Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.5.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja, det gir mening. Men de høytlønte ødelegger statistikken litt. Kan ikke leve godt i Norge, med mindre man har litt god lønn.

Anonymkode: ed166...9c6

Du har ikke bodd i så mange land forstår jeg. 

Anonymkode: 2d759...117

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, i aller høyeste grad. Mennesker har alltid spist dyr. I mange tilfeller hadde vi ikke overlevd uten. 

Vi må slutte å tillegge dyr rettigheter på bekostning av oss selv. Mennesker vil alltid spise kjøtt, og sånn skal det være.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Mennesker har hatt slaver også, og i mange land er omskjæring og tvangsgifting vanlig. Så å bruke den logikken om "vi har gjort dette i alle år" betyr ikke at det er riktig. Vi overlever fint uten kjøtt. Den sunneste personen jeg kjenner er vegetarianer og lege. Hun er knallfit og har alltid masse energi. Lager fantastisk mat. Vi bodde sammen i et år og jeg savnet aldri kjøtt. Dyr har rettigheter selv om du ikke forstår at de har det. Jeg spiser kjøtt av og til men er helt uenig i at dyr ikke er på samme nivå som oss. 

Anonymkode: 2d759...117

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker har hatt slaver også, og i mange land er omskjæring og tvangsgifting vanlig. Så å bruke den logikken om "vi har gjort dette i alle år" betyr ikke at det er riktig. Vi overlever fint uten kjøtt. Den sunneste personen jeg kjenner er vegetarianer og lege. Hun er knallfit og har alltid masse energi. Lager fantastisk mat. Vi bodde sammen i et år og jeg savnet aldri kjøtt. Dyr har rettigheter selv om du ikke forstår at de har det. Jeg spiser kjøtt av og til men er helt uenig i at dyr ikke er på samme nivå som oss. 

Anonymkode: 2d759...117

Nå er ikke dette en tråd om dyr er mat eller ikke, men en tråd om matpriser. Foreslår at du lager en egen tråd om det i så fall. Å sammenligne dyreslakt med slavehandel blir for dumt. Du har selvfølgelig lov til å mene at kjøttspising er galt, og jeg har lov til å være uenig. Men den diskusjonen kan tas i en annen tråd :) 

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke bodd i så mange land forstår jeg. 

Anonymkode: 2d759...117

Når vi regner medianen på alle lønninger i Norge tas de høytlønte også med. Hva de bruker på mat i forhold til inntekten sin, ødelegger statistikken. Hva andre land bruker på mat i forhold til oss i Norge, hjelper jo ikke så mye på det. Men det må da være lov å kritisere matprisene, når vanlige folk ikke kan velge hva de vil spise, uten å føle seg ranet på vei ut av butikken?

Import er ikke gratis nei, men når maten kjøpes inn langt billigere enn den selges, er det klart at selger tjener godt på det. Det lille bonden tjener på de Norske matvarene, er ikke skyld i de høye matprisene heller. Det er alle de dyre mellomleddene.

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vestlandet og får kun slike grønt priser om jeg tar turen på Storcash

Anonymkode: 43968...545

Der får man ikke handle uten et spesielt kort.

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

At du mener at pasta, ris og poteter (jeg har aldri nevnt ris, jeg spiser aldri ris, så jeg skjønner ikke hvor dere har fra at jeg spiser ris......) blir sukker får du nå ta på egen kappe. Det er selvfeølglig ikke mulig å sammenlikne farin med fullkornspasta... Næringsinnholdet er forskjellig selv om alt består av karbohydrater.
Dessuten er det ingen her som spiser baaare kokt pasta til middagen, den utgjør jo en del av kostholdet på samme måte som eggene jeg kjøper. Jeg spiser jo ikke bare egg, selv om det er på handlelisten.

Det finnes tørre linser (altså som ikke ligger i saltlaken du tydelgivis ikke vil ha noe av) på dagligvarebutikken, du trenger ikke gå til helsekosten for å få tak i det heller.

-------

Det virker egentlig som om konklusjonen begynner å nærme seg mer i at "mat er ikke dyrt i utgangspunktet, men det blir dyrt for meg når jeg har så mange forskjellige preferanser jeg må ta hensyn til, og jeg kjøper mye annet rart på matbutikken samtidig"... Det betyr jo ikke at mat er dyrt punktum. Mat er billig. Preferansene gjør det dyrt.

Jeg kjøper aldri ris. Jeg spiser ikke ris, hverken på restaurant eller hjemme. Jeg benytter meg av byggrun, quinoa, bulgur osv istedenfor. Ofte dropper jeg hele driten og spiser mer salat/grønnsaker istedenfor. Nøyaktig det samme som dere selv hevder at dere gjør.

Så hvordan er det mulig at jeg mener at mat er billig, mens dere hevder at mat er dyrt, når det er store likheter i kostholdene våre?

Anonymkode: 29279...e1a

Ja, jeg så det med risen etterpå. Leste feil, så det beklager jeg. Hadde kjøpt tørre linser hvis de fantes på dagligvaren ja. Bønner også. Hermetiserte hvis de ikke lå i saltlake, men da helst på glass. 

Mat er dyrt hvis du vil spise skikkelig jo.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøttdeig er min. 86% storfekjøtt kvernet sammen med max. 14% storfefett.  Nå ser jeg bort fra blandinger med salt og/eller vann/is. Det er alt. Det er ikke svinekjøtt i tradisjonell kjøttdeig, så svineri kan utelukkes.

Hva er det som er så galt med kvernet storfekjøtt? 

 

Anonymkode: 382f1...434

Jeg er enig med deg. Vil også ha svar på hvorfor kjøttdeig er noe svineri?

Anonymkode: 4db38...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎05‎.‎2019 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

Grunnen er at vi har et mye høyere lønnsnivå i Norge, og at økningen har vært større enn for innbyggere i andre land i mange år.  Når de varer og tjenester vi kjøper i Norge er dyrere enn i utlandet, så er det fordi lønnen som den som produser, leverer, markedsfører osv. er på norsk nivå.  Kort sagt, den er tilpasset din egen lønn (som lønnsmottaker i Norge). Jobber du f.eks. i Posten Norge så har du en mye høyere lønn (relativt sett) enn om du jobber i samme stilling i et annet land.  Ergo blir pakken jeg sender mye dyrere enn for tilvarende distanse i USA - fordi din (norske) lønn skal inndekkes av prisen jeg betaler. 

Takket være oljepengene har vår norske krone holdt seg sterk.  Det gjør at når du reiser til utlandet, så har du med deg en norsk lønn omregnet til god kurs.  Ergo kan du kjøpe varer og tjenester produsert av billig arbeidskraft for din høye, norske lønn! 

Derfor opplever du prisene borte som så mye lavere enn her hjemme.


    

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Leo skrev:

Det later til at en hel del tar seg bryet med å reise over grensa for å handle fordi de ikke kan eller vil lese innholdsfortegnelser! ;) Kylling er for eksempel et produkt nordmenn kjøper i store mengder, men den billige kyllingen har for det første levd under forferdelige forhold, for det andre brukes det betydelig mer medisiner i produksjonen for å holde dyrene friske og for det tredje er den tilsatt til dels store mengder vann og salt. Man får riktignok kjøpt svenskprodusert kylling som er grei både med tanke på kvalitet og dyrevelferd, men den er tilnærmet like dyr som den norske så den er det jo ingen vits i å reise langt for å kjøpe. 

Kjøttpålegg og halvfabrikata av typen kjøttboller er det også mange som kjøper og leser man innholdsfortegnelsen inneholder svært mange av disse varene utrolig mye fett og salt i tillegg til at kjøttet som er brukt stammer fra land med både dårlig dyrevelferd og høyt forbruk av bl.a. antibiotika. 

Ost er også blant de billige varene, men ser man på fettinnholdet i den billige osten er dette skyhøyt. Mager ost i Sverige koster like mye som i Norge. Osv. osv. 

Så alt i alt vet ikke jeg, som bor svært nær svenskegrensa, hva man egentlig sparer så voldsomt mye på å handle i Sverige av matvarer hvis man vil ha tilsvarende kvalitet. Butikkene langs grensa lever i hvert fall av å selge billig drittmat til nordmenn! 

 

Alle meierivarer utenom det vi kaller meierismør er rimeligere. Til dels mye rimeligere. 1,5l Lättmjølk koster vel 13,50 SEK nå

Den svenske utgaven av Bremykt (Lätta) i 600 gr. beger koster 19,90 SEK

Kesam posjonsbeger koster 7,90 SEK pr stk.

1/2 kg. Brie koster 40 SEK

Den osten snakker om som den billige osten er kanskje Husholdsost? Mye av smaken i fast ost sitter i fettet, så jeg kjøper gjerne svensk ost med høyere fettinnhold enn magerosten her hjemme. Det betyr at jeg spiser Prästost, Sture Gräddost og Husholdsost (begge til rundt 50-60 SEK/kg på tilbud) og annen svenskprodusert ost. 

Når nykvernet karbonadedeig av irsk storfe koster 40 SEK/kg så tar jeg med meg et par kilo, og det samme gjør jeg med kilosposer linfrø/solsikkefrø og gresskarfrø, grovt og fint svensk rugmel, tar ofte med 1 kartong Wasa Sandwich til 120,- SEK/kartong.

Kjøttpålegg (kjøttskiver som er skåret av kjøtt som tydelig er en muskel og ikke fra "firkantmuskelen") koster gjerne 159,90 SEK/kg, men det er mindre salt enn skivene du får i betjent disk hjemme.

Så, jeg spiser med glede det jeg forstår at du kaller "drittmat". Jeg sparer faktisk ganske mange tusen per år på å ta en sverigetur hver 4-5 uke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Alle meierivarer utenom det vi kaller meierismør er rimeligere. Til dels mye rimeligere. 1,5l Lättmjølk koster vel 13,50 SEK

Den svenske utgaven av Bremykt (Lätta) i 600 gr. beger koster 19,90 SEK

Kesam posjonsbeger koster 7,90 SEK pr stk.

1/2 kg. Brie koster 40 SEK

Den osten snakker om som den billige osten er kanskje Husholdsost? Mye av smaken i fast ost sitter i fettet, så jeg kjøper gjerne svensk ost med høyere fettinnhold enn magerosten her hjemme. Det betyr at jeg spiser Prästost, Sture Gräddost og Husholdsost (begge til rundt 50-60 SEK/kg på tilbud) og annen svenskprodusert ost. 

Når nykvernet karbonadedeig av irsk storfe koster 40 SEK/kg så tar jeg med meg et par kilo, og det samme gjør jeg med kilosposer linfrø/solsikkefrø og gresskarfrø, grovt og fint svensk rugmel, tar ofte med 1 kartong Wasa Sandwich til 120,- SEK/kartong.

Kjøttpålegg (kjøttskiver som er skåret av kjøtt som tydelig er en muskel og ikke fra "firkantmuskelen") koster gjerne 159,90 SEK/kg, men det er mindre salt enn skivene du får i betjent disk hjemme.

Så, jeg spiser med glede det jeg forstår at du kaller "drittmat". Jeg sparer faktisk ganske mange tusen per år på å ta en sverigetur hver 4-5 uke.

Meieriprodukter er ganske riktig noe rimeligere (Lettmelk får man fra kr 12,50 pr. liter her også så man skal kjøpe ganske mye melk før det er store summer å spare), men det har stort sett kort holdbarhet så da må man reise ofte hvis det skal ha noe for seg og da kommer reisekostnadene i tillegg for de fleste. 

Brie er i mine øyne kosemat med tanke på at den inneholder minimum 40% fett, så hva den koster er for så vidt uinteressant med tanke på at man bør spise minimale mengder. Fet ost er i det hele tatt ikke noe man bør spise mye av. 

Karbonadedeigen du nevner inneholder også mye mer fett enn det som selges som karbonadedeig i Norge så det er heller ikke sammenlignbart. I f.eks. Irland brukes det også betydelig mer antibiotika i husdyrproduksjonen enn det som er tilfelle i Norge. Wasa Sandwich er ikke akkurat helsekost det heller. 

Så du må gjerne handle i Sverige for min del, men i mine øyne sparer du penger fordi mye av det du kjøper er mat som holder dårligere kvalitet enn det som er i vanlig standard i Norge. Du får selvfølgelig kjøpt matvarer av god kvalitet i Sverige også, men da er prisforskjellene også betydelig mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt svensk kjøtt med høy standard i Sverige også. Det er liksom ikke sånn at så fort man kommer over grensa så er det kun elendig kvalitet på kjøttet 🙄

Anonymkode: f1319...d68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man får kjøpt svensk kjøtt med høy standard i Sverige også. Det er liksom ikke sånn at så fort man kommer over grensa så er det kun elendig kvalitet på kjøttet 🙄

Anonymkode: f1319...d68

Og man sparer en del penger på det også. (Glemte å føye det til 😝)

Anonymkode: f1319...d68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får kjøpt svensk kjøtt med høy standard i Sverige også. Det er liksom ikke sånn at så fort man kommer over grensa så er det kun elendig kvalitet på kjøttet 🙄

Anonymkode: f1319...d68

Man får kjøpt mat av høy kvalitet stort sett i alle land.  Kvalitet koster stort sett det samme over  alt i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Leo skrev:

Meieriprodukter er ganske riktig noe rimeligere (Lettmelk får man fra kr 12,50 pr. liter her også så man skal kjøpe ganske mye melk før det er store summer å spare), men det har stort sett kort holdbarhet så da må man reise ofte hvis det skal ha noe for seg og da kommer reisekostnadene i tillegg for de fleste. 

Brie er i mine øyne kosemat med tanke på at den inneholder minimum 40% fett, så hva den koster er for så vidt uinteressant med tanke på at man bør spise minimale mengder. Fet ost er i det hele tatt ikke noe man bør spise mye av. 

Karbonadedeigen du nevner inneholder også mye mer fett enn det som selges som karbonadedeig i Norge så det er heller ikke sammenlignbart. I f.eks. Irland brukes det også betydelig mer antibiotika i husdyrproduksjonen enn det som er tilfelle i Norge. Wasa Sandwich er ikke akkurat helsekost det heller. 

Så du må gjerne handle i Sverige for min del, men i mine øyne sparer du penger fordi mye av det du kjøper er mat som holder dårligere kvalitet enn det som er i vanlig standard i Norge. Du får selvfølgelig kjøpt matvarer av god kvalitet i Sverige også, men da er prisforskjellene også betydelig mindre. 

Tja, jeg kjøper som regel 3 x 1,5 liter Lättmjølk, og da har jeg melk i 4 uker og den er like frisk selv om den har gått over dato på pakken. Melk er sånn "best før, men ikke nødvendigvis dårlig etter" vare. Ennå ikke hatt en eneste pakke som ikke har vært like god fra åpning 2 uker etter dato og til den er tom 1 ukes tid etter åpning (da er vi fort 3 uker etter dato gitt).

Karbonadedeig er den svenske betegnelsen i butikken jeg kjøper den. På norsk er det som kjøttdeig ja, men deigen er ren. Salt og annet klarer jeg fint å tilsette selv når jeg lager mat av den. Kvaliteten er like god selv om kyrne har gresset i Irland og ikke på Flisa.

Hva er din definisjon av såkalt "helsekost" når litt ost med mye smak skal velges bort fremfor mager ost med mindre smak? Den magre osten forbrukes kanskje fortere fordi det går mer av den? Og knekkebrød med kremost og urter er av de bedre så mellommåltidene når det er 5 timer siden lunch og 3 timer til man er hjemme. Flotte å ha i skrivebordsskuffen på jobb når dagene trekker ut  ;) De er nøyaktig de samme som du får kjøpt i butikken her hjemme, men de er altså betraktelig mye rimeligere om man plukker med seg 1 kartong ad gangen fremfor å kjøpe dem i løsvekt til 12-15 kroner pakken på nærmeste butikk. 

Jeg tror du lufter noen gamle fordommer her nå, og kombinerer dem med en forestilling om at det i det store utlandet EU er alt juks og fanteri, sykdom og mishandling av både dyr og mennesker. Ingen varer i verden er like rene og like fine som det som produseres i Norge.

Takk for omtenksomheten og bekymringen for mitt inntak av mat med dårligere kvalitet enn det som er vanlig i Norge. 

Det må være synd på svenskene som må spise denne maten de også. Hvorfor valfarter de ikke over grensen for å kjøpe de rene norske produktene av suveren kvalitet tro? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Tja, jeg kjøper som regel 3 x 1,5 liter Lättmjølk, og da har jeg melk i 4 uker og den er like frisk selv om den har gått over dato på pakken. Melk er sånn "best før, men ikke nødvendigvis dårlig etter" vare. Ennå ikke hatt en eneste pakke som ikke har vært like god fra åpning 2 uker etter dato og til den er tom 1 ukes tid etter åpning (da er vi fort 3 uker etter dato gitt).

Karbonadedeig er den svenske betegnelsen i butikken jeg kjøper den. På norsk er det som kjøttdeig ja, men deigen er ren. Salt og annet klarer jeg fint å tilsette selv når jeg lager mat av den. Kvaliteten er like god selv om kyrne har gresset i Irland og ikke på Flisa.

Hva er din definisjon av såkalt "helsekost" når litt ost med mye smak skal velges bort fremfor mager ost med mindre smak? Den magre osten forbrukes kanskje fortere fordi det går mer av den? Og knekkebrød med kremost og urter er av de bedre så mellommåltidene når det er 5 timer siden lunch og 3 timer til man er hjemme. Flotte å ha i skrivebordsskuffen på jobb når dagene trekker ut  ;) De er nøyaktig de samme som du får kjøpt i butikken her hjemme, men de er altså betraktelig mye rimeligere om man plukker med seg 1 kartong ad gangen fremfor å kjøpe dem i løsvekt til 12-15 kroner pakken på nærmeste butikk. 

Jeg tror du lufter noen gamle fordommer her nå, og kombinerer dem med en forestilling om at det i det store utlandet EU er alt juks og fanteri, sykdom og mishandling av både dyr og mennesker. Ingen varer i verden er like rene og like fine som det som produseres i Norge.

Takk for omtenksomheten og bekymringen for mitt inntak av mat med dårligere kvalitet enn det som er vanlig i Norge. 

Det må være synd på svenskene som må spise denne maten de også. Hvorfor valfarter de ikke over grensen for å kjøpe de rene norske produktene av suveren kvalitet tro? 

 

 

Da sparer du altså den nette sum av ca. 16 kroner i måneden på melk... 

Jeg har ingen forestillinger om at alt i det store utland er juks og fanteri, men det er et faktum at bl.a. Irland har et langt høyere forbruk av antibiotika i husdyrnæringen enn Norge 

Og det går ikke mer av den magre osten vi bruker her i huset til hverdags enn annen ost. Hvorfor skulle det det? :klo:Ut over det er ikke Wasa sandwich noe spesielt sunt mellommåltid. Bl.a. har de et høyt innhold av mettet fett.

Du må for øvrig spise akkurat hva du vil og hvis du lurer på det så er det faktisk mange svensker som reiser andre veien også. Bl.a. for å kjøpe grovt brød, grønnsaker, fisk og sjømat. De jeg kjenner, og det er en del, handler heller ikke i de typiske grensebutikkene fordi de også mener at kvaliteten er så som så nettopp fordi prisene er presset så lavt som mulig for å lokke godtroende nordmenn. 

 

 

Endret av Leo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Leo skrev:

Da sparer du altså den nette sum av ca. 16 kroner i måneden på melk... 

Jeg har ingen forestillinger om at alt i det store utland er juks og fanteri, men det er et faktum at bl.a. Irland har et langt høyere forbruk av antibiotika i husdyrnæringen enn Norge 

Og det går ikke mer av den magre osten vi bruker her i huset til hverdags enn annen ost. Hvorfor skulle det det? :klo:Ut over det er ikke Wasa sandwich noe spesielt sunt mellommåltid. Bl.a. har de et høyt innhold av mettet fett.

Du må for øvrig spise akkurat hva du vil og hvis du lurer på det så er det faktisk mange svensker som reiser andre veien også. Bl.a. for å kjøpe grovt brød, grønnsaker, fisk og sjømat. De jeg kjenner, og det er en del, handler heller ikke i de typiske grensebutikkene fordi de også mener at kvaliteten er så som så nettopp fordi prisene er presset så lavt som mulig for å lokke godtroende nordmenn. 

 

 

Har jeg sagt noe om hvilke butikker jeg handler i, og har jeg sagt noe om hvilke merker produktene er av? :klo:

Jeg ser at jeg sparer ganske mange tusen per år. Melk var nevnt som en av de mange meieriproduker som har betraktelig mye lavere lavere pris enn prisen her hjemme.  1,75l ekstra lett Tine melk koster nesten 30 kroner på Rema. Når 1,5l da koster under halvparten og gir 2,5 dl mindre vare så blir det en besparelse på nesten 13 kroner per 1,5 liter. Ganger vi det med 3 så er vi fort oppe i nesten 40 kroner bare der.

At vi nok har helt ulike kosthold og revnende ulike prioriteringer er en annen sak. At vi kan være like slanke,veltrente og sunne allikevel tar jeg for gitt. Uansett om jeg knasker et Wasa Sandwich utpå ettermiddagen og du tar en neve nøtter og en frukt.

Hva folk mener må de stå helt fritt til å mene, men de må sammenlikne på faktagrunnlag og ikke sammenlikne basert på tro, mening, antagelser og oppfatning.

Her er en liten oversikt fra Smarte Penger, datert januar 2019

Prisnivåene:

Oversikten under viser hvor store forskjellene er i forskjellige varegrupper. Indeksverdien er 100 er gjennomsnittsverdien i EU-landene. For matvarer ligger norske priser dermed 75 prosent over EU.

Oversikten viser også hvor mye lavere prisene er i Sverige, Danmark og Finland. På matvarer er Norge 40 prosent dyrere enn Sverige, 29 prosent over Danmark, og 42 prosent over Finland.

Land Norge Sverige Danmark Finland
Matvarer 175 125 136 123
Alkoholfrie drikkevarer 194 124 178 122
Melk, ost og egg 202 117 117 121
Kjøtt 168 129 128 124
Frukt, grønnsaker og poteter 166 140 130 126
Brød og kornprodukter 176 135 158 134
Fisk 137 116 125 117
Andre matvarer 209 117 174 116

 

Så mye dyrere er Norge enn:
Sverige Danmark Finland
40% 29% 42%
56% 9% 59%
73% 73% 67%
30% 31% 35%
19% 28% 32%
30% 11% 31%
18% 10% 17%
79% 20% 80%
76% 101% 61%
99% 127% 152%
8% 17% 19%
11% 19% 25%
9% 13% 18%
29% 27% 48%

 

Forestillingen om at de store kjøpesentrene ved grensen er dumpingplasser for produkter av dårlig kvalitet kan nok sies å være en etterlevning fra tidligere tider.  At de største butikkene har et større utvalg og dermed også har varer med ulikt innhold og ulik pris er ikke annerledes enn det er her hjemme. Det burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Og selv om du velger fra de lokalt dyreste hyllene så viser oversikten i tabellene ovenfor at det er store prisdifferanser landene imellom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Har jeg sagt noe om hvilke butikker jeg handler i, og har jeg sagt noe om hvilke merker produktene er av? :klo:

Jeg ser at jeg sparer ganske mange tusen per år. Melk var nevnt som en av de mange meieriproduker som har betraktelig mye lavere lavere pris enn prisen her hjemme.  1,75l ekstra lett Tine melk koster nesten 30 kroner på Rema. Når 1,5l da koster under halvparten og gir 2,5 dl mindre vare så blir det en besparelse på nesten 13 kroner per 1,5 liter. Ganger vi det med 3 så er vi fort oppe i nesten 40 kroner bare der.

At vi nok har helt ulike kosthold og revnende ulike prioriteringer er en annen sak. At vi kan være like slanke,veltrente og sunne allikevel tar jeg for gitt. Uansett om jeg knasker et Wasa Sandwich utpå ettermiddagen og du tar en neve nøtter og en frukt.

Hva folk mener må de stå helt fritt til å mene, men de må sammenlikne på faktagrunnlag og ikke sammenlikne basert på tro, mening, antagelser og oppfatning.

Her er en liten oversikt fra Smarte Penger, datert januar 2019

Prisnivåene:

Oversikten under viser hvor store forskjellene er i forskjellige varegrupper. Indeksverdien er 100 er gjennomsnittsverdien i EU-landene. For matvarer ligger norske priser dermed 75 prosent over EU.

Oversikten viser også hvor mye lavere prisene er i Sverige, Danmark og Finland. På matvarer er Norge 40 prosent dyrere enn Sverige, 29 prosent over Danmark, og 42 prosent over Finland.

Land Norge Sverige Danmark Finland
Matvarer 175 125 136 123
Alkoholfrie drikkevarer 194 124 178 122
Melk, ost og egg 202 117 117 121
Kjøtt 168 129 128 124
Frukt, grønnsaker og poteter 166 140 130 126
Brød og kornprodukter 176 135 158 134
Fisk 137 116 125 117
Andre matvarer 209 117 174 116

 

Så mye dyrere er Norge enn:
Sverige Danmark Finland
40% 29% 42%
56% 9% 59%
73% 73% 67%
30% 31% 35%
19% 28% 32%
30% 11% 31%
18% 10% 17%
79% 20% 80%
76% 101% 61%
99% 127% 152%
8% 17% 19%
11% 19% 25%
9% 13% 18%
29% 27% 48%

 

Forestillingen om at de store kjøpesentrene ved grensen er dumpingplasser for produkter av dårlig kvalitet kan nok sies å være en etterlevning fra tidligere tider.  At de største butikkene har et større utvalg og dermed også har varer med ulikt innhold og ulik pris er ikke annerledes enn det er her hjemme. Det burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Og selv om du velger fra de lokalt dyreste hyllene så viser oversikten i tabellene ovenfor at det er store prisdifferanser landene imellom.

Og denne oversikten fra samme kilde viser at de varene det er mest å spare på i all hovedsak er usunne produkter som man uansett bør spise i svært begrensede mengder eller ikke i det hele tatt. Og jeg var innom ikke mindre enn to store kjøpesentre ved grensen senest i forrige uke så jeg regner ikke med at forholdene har endret seg så voldsomt mye siden det. Man kan gjerne si at utvalget er stort, men jeg ser i hvert fall ikke nytteverdien i å kunne velge mellom 48 sorter søt kjeks eller 19 sorter serranoskinke av simpleste kvalitet. I mine øyne er ikke det noe som vitner om kvalitet. 

Og at det er prisdifferanser mellom landene er jeg jo fullstendig klar over. På den annen side har for eksempel en svensk minstepensjonist ca. 7.000 kroner utbetalt i måneden ;) 

Men, som sagt, du kan kjøpe akkurat hva du vil. Jeg på min side sparer så og si ingenting ved å ta turen over grensen (Jeg reiser av andre grunner). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man planlegger innkjøp og tilbud, så er det ganske billig i Norge. Min familie bruker 1500kr i mat i måneden. Da har vi kjøpt inn billige og greie matvarer. Men kjøper du dyre varer, blir det raskt 3000-5000kr per mnd. Det handler om hva du ønsker å oppnå. Da må du bruke litt tid på å sjekke prisene og planlegge.

Anonymkode: 34e70...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

Prisene er ikke kuttet. Problemet er ikke prisen av varene; det er prisen av logistikken.

De fleste steder i verden skal være billigere enn oss på matvarer, og spesielt på frukt og grønt. 

Matvareprisene har tre kostkomponenter:

1. Prisen på varen. Denne er rimelig konstant verden over.

2. Kompensert lønnsrelatert. Dette gjør at prisene er noe høyere i Norge, men er nasjonaløkonomisk nøytralt. Altså dette handler om balansen om hva du tjener og utgiftene dine. 

3. Logistikkkostnaden. Denne følger volumet av varer og befolkningstettheten: hvor mange kilo poteter kan jeg selge hver uke ,hvor bredt ut må jeg sende det, og hvor mange personer må forvalte det. Her taper vi på ALLE punkter: 

1. Vi er en ubetydelig befolkning

2. Vi bor ekstremt spredt

3. Og dette til sammen gjør at det trengs ualminnelig mange ressurser til forvaltning.

Det nærmeste vi kan sammenligne oss med i USA, er Alaska. Og i forhold til der tror jeg vi er lønnskompansert er billigere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke dette en tråd om dyr er mat eller ikke, men en tråd om matpriser. Foreslår at du lager en egen tråd om det i så fall. Å sammenligne dyreslakt med slavehandel blir for dumt. Du har selvfølgelig lov til å mene at kjøttspising er galt, og jeg har lov til å være uenig. Men den diskusjonen kan tas i en annen tråd :) 

Anonymkode: 7ea93...b9c

Når du bruker det at mennesker alltid har spist dyr som argument utfordret jeg deg på den logikken. At du trodde jeg sammenlignet dyreslakt med slaveri viser at du ikke forsto logikken. Logikken var å bruke "vi har alltid gjort ..." for å rettferdigegjøre ditt syn. Nei hvem av oss trakk inn kjøttspising først? :rolleyes: Du. 

 

Jo, i aller høyeste grad. Mennesker har alltid spist dyr. I mange tilfeller hadde vi ikke overlevd uten. 

Vi må slutte å tillegge dyr rettigheter på bekostning av oss selv. Mennesker vil alltid spise kjøtt, og sånn skal det være.

Anonymkode: 2d759...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...