Gå til innhold

Kombinere Bunad og Hijab


AnonymBruker

Bunad og andre plag  

255 stemmer

  1. 1. Synes du det er greit å kombinere Bunad og Hijab?

    • Ja
      116
    • Bryr meg ikke
      34
    • Nei
      105


Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Å er det noen lov som sier det?! Kom gjerne med en lov i norges lover som sier at det ikke er lov med hijab til bunaden og at det er kriminelt og straffbart lykke til med det!

Hva tenker du om at det er yrker du er utestengt fra på grunn av hijaben? Politi f.eks.?

Anonymkode: 518de...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Herregud hijab har ingenting med kultur og gjøre! Hijab har noe med religion og tro og gjøre. Det finnes masse vis av etnisk norske som er muslimer og bruker hijab også. Det er  Mange forskjellige land som både har etniske og ikke etniske  borgere som er muslimer.  Respektere muslimer som bruker hijab til bunad og andre klær generellt  så respekterer nokk de også ditt valg om og gå med bunad uten hijab. Og klær uten hijab! Sånn dette her blir alt for dumt og barnslig og diskutere, er småbarnsmor og kone dette har jeg ikke tid til føler jeg! Vi får heller være enig om og være uenig.

God bedring og lykke til vidre med fordommene og holdningen du har til andre mennesker som har annen religion/tro meninger en deg men som også kan være  like mye norsk som deg og andre og har like mye rett som deg og andre i norge. 

Kultur og religion er veldig ofte tett sammenknyttet. Å si at religion ikke har noe med kultur å gjøre blir for dumt, rett og slett. Mener du at det ikke finnes noen muslimsk kultur?

Jeg respekterer ikke folk som ikke respekterer min kultur. Hvorfor skal jeg det? Dersom de velger å regelrett pisse på min kultur og mine tradisjoner, hvorfor skal jeg respektere dem?

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blessedmoom skrev:

Herregud hijab har ingenting med kultur og gjøre! Hijab har noe med religion og tro og gjøre. Det finnes masse vis av etnisk norske som er muslimer og bruker hijab også. Det er  Mange forskjellige land som både har etniske og ikke etniske  borgere som er muslimer.  Respektere muslimer som bruker hijab til bunad og andre klær generellt  så respekterer nokk de også ditt valg om og gå med bunad uten hijab. Og klær uten hijab! Sånn dette her blir alt for dumt og barnslig og diskutere, er småbarnsmor og kone dette har jeg ikke tid til føler jeg! Vi får heller være enig om og være uenig.

God bedring og lykke til vidre med fordommene og holdningen du har til andre mennesker som har annen religion/tro meninger en deg men som også kan være  like mye norsk som deg og andre og har like mye rett som deg og andre i norge. 

Selvfølgelig har den også med kultur å gjøre. Religion og kultur er flettet sammen. Det ene påvirker det andre. 

Bunaden er en norsk nasjonaldrakt. Å blande inn middelalderske ideologier fra andre land og kulturer er respektløst. 

Anonymkode: 84fcc...00b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har den også med kultur å gjøre. Religion og kultur er flettet sammen. Det ene påvirker det andre. 

Bunaden er en norsk nasjonaldrakt. Å blande inn middelalderske ideologier fra andre land og kulturer er respektløst. 

Anonymkode: 84fcc...00b

Hadde vært bedre å blande bunaden med turbanen istedet?

Anonymkode: a85d2...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noe om hijab, uansett hvor frivillig de mener at det er. Det er et kvinneundertrykkende plagg. 

Det blir jo litt ironisk å bruke hijab med bunad synes jeg. 

Anonymkode: dc746...5ac

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syntes ikke det er greit å bruke et kvinneundertrykkende plagg i det hele tatt og enda mindre sammen med vår nasjonaldrakt 

Anonymkode: 99e11...b93

Kvinneundertrykkende sett med våre vestlige øyne, ja. Tenker på Iman, som er med i 71 grader nord nå, og har vært i militæret. Ser du på henne som undertrykket?

Anonymkode: 518de...1c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært bedre å blande bunaden med turbanen istedet?

Anonymkode: a85d2...810

Nei, det er allerede besvart tidligere i tråden. Sydvest, topplue, turban, hijab, hockeyhjelm og andre hodeplagg som ikke hører til bunaden hører ikke til bunaden.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innvandrere må selvsagt gjerne gå i bunad fra det stedet de har tilknytning til i Norge, men hijab blir en for stor forandring i forhold til de enkelte bunadene og bunadsreglene, synes jeg. Hijab til ulike festdrakter synes jeg imidlertid er greit nok, selv om jeg misliker hijab (siden jeg får hetta av at kvinner skal være så ærbare - vi har forhåpentligvis kommet litt lenger i dette årtusenet).

Bunadene er konstruksjoner, og det er absolutt ikke noe i veien for å lage nye festdrakter, gjerne med elementer fra norske bunader, der hijab er en del av antrekket (forhåpentligvis valgfritt).

Anonymkode: 6b328...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er allerede besvart tidligere i tråden. Sydvest, topplue, turban, hijab, hockeyhjelm og andre hodeplagg som ikke hører til bunaden hører ikke til bunaden.

Anonymkode: 0052f...4b7

Det er ingen lov om dette. I et frittland som Norge, så velger man selv hvordan man kler seg. Eventuelt hvordan bruker bunaden.

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Kvinneundertrykkende sett med våre vestlige øyne, ja. Tenker på Iman, som er med i 71 grader nord nå, og har vært i militæret. Ser du på henne som undertrykket?

Anonymkode: 518de...1c3

Drap, tortur og fengsel er ikke kvinneundertrykkende? Du er klar over at verden er større enn Norge? Hijaben er et politisk symbol, ikke bare et hodeplagg.

Anonymkode: 84fcc...00b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen lov om dette. I et frittland som Norge, så velger man selv hvordan man kler seg. Eventuelt hvordan bruker bunaden.

Anonymkode: a85d2...810

Igjen, så fordi det ikke er straffbart så er det helt greit å drite i sosiale koder og normer i samfunnet? Det er helt i orden å ødelegge og undergrave norsk kultur fordi man ikke havner i fengsel?

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da mange som har et kors rundt halsen samtidig som de har på seg bunad.. Det blir også å blande religion inn i drakten?

Anonymkode: 8eb8c...527

Dette har jeg aldri sett, så det må i så fall være under bunadskjorta - og da er det greit. Å gå med kors rundt halsen utenpå bunadskjorta er ikke ok.

Anonymkode: 6b328...4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, så fordi det ikke er straffbart så er det helt greit å drite i sosiale koder og normer i samfunnet? Det er helt i orden å ødelegge og undergrave norsk kultur fordi man ikke havner i fengsel?

Anonymkode: 0052f...4b7

Ja, vi mener det er helt greit. Vi ødelegger ikke, men vi utvider den. Det synes jeg er utelukkende positivt!

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaut, hijab eller turban er ett fett for meg. Flott at innvandrere tar til seg kulturen vår og flott at bunadspolitiet får kjørt seg litt. Jeg er for en oppmyking av bunadsreglene. De er jo helt nazi nå. Bunadsjoggesko, bunadsrumpetaske og bunadshijab er således utmerkede påfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er alltid denne debatten så enveiskjørt? Hvorfor er det alltid hijaben som skal trumfe alt annet? Er det greit med hijab og bikini?

 

Anonymkode: 615cd...68c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom dette og islam.

http://www.renegadetribune.com/wp-content/uploads/2016/06/Dahl_Hans_Returning_From_The_Fields52c5f151b7cba.jpg

Anonymkode: 2574c...b92

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav.. så mange naive og kunnskapsløse folk det er i dette stakkars landet vårt. Våkn opp!

Anonymkode: 3b0e3...d4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Rotemor skrev:

Ironisk hvordan flere omtaler bunad med religiøs tilbedning og samtidig diskuterer at man ikke kan ha et religiøst plagg til...

Bunad et en festdrakt, en tradisjonell kjole... Hverken mer eller mindre. 

Det er dine ord, og de henger ikke på greip. 

Anonymkode: 3b0e3...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom dette og islam.

 

Anonymkode: 2574c...b92

Men det gjorde kunsteren: hvor stor forskjell er det på dette og hijab?:

Bilderesultat for hans andreas dahl paintings

Anonymkode: 48560...7a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at etniske norske som er muslimer. Ikke skal bli et slikt plagg?

Anonymkode: a85d2...810

Som sagt, religion har ikke noe med bunad å gjøre. Gå gjerne i bunad om du ønsker men bruk den som den er. De har egne skaut, skjal og luer som er til de forskjellige bunadene. Hijab er ikke en del av den. Det samme syns jeg om uniformer. De har egne hodeplagg, ikke hijab, kalott eller turban ol

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det gjorde kunsteren: hvor stor forskjell er det på dette og hijab?:

Bilderesultat for hans andreas dahl paintings

Anonymkode: 48560...7a6

Forskjellen ligger i symbolikken og hodeplagget som identitetsmarkør. Hijaben marker en tilknytning til islam og sier noe om hvordan man ønsker å bli oppfattet -som en troende muslim- og hijab har ingenting med norsk nasjonalromantikk og kultur å gjøre.

Anonymkode: 2574c...b92

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...