Gå til innhold

Kombinere Bunad og Hijab


AnonymBruker

Bunad og andre plag  

255 stemmer

  1. 1. Synes du det er greit å kombinere Bunad og Hijab?

    • Ja
      116
    • Bryr meg ikke
      34
    • Nei
      105


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere opprettet en tråd om hvorvidt innvandrere får "lov" til å bruke bunad. Det virker som de fleste på KG synes det er greit at ikke-vestlige innvandrere bruker bunad.

Men er det greit at innvandrere bruker en tilpasset versjon av bunad, slik at bunad kombines med Hijab. På denne lenken ser dere en kombinasjonsplagg mellom bunad og hijab. Det ser ut som de har byttet ut skaut med hijab. 

Hva synes dere om det? 

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes det er greit at Hijab og Bunad kombineres. Det er vel ikke bunadspolitiet enig i. Derfor er det interessant å høre hvorfor de mener det?

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om hijab, uansett hvor frivillig de mener at det er. Det er et kvinneundertrykkende plagg. 

Det blir jo litt ironisk å bruke hijab med bunad synes jeg. 

Anonymkode: dc746...5ac

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Greit de bruker bunad, men hijab har ingenting men bunad å gjøre da får de heller bruke skautet som hører til bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er greit å bruke et kvinneundertrykkende plagg i det hele tatt og enda mindre sammen med vår nasjonaldrakt 

Anonymkode: 99e11...b93

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syntes ikke det er greit å bruke et kvinneundertrykkende plagg i det hele tatt og enda mindre sammen med vår nasjonaldrakt 

Anonymkode: 99e11...b93

Det er ikke et kvinneundertrykkendeplagg hvis du bruker det frivillig. 

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes det er greit at Hijab og Bunad kombineres. Det er vel ikke bunadspolitiet enig i. Derfor er det interessant å høre hvorfor de mener det?

Anonymkode: a85d2...810

Fordi bunaden er et norsk tradisjonsplagg. Bunadene er laget med mønster som er forbundet med stedet de tilhører, håndverkstradisjoner spesifikt og området. Hijab har aldri, og vil aldri, være et symbol på norsk kultur og historie. Hijab er et fremmedelement som ikke har noen ting med norske verdier og kultur og historie å gjøre, og skal man ikle seg bunad så får man følge det tilbehøret som er til.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et kvinneundertrykkendeplagg hvis du bruker det frivillig. 

Anonymkode: a85d2...810

Selvsagt er det ingen som bruker det frivillig. Men det er en fin unnskyldning å komme med. 

Synes heller at menn som blir helt på styr av å se kvinnehår kan gå med bind for øynene, det er jo de som er problemet. 

Anonymkode: dc746...5ac

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi bunaden er et norsk tradisjonsplagg. Bunadene er laget med mønster som er forbundet med stedet de tilhører, håndverkstradisjoner spesifikt og området. Hijab har aldri, og vil aldri, være et symbol på norsk kultur og historie. Hijab er et fremmedelement som ikke har noen ting med norske verdier og kultur og historie å gjøre, og skal man ikle seg bunad så får man følge det tilbehøret som er til.

Anonymkode: 0052f...4b7

Så du mener at etniske norske som er muslimer. Ikke skal bli et slikt plagg?

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at etniske norske som er muslimer. Ikke skal bli et slikt plagg?

Anonymkode: a85d2...810

Jeg forutsetter at bli egentlig skulle være bære?

Ja, etnisk norske muslimer bør ikke bruke hijab til bunad. Ingen bør bruke hijab til bunad. Det finnes ikke en bunad som har hijab som tilbehør. Det er ikke noen bunad som kommer komplett med hijab. Hudfarge har ingenting å si her, hijab hører ikke til bunad.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på alle de ulike hodeplagg som tilhører bunad, er forskjellen marginal.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forutsetter at bli egentlig skulle være bære?

Ja, etnisk norske muslimer bør ikke bruke hijab til bunad. Ingen bør bruke hijab til bunad. Det finnes ikke en bunad som har hijab som tilbehør. Det er ikke noen bunad som kommer komplett med hijab. Hudfarge har ingenting å si her, hijab hører ikke til bunad.

Anonymkode: 0052f...4b7

Hva med turban som sikher bruker? I følge en meningsmåling gjort på landsbasis viser nordmenn flest at det er greit med turbun til bunanden. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Selvsagt er det ingen som bruker det frivillig. Men det er en fin unnskyldning å komme med. 

Synes heller at menn som blir helt på styr av å se kvinnehår kan gå med bind for øynene, det er jo de som er problemet. 

Anonymkode: dc746...5ac

Oi BARE Oi jeg er praktiserende muslim og har valgt 100% selv og bruke hijab og jeg tar den aldri av uansett hva du og andre måtte mene om det. Om jeg 1 dag velger og bruke bunad så kommer jeg til og bruke hijab til også. Samme hva andre måtte tenke og mene om det. Det er ikke straffbart eller krininelt vi har også religionsfrihet i dette landet så om noen velger og diskriminere meg fordi jeg har valgt og bruke hijab og valgt og vere muslim så er det vel strengt talt de som trakkaserer/diskriminerer som gjør noe kriminelt og straffbart. Ikke meg som velger og bestemmer over mitt eget liv!

Og lar andre også få bestemme hva de ønsker uten og legge meg oppi deres liv og valg!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab og bunad er to forskjellige plagg, nei det er ikke greit å blande dem, ønsker du å bruke bunad får du kaste det kvinneundertrykkende plagget bort og heller bruke det hodeplagget som følger med bunaden. 

Jeg ønsker ikke at bunad som er såpass «norsk» skal assosieres med kvinneundertrykking. De som sier at de bruker det frivillig, ja de tror jeg er hjernevaska til å tro at de ønsker å bruke det.

Anonymkode: a2e64...269

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med turban som sikher bruker? I følge en meningsmåling gjort på landsbasis viser nordmenn flest at det er greit med turbun til bunanden. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: a85d2...810

Nei, fordi turban ikke hører til bunad. Jeg syns ikke man skal bruke caps, topplue, sydvest eller hockeyhjelm heller. Det hører ikke til!

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man trenger ikke forandre på hvem man er selv om man bruker bunad. Så for min del er det greit med hijab. Dersom noen vil bruke den og bære den med stolthet, synes jeg det viser tegn på et inkluderende samfunn. Det er jo også mulig å ha hijab under bunadshodeplagget. 

Anonymkode: 5c0ae...08a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi turban ikke hører til bunad. Jeg syns ikke man skal bruke caps, topplue, sydvest eller hockeyhjelm heller. Det hører ikke til!

Anonymkode: 0052f...4b7

Fra nå av hører hockeyhjelm til, enten du vil eller ikke.

Anonymkode: 39871...a35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med turban som sikher bruker? I følge en meningsmåling gjort på landsbasis viser nordmenn flest at det er greit med turbun til bunanden. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: a85d2...810

Som det skrives rett ovenfor, nei, kun de tradisjonelle bunads-hodeplaggene er for min del «godkjent» til å brukes med bunad.

Kall meg rasist pga. disse meningene, det kan jeg fint leve med. Men jeg kan ikke fint leve med at man mikser andre plagg inn i bunaden. Er imot hijab og alt kvinneubdettrykkende plagg, men om noe kledde seg opp i sari eller lignende på 17 mai, så flott at andre vil feire dagen. Men man blander ikke sammen to helt vilt forskjellige plagg på den måte .

Anonymkode: a2e64...269

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stemt at jeg ikke bryr meg om dette. Dette får være en diskusjon mellom bunadspolitiet og de liberalistene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen lov som sier at det er straffbart og bruke hijab eller andre religiøse tilbehør til bunaden. Ja du dere for selvsagt ha deres meninger. Men så lenge det ikke er noen lov i norges lover som sier at det ikke er lov til og bruke religiøse tilbehør til bunaden så kan en religiøs person få velge det helt selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...