Gå til innhold

Kombinere Bunad og Hijab


AnonymBruker

Bunad og andre plag  

255 stemmer

  1. 1. Synes du det er greit å kombinere Bunad og Hijab?

    • Ja
      116
    • Bryr meg ikke
      34
    • Nei
      105


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du, og veldig mange andre, ikke later til å skjønne, er at bunadene, slik vi kjenner dem i dag, er laget en gang for alle. Altså trønderbunad, nordlandsbunad etc.

Man kan godt lage seg sin egen bunadslignende festdrakt, og det er akkurat det man bør gjøre om hijab skal være en del av drakten.

Anonymkode: 6b328...4a7

Nettopp, men ikke kall det bunad, for det er det ikke.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stoffet i den aktuelle hijaben er ikke i stil med bunaden hun har på, derfor er stoff-argumentet gyldig. De aller fleste bunader har tilbehør som passer i stoffet. Selvfølgelig er det forskjellig typer stoff, man kan velge å få sydd en bunad i mange forskjellige stofftyper.

Jeg ser på det helt motsatt. Jeg ser på det som et ønske om å vanne ut og ødelegge den norske kulturen. Det vi har er ikke bra nok. Det vi har må tilpasses andre, andre som ikke deler samme historie og tilhørighet. Det er derfor det er så lett å gjøre endringer på noe fordi man ikke har tilknytningen i bunn. Det er rett og slett respektløst. 

Anonymkode: 0052f...4b7

Den er laget i en bunadsstove, så der er nok bunadspolitiet uenige med deg.

Heldigvis er ikke din tolkning universell. Har du spurt noen som bruker hijab til bunaden om hvorfor de gjør det? Kanskje du ville blitt overrasket. Bunadstradisjonene endrer seg i takt med at kulturen vår utvikler seg, det må du nok bare leve med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du, og veldig mange andre, ikke later til å skjønne, er at bunadene, slik vi kjenner dem i dag, er laget en gang for alle. Altså trønderbunad, nordlandsbunad etc.

Man kan godt lage seg sin egen bunadslignende festdrakt, og det er akkurat det man bør gjøre om hijab skal være en del av drakten.

Anonymkode: 6b328...4a7

Dette er jo ikke sant. Bunadene har endret seg enormt oppigjennom, og deler av bunaden stammer fra Tyskland. De moderne bunadene som lages nå ser helt annerledes ut enn bunadene som ble brukt i gamledager, og brukes som pynt, mens man i gamledager brukte bunad til hverdags og arbeid. Mange av dem er bare rekonstruktert for å ligne på dem man brukte før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, venus24 skrev:

Den er laget i en bunadsstove, så der er nok bunadspolitiet uenige med deg.

Heldigvis er ikke din tolkning universell. Har du spurt noen som bruker hijab til bunaden om hvorfor de gjør det? Kanskje du ville blitt overrasket. Bunadstradisjonene endrer seg i takt med at kulturen vår utvikler seg, det må du nok bare leve med.

Nei, jeg har heldigvis ikke møtt på noen eller kjenner noen som bruker hijab til bunad. Nærmeste jeg kommer er småjenter i festdrakt. Så lenge det ikke er en ordentlig bunad så skal jeg ikke si noe på det.

På hvilken måte har bunadstradisjonene endret seg, egentlig?
Min bunad er fra midten av 30-tallet, det eneste som har endret seg på den er sølvet. Mønsteret og størrelsen på majler og mansjettknapper er forskjellige i forhold til de forskjellige tiårene, ellers er den og tilbehøret helt likt som for 80 år siden, da bunaden ble laget. Og det er ikke sånn at mønsteret har endret seg så veldig, det er fortsatt gjenkjennelig til de bunadene som blir sydd i år, men de er ikke 100% like.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bunadrosen.no/bunadens-historie

Sitat

 Plaggene skulle helst være hjemmesydd av norske materialer, og all utenlands pynt og fjas skulle fjernes til fordel for det trauste og helnorske. Dette var et budskap som fenget ungdommen,som på denne tiden tørstet etter å være norske. 

Sitat

Bunad – slik vi kjenner de i dag – bygger på folkedrakttradisjoner, men fikk sin nåværende form rundt 1900 basert på det idealet som spesielt Hulda Garborg satte for hvordan en bunad skulle være.

 

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bunader kommer jo egentlig med ett eller annet skaut ell kyse som ingen bruker, hijab er jo sånn sett veldig riktig🙂

har uansett inntrykk av at det er de samme som klager over utlendinger i bunad som klager over at de ikke vil integrere seg, så da får de bestemme seg da..... ellers skinner det veldig tydelig igjennom at man egentlig bare leter etter noe å klage på....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får man kjøpt hijab? Og er det noen bruksanvisning til hvordan man tar den på på nett f.eks?

Tror jeg vet hva som skal brukes til bunaden neste år. Jeg visste ikke at det fremdeles var så lett å provosere kun med plagg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mange som har et kors rundt halsen samtidig som de har på seg bunad.. Det blir også å blande religion inn i drakten?

Det må jo være bra om innvandrere føler så varmt for landet de har kommet til at de kler seg i norges nasjonaldrakt mens de svaier med det norske flagg og jubler frem landet de har kommet til som de har blitt glad i?

Anonymkode: 8eb8c...527

Et kors rundt halsen er da ingenting av betydning i forhold til et stort sjal over hode som trekker synet mot det istedet for selve drakten, ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere opprettet en tråd om hvorvidt innvandrere får "lov" til å bruke bunad. Det virker som de fleste på KG synes det er greit at ikke-vestlige innvandrere bruker bunad.

Men er det greit at innvandrere bruker en tilpasset versjon av bunad, slik at bunad kombines med Hijab. På denne lenken ser dere en kombinasjonsplagg mellom bunad og hijab. Det ser ut som de har byttet ut skaut med hijab. 

Hva synes dere om det? 

Anonymkode: a85d2...810

Nå er ikke alle invadere muslimer, og alle muslimer bruker heller ikke hijab. Men akkurat hijab til bunad synes jeg ikke noe om, men det er min mening.

Anonymkode: d5f17...c8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 time siden, venus24 skrev:

Selvsagt kan man bruke hijab til bunad, hjelpe meg så mye rart folk skal legge seg opp i. Her er et godt eksempel på hvordan en bunad-hijab kan se ut:

1F1E0BA7-E185-45B9-966B-9325CC9AA5DE.jpeg

Hvis du mener det der passer sammen så lurer jeg på hvorfor du er i Norge når du tydeligvis driter i Norge og alt det norske. Er du for at politiet skal gå med hijab også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvelertak skrev:

Hvis du mener det der passer sammen så lurer jeg på hvorfor du er i Norge når du tydeligvis driter i Norge og alt det norske. Er du for at politiet skal gå med hijab også? 

Det var jo omtrent sånn hodeplagget til mange bunader så ut tidligere, så jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg er «etnisk» norsk og elsker de norske verdiene: frihet, en sterk velferdsstat, dugnad, gratis biblioteker, små økonomiske forskjeller, kulturmangfold. Dersom noen i politiet, helsevesenet eller andre yrker ønsker å bruke hijab har jeg ingen problemer med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innvandrer selv.

 

Det er helt greit i mine øyne at utlendinger bruker bunad, men da må den brukes med riktig tilbehør. Hijab er dermed helt utelukket.

Når det er sagt er hijab et politisk og religiøst symbol for kvinneundertrykkelse og har ingenting med bunad eller i Norge å gjøre.

 

Dere som setter likhetstegn mellom den kvinneundertrykkende hijaben og skaut eller andre hodeplagg som naturlig hører til bunaden, er i beste fall uvitende.

Endret av Drizzt
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
17 minutter siden, venus24 skrev:

Det var jo omtrent sånn hodeplagget til mange bunader så ut tidligere, så jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg er «etnisk» norsk og elsker de norske verdiene: frihet, en sterk velferdsstat, dugnad, gratis biblioteker, små økonomiske forskjeller, kulturmangfold. Dersom noen i politiet, helsevesenet eller andre yrker ønsker å bruke hijab har jeg ingen problemer med det.

Men var hodeplagget som ble brukt til bunader tidligere muslimsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bilder? Dette har jeg ikke fått med meg. 

Anonymkode: dc746...5ac

Åja, nei det lå skjermdumper fra facebook i artikkelen TS la ved :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvelertak skrev:

Men var hodeplagget som ble brukt til bunader tidligere muslimsk? 

Åpenbart ikke, men det ser jo likt ut. Du har problemer med navnet på plagget, ikke plagget i seg selv. Det er meningsløst.

Hvis man får en laget en hijab på en bunadsstove støtter man norsk kultur i praksis, samtidig som man viser tilhørighet til landet og lokalsamfunnet sitt. Jeg forstår ikke at det kan bli sett på som negativt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, pautina skrev:

De fleste bunader kommer jo egentlig med ett eller annet skaut ell kyse som ingen bruker, hijab er jo sånn sett veldig riktig🙂

har uansett inntrykk av at det er de samme som klager over utlendinger i bunad som klager over at de ikke vil integrere seg, så da får de bestemme seg da..... ellers skinner det veldig tydelig igjennom at man egentlig bare leter etter noe å klage på....

Jeg synes det er kjempeflott at innvandrere kjøper seg bunader. Det jeg ikke liker er å kombinere hijab med bunad, det passer seg ikke.

Anonymkode: 54f71...f59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, venus24 skrev:

Det var jo omtrent sånn hodeplagget til mange bunader så ut tidligere, så jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg er «etnisk» norsk og elsker de norske verdiene: frihet, en sterk velferdsstat, dugnad, gratis biblioteker, små økonomiske forskjeller, kulturmangfold. Dersom noen i politiet, helsevesenet eller andre yrker ønsker å bruke hijab har jeg ingen problemer med det.

Det eneste likhetstrekket med de tradisjonelle hodeplaggene og hijab er at de i en eller annen grad dekker håret. De har en helt annen form, materiale også videre. Dette er de jeg fant som dekker mest:

Spoiler

803_114359400.jpg

 

Spoiler

850_850_True_True_1_30_0_85__fileshare_f

Spoiler

rondastakk_skjaelingskleda_og_rekonstrue

Så jeg tenker at hvis man må dekke håret mens man går med bunaden kan man heller finne et tradisjonelt hodeplagg (skaut for eksempel) og "style" det på en slik måte at det dekker alt håret.

Anonymkode: 54f71...f59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste likhetstrekket med de tradisjonelle hodeplaggene og hijab er at de i en eller annen grad dekker håret. De har en helt annen form, materiale også videre. Dette er de jeg fant som dekker mest:

  Vis skjult innhold

803_114359400.jpg

 

  Vis skjult innhold

850_850_True_True_1_30_0_85__fileshare_f

  Vis skjult innhold

rondastakk_skjaelingskleda_og_rekonstrue

Så jeg tenker at hvis man må dekke håret mens man går med bunaden kan man heller finne et tradisjonelt hodeplagg (skaut for eksempel) og "style" det på en slik måte at det dekker alt håret.

Anonymkode: 54f71...f59

Folkedraktene (forgjengerne til bunad) ble laget av alt mulig slags materiale, hva enn man hadde for hånden. Hodeplaggene som hørte til var ofte mer dekkende. Bildene du la ved er av de moderne bunadene. Hvis man går til en bunadsstove og får designet en hijab der er vel det omtrent det samme som å gå for et skaut, kyse etc? Ser virkelig ikke problemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, venus24 skrev:

Folkedraktene (forgjengerne til bunad) ble laget av alt mulig slags materiale, hva enn man hadde for hånden. Hodeplaggene som hørte til var ofte mer dekkende. Bildene du la ved er av de moderne bunadene. Hvis man går til en bunadsstove og får designet en hijab der er vel det omtrent det samme som å gå for et skaut, kyse etc? Ser virkelig ikke problemet.

Disse hodeplaggene er rekonstruert ut fra gamle hodeplagg man har funnet, de er altså ikke mindre dekkende enn de opprinnelige. Det er ikke det samme fordi hijaben ikke har noen historisk bakgrunn, det har skautene og kysene. Det er akkurat det samme som at jeg ikke synes man skal kombinere bunad og caps, det handler om å vise respekt for plagget og kulturarven.

Anonymkode: 54f71...f59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...