Gå til innhold

Kombinere Bunad og Hijab


AnonymBruker

Bunad og andre plag  

255 stemmer

  1. 1. Synes du det er greit å kombinere Bunad og Hijab?

    • Ja
      116
    • Bryr meg ikke
      34
    • Nei
      105


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har religionsfrihet med bunad å gjøre? Hijab hører ikke til bunaden! Hvor vanskelig er det å skjønne? Hvorfor er det så vanskelig å akseptere og respektere andre lands kulturer og tradisjoner?

Anonymkode: 0052f...4b7

Men herregud du leser jo ikke loven om Religionsfriheten,  om du er smart og leser så står det også at religionsfriheten er en del av norges grunnlov, som vi også feirer den 17 mai. Du trenger jo ikke akk og feire 17 mai om du skal ha slik hat og undertrykkelse mot religilse mennesker sånn generellt, om du er ett utdannet menneske så skjønner du at det ikke er kriminelt eller straffbart og bruke hijab til bunaden eller kors til bunaden eller kristent slør til bunaden. Jeg og andre driter i hva du mener. Vi bestemmer over oss selv og du bestemmer over deg selv. Bra du sitter på ett forum og slenger dritt går du i det offentlige og prøver og tvinge religiøse mennesker som ikke har gjort deg en dritt til og ta av seg hijaben/korset/kristen sløre sitt så er det du som risikerer og være i politiets søkelys da det er både diskriminerende og straffbart! 

Endret av Blessedmoom
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med solbriller, joggesko og fargerik hårpynt tenker jeg at det ser feil ut, men dem om det! Folk generelt driter jo i hva man mener om det, så ser ikke noe mer feil med hijab til bunad, enn solbriller til bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
25 minutter siden, Fjelltopp skrev:

Syns det er grusomt trist å se at så mange er villige til å vaske ut Norge,  bagatellisere våres kultur , som at den ikke er noe å være stolt over , eller at den er så kjedelig og fargeløs at det ikke gjør noe om vi forsvinner og blir overtatt av oe annet..
For selv om dere ikke skjønner det, så er det det dere gjør når dere tillater og syns det er greit at Norge skal fire på kravene hele tiden.
"Jada, bare flagg med andre lands flagg på nationaldagen, bare bruk hijab til bunad, bare bruk kirkene som moske, ikke har juleverksed i barnehager og barneskolen, men Vinter verksted o.s.v

Ser at mange her ikke på noe som helst måte skjønner hva islam egentlig er , og det er også grusomt !
Vil bare påpeke at Det Muslimske Brorskap i 1928 offentlig sa   at de ville gjøre Europa til en islamsk stat , og det er de på god vei til å gjøre .
Skjønner ikke at dere ikke ser det ! 

Enig. De som driter i norsk kultur kan da for pokker reise til utlandet å være og ikke ødelegge landet vårt fordi de driter i det selv. Tullinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blessedmoom skrev:

Men herregud du leser jo ikke loven om Religionsfriheten,  om du er smart og leser så står det også at religionsfriheten er en del av norges grunnlov, som vi også feirer den 17 mai. Du trenger jo ikke akk og feire 17 mai om du skal ha slik hat og undertrykkelse mot religilse mennesker sånn generellt, om du er ett utdannet menneske så skjønner du at det ikke er kriminelt eller straffbart og bruke hijab til bunaden eller kors til bunaden eller kristent slør til bunaden. 

Jeg har ikke noe hat mot religiøse mennesker sånn generelt. Jeg har derimot ikke noe til overs for folk som ikke kan respektere andre mennesker kultur. At det ikke er kriminelt å bruke hijab til bunaden har ingenting å si, det er likevel et grovt brudd på sosiale koder og normer i samfunnet. 

Det er ikke kriminelt å ikke plukke opp etter hunden sin når den driter på fortauet heller, men folk plukker opp etter den for det, fordi det er sånn man bare gjør!

Hijab har ingenting med bunad å gjøre. Hijab har ikke noen tilknytning til bunad, Norge, norsk kultur eller norske tradisjoner. Å blande inn fremmede religiøse, politiske eller kulturelle tilbehør til en tradisjonell drakt ser jeg på som utrolig respektløst.

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke bare velge hva slags tilbehør man ønsker å ha til en bunad. 

Anonymkode: dc746...5ac

Å er det noen lov som sier det?! Kom gjerne med en lov i norges lover som sier at det ikke er lov med hijab til bunaden og at det er kriminelt og straffbart lykke til med det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt delte meninger her fordi jeg synes ikke at en hijab i seg selv er noe å frykte i samsvar med en bunad, men tenker også at det er en nasjonaldrakt som representerer Norge. At man skal blande religion inn i det er jeg ikke en tilhenger av. Dette er på lik linje med andre uniformer i jobbsammenheng som jeg ikke mener skal tilpasse seg etter hvilken religion noen tilhører.

For min del kan religion være en privatsak også skal ikke det blandes inn i det offentlige.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

https://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunaden-fra-nordmoere/

Hvis dere ser litt nedover på siden og finner "linhatten", så dekker den alt håret. 

https://bunad-magasinet.no/Tema/Kjentfolk-og-bunad/Anne-Marit-Jacobsen-Jeg-bruker-bunaden-min-saa-ofte-anledningen-byr-seg

Ann Marit Jacobsen har også et hodeplagg til sin bunad som dekker alt håret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Å er det noen lov som sier det?! Kom gjerne med en lov i norges lover som sier at det ikke er lov med hijab til bunaden og at det er kriminelt og straffbart lykke til med det!

Så du synes at det er helt greit å gå mot sosiale normer og regler så lenge det ikke er en lov mot det? 

Anonymkode: dc746...5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijjab er et symbol på et politisk islam og har dermed ingenting ilag med norsk bunad å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anki skrev:

Som med solbriller, joggesko og fargerik hårpynt tenker jeg at det ser feil ut, men dem om det! Folk generelt driter jo i hva man mener om det, så ser ikke noe mer feil med hijab til bunad, enn solbriller til bunad.

Solbriller er innafor til bunad, så lenge de ikke er for skrikende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hijab til bunad er noe verre enn joggeskoene jeg hadde på meg til bunaden min på fredag fordi jeg fikk så vondt i beina. Jeg levde godt med de joggeskoene jeg. 

Unødvendig med alle de som skal mene så mye om valg andre tar, hele tiden. 

Anonymkode: 2fb5e...b35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
24 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Å er det noen lov som sier det?! Kom gjerne med en lov i norges lover som sier at det ikke er lov med hijab til bunaden og at det er kriminelt og straffbart lykke til med det!

Hvem faen bryr seg om det er kriminelt? Respekter vårt land og kultur. Bunad og hijab hører ikke sammen. Sånn er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe hat mot religiøse mennesker sånn generelt. Jeg har derimot ikke noe til overs for folk som ikke kan respektere andre mennesker kultur. At det ikke er kriminelt å bruke hijab til bunaden har ingenting å si, det er likevel et grovt brudd på sosiale koder og normer i samfunnet. 

Det er ikke kriminelt å ikke plukke opp etter hunden sin når den driter på fortauet heller, men folk plukker opp etter den for det, fordi det er sånn man bare gjør!

Hijab har ingenting med bunad å gjøre. Hijab har ikke noen tilknytning til bunad, Norge, norsk kultur eller norske tradisjoner. Å blande inn fremmede religiøse, politiske eller kulturelle tilbehør til en tradisjonell drakt ser jeg på som utrolig respektløst.

Anonymkode: 0052f...4b7

Det er utrolig respektløs og komme med fordommer og hat blandt oss muslimer som også er stolte av landet norge og såm kjøper dyre bunader eller som ønsker og bruke hijab generellt til andre klesplagg men velger og bruke hijaben fordi det er en viktig del av vår religion og tro.

Om jeg hadde møtt på noen som hadde diskriminert meg og min familie paga vi bruker hijab til bunaden eller fordi vi bruker hijab generellt  hadde vedkommende aldri glemt dette og angret sykt da jeg hadde anmeldt det politiet  da dette ikke er lov og diskriminere og komme med hatkriminalitet paga vedkommendes religion/tro

Heldighvis har aldri dette skjedd de fleste oppfører seg som folk og er stabile nokk til og la andre få bestemme over seg selv og sitt eget liv så lenge vi respekterer hverandre uavhengi av religion,hudfarge,kultur,bakrund. Og behandler hverandre verdig og ikke skader hverandre.

Du kan gjerne mene så mye du vil om det vi har ytringsfrihet og du kan få ytre så mye du vil. Men du har ingen makt eller rett til og gå i det offentlige og tvinge de til og ta av seg hijaben sin. Da er det du og andre som gjør det som kommer til og få problemer.

Til sist men ikke minst så driter vi heller ikke i norsk kultur vi er med på og feire den som alle andre mennesker. Og vi både oppfører oss og bidrar i samfunnet og landet vi også på lik linje som andre. 

Vi får heller være enig om og være uenig dette blir alt for dumt og bortkastet og diskutere uansett, vi blir ikke enige. Uansett  hva du og andre mener så kommer jeg ikke til og ta av meg hijaben min om jeg velger og bruke bunad. Eller andre klesplagg. Selv om du og andre ikke er enig at mann bør bruke hijab til bunad så er det ikke ulovelig. Og det er heller ikke ulovelig og bruke hijab til andre klær. Heldighvis!  Jeg og andre muslimer har lov til det om vi ønsker det. Du/dere får mene hva dere vil får og være ærlig så driter jeg i hva du/dere måtte mene. Dere har ingen makt rett til og bestemme over andre mennesker uansett! Tenkte jeg bare skulle si min mening jeg også da jeg står like fritt som alle andre til og mene og ha ytringer. Ferdig snakka

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe hat mot religiøse mennesker sånn generelt. Jeg har derimot ikke noe til overs for folk som ikke kan respektere andre mennesker kultur. At det ikke er kriminelt å bruke hijab til bunaden har ingenting å si, det er likevel et grovt brudd på sosiale koder og normer i samfunnet. 

Det er ikke kriminelt å ikke plukke opp etter hunden sin når den driter på fortauet heller, men folk plukker opp etter den for det, fordi det er sånn man bare gjør!

Hijab har ingenting med bunad å gjøre. Hijab har ikke noen tilknytning til bunad, Norge, norsk kultur eller norske tradisjoner. Å blande inn fremmede religiøse, politiske eller kulturelle tilbehør til en tradisjonell drakt ser jeg på som utrolig respektløst.

Anonymkode: 0052f...4b7

Det er utrolig respektløs og komme med fordommer og hat blandt oss muslimer som også er stolte av landet norge og såm kjøper dyre bunader eller som ønsker og bruke hijab generellt til andre klesplagg men velger og bruke hijaben fordi det er en viktig del av vår religion og tro.

Om jeg hadde møtt på noen som hadde diskriminert meg og min familie paga vi bruker hijab til bunaden eller fordi vi bruker hijab generellt  hadde vedkommende aldri glemt dette og angret sykt da jeg hadde anmeldt det politiet  da dette ikke er lov og diskriminere og komme med hatkriminalitet paga vedkommendes religion/tro

Heldighvis har aldri dette skjedd de fleste oppfører seg som folk og er stabile nokk til og la andre få bestemme over seg selv og sitt eget liv så lenge vi respekterer hverandre uavhengi av religion,hudfarge,kultur,bakrund. Og behandler hverandre verdig og ikke skader hverandre.

Du kan gjerne mene så mye du vil om det vi har ytringsfrihet og du kan få ytre så mye du vil. Men du har ingen makt eller rett til og gå i det offentlige og tvinge de til og ta av seg hijaben sin. Da er det du og andre som gjør det som kommer til og få problemer.

Til sist men ikke minst så driter vi heller ikke i norsk kultur vi er med på og feire den som alle andre mennesker. Og vi både oppfører oss og bidrar i samfunnet og landet vi også på lik linje som andre. 

Vi får heller være enig om og være uenig dette blir alt for dumt og bortkastet og diskutere uansett, vi blir ikke enige. Uansett  hva du og andre mener så kommer jeg ikke til og ta av meg hijaben min om jeg velger og bruke bunad. Eller andre klesplagg. Selv om du og andre ikke er enig at mann bør bruke hijab til bunad så er det ikke ulovelig. Og det er heller ikke ulovelig og bruke hijab til andre klær. Heldighvis!  Jeg og andre muslimer har lov til det om vi ønsker det. Du/dere får mene hva dere vil får og være ærlig så driter jeg i hva du/dere måtte mene. Dere har ingen makt rett til og bestemme over andre mennesker uansett! Tenkte jeg bare skulle si min mening jeg også da jeg står like fritt som alle andre til og mene og ha ytringer. Ferdig snakka

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blessedmoom skrev:

Heldighvis har aldri dette skjedd de fleste oppfører seg som folk og er stabile nokk til og la andre få bestemme over seg selv og sitt eget liv så lenge vi respekterer hverandre uavhengi av religion,hudfarge,kultur,bakrund. Og behandler hverandre verdig og ikke skader hverandre.

Du kan gjerne mene så mye du vil om det vi har ytringsfrihet og du kan få ytre så mye du vil. Men du har ingen makt eller rett til og gå i det offentlige og tvinge de til og ta av seg hijaben sin. Da er det du og andre som gjør det som kommer til og få problemer.

Til sist men ikke minst så driter vi heller ikke i norsk kultur vi er med på og feire den som alle andre mennesker. Og vi både oppfører oss og bidrar i samfunnet og landet vi også på lik linje som andre

Til det uthevede: Det er jo nettopp det dere ikke gjør. Ved å ikle dere hijab til bunaden så respekterer dere ikke vår kultur og bakgrunn. Ved å legge til hijab til min nasjonaldrakt viser du en utrolig mangel på respekt for min kultur, historie og arv. Ser du ikke det selv? 

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg skal tvinge noen til å ta av seg hijaben, jeg vil bare ikke at de skal ta på seg bunaden mens de bruker den. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg skal tvinge noen til noe som helst. Jeg ønsker at min kultur blir respektert. Du ber meg om å respektere din religiøse overbevisning og kultur, hvorfor kan ikke du respektere min? Du har lov til å bruke hijab i Norge. Hvorfor den store trangen til å implementere denne også i det som er en viktig del av min kultur? Kan du ikke "feire" min kultur ved å si at bunaden er fin og det er noe vi bør ta vare på og ikke tilpasse andre som ikke har den samme tilknytningen som jeg har?

Hvorfor må du blande din kultur og religiøse overbevisning inn i min kultur som betyr så mye for meg?

Anonymkode: 0052f...4b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er ikke greit. 

Anonymkode: 3b0e3...d4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam og muslimer er naturlig del av Kongeriket Norge. Akkurat som hijab er en tilbehør til bunaden. Det er bare snakk om tid før bunad med hjiab er det vanlige synet på 17.mai.

Anonymkode: a85d2...810

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Til det uthevede: Det er jo nettopp det dere ikke gjør. Ved å ikle dere hijab til bunaden så respekterer dere ikke vår kultur og bakgrunn. Ved å legge til hijab til min nasjonaldrakt viser du en utrolig mangel på respekt for min kultur, historie og arv. Ser du ikke det selv? 

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg skal tvinge noen til å ta av seg hijaben, jeg vil bare ikke at de skal ta på seg bunaden mens de bruker den. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg skal tvinge noen til noe som helst. Jeg ønsker at min kultur blir respektert. Du ber meg om å respektere din religiøse overbevisning og kultur, hvorfor kan ikke du respektere min? Du har lov til å bruke hijab i Norge. Hvorfor den store trangen til å implementere denne også i det som er en viktig del av min kultur? Kan du ikke "feire" min kultur ved å si at bunaden er fin og det er noe vi bør ta vare på og ikke tilpasse andre som ikke har den samme tilknytningen som jeg har?

Hvorfor må du blande din kultur og religiøse overbevisning inn i min kultur som betyr så mye for meg?

Anonymkode: 0052f...4b7

Herregud hijab har ingenting med kultur og gjøre! Hijab har noe med religion og tro og gjøre. Det finnes masse vis av etnisk norske som er muslimer og bruker hijab også. Det er  Mange forskjellige land som både har etniske og ikke etniske  borgere som er muslimer.  Respektere muslimer som bruker hijab til bunad og andre klær generellt  så respekterer nokk de også ditt valg om og gå med bunad uten hijab. Og klær uten hijab! Sånn dette her blir alt for dumt og barnslig og diskutere, er småbarnsmor og kone dette har jeg ikke tid til føler jeg! Vi får heller være enig om og være uenig.

God bedring og lykke til vidre med fordommene og holdningen du har til andre mennesker som har annen religion/tro meninger en deg men som også kan være  like mye norsk som deg og andre og har like mye rett som deg og andre i norge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bunad halal da? Noen søljer symboliserer treenigheten osv, altså kristendom. 

Anonymkode: 615cd...68c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...