Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du over 1500kr i UKA??? Det er jo nesten 7-8000 i mnd! Samme som jeg bruker på 4 mnd! Enten så handler du for en familie på 4-5, eller så trenger du et handlekurs😳 Beklager altså, men jeg fikk fysisk sjokk nå😂

Anonymkode: 8f68d...df6

Hva handler du? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg skulle så gjerne sett en detaljert oversikt over handleposene til dere som syns mat i Norge er dyrt!

 

Og da mener jeg info med merkenavn, antall kilo kjøpt, sluttsummen på kasselappen og hvor maten er kjøpt... Jeg FATTER ikke hvordan man kan mene at mat er dyrt i Norge.

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hind skrev:

Det gjør jeg ofte for å krydre ting litt, men ikke denne gangen. Hagen gjorde jo det.

https://www.nrk.no/okonomi/hagen-forundret-over-skjortebrak-1.6233349

Odd Reitans sommerbolig: https://www.vg.no/rampelys/i/02OjB/reitan-flyr-inn-200-gjester-til-bursdagsfest

Dette går pengene våre til. Bøndene ser dessverre lite til dem.

 

Mer av dette burde gå til bøndene da. Ikke til luksus for Hagen og Reitan.

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jeg skulle så gjerne sett en detaljert oversikt over handleposene til dere som syns mat i Norge er dyrt!

 

Og da mener jeg info med merkenavn, antall kilo kjøpt, sluttsummen på kasselappen og hvor maten er kjøpt... Jeg FATTER ikke hvordan man kan mene at mat er dyrt i Norge.

Anonymkode: 29279...e1a

Tror jeg jammen du skal få en gang ja.

Anonymkode: ed166...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Hva handler du? 🤔

Jeg spiser en del kylling (en first price pakke holder hele måneden) kjøttdeig av alle slag (en pakke holder til fire middager), laks (en pakke holder til fire middager), biff (kjøper en klump mørbrad first price og deler opp, holder til mange middager). Ellers blir det pasta, ris, poteter osv ved siden av. Og har alltid masse grønnsaker liggende og mikser litt forskjellig med det. Sauser lager jeg selv utifra hva jeg har liggende. Kjøper kun first price så langt det lar seg gjøre. Ellers er det brødmat og knekkebrød det går i. Aldri brukt mer enn 2000 i mnd. Stort sett rundt 1500,-

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Åh, jeg skulle så gjerne sett en detaljert oversikt over handleposene til dere som syns mat i Norge er dyrt!

 

Og da mener jeg info med merkenavn, antall kilo kjøpt, sluttsummen på kasselappen og hvor maten er kjøpt... Jeg FATTER ikke hvordan man kan mene at mat er dyrt i Norge.

Anonymkode: 29279...e1a

Heilt vanlig handletur ser slit ut for oss. Eg synest det er dyrt. Du må gjerne grille meg, eg tåle å høyra det :) 

- Plastikkboksane til 179 var noko eg trengte for å organisera babyklær, ikkje dagligvarer (det står på kvitteringa).
- Bærepose var dumt, eg gløymde handlenett. 
- IFA var noke min far ville ha, eg kjøpe faktisk ikkje tyggis og pastellar til vanlig. Synest det er tull. 

Qi56uE6.jpg 

Det er dyrt...

Anonymkode: 7160e...a47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heilt vanlig handletur ser slit ut for oss. Eg synest det er dyrt. Du må gjerne grille meg, eg tåle å høyra det :) 

- Plastikkboksane til 179 var noko eg trengte for å organisera babyklær, ikkje dagligvarer (det står på kvitteringa).
- Bærepose var dumt, eg gløymde handlenett. 
- IFA var noke min far ville ha, eg kjøpe faktisk ikkje tyggis og pastellar til vanlig. Synest det er tull. 

Qi56uE6.jpg 

Det er dyrt...

Anonymkode: 7160e...a47

Takk! Vi sløyfer pastillene, null stress. Bokser finnes mye billigere i andre (type) butikker, så ofte kan det lønne seg å se litt andre steder også.

For det første: dropp Coop.... Coop ER DYRT i forhold til Rema og Kiwi.


Bleiene du har kjøpt får du fast lavpris på hos Meny; to pakker for 79. (med forbehold om at du ikke bor nord for Trondheim....). Dra på Meny og kjøp så mange butikken tillater deg å gjøre. (Og gjør det samme dagen etterpå). Gå opp en str siden baby vokser.. etc.

Bak brød hjemme. Mye billigere i lengden.

Velg vanlige lomper istedenfor spelt. (ta igjen spelt-en i det nye hjemmelagde brødet ditt, så går kostholdet opp-i- opp). Kjøp babymat osv i sverige (okei, så nynorsken din tilsier at det kan hende du har litt langt til sverige, det er greit :fnise:  ) hvis du har mulighet til det (be andre kjøpe for deg...?).

 

Uansett... Jeg syns ikke dette virker som en "helt vanlig handletur", hvor er pålegg? Middagtilbehør? Grønnsaker? Mye som mangler her...

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at du mener at MAT er dyrt når det som er dyrt på kvitteringen din nettopp ikke er mat. Skjønner du hva jeg mener?
Altså, sluttsummen din er høy, jeg er enig i det. Men det er jo ikke MATEN sin feil i dette tilfelle...

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt rart at du mener at MAT er dyrt når det som er dyrt på kvitteringen din nettopp ikke er mat. Skjønner du hva jeg mener?
Altså, sluttsummen din er høy, jeg er enig i det. Men det er jo ikke MATEN sin feil i dette tilfelle...

Anonymkode: 29279...e1a

Mat ER dyrt. Vi er en familie på seks, og det koster flesk å sørge for at alle spiser sunn og næringsrik mat og har med seg matpakke på jobb og skole. Bare tenåringen vår sluker et brød på no time. Jeg er ikke sikker på hvor mye vi bruker i uka, men det er ikke mange varene man får for en tusenlapp nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hind skrev:

Mat ER dyrt. Vi er en familie på seks, og det koster flesk å sørge for at alle spiser sunn og næringsrik mat og har med seg matpakke på jobb og skole. Bare tenåringen vår sluker et brød på no time. Jeg er ikke sikker på hvor mye vi bruker i uka, men det er ikke mange varene man får for en tusenlapp nå. 

Men det koster flesk ift. hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ser en vanlig kvittering ut for meg. Her er det ca 10 middager. Ris, couscous og pastaen vil jo holde i ukesvis. Brødmat, grønnsaker, egg og poteter har jeg så det holder til neste handletur om halvannen uke. 

D03EE68B-BE55-49C2-92B6-5B95E6E9C089.jpeg

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hind skrev:

Mat ER dyrt. Vi er en familie på seks, og det koster flesk å sørge for at alle spiser sunn og næringsrik mat og har med seg matpakke på jobb og skole. Bare tenåringen vår sluker et brød på no time. Jeg er ikke sikker på hvor mye vi bruker i uka, men det er ikke mange varene man får for en tusenlapp nå. 

Jeg er nysgjerrig på hvorfor du mener at mat er dyrt, for jeg opplever nemlig det motsatte. Jeg har alltid klart å lage mye mat av lite penger, og er oppriktig nysgjerrig på hvordan andre lever. Så hvis du har mulighet til å laste opp bildet av en kvittering fra "typisk handlekurv" i din familie så ser jeg gjerne på den! :) (jeg trenger ikke engang komme med tips om forbedring, jeg er mest nysgjerrig).

Jeg kjøper frukt og grønt i løsvekt, norsk kjøtt, både merkevarer og billigmerker. Jeg føler jeg spiser svært bra, og jeg opplever ikke at mat er dyrt. Jeg spiser ikke biff fem ganger i uken akkurat, men jeg lever ikke på pasta og ketchup heller.

Min typiske handlekurv:
- rømme / creme fraische
- melk (laktoseredusert for den holder lenger = mindre svinn = billigere).
- div kjøttpålegg (rema har to for 25 eller to for 35)
- bacon
- egg
- ost/smøreost/påleggsalat
- løk
- champigning
- agurk/squash
- paprika
- spinat/salat
- kjøttdeig
- koteletter
- kylling (lårfilet, fileeter)
- fisk (er glad i Findus sine fylte fileeter blant annet)
- knekkebrød (baker brød og rundstykker som regel selv)
 

etc...

 

I tillegg har jeg alltid pasta, spaghetti, linser, kokosmelk, mel, sukker, quinioa, byggryn osv stående i skapet.

Jeg syns jeg får innmari mye middag og lunsj/frokost av dette...

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn ser en vanlig kvittering ut for meg. Her er det ca 10 middager. Ris, couscous og pastaen vil jo holde i ukesvis. Brødmat, grønnsaker, egg og poteter har jeg så det holder til neste handletur om halvannen uke. 

D03EE68B-BE55-49C2-92B6-5B95E6E9C089.jpeg

Anonymkode: 8f68d...df6

Dette ser også ut som en handlelapp jeg kunne hatt, dog uten colaen :fnise:  Helt sykt mye mat der!!

Anonymkode: 29279...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser også ut som en handlelapp jeg kunne hatt, dog uten colaen :fnise:  Helt sykt mye mat der!!

Anonymkode: 29279...e1a

Vet!😁 Haha ja leste lista di også og tenkte det samme🙊 

Anonymkode: 8f68d...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tirben skrev:

 En brokkoli koster 10-12 kroner! Gulrøtter ca 15 kr for en pakke! Blomkål og løk er billig, så hva klager folk over?

Folk flest kan ikke leve på brokkoli, gulerøtter, blomkål og løk alene.

Prisen per stk for 1 brokkolitopp (400 gram) har variert fra 19,90 til 8 kroner i min nærmeste Rema1000 butikk de siste 2 mnd.

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat utgjør bare 11% av nordmenns inntekt. Kostnader til billån og drivstoff utgjør 15 %.  Bolig, lys og strøm belaster inntekten til gjennomsnittsnordmannen med 22%. 

Hva er det som gjør at mange synes det er greit å betale mer i billån per måned enn til mat??....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk flest kan ikke leve på brokkoli, gulerøtter, blomkål og løk alene. 

Prisen per stk for 1 brokkolitopp (400 gram) har variert fra 19,90 til 8 kroner i min nærmeste Rema1000 butikk de siste 2 mnd.

Anonymkode: 382f1...434

Kjøp en pakke med pasta i tillegg, kjøp noe sopp (mye mat for kiloprisen!) og server sammen med smørdampet brokkoli og stekt løk, er du vill og gal kan du steke 150 gram kjøttdeig i tillegg og servere med noe revet ost på toppen. Og en smørklatt.

Lag suppe av brokkolirestene, gulrøttene, løk og blomkål(har du hvitløk i kjøleskapet er dette også digg), hell i en halv boks matfløte og stek litt bacon ved siden av. Server med to brødskiver, og du har jaggu to, kanskje tre?, måltider til...

 

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i forhold til inntektsnivået, er mat i Norge ikke dyrt. 

Jeg har ingen linker eller bevis (orker ikke google nå, men kanskje andre gidder), men det skulle ikke forundre meg mye om vi faktisk er ett av de aller billigste landene i det vi kaller "den vestlige verden". 

Selvfølgelig: Har du norsk lønn/trygd varer pengene mye lenger i Spania, Italia, Hellas m.fl.

Jeg kjenner best Italia, og der er gjennomsnittsinntekten langt under halvparten av det den er i Norge. (En liten digresjon: Bensin og diesel i Italia koster nesten det samme som i Norge) Sist jeg var der, lå bensinen på 1,6 euro pr. liter. Og de tjener altså langt mindre enn det vi gjør her. 

Anonymkode: 0e5e7...233

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en pakke med pasta i tillegg, kjøp noe sopp (mye mat for kiloprisen!) og server sammen med smørdampet brokkoli og stekt løk, er du vill og gal kan du steke 150 gram kjøttdeig i tillegg og servere med noe revet ost på toppen. Og en smørklatt.

Lag suppe av brokkolirestene, gulrøttene, løk og blomkål(har du hvitløk i kjøleskapet er dette også digg), hell i en halv boks matfløte og stek litt bacon ved siden av. Server med to brødskiver, og du har jaggu to, kanskje tre?, måltider til...

 

Anonymkode: 29279...e1a

Noen av oss blir syke av å spise mat med det karbohydratinnholdet du kommer med. Ikke syke på kort sikt, vi må bare bruke mer medisin, vi blir syke på lang sikt.

Poenget mitt er at ikke alle kan leve på den typen mat som er billig-billig. Og folk som meg får ikke noe støtte til fordyret kosthold heller, selv om vi har livslang kronisk sykdom.

Jeg vil, og trenger faktisk også, å spise rene grønnsaker, rent kjøtt, ren fisk, lite karbohydrater (det utelukker i stor grad ris, pasta, poteter og brød).

Matvareprisene har økt mye for maten jeg bør spise. Og jeg ofrer ikke helsa mi for å leve billigst mulig på mat jeg ikke har godt av.

Anonymkode: 382f1...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, dr_zhivago said:

Men det koster flesk ift. hva?

I forhold til det totale bildet. Lønningene øker ikke i samme takt som matvarepsier, strømpriser, bensinpriser og alle andre nødvendigheter. Det har vært en kraftig inflasjonsvekst de siste årene. Vi tjener godt så vi klarer oss fint selv om det irriterer å måtte betale så mye for at krøsusene skal leve i grenseløs luksus, men jeg tør ikke tenke på hvordan fattige familier må ha det nå. De kan ikke ha mye igjen til mat når lån og strøm er betalt. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...