Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man trenger bare se på grossistene for å skjønne hvor avansen går. Flere som har blitt milliardær innenfor dagligvare og dette i et land med 5 millioner innbyggere. Så, det er ikke bøndene som stikker av gårde med en hel haug penger.

Men, så har vi jo nordmenn selv. Da en av europas største discounterkjede kom var det bare negativ omtale, totalt overdrevet av norsk media. Få nordmenn som handlet hos Lidl og det var vel under 5 år før de ikke gadd lengre (første og eneste land forresten). Jeg elsker Lidl, fremdeles, går alltid og handler der. I Danmark har de butikkstekte bakerivarer nå... Tenker med vedmod på ferske grønnsaker som var råbillige. Så slutt å klage over dårlig utvalg, en stor kjede som satset men nordmenn ville heller ha Rema&co. Så smil og betal uten å syte.

Anonymkode: 45b05...a02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, hind skrev:

I forhold til det totale bildet. Lønningene øker ikke i samme takt som matvarepsier, strømpriser, bensinpriser og alle andre nødvendigheter. Det har vært en kraftig inflasjonsvekst de siste årene. Vi tjener godt så vi klarer oss fint selv om det irriterer å måtte betale så mye for at krøsusene skal leve i grenseløs luksus, men jeg tør ikke tenke på hvordan fattige familier må ha det nå. De kan ikke ha mye igjen til mat når lån og strøm er betalt. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til å gå rundt.

Strengt tatt så er det å ha nok til mat, husly, og nødvendigheter det viktigste. At man ikke har i overflod til andre ting kan man jo forsøke å gjøre noe med, ved f.eks. å øke inntekten sin på forskjellige vis. Men jeg har ikke noe svar på konkrete tiltakt for å få prisen på mat ned samtidig som alt annet skal fortsette å øke. Vil nå heller si at boligprisene er helt sinnsyke i forhold til lønningene (og faktiske materialkostnader). Folk selger jo unna 40 år gamle ferdig nedbetalte hus til mange ganger kjøpesum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss blir syke av å spise mat med det karbohydratinnholdet du kommer med. Ikke syke på kort sikt, vi må bare bruke mer medisin, vi blir syke på lang sikt.

Poenget mitt er at ikke alle kan leve på den typen mat som er billig-billig. Og folk som meg får ikke noe støtte til fordyret kosthold heller, selv om vi har livslang kronisk sykdom.

Jeg vil, og trenger faktisk også, å spise rene grønnsaker, rent kjøtt, ren fisk, lite karbohydrater (det utelukker i stor grad ris, pasta, poteter og brød).

Matvareprisene har økt mye for maten jeg bør spise. Og jeg ofrer ikke helsa mi for å leve billigst mulig på mat jeg ikke har godt av.

Anonymkode: 382f1...434

jeg skjønner at man har forskjellige behov, og at det har påvirkning på sluttsummen på kassalappen. Dog finnes det kanskje alternativer til pastaen og andre "nei"-ting. Quinoa, linser? Brød kan kanskje erstattes med proteinrike alternativer, det finnes en haug med oppskrifter. En stor boks cottage cheese sammen med mandler og andre nøtter, frø osv kan gi vel så gode brød som det man kjøper ferdig som du ikke tåler.

Poenget mitt er at man går på butikken og kjøper råvarer, og lager maten selv. Å kjøpe ferdigvarene er dyrt, men å kjøpe ingredienser er billig. Nesten uansett hva slags utfordringer man har. Det vil selvfølgelig variere hvor man bor, hvilke utfordringer man har osv, men til tross for dette er råvarene i Norge billig. Jeg skjønner godt at du ikke vil ofre helsa di for å leve billig. Jeg prøver bare å forstå, og innlegget ditt hjalp meg til det! Men kanskje det finnes billigere måter å spise på allikevel...

 

Anonymkode: 29279...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner at man har forskjellige behov, og at det har påvirkning på sluttsummen på kassalappen. Dog finnes det kanskje alternativer til pastaen og andre "nei"-ting. Quinoa, linser? Brød kan kanskje erstattes med proteinrike alternativer, det finnes en haug med oppskrifter. En stor boks cottage cheese sammen med mandler og andre nøtter, frø osv kan gi vel så gode brød som det man kjøper ferdig som du ikke tåler.

Poenget mitt er at man går på butikken og kjøper råvarer, og lager maten selv. Å kjøpe ferdigvarene er dyrt, men å kjøpe ingredienser er billig. Nesten uansett hva slags utfordringer man har. Det vil selvfølgelig variere hvor man bor, hvilke utfordringer man har osv, men til tross for dette er råvarene i Norge billig. Jeg skjønner godt at du ikke vil ofre helsa di for å leve billig. Jeg prøver bare å forstå, og innlegget ditt hjalp meg til det! Men kanskje det finnes billigere måter å spise på allikevel...

 

Anonymkode: 29279...e1a

Det jeg prøver å si er at det kanskje ikke er "enten eller". Enten pasta ELLER grønnsaker... Kanskje det finnes mellomting som kutter ned på kasselappen :)

 

Jeg er oppriktig interessert i dette med privatøkonomi og forbrukerøkonomi, har tatt utdannelse innen dette og vil virkelig hjelpe folk. Og da er det fint for meg å få litt bredere perspektiv enn mitt eget :)  Så jeg setter pris på all info selv om det kanskje virker som jeg "skyter det ned". Jeg prøver bare å få bedre forståelse 😃

Anonymkode: 29279...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier mat er billig kjøper dere ofte butikkens egne merkevarer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønna til nordmenn går til å betale skatter/avgifter, huslån og eie bil. Det som er igjen etter dette, til mat, er som for resten av verden. Vi har ikke god økonomi til å handle mat i Norge, det er en udødelig myte. Over 100 kr kiloen for den billigste osten er svindyrt. Over 300 kr for pølsepålegg er svindyrt. Spiser du servelat og leverpostei kan du sammenligne med andre land, hvis ikke kan du holde kjeft.

Anonymkode: 41566...d1a

😂

Anonymkode: a9534...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Vinglass skrev:

Dere som sier mat er billig kjøper dere ofte butikkens egne merkevarer?

Jeg føler ikke at jeg gjør det som hovedregel, men det hender.

Anonymkode: 29279...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn ser en vanlig kvittering ut for meg. Her er det ca 10 middager. Ris, couscous og pastaen vil jo holde i ukesvis. Brødmat, grønnsaker, egg og poteter har jeg så det holder til neste handletur om halvannen uke. 

D03EE68B-BE55-49C2-92B6-5B95E6E9C089.jpeg

Anonymkode: 8f68d...df6

Joda men jeg liker ikke pasta og blir uvel av å spise noe så lite næringsrikt over flere uker. Hadde alle klart seg på bare pasta i flere uker så hadde man spart en del penger visst nok. Å herregud.... 

Det er ikke noe næring i ris og sånne type ting. 

Anonymkode: 3797e...91f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner at man har forskjellige behov, og at det har påvirkning på sluttsummen på kassalappen. Dog finnes det kanskje alternativer til pastaen og andre "nei"-ting. Quinoa, linser? Brød kan kanskje erstattes med proteinrike alternativer, det finnes en haug med oppskrifter. En stor boks cottage cheese sammen med mandler og andre nøtter, frø osv kan gi vel så gode brød som det man kjøper ferdig som du ikke tåler.

Poenget mitt er at man går på butikken og kjøper råvarer, og lager maten selv. Å kjøpe ferdigvarene er dyrt, men å kjøpe ingredienser er billig. Nesten uansett hva slags utfordringer man har. Det vil selvfølgelig variere hvor man bor, hvilke utfordringer man har osv, men til tross for dette er råvarene i Norge billig. Jeg skjønner godt at du ikke vil ofre helsa di for å leve billig. Jeg prøver bare å forstå, og innlegget ditt hjalp meg til det! Men kanskje det finnes billigere måter å spise på allikevel...

 

Anonymkode: 29279...e1a

Spørsmålet til TS var vel om prisene på grønnsaker har økt?

Svaret på det er at "Ja, prisene på grønnsaker har økt ganske mye", ikke hvordan folk skal redusere matutgiftene sine. Forøvrig er jeg jo ganske enig med deg i at det er rimeligere å kjøpe råvarene enn å kjøpe produktene ferdig prossesert.

Anonymkode: 382f1...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nysgjerrig på hvorfor du mener at mat er dyrt, for jeg opplever nemlig det motsatte. Jeg har alltid klart å lage mye mat av lite penger, og er oppriktig nysgjerrig på hvordan andre lever. Så hvis du har mulighet til å laste opp bildet av en kvittering fra "typisk handlekurv" i din familie så ser jeg gjerne på den! :) (jeg trenger ikke engang komme med tips om forbedring, jeg er mest nysgjerrig).

Jeg kjøper frukt og grønt i løsvekt, norsk kjøtt, både merkevarer og billigmerker. Jeg føler jeg spiser svært bra, og jeg opplever ikke at mat er dyrt. Jeg spiser ikke biff fem ganger i uken akkurat, men jeg lever ikke på pasta og ketchup heller.

Min typiske handlekurv:
- rømme / creme fraische
- melk (laktoseredusert for den holder lenger = mindre svinn = billigere).
- div kjøttpålegg (rema har to for 25 eller to for 35)
- bacon
- egg
- ost/smøreost/påleggsalat
- løk
- champigning
- agurk/squash
- paprika
- spinat/salat
- kjøttdeig
- koteletter
- kylling (lårfilet, fileeter)
- fisk (er glad i Findus sine fylte fileeter blant annet)
- knekkebrød (baker brød og rundstykker som regel selv)
 

etc...

 

I tillegg har jeg alltid pasta, spaghetti, linser, kokosmelk, mel, sukker, quinioa, byggryn osv stående i skapet.

Jeg syns jeg får innmari mye middag og lunsj/frokost av dette...

Anonymkode: 29279...e1a

Bra handleliste! :tommelsmil: 

Anonymkode: 3797e...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser i en vanlig norsk handlekurv en fredag eller lørdag, vil man også se at veldig mange inneholder masse brus, smågodt og annen snacks som man skal "kose seg med i helgen". 

Vi har en nabo som konsekvent klager over matvarepriser (og drivstoffpriser) hver gang vi møter ham ved postkassene. Mat er så veldig, veldig dyrt i følge ham.... Ja, vi har hilst på hverandre mange ganger når vi handler på samme supermarked til helgen. I vår handlevogn er det mat. I hans handlevogn er det max 30% mat, resten er 6-pack med Pepsi Max i digre flasker, smågodtposer, potetgull og annet ræl. 

Anonymkode: 0e5e7...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mat var billig i Norge hadde folk handla meir her og mindre i Sverige 😛

Folk reise frivillig langt for å dra innom Svinesund for å hamstra kjøtt, and, skinke, krydder o.s.v 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dr_zhivago skrev:

Hvordan mener du man bare skal senke prisene da? Norge er et land der man ikke kan ha enorme gårder og stordrift som i land som Tyskland og Ukraina osv. Utvalget er vel ikke akkurat dårlig i Norge, men også her bærer vi preg av at vi er et lite land, tross alt. Det er bra at norsk produksjon beskyttes synes jeg. Se bare på alle som syter over de "late" uføretrygdede, og andre som ikke er i arbeid. Om myndighetene skal la de store grossistene svikte norske produsenter til fordel for billigere varer fra utlandet vil enda flere arbeidsplasser gå i dass. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Lønningene må senkes, gjennom lønnsreduksjon og devaluering, for å gjøre flere norske varer attraktive for utlandet, i dag er det stort sett nordmenn som tvinges til å kjøpe norske produkter, dette gjelder først og fremst mat, og derfor blir det dyrt. Knapt nok noen norske matvarer kan selges i utlandet, kun nordmenn har råd til å kjøpe det nordmenn produserer. Alle har vel hørt om Jarlsbergosten som selges subsidiert av norske skattebetalere til en lavere pris i utlandet enn i Norge. Det vi ikke kan/egner oss til, bør vi ikke holde på med. Som ulønnsomt jordbruk. Jordbruk bør drives der klima er egnet. Å holde liv i en naturalhusholdning, for å være snill mot de som prøver på noe som aldri kan lønne seg, er feil bruk av fellesskapets midler. Virkeligheten kan være ubehagelig, men vi må forholde oss til den. Arbeidsplasser må være lønnsomme, hvis ikke vil de forsvinne, slik er virkelighetens verden.

Anonymkode: 41566...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss blir syke av å spise mat med det karbohydratinnholdet du kommer med. Ikke syke på kort sikt, vi må bare bruke mer medisin, vi blir syke på lang sikt.

Poenget mitt er at ikke alle kan leve på den typen mat som er billig-billig. Og folk som meg får ikke noe støtte til fordyret kosthold heller, selv om vi har livslang kronisk sykdom.

Jeg vil, og trenger faktisk også, å spise rene grønnsaker, rent kjøtt, ren fisk, lite karbohydrater (det utelukker i stor grad ris, pasta, poteter og brød).

Matvareprisene har økt mye for maten jeg bør spise. Og jeg ofrer ikke helsa mi for å leve billigst mulig på mat jeg ikke har godt av.

Anonymkode: 382f1...434

Jeg spiste lavkarbo i flere år og brukte ikke noe mer penger på mat da enn nå som jeg spiser «vanlig»

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mammahjarte skrev:

Om mat var billig i Norge hadde folk handla meir her og mindre i Sverige 😛

Folk reise frivillig langt for å dra innom Svinesund for å hamstra kjøtt, and, skinke, krydder o.s.v 

 

Men folk i land med billigere mat, som Sverige, hamstrer mat i andre land igjen.

Man kan ikke sammenligne kun matpriser med andre land 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda men jeg liker ikke pasta og blir uvel av å spise noe så lite næringsrikt over flere uker. Hadde alle klart seg på bare pasta i flere uker så hadde man spart en del penger visst nok. Å herregud.... 

Det er ikke noe næring i ris og sånne type ting. 

Anonymkode: 3797e...91f

Spiser jo ikke bare pasta eller ris da skjønner du. Eller poteter. Lesser jo på med grønnsaker og kjøtt/fisk også. Denne handlelisten var bare det jeg trengte denne uken, skapene hjemme er selvfølgelig ikke helt tomme før jeg drar å handler😂

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Wenda said:

Men folk i land med billigere mat, som Sverige, hamstrer mat i andre land igjen.

Man kan ikke sammenligne kun matpriser med andre land 🙄

Jada sant det. Men svenskehandelen er eit symptom på at ingen liker å bruka for mykje pengar. Personlig handle eg berre i Noreg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiser jo ikke bare pasta eller ris da skjønner du. Eller poteter. Lesser jo på med grønnsaker og kjøtt/fisk også. Denne handlelisten var bare det jeg trengte denne uken, skapene hjemme er selvfølgelig ikke helt tomme før jeg drar å handler😂

Anonymkode: 8f68d...df6

Ok. Så du har opphold i de ukene mellom pastaspisingen. Det er jo bra. 

Anonymkode: 3797e...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så du har opphold i de ukene mellom pastaspisingen. Det er jo bra. 

Anonymkode: 3797e...91f

What?😂 hvorfor har du hengt deg sånn opp i pasta? 

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hind skrev:

Mat ER dyrt. Vi er en familie på seks, og det koster flesk å sørge for at alle spiser sunn og næringsrik mat og har med seg matpakke på jobb og skole. Bare tenåringen vår sluker et brød på no time. Jeg er ikke sikker på hvor mye vi bruker i uka, men det er ikke mange varene man får for en tusenlapp nå. 

Når dere er 6 stk som skal brødføs, går det selvsagt en del penger. Men det betyr ikke at maten er dyr, dere bare kjøper mye av den!

Som flere andre har påpekt så har vi noen av de laveste matprisene (også mat på restaurant) i forhold til inntekt i norge. Ja, det er mye billigere mat i spania eller tyskland, men prøv å leve der et par år med deres lønn. Da vil du fort savne det norske prisnivået. 

 

Anonymkode: 07fe6...64d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...