Jump to content
AnonymBruker

Kombinere Bunad og Hijab

Bunad og andre plag  

252 members have voted

1. 1. Synes du det er greit å kombinere Bunad og Hijab?

• Ja
      115
    • Bryr meg ikke
      33
    • Nei
      104

Recommended Posts

AnonymBruker
Akkurat nå, Blessedmoom skrev:

Det er heller ingen lov som sier at det er straffbart og bruke hijab eller andre religiøse tilbehør til bunaden. Ja du dere for selvsagt ha deres meninger. Men så lenge det ikke er noen lov i norges lover som sier at det ikke er lov til og bruke religiøse tilbehør til bunaden så kan en religiøs person få velge det helt selv.

Så fordi det ikke er en skriftlig lov med straff som konsekvens så er det greit å drite fullstendig i normer og sosiale koder? Du vet det at dette er en av grunnene til at de som ikke er så fryktelig overvettes begeistret for innvandrere har de meningene de har?

Manglende respekt for og evne til å tolke og sette seg inn i den fremmede kulturen de helt frivillig velger å bosette seg i er for meg så hinsides respektløst at jeg har egentlig ikke ord for det. Og dette er selvfølgelig ikke bare begrenset til bunadsbruk.

Anonymkode: 0052f...4b7

Fortsetter under...

Blessedmoom
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke noe om hijab, uansett hvor frivillig de mener at det er. Det er et kvinneundertrykkende plagg. 

Det blir jo litt ironisk å bruke hijab med bunad synes jeg. 

Anonymkode: dc746...5ac

Det blir jo like undertrykkende om en ikke kan få bestemme selv hva en vil bruke. Jeg er kvinne og muslim og bruker hijaben min ingen kan bestemme om jeg skal bruke den eller ikke. Men holdningen din om at hijab er kvinneundertrykkende. Er undertrykkende for meg da jeg elsker min religion og hijaben min. Det er undertrykkende og ha fordommer la folk få bestemme over seg selv. 

AnonymBruker

Er liksom kulturell appropriasjon greit plutselig?

Anonymkode: 8618b...880

Blessedmoom
Posted (edited)
Just now, AnonymBruker said:

Så fordi det ikke er en skriftlig lov med straff som konsekvens så er det greit å drite fullstendig i normer og sosiale koder? Du vet det at dette er en av grunnene til at de som ikke er så fryktelig overvettes begeistret for innvandrere har de meningene de har?

Manglende respekt for og evne til å tolke og sette seg inn i den fremmede kulturen de helt frivillig velger å bosette seg i er for meg så hinsides respektløst at jeg har egentlig ikke ord for det. Og dette er selvfølgelig ikke bare begrenset til bunadsbruk.

Blablablabla norge er ett fritt land vet du hvorfår det feires 17 mai? Det virker ikke som om du vet. Bare det at invandrere velger og delta på 17 mai og viser sin kjærlighet til landet norge betyr jo at de er like stolte som alle andre. Og når de også velger og kjøpe seg bunad så kan personen få lov til og bruke hijab til også om personen ønsker det! Du har ingen makt til og trakkasere vedkommende av den grunn. Da er det du som risikerer og få problem med politiet;-)

Edited by Blessedmoom

Fjelltopp

Syns det er grusomt trist å se at så mange er villige til å vaske ut Norge,  bagatellisere våres kultur , som at den ikke er noe å være stolt over , eller at den er så kjedelig og fargeløs at det ikke gjør noe om vi forsvinner og blir overtatt av oe annet..
For selv om dere ikke skjønner det, så er det det dere gjør når dere tillater og syns det er greit at Norge skal fire på kravene hele tiden.
"Jada, bare flagg med andre lands flagg på nationaldagen, bare bruk hijab til bunad, bare bruk kirkene som moske, ikke har juleverksed i barnehager og barneskolen, men Vinter verksted o.s.v

Ser at mange her ikke på noe som helst måte skjønner hva islam egentlig er , og det er også grusomt !
Vil bare påpeke at Det Muslimske Brorskap i 1928 offentlig sa   at de ville gjøre Europa til en islamsk stat , og det er de på god vei til å gjøre .
Skjønner ikke at dere ikke ser det ! 

AnonymBruker

Blablablabla norge er ett fritt land vet du hvorfår det feires 17 mai? Det virker ikke som om du vet. Bare det at invandrere velger og delta på 17 mai og viser sin kjærlighet til landet norge betyr jo at de er like stole som alle andre. Og når de også velger og kjøpe seg bunad så kan personen få lov til og bruke hijab til også om personen ønsker det! Du har ingen makt til og trakkasere vedkommende av den grunn. Da er det du som risikerer og få problem med politiet;-)

Man kan ikke bare velge hva slags tilbehør man ønsker å ha til en bunad. 

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er liksom kulturell appropriasjon greit plutselig?

Anonymkode: 8618b...880

Wypipo have no culture! Selvfølgelig er det greit den veien. Vi har ikke noen kultur, det er ingenting som er særegent for Europa og det er heller ingenting som er særegent for de individuelle europeiske landene. Alle skal få ta del i det vi har, ellers er det rasistisk. Det er fordi vi har White privilege og at alle andre er undertrykket. Det er nok derfor alle vil komme hit fordi vi har ræva samfunn som er så lite inkluderende og sånn. 

Å påpeke av vi har en rik kulturarv og å være stolt av den og hva våre forfedre har bygget til oss blir ansett som nazisme, rasisme, White supremacy og ignorant. Fin tid vi lever i!

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å stoppe meg.

Anonymkode: 39871...a35

AnonymBruker
Akkurat nå, Fjelltopp skrev:

Syns det er grusomt trist å se at så mange er villige til å vaske ut Norge,  bagatellisere våres kultur , som at den ikke er noe å være stolt over , eller at den er så kjedelig og fargeløs at det ikke gjør noe om vi forsvinner og blir overtatt av oe annet..
For selv om dere ikke skjønner det, så er det det dere gjør når dere tillater og syns det er greit at Norge skal fire på kravene hele tiden.
"Jada, bare flagg med andre lands flagg på nationaldagen, bare bruk hijab til bunad, bare bruk kirkene som moske, ikke har juleverksed i barnehager og barneskolen, men Vinter verksted o.s.v

Ser at mange her ikke på noe som helst måte skjønner hva islam egentlig er , og det er også grusomt !
Vil bare påpeke at Det Muslimske Brorskap i 1928 offentlig sa   at de ville gjøre Europa til en islamsk stat , og det er de på god vei til å gjøre .
Skjønner ikke at dere ikke ser det ! 

Omg. Det er vel ingenting som skjer om vi plutselig skal ha 50.000 muslimske kvinner som vandrer rundt på 17.mai med bunad med hijab. Hvorfor er det så farlig????? Er du en av dem som frykter....

Anonymkode: a85d2...810

AnonymBruker

Omg. Det er vel ingenting som skjer om vi plutselig skal ha 50.000 muslimske kvinner som vandrer rundt på 17.mai med bunad med hijab. Hvorfor er det så farlig????? Er du en av dem som frykter....

3 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Blablablabla norge er ett fritt land vet du hvorfår det feires 17 mai? Det virker ikke som om du vet. Bare det at invandrere velger og delta på 17 mai og viser sin kjærlighet til landet norge betyr jo at de er like stolte som alle andre. Og når de også velger og kjøpe seg bunad så kan personen få lov til og bruke hijab til også om personen ønsker det! Du har ingen makt til og trakkasere vedkommende av den grunn. Da er det du som risikerer og få problem med politiet;-)

Jeg vet hvorfor vi feirer 17. mai ja, vet du?
Nei, en kan ikke bare velge å bruke hijab til bunaden dersom man ønsker det, fordi den er ikke en del av bunaden. Den hører ikke til hverken bunaden eller norsk kultur. Den har ingenting med det plagget representerer å gjøre, i det hele tatt. 

Jeg trakasserer ingen. Jeg uttrykker meningen min om min egen kultur og kulturarv, noe jeg har fullstendig rett til å gjøre fordi jeg ikke lever i et muslimsk land og vi faktisk har ytringsfrihet i dette flotte landet som er mitt hjemland!

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle kommentere denne også i forrige innlegg, men jeg glemte det. 
Jo, det er noe som skjer. Det er utvisking av det norske. Det er undergraving av norsk kultur og tradisjoner. Det er å degradere norsk kultur til noe som ikke er så viktig, det er ikke noe unikt og alle kan bare gjøre som de vil og hevde at de kan det fordi det ikke er straffbart.

Vi viser for våre barn at dersom det kommer noen fremmede inn så skal vi legge oss ned å vise magen som et tegn på underkastelse. "Vær så god, bare kom å ta for deg av det du vil, vi har jo ikke noe kultur allikevel så.."

Blessedmoom
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet hvorfor vi feirer 17. mai ja, vet du?
Nei, en kan ikke bare velge å bruke hijab til bunaden dersom man ønsker det, fordi den er ikke en del av bunaden. Den hører ikke til hverken bunaden eller norsk kultur. Den har ingenting med det plagget representerer å gjøre, i det hele tatt. 

Jeg trakasserer ingen. Jeg uttrykker meningen min om min egen kultur og kulturarv, noe jeg har fullstendig rett til å gjøre fordi jeg ikke lever i et muslimsk land og vi faktisk har ytringsfrihet i dette flotte landet som er mitt hjemland!

Norge er like mye mitt hjemmland og ikke bare ditt! Jeg er både født og oppvokst i norge i hele mitt liv. Ja jeg vet veldig godt hvorfår vi feirer 17 mai. 

Det virker ikke som om du vet hva 17 mai handler om det er også derfor jeg spurte deg. Religionsfriheten norge har er også en del av norges grunnlov så om du er i mot den så er du egenklig i mot grunnloven.

https://snl.no/religionsfrihet

AnonymBruker

Norge er like mye mitt hjemmland og ikke bare ditt! Jeg er både født og oppvokst i norge i hele mitt liv. Ja jeg vet veldig godt hvorfår vi feirer 17 mai. 

Det virker ikke som om du vet hva 17 mai handler om det er også derfor jeg spurte deg. Religionsfriheten norge har er også en del av norges grunnlov så om du er i mot den så er du egenklig i mot grunnloven.

https://snl.no/religionsfrihet

Hva har religionsfrihet med bunad å gjøre? Hijab hører ikke til bunaden! Hvor vanskelig er det å skjønne? Hvorfor er det så vanskelig å akseptere og respektere andre lands kulturer og tradisjoner?

Annonse

Thyra
41 minutter siden, Luna Llena skrev:

Greit de bruker bunad, men hijab har ingenting men bunad å gjøre da får de heller bruke skautet som hører til bunaden.

Hodeplaggene som tilhlrer de ulike bunadene er ikke alltid dekkende nok. Men hva med å bruke et tradisjonellt skaut slik norske kvinner brukte i gamle dager. Enten i hvit lin eller svart ull eller silke. Det kan knytes slik at alt håret skjules. 

AnonymBruker
Akkurat nå, Thyra skrev:

Hodeplaggene som tilhlrer de ulike bunadene er ikke alltid dekkende nok. Men hva med å bruke et tradisjonellt skaut slik norske kvinner brukte i gamle dager. Enten i hvit lin eller svart ull eller silke. Det kan knytes slik at alt håret skjules. 

Det er jo en grunn til at skautene ikke er dekkende nok, og det er jo fordi vi aldri har hatt kultur for å dekke til hele håret. Det er jo en helt absurd ting å gjøre. 

AnonymBruker

Jeg synes det er totalt respektløst. Man blander ikke inn fremmede idelogier i bunaden. Da får man heller bruke hodeplagget som hører til bunaden.

Folk blir fengslet, drept og utstøtt av å IKKE bruke hijab. Se bare på iran. 

Anonymkode: 84fcc...00b

Thyra
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen lov som forbyr det. Mange som har tilbehør til bunaden som egentlig ikke hører til. 

Thyra

Det er jo en grunn til at skautene ikke er dekkende nok, og det er jo fordi vi aldri har hatt kultur for å dekke til hele håret. Det er jo en helt absurd ting å gjøre. 

Hvis du finner noen gamle bilder, så hadde jo mange norske og europeiske kvinner i tidligere tider hodeplagg som dekket hele håret. 

AnonymBruker
2 minutter siden, Thyra skrev:

Hvis du finner noen gamle bilder, så hadde jo mange norske og europeiske kvinner i tidligere tider hodeplagg som dekket hele håret. 

Som sier litt om hvilken «tid» muslimer lever i 😐 det er på tide at de beveger seg fremover og trer inn i 2019 som vi faktisk lever i!

Anonymkode: a2e64...269

Rotemor

Ironisk hvordan flere omtaler bunad med religiøs tilbedning og samtidig diskuterer at man ikke kan ha et religiøst plagg til...

Bunad et en festdrakt, en tradisjonell kjole... Hverken mer eller mindre. 

Guest
This topic is now closed to further replies.

Artikler fra forsiden

• Create New...