Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi husker på 2000-tallet da Lidl prøvde å etablere seg i Norge og de ble massakrert totalt og presset ut av de andre kjedene. Tilsvarende kjeder som Lidl har få problemer med å operere i andre skandinaviske land, men i Norge møter slike kjeder brutal motstand. Norge er et av få land her i Vest-Europa der du har mennesker som er blitt milliardærer på salg av mat. I Norge er man gjerne milliardær om man holder på med mat / eiendom eller olje- og skip. Sånn er det ikke i andre land, der fokuset ligger på helt andre områder, blant annet innovasjon.

Anonymkode: b0ca0...0c4

Til dels enig, for problemet var også at mange rett og slett ikke ville ha europeiske merkevarer som typisk ble solgt på Lidl, selv ikke på basisvarer. Når folk er så opptatt at det må være Toro eller Grillstad, så blir det jo vanskelig for utenlandske kjeder å etablere noe i Norge. 

Anonymkode: f9fbe...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får visst ikke lov til å laste opp alle på en gang. Velvel. Får lage flere poster da.

Eplene ble kjøpt her. Fordi det er voldsom smaksforskjell. Litt dyrt ja, men heller det enn å kjøpe epler som ikke smaker noe.

kjøpte også en avokado i løsvekt å sammenligne med.... de andre kvitteringene kommer snart.

 

 

68A024D8-D514-44E2-8DA3-9DBF0EDA5024.jpeg

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte litt svamper og oppbevaringsposer og kjøkkenartikler. Så det er bare å trekke fra matregnskapet, og legge inn på annet.

En annen uke trenger jeg kanskje dasspapir eller såpe. Det varierer, men kommer som regel andre ting man trenger på lista når man handler mat. Så det er det bare å trekke fra.

Tenker å kjøpe oppbevaringsbokser for å slippe å ha disse posene, men har ikke funnet noe. Vil helst ha glass, men det må tåle fryser.

91816C0F-5DA3-4A06-9D70-1CC6CAE4C924.jpeg

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ytrefilet denne gangen. Ville egentlig ha mørbrad, siden den er billigere, men det hadde de ikke. Legen har anbefalt meg rødt kjøtt en gang i uka, pga lite b12 og jern.

Her ser dere noen økologiske produkter. Det er fordi det er meget merkbar forskjell på produktene. Bortsett fra paprikaen da. Den kjøpte jeg fordi de andre var så stygge. Og gulrøttene var bare en prisforskjell på 3kr.

sløste også 38kr på en kaffe ute i dag. Det er ikke hver dag for å si det sånn.

Lager porsjoner og kjøler/fryser ned av store pakker.

Mangoen og vannmelonen kjøpte jeg fordi de var veldig fine, og de hadde ok pris. Har kanskje 39kr igjen av 1000 lappen jeg tok ut.

Har ikke tenkt meg i butikken mer denne uka. Og ja. Alt er til meg alene.

1D21044C-4716-4E12-A456-623448677A17.jpeg

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte vil man sammenligne prisene med hva man er vant med fra før. Det klassiske eksempelet er kroneisen. 

Det er ikke så lenge siden jeg tok meg selv i å tenke hvor dyrt det har blitt med ei flaske cola. For rundt 20 år siden betalte jeg en tier for ei flaske, og nå måtte jeg ut med hele 25 kroner. Men så kunne jeg jo begynne å tenke på hvor mye lønna mi har gått opp de siste 20 årene. Ca 150 000? 

Når lønna går opp vil prisene på alt det andre også gå opp (som regel). Jeg synes mat er billig, selv om det byr meg imot å bruke 80 kroner på en pose sjokolade. 

Anonymkode: ca495...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...