kr pr/kg for den billigste osten er helt feil. Tror den billigste koster 70kr pr kilo. Mange kjøttpålegg er dyrt ja, men man finner mange til godt under 300kr pr/kg

Og er man fornuftig i matveien og med økonomien så kommer man veldig langt med de prisene vi har her i Norge. Man må ikke kjøpe det dyreste og så fråtse i maten

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over 100 kr kiloen for den billigste osten er svindyrt. Over 300 kr for pølsepålegg er svindyrt. Spiser du servelat og leverpostei kan du sammenligne med andre land, hvis ikke kan du holde kjeft

 her kommer det med å være prisbevisst inn da.. Ost er dyrt, det er det i hele verden. Men dersom man absolutt må ha det så kan man feks velge first price, som koster 72kr kiloen, og ikke over 100. Billigere enn det får det faktisk ikke blitt, det koster nemlig å produsere den også. Og 300kr kg for pølsepålegg var vel også litt å ta i..;) Jeg spiser nå både ost og kjøttpålegg i mitt 2000kr budsjett jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er ikke dyrt i norge. Som de andre sier, vi har aldri brukt mindre prosent av lønn på mat. 

Som bonde lurer jeg også på om du vet hva det koster å produsere mat? Å fore opp dyr, jobben med de, jobben å slakte de, det blir endel kroner kiloen. Samme for grønnsaker, det er mye jobb, jorda skal pløyes, gjødsles, sås, ugress skal bekjempes, grønnsakene skal opp av jorda, pakkes. Alt dette er mange arbeidstimer. 

Anonymkode: 761a7...afd

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Turin skrev:

Maten er så dyr fordi lønningene også har blitt "dyre". En er nødt til å se matvarepriser i sammenheng med lønnsutvikling, i tillegg til at folk i andre land har lavere lønninger. Derfor oppfattes maten i andre land som billig for oss nordmenn, mens det ikke nødvendigvis er så billig for de innfødte. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a61kd/nordmenn-jobber-minst-for-maten

USA er også et jordbruksland i motsetning til kalde Norge.  

Ts her. Ja, det gir mening. Men de høytlønte ødelegger statistikken litt. Kan ikke leve godt i Norge, med mindre man har litt god lønn.

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat er ikke dyrt i norge. Som de andre sier, vi har aldri brukt mindre prosent av lønn på mat. 

Som bonde lurer jeg også på om du vet hva det koster å produsere mat? Å fore opp dyr, jobben med de, jobben å slakte de, det blir endel kroner kiloen. Samme for grønnsaker, det er mye jobb, jorda skal pløyes, gjødsles, sås, ugress skal bekjempes, grønnsakene skal opp av jorda, pakkes. Alt dette er mange arbeidstimer. 

Anonymkode: 761a7...afd

Nei, det vet jeg ikke, men lytter gjerne om du deler :) 

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja, det gir mening. Men de høytlønte ødelegger statistikken litt. Kan ikke leve godt i Norge, med mindre man har litt god lønn.

Anonymkode: ed166...9c6

Jeg lever godt. Har minstesats utbetalt på uføretrygden min. Når jeg bodde alene brukte jeg sjeldent over 1500kr på mat pr mnd

Anonymkode: f1319...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, malibu skrev:

 her kommer det med å være prisbevisst inn da.. Ost er dyrt, det er det i hele verden. Men dersom man absolutt må ha det så kan man feks velge first price, som koster 72kr kiloen, og ikke over 100. Billigere enn det får det faktisk ikke blitt, det koster nemlig å produsere den også. Og 300kr kg for pølsepålegg var vel også litt å ta i..;) Jeg spiser nå både ost og kjøttpålegg i mitt 2000kr budsjett jeg.

Jeg liker ikke ost, så det visste jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...