Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg brukte over 105 kr på grønnsaker og dipp i dag. 2 paprika, 2 agurk, 750g gulrot, rømme, dippmix. 

Er det dyrt? 

Anonymkode: 7160e...a47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg brukte over 105 kr på grønnsaker og dipp i dag. 2 paprika, 2 agurk, 750g gulrot, rømme, dippmix. 

Er det dyrt? 

Anonymkode: 7160e...a47

Priser fra Kolonial.no

2 røde paprika: 27,90

agurk (stor): 23,90 pr. stk x 2 = 47,80

gulrot (1000 gr, økologisk): 36,40

Q- meieriene DrømmeLett (3 dl beger rømme): 17,70

Dippmix Holliday (1 pk): 16,10

Totalt dyreste alternativ: 145,90

 

Alternative varer (priser fra Kolonial.no)

Dippmix Hollliday 1 pk (3 pk á 25,13):  8,37

Lettrømme (18%. 3 dl beger): 10,60

Gulrøtter (1000 gr. 2. sortering): 16,90

agurk (lavest pris): 17,90 pr. stk x 2 = 35,80

3-pk små rød paprika: 12,10 x 2/3 = 8,06

Totalt rimeligste alternativ: 79,73

 

 

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Priser fra Kolonial.no

2 røde paprika: 27,90

agurk (stor): 23,90 pr. stk x 2 = 47,80

gulrot (1000 gr, økologisk): 36,40

Q- meieriene DrømmeLett (3 dl beger rømme): 17,70

Dippmix Holliday (1 pk): 16,10

Totalt dyreste alternativ: 145,90

 

Alternative varer (priser fra Kolonial.no)

Dippmix Hollliday 1 pk (3 pk á 25,13):  8,37

Lettrømme (18%. 3 dl beger): 10,60

Gulrøtter (1000 gr. 2. sortering): 16,90

agurk (lavest pris): 17,90 pr. stk x 2 = 35,80

3-pk små rød paprika: 12,10 x 2/3 = 8,06

Totalt rimeligste alternativ: 79,73

 

 

Anonymkode: 382f1...434

Wow takk. Det illustrerer ganske kraftig at man kan spara mykje ved å velja ut varer som koste mindre. 

Anonymkode: 7160e...a47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow takk. Det illustrerer ganske kraftig at man kan spara mykje ved å velja ut varer som koste mindre. 

Anonymkode: 7160e...a47

Utplukket mitt var dyreste vrs. absolutt rimeligste. Og 3 pk med paprika og dippmix var regnet om til pris for en mengden som ble oppgitt kjøpt.

Så vet vi at når produktene er pakket i 3-pk så må du kjøpe hele pakken med 3 stk. Prisen i kassa blir altså ikke like lav som rimeligste pris i sammenlikningen min for handlekurven. Derimot for sammenlikning duger den, forutsatt at butikken har alle de rimeligste varene inne i bra kvalitet. Der hender det at butikken enten ikke har inne (utsolgt), elelr at kvaliteten ikke er bra og man velger et noe dyrere produkt for å få noe som er i god kvalitet.

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Hvis man planlegger innkjøp og tilbud, så er det ganske billig i Norge. Min familie bruker 1500kr i mat i måneden. Da har vi kjøpt inn billige og greie matvarer. Men kjøper du dyre varer, blir det raskt 3000-5000kr per mnd. Det handler om hva du ønsker å oppnå. Da må du bruke litt tid på å sjekke prisene og planlegge.

Anonymkode: 34e70...393

Hvis man driter i helsa si, er mat billig.

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man driter i helsa si, er mat billig.

Anonymkode: 7ea93...b9c

:rolleyes: 

Anonymkode: 2d759...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man driter i helsa si, er mat billig.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Med en så bastant uttalelse er det på sin plass med litt meningsfordypning.

Hva legger du egentlig i ordet "helse" her? Kan du utdype hvorfor du mener at mat = billig KUN når man driter i "helsa"?

Anonymkode: 29279...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en så bastant uttalelse er det på sin plass med litt meningsfordypning.

Hva legger du egentlig i ordet "helse" her? Kan du utdype hvorfor du mener at mat = billig KUN når man driter i "helsa"?

Anonymkode: 29279...e1a

Hvis man ser på prislappen, men driter i hva produktet inneholder, bryr man seg mer om lommeboka enn helsa. Hvor og hvordan det er produsert har også betydning. Blandingsprodukter og ferdigmat har jeg ikke sansen for.

f.eks. Jeg hadde glatt betalt en tier mer for et produkt i akkurat samme mengde, dersom jeg slapp tilsatt sukker, msg, kunstig søtning, eller tilsetningsstoffer jeg ikke kunne uttale. Dropper derfor alt av sauser. De finnes ikke uten sukker forresten. Styrer også unna oppdrett.

Lager maten selv. Vil vite hva som er oppi. Rene produkter er bedre for helsa. Da vet man hva man får. Men klart friske tomater er dyrere enn tomatsaus på boks/glass.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som handler for en hel familie (tenker det er 2 voksne og et lite barn) og bruker 350 kroner uka.

Hva kjøper dere sånn på månedsbasis? Hva spiser dere når dere i snitt handler for 350 kroner og lager minimum 3 sunne, smaksrike og gode måltider per dag for en hel familie?

Spiser dere noen gang kjøtt eller fisk? 

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ser på prislappen, men driter i hva produktet inneholder, bryr man seg mer om lommeboka enn helsa. Hvor og hvordan det er produsert har også betydning. Blandingsprodukter og ferdigmat har jeg ikke sansen for.

f.eks. Jeg hadde glatt betalt en tier mer for et produkt i akkurat samme mengde, dersom jeg slapp tilsatt sukker, msg, kunstig søtning, eller tilsetningsstoffer jeg ikke kunne uttale. Dropper derfor alt av sauser. De finnes ikke uten sukker forresten. Styrer også unna oppdrett.

Lager maten selv. Vil vite hva som er oppi. Rene produkter er bedre for helsa. Da vet man hva man får. Men klart friske tomater er dyrere enn tomatsaus på boks/glass.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Jeg ser på innholdet, men også prisen. 

Jeg kjøper aldri kjøtt fra for eksempel Danmark eller Tyskland 

Kjøper sjeldent ferdigmat (lager heller store porsjoner og fryser ned porsjonsvis)

Lager sauser selv

Tomater på boks trenger ikke nødvendigvis være dårligere enn ferske tomater avhengig av hva du skal bruke det til

 

Lager også maten selv, bruker stort sett rene råvarer, men jeg bruker også kjøttdeig (noe jeg antar du ikke bruker utifra hvordan jeg tolker ditt innlegg). Ser ikke hva som er galt med det. 

 

Likevel så klarer jeg altså å bruke svært lite penger på mat i Norge. 

Anonymkode: f1319...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på innholdet, men også prisen. 

Jeg kjøper aldri kjøtt fra for eksempel Danmark eller Tyskland 

Kjøper sjeldent ferdigmat (lager heller store porsjoner og fryser ned porsjonsvis)

Lager sauser selv

Tomater på boks trenger ikke nødvendigvis være dårligere enn ferske tomater avhengig av hva du skal bruke det til

 

Lager også maten selv, bruker stort sett rene råvarer, men jeg bruker også kjøttdeig (noe jeg antar du ikke bruker utifra hvordan jeg tolker ditt innlegg). Ser ikke hva som er galt med det. 

 

Likevel så klarer jeg altså å bruke svært lite penger på mat i Norge. 

Anonymkode: f1319...d68

Du er kanskje mer småspist enn meg også da 🤔 Det spiller jo også inn.

Enig i med deg i at kjøtt fra Danmark og Tyskland frister lite. Nei, kjøttdeig byr meg imot. Kan ikke skjære bort det synlige fettet, og fettinnholdet er for høyt også. Den delen inneholder mest av de ugunstige restene av hva dyret har spist, og kan også inneholde rester av antibiotika. Alle sånne ting akkumuleres i fettvevet. Derfor vil jeg kunne skjære det bort.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som handler for en hel familie (tenker det er 2 voksne og et lite barn) og bruker 350 kroner uka.

Hva kjøper dere sånn på månedsbasis? Hva spiser dere når dere i snitt handler for 350 kroner og lager minimum 3 sunne, smaksrike og gode måltider per dag for en hel familie?

Spiser dere noen gang kjøtt eller fisk? 

Anonymkode: 382f1...434

En person kan ikke leve på det der, om han så fant det billigste av det billigste. En familie kan ikke leve på 350 i uka.

Anonymkode: 7ea93...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje mer småspist enn meg også da 🤔 Det spiller jo også inn

Anonymkode: 7ea93...b9c

Ikke spesielt småspist, men fråtser jo ikke heller liksom. Spiser gjerne mer enn mannen min iallefall

Anonymkode: f1319...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke spesielt småspist, men fråtser jo ikke heller liksom. Spiser gjerne mer enn mannen min iallefall

Anonymkode: f1319...d68

Men hvordan pleier du å handle? Hva gjør du bevisst for å spare penger?

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan pleier du å handle? Hva gjør du bevisst for å spare penger?

Anonymkode: 7ea93...b9c

Handler en gang i uka. Noen ganger annenhver uke

Skriver ukesmeny utifra hva slags kjøtt som ev er på tilbud, det er veldig ofte kjøtt til 50% i min kiwibutikk og jeg har Obs i nærheten også så jeg stikker gjerne innom der og ser om det er noe på tilbud der også

Når jeg lager gryter osv så lager jeg ekstra og fryser ned porsjonsvis

Blir det restemat etter middag så spises det til frokost eller lunsj om det ikke kan brukes til middag senere i uka

Lager all mat fra bunnen

Baker all brød selv. Det gjelder også pølsebrød, hamburgerbrød, pizzabunner, pitabrød, tortilla osv. Sparer en hel del penger på det og det tar som regel ikke så lang tid som man skulle tro og det er mye bedre for kroppen enn å kjøpe ting med mye sukker, unødvendig mye salt og gluten

Kaster aldri grønnsaker. Kjøper det jeg trenger og om det skulle begynne å bli dårlig så fryser jeg ned eller lager noe som jeg kan putte mye grønnsaker i

Bytter gjerne ut en del av kjøttet i visse matretter som gryterett, taco, lasagne osv med bønner og linser. Så eksempelvis taco for 2 voksne så bruker man gjerne 300-400 gram kjøttdeig, men jeg halverer det og slenger oppi bønner for å fylle opp

Anonymkode: f1319...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person kan ikke leve på det der, om han så fant det billigste av det billigste. En familie kan ikke leve på 350 i uka.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Det er det jeg også har vanskelig for å helt forstå at de klarer, men her er det noen som sier de gjør det.

Og da hadde det vært veldig interessant å visst hva de kjøpte forrige mnd og om de noengang spiser kjøtt elelr fisk.

På 24.5.2019 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Hvis man planlegger innkjøp og tilbud, så er det ganske billig i Norge. Min familie bruker 1500kr i mat i måneden. Da har vi kjøpt inn billige og greie matvarer. Men kjøper du dyre varer, blir det raskt 3000-5000kr per mnd. Det handler om hva du ønsker å oppnå. Da må du bruke litt tid på å sjekke prisene og planlegge.

Anonymkode: 34e70...393

Hva er "billige og greie" varene som koster ingenting og holder en hel familie oppegående i fire uker?

Deler du en mnds meny og innkjøp med oss?

Anonymkode: 44e3b...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.5.2019 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

 

Anonymkode: ed166...9c6

Maten er veldig dyr - ingen tvil i det, selv om det er noen raringer som mener at man kan leve "veldig godt" av 1.500 - 2.000 kr på mat. Da spiser de vel like mye som undulater per måltid. 

Er man en person over 182 cm og ca 86 - 87 kg, slik jeg er og man trenger tre varierte måltider om dagen, så er det for min del helt vanlig å bruke 4.500 kr per måned på mat. Det er altså ca 50 kroner per måltid, noe som jeg mener er akkurat i grenseland for hva som er et absolutt minimum. 

Nå for tiden koster et greit brød som ikke smaker som grus og sand, ca 40 kroner - et lite pålegg koster alt fra 26 - 30 kroner. En liter melk er rundt 18 kroner. Det samme gjelder rømme. En liten eske med små tomater bikker fort over 40 kroner. Er man heldig, så finner man en grillet kylling til 49 kroner når det er tilbud. Om man skal lage en enkel salat i normalt beger, så koster det fort 65 - 75 kroner. Dette er bare noen eksempler, blant mange. En flaske med grei saft uten for mye sukker, koster nå ca 60 kroner. Kamomille te pakke er gjerne over 35 kroner. Kjøpte et lite stykk makrell for et par dager siden - 29 kroner. Frukt koster også. Det er lenge siden appelsiner, epler, druer, kiwi, vannmelon var billig.

Så skal man kjøpe hygieniske artikler, så koster disse også en del. Vaske klær, dusje og pleie til kroppen, husartikler for å vaske hjemme, osv. 

Problemet i Norge er at få matkjeder kontrollerer alt og har monopol på det meste. Sett bort fra innvandrerbutikker, som det dessverre er ikke mange av her jeg bor, så må jeg forholde meg til monopol-priser som de norske kjedene holder på med og dette minner meg på bensinprisen, der den såkalte "konkurransen" mellom bensinstasjoner dreier seg om maks 15 - 20 øre i forskjell. 

Vi husker på 2000-tallet da Lidl prøvde å etablere seg i Norge og de ble massakrert totalt og presset ut av de andre kjedene. Tilsvarende kjeder som Lidl har få problemer med å operere i andre skandinaviske land, men i Norge møter slike kjeder brutal motstand. Norge er et av få land her i Vest-Europa der du har mennesker som er blitt milliardærer på salg av mat. I Norge er man gjerne milliardær om man holder på med mat / eiendom eller olje- og skip. Sånn er det ikke i andre land, der fokuset ligger på helt andre områder, blant annet innovasjon.

Anonymkode: b0ca0...0c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "billige og greie" varene som koster ingenting og holder en hel familie oppegående i fire uker?

Deler du en mnds meny og innkjøp med oss?

Har til dags dato ikke sett noen som har klart å presentere en god oversikt over hvordan man kan leve på så lite i løpet av en måned. 

Anonymkode: dde4f...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg også har vanskelig for å helt forstå at de klarer, men her er det noen som sier de gjør det.

Og da hadde det vært veldig interessant å visst hva de kjøpte forrige mnd og om de noengang spiser kjøtt elelr fisk.

Hva er "billige og greie" varene som koster ingenting og holder en hel familie oppegående i fire uker?

Deler du en mnds meny og innkjøp med oss?

Anonymkode: 44e3b...1ec

Da må de i så fall ha et lager av andre ting de slipper å kjøpe tenker jeg. Ikke alle har den friheten.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har til dags dato ikke sett noen som har klart å presentere en god oversikt over hvordan man kan leve på så lite i løpet av en måned. 

Anonymkode: dde4f...40b

Ikke jeg heller. Men i dag skal jeg dele ukas handleliste(er) med dere. Var i 3 forskjellige butikker i dag, og plukka litt her og der.

Tok ut kontanter. Begynte i den lengst hjemmefra, og gikk til de andre to  som ligger nærmest på vei hjem.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...