Gå til innhold

Kombinere Bunad og Hijab


AnonymBruker

Bunad og andre plag  

255 stemmer

  1. 1. Synes du det er greit å kombinere Bunad og Hijab?

    • Ja
      116
    • Bryr meg ikke
      34
    • Nei
      105


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, venus24 skrev:

Selvsagt kan man bruke hijab til bunad, hjelpe meg så mye rart folk skal legge seg opp i. Her er et godt eksempel på hvordan en bunad-hijab kan se ut:

1F1E0BA7-E185-45B9-966B-9325CC9AA5DE.jpeg

Nei, dette hører ikke sammen og er overhodet ikke greit. 

Anonymkode: 3b0e3...d4b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicecar
2 minutter siden, Godhelg2019 skrev:

Jeg tror de er tomme for argumumenter. Det er derfor de angriper personen istedet for å argumentere for sine synspunkter.

Ny bruker nå plutselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
3 minutter siden, Emblja skrev:

De som postet under bildene på facebook ?

Åja, har ikke sett det. Trodde du mente her i tråden, haha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Emblja skrev:

De som postet under bildene på facebook ?

Hvilke bilder? Dette har jeg ikke fått med meg. 

Anonymkode: dc746...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser helt grusomt ut. Passer ikke sammen i det hele tatt.

Anonymkode: 0052f...4b7

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette hører ikke sammen og er overhodet ikke greit. 

Anonymkode: 3b0e3...d4b

Øh, dere la merke til bildene ved siden av som viser tradisjonelle bunadshodeplagg nærmest identiske med hijab? Det var helt normalt før, men man har endret hodeplaggene til å bli mer moderne og nå er det færre og færre som bruker hodeplagg til bunad i det hele tatt. Altså har vi nordmenn selv «vannet ut» vår egen kultur ved å endre på de tradisjonelle, hijab-lignende hodeplaggene som opprinnelig hørte til bunaden. Hva er problemet med at man designer hijaber med bunadsmønster? Jeg kan ikke se at noen av dere klager på de såkalte «festdraktene» som masseproduseres i Kina og selges billig på Coop, selv om det åpenbart må være mye verre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaut og lue for å skjule hår er jo opprinnelig en del av mange bunader, så ser ikke problemet med å bruke hibjab.

Ellers bruker jo mange solbriller til bunad også, så det å bruke argument som at man ikke kan bruke tilbehør som ikke er bunadsrelatert bør i så fall innbefatte solbriller også.

Anonymkode: 3dcff...f51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes det er greit at Hijab og Bunad kombineres. Det er vel ikke bunadspolitiet enig i. Derfor er det interessant å høre hvorfor de mener det?

Anonymkode: a85d2...810

De aksepterer ikke at vi bruker bikini og hidjab fordi vi spotter deres nasjonal antrekk. Hvorfor skal de da spotte vårt, der er hode plagg til vårt nasjonal antrekk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, venus24 skrev:

 

Øh, dere la merke til bildene ved siden av som viser tradisjonelle bunadshodeplagg nærmest identiske med hijab? Det var helt normalt før, men man har endret hodeplaggene til å bli mer moderne og nå er det færre og færre som bruker hodeplagg til bunad i det hele tatt. Altså har vi nordmenn selv «vannet ut» vår egen kultur ved å endre på de tradisjonelle, hijab-lignende hodeplaggene som opprinnelig hørte til bunaden. Hva er problemet med at man designer hijaber med bunadsmønster? Jeg kan ikke se at noen av dere klager på de såkalte «festdraktene» som masseproduseres i Kina og selges billig på Coop, selv om det åpenbart må være mye verre?

De skautbildene du refererer til her er et hodeplagg gamle koner brukte av alle andre grunner enn at det var under tvang, eller et undertrykkende og politisk hodeplagg. Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

Anonymkode: 3b0e3...d4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skaut og lue for å skjule hår er jo opprinnelig en del av mange bunader, så ser ikke problemet med å bruke hibjab.

Ellers bruker jo mange solbriller til bunad også, så det å bruke argument som at man ikke kan bruke tilbehør som ikke er bunadsrelatert bør i så fall innbefatte solbriller også.

Anonymkode: 3dcff...f51

Poenget er at det er ille å bruke skautet som hører til én bunad til en annen, og hijab er enda et hakk verre.

Anonymkode: 6b328...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, venus24 skrev:

 

Øh, dere la merke til bildene ved siden av som viser tradisjonelle bunadshodeplagg nærmest identiske med hijab? Det var helt normalt før, men man har endret hodeplaggene til å bli mer moderne og nå er det færre og færre som bruker hodeplagg til bunad i det hele tatt. Altså har vi nordmenn selv «vannet ut» vår egen kultur ved å endre på de tradisjonelle, hijab-lignende hodeplaggene som opprinnelig hørte til bunaden. Hva er problemet med at man designer hijaber med bunadsmønster? Jeg kan ikke se at noen av dere klager på de såkalte «festdraktene» som masseproduseres i Kina og selges billig på Coop, selv om det åpenbart må være mye verre?

Ser bildene ved siden av ja, de er ikke like i det hele tatt. Passformen er annerledes, stoffet er annerledes, formålet er annerledes, betydningen bak er annerledes og den ene har bakgrunn i norsk kultur, den andre har det ikke.

Problemet er, som sagt flere ganger allerede, hijab er ikke norsk. Hijab har ingenting med Norge å gjøre. Hijab er ikke en del av vår kulturarv. Ved å legge til hijab til bunad så vanner vi ut det norske. Vi lar en annen kultur ta over vår. Det vitner om manglende respekt for det norske og våre tradisjoner. Det skal tilpasses i hue og ræva, selvfølgelig alltid av oss. Det er alltid vi som skal overgi oss.

Denne tråden handler om bunad og hijab, ikke festdrakter fra Coop. Vi kan godt ta den diskusjonen også, men start en egen tråd i så fall.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser bildene ved siden av ja, de er ikke like i det hele tatt. Passformen er annerledes, stoffet er annerledes, formålet er annerledes, betydningen bak er annerledes og den ene har bakgrunn i norsk kultur, den andre har det ikke.

Problemet er, som sagt flere ganger allerede, hijab er ikke norsk. Hijab har ingenting med Norge å gjøre. Hijab er ikke en del av vår kulturarv. Ved å legge til hijab til bunad så vanner vi ut det norske. Vi lar en annen kultur ta over vår. Det vitner om manglende respekt for det norske og våre tradisjoner. Det skal tilpasses i hue og ræva, selvfølgelig alltid av oss. Det er alltid vi som skal overgi oss.

Denne tråden handler om bunad og hijab, ikke festdrakter fra Coop. Vi kan godt ta den diskusjonen også, men start en egen tråd i så fall.

Anonymkode: 0052f...4b7

Det er feil. Har du ikke hørt Kongens nyttårstale. Han påstår hvertfall at nordmenn er muslimer også. Hijab blir en del av norsk kulturarv og dermed en naturlig del av bunaden. Her i Telemark hvor jeg bor, har en syrisk familie fått en bunad med hijab. Den synes vi norske at den er fin.

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skautbildene du refererer til her er et hodeplagg gamle koner brukte av alle andre grunner enn at det var under tvang, eller et undertrykkende og politisk hodeplagg. Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

Anonymkode: 3b0e3...d4b

Det er skaut man brukte til bunad, akkurat som man kan bruke hijab til bunad. Er det mindre undertrykkende å tvinge noen til å ta av hodeplagget sitt enn å tvinge noen til å ta det på?

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser bildene ved siden av ja, de er ikke like i det hele tatt. Passformen er annerledes, stoffet er annerledes, formålet er annerledes, betydningen bak er annerledes og den ene har bakgrunn i norsk kultur, den andre har det ikke.

Problemet er, som sagt flere ganger allerede, hijab er ikke norsk. Hijab har ingenting med Norge å gjøre. Hijab er ikke en del av vår kulturarv. Ved å legge til hijab til bunad så vanner vi ut det norske. Vi lar en annen kultur ta over vår. Det vitner om manglende respekt for det norske og våre tradisjoner. Det skal tilpasses i hue og ræva, selvfølgelig alltid av oss. Det er alltid vi som skal overgi oss.

Denne tråden handler om bunad og hijab, ikke festdrakter fra Coop. Vi kan godt ta den diskusjonen også, men start en egen tråd i så fall.

Anonymkode: 0052f...4b7

Før lagde man bunad (med tilhørende hodeplagg) av de typene stoff man hadde for hånden. Det er i senere tid at man har profesjonalisert bunadene. At «stoffet er annerledes» er altså et dårlig argument, siden stoffet i alle bunader er annerledes nå enn før. Poenget mitt med å dra frem festdraktene fra Coop er at jeg aldri har sett noen hisse seg opp over dette, selv om det foregår i enormt større omfang enn hijab til bunad, og er langt mer skadelig for bunadatradisjonen. Hvis man går til en bunadsstue og får sydd seg en hijab som passer til bunaden sin støtter man norsk kultur og norsk håndtverk, noe jeg ser på som å respektere kulturen vår og å ønske å delta i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Har du ikke hørt Kongens nyttårstale. Han påstår hvertfall at nordmenn er muslimer også. Hijab blir en del av norsk kulturarv og dermed en naturlig del av bunaden. Her i Telemark hvor jeg bor, har en syrisk familie fått en bunad med hijab. Den synes vi norske at den er fin.

Anonymkode: a85d2...810

Det at nordmenn er muslimer også gjør ikke hijab til en del av den norske kulturarven. At vi de siste 20 årene har blitt vant til å se hijab betyr ikke at det er en del av norsk kultur. Det er i følge SSB 4% muslimer i Norge, av de 4% er det veldig få av dem som er etnisk norske. Hijab og islam representerer ikke norsk kultur og norske verdier.

Ikke en gang, i en eneste diskusjon eller artikkel eller forskningsrapport eller noe som helst har jeg sett at hijab og islam er nevnt som norske verdier og kultur.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det at nordmenn er muslimer også gjør ikke hijab til en del av den norske kulturarven. At vi de siste 20 årene har blitt vant til å se hijab betyr ikke at det er en del av norsk kultur. Det er i følge SSB 4% muslimer i Norge, av de 4% er det veldig få av dem som er etnisk norske. Hijab og islam representerer ikke norsk kultur og norske verdier.

Ikke en gang, i en eneste diskusjon eller artikkel eller forskningsrapport eller noe som helst har jeg sett at hijab og islam er nevnt som norske verdier og kultur.

Anonymkode: 0052f...4b7

Kongen er heller ikke hundre prosent etnisk norsk. Betyr det at kongehuset ikke er en del av norsk kultur? Kulturen vår endrer seg. Så enkelt er det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er feil. Har du ikke hørt Kongens nyttårstale. Han påstår hvertfall at nordmenn er muslimer også. Hijab blir en del av norsk kulturarv og dermed en naturlig del av bunaden. Her i Telemark hvor jeg bor, har en syrisk familie fått en bunad med hijab. Den synes vi norske at den er fin.

Anonymkode: a85d2...810

Bunadene er konstruert en gang for alle. Det er derfor det ikke er greit å tukle med dem, i form av nytt tilbehør. Det er ikke for å gjøre livet vanskelig for muslimer at noen mener hijab ikke passer til de tradisjonelle bunadene.

Det er fullt mulig å lage nye tradisjoner, men det gjøres ikke ved å bølle med bunadene.

Anonymkode: 6b328...4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, venus24 skrev:

Selvsagt kan man bruke hijab til bunad, hjelpe meg så mye rart folk skal legge seg opp i. Her er et godt eksempel på hvordan en bunad-hijab kan se ut:

1F1E0BA7-E185-45B9-966B-9325CC9AA5DE.jpeg

Synes dette var respektfullt og stilig.

Her vil man vise kjærlighet til landet sitt ved å bære en nasjonaldrakt, og man skreddersyr hodeplagget sitt slik at det virkelig går i ett med drakta.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, venus24 skrev:

Det er skaut man brukte til bunad, akkurat som man kan bruke hijab til bunad. Er det mindre undertrykkende å tvinge noen til å ta av hodeplagget sitt enn å tvinge noen til å ta det på?

Før lagde man bunad (med tilhørende hodeplagg) av de typene stoff man hadde for hånden. Det er i senere tid at man har profesjonalisert bunadene. At «stoffet er annerledes» er altså et dårlig argument, siden stoffet i alle bunader er annerledes nå enn før. Poenget mitt med å dra frem festdraktene fra Coop er at jeg aldri har sett noen hisse seg opp over dette, selv om det foregår i enormt større omfang enn hijab til bunad, og er langt mer skadelig for bunadatradisjonen. Hvis man går til en bunadsstue og får sydd seg en hijab som passer til bunaden sin støtter man norsk kultur og norsk håndtverk, noe jeg ser på som å respektere kulturen vår og å ønske å delta i den.

Stoffet i den aktuelle hijaben er ikke i stil med bunaden hun har på, derfor er stoff-argumentet gyldig. De aller fleste bunader har tilbehør som passer i stoffet. Selvfølgelig er det forskjellig typer stoff, man kan velge å få sydd en bunad i mange forskjellige stofftyper.

Jeg ser på det helt motsatt. Jeg ser på det som et ønske om å vanne ut og ødelegge den norske kulturen. Det vi har er ikke bra nok. Det vi har må tilpasses andre, andre som ikke deler samme historie og tilhørighet. Det er derfor det er så lett å gjøre endringer på noe fordi man ikke har tilknytningen i bunn. Det er rett og slett respektløst. 

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bunadene er konstruert en gang for alle. Det er derfor det ikke er greit å tukle med dem, i form av nytt tilbehør. Det er ikke for å gjøre livet vanskelig for muslimer at noen mener hijab ikke passer til de tradisjonelle bunadene.

Det er fullt mulig å lage nye tradisjoner, men det gjøres ikke ved å bølle med bunadene.

Anonymkode: 6b328...4a7

Bunadene har endret seg veldig mye oppigjennom årene. Skautene pleide ofte å dekke hele håret, foreksempel. Deler av bunadsmotivene kommer fra Tyskland. Hvis du tror bunadene er et helnorsk konsept og at de ikke så betraktelig annerledes ut før burde du nok lese deg opp litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, venus24 said:

Det er skaut man brukte til bunad, akkurat som man kan bruke hijab til bunad. Er det mindre undertrykkende å tvinge noen til å ta av hodeplagget sitt enn å tvinge noen til å ta det på?

Før lagde man bunad (med tilhørende hodeplagg) av de typene stoff man hadde for hånden. Det er i senere tid at man har profesjonalisert bunadene. At «stoffet er annerledes» er altså et dårlig argument, siden stoffet i alle bunader er annerledes nå enn før. Poenget mitt med å dra frem festdraktene fra Coop er at jeg aldri har sett noen hisse seg opp over dette, selv om det foregår i enormt større omfang enn hijab til bunad, og er langt mer skadelig for bunadatradisjonen. Hvis man går til en bunadsstue og får sydd seg en hijab som passer til bunaden sin støtter man norsk kultur og norsk håndtverk, noe jeg ser på som å respektere kulturen vår og å ønske å delta i den.

Det du, og veldig mange andre, ikke later til å skjønne, er at bunadene, slik vi kjenner dem i dag, er laget en gang for alle. Altså trønderbunad, nordlandsbunad etc.

Man kan godt lage seg sin egen bunadslignende festdrakt, og det er akkurat det man bør gjøre om hijab skal være en del av drakten.

Anonymkode: 6b328...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Guppy88 said:

Synes dette var respektfullt og stilig.

Her vil man vise kjærlighet til landet sitt ved å bære en nasjonaldrakt, og man skreddersyr hodeplagget sitt slik at det virkelig går i ett med drakta.

SIGNERER nydelig er det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...