Gå til innhold

Hvordan ville du reagert om din datter ble muslim?


Gjest FatimaYasmin

Anbefalte innlegg

Gjest FatimaYasmin
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil sitere en tidligere venninne av meg, tidligere fordi hun konverterte og fikk dermed ikke tillatelse til å ha kontakt med sine ikke-muslimske venner; "å konvertere var mitt livs dummeste valg".

Kan nevne at hun var på din alder da hun gjorde det. Da hun giftet seg fikk hun heller ikke lov til å ha kontakt med foreldrene sine uten mannens tillatelse. Dette er mange år siden. 

Du tror kanskje at det går greit, at du kan kle deg som du vil, gjøre som du vil, men gifter du deg med en muslimsk mann, konvertere så kan du skyte en hvit pil etter alt som du tar som en selvfølge nå. Men du gjør som du vil, det er ditt liv.

Anonymkode: 5831d...b92

Tankegangen om at man ikke får ha kontakt med venner/familie med en annen religion er for det første ikke representativ for majoriteten av Islam. De fleste muslimer har venner som ikke er muslimer - hvordan skulle ellers arbeidsliv eller en studenthverdag gått rundt?

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, så er det flere kristne sekter som har et ekstremt kvinnesyn og som også isolerer sine medlemmer totalt. Disse snakkes det merkelig nok "aldri" om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det nok mange år til barnet tar det valget, om hun gjør det. Jeg hadde blitt skuffa. Fordi vi skriver "islam" med liten i!!!!!!!!!! Ikke stor!!!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her vil nok få seg en overraskelse om noen år.

2 minutter siden, Ginavn skrev:

Her er det nok mange år til barnet tar det valget, om hun gjør det. Jeg hadde blitt skuffa. Fordi vi skriver "islam" med liten i!!!!!!!!!! Ikke stor!!!!!!!!!

 

Anonymkode: 33176...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FatimaYasmin
2 minutter siden, Ginavn skrev:

Her er det nok mange år til barnet tar det valget, om hun gjør det. Jeg hadde blitt skuffa. Fordi vi skriver "islam" med liten i!!!!!!!!!! Ikke stor!!!!!!!!!

Det var jo også noe man kunne henge seg opp i. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker at hun er jævla selvstendig og tør ta egne valg.
Men jeg lurer på hvorfor noen velger å gå til Islam. Folk rømmer vekk fra disse landene, og til frie Norge, men så velger altså norske bort det de er oppvokst med, det henger liksom ikke på greip.

Anonymkode: e3134...393

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å se hvordan samfunnet reagerer på islam. Så da vet jeg hvordan folk vil reagere når jeg gifter meg med en å muligens konvertere etter vært.

Anonymkode: d0c1f...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant å se hvordan samfunnet reagerer på islam. Så da vet jeg hvordan folk vil reagere når jeg gifter meg med en å muligens konvertere etter vært.

Anonymkode: d0c1f...00d

men HVORFOR skal den "frie" konvertere til en religion for å bli gift?
Dette er bare gamle vaner som har hjernevasket mennesker . 

Anonymkode: e3134...393

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi ikke klarer å rive oss løs. Talentløst

Anonymkode: e3134...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil blitt skuffet og lurt på hvor behovet for å være religiøs kommer fra. 

Hvor og hva har jeg gjort feil under oppdragelsen? 

Anonymkode: 40593...2a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men HVORFOR skal den "frie" konvertere til en religion for å bli gift?
Dette er bare gamle vaner som har hjernevasket mennesker . 

Anonymkode: e3134...393

For meg handler det om at jeg ikke bestemmer hva den personen jeg forelsket meg i tror på. Selv er jeg ikke troende. 

Anonymkode: d0c1f...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg handler det om at jeg ikke bestemmer hva den personen jeg forelsket meg i tror på. Selv er jeg ikke troende. 

Anonymkode: d0c1f...00d

men vil han ikke ha deg dersom du ikke konverterer? 
virker som du elsker han mer enn han elsker deg.

Anonymkode: e3134...393

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FatimaYasmin skrev:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

jeg har levd i et land med muslimsk befolkning og livet for kvinner er grusom. Du er i Norge og aner ikke hva drt innebærer å være en muslimsk kvinne i et muslimsk.

Dersom datteren min hadde hatt lyst til å konvertere, ville jeg har tatt henne til et muslimsk land og sagt at hun må leve der i ett år. Jeg er ganske sikker på at hun ville ha endret mening. Bare hvis du liker å være slave, ville du ha likt å bo der.

Anonymkode: d273d...ef4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 17.51, Gjest FatimaYasmin skrev:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Hvis du snur om på rollene, du er en muslimsk jente som konverterer til kristendom eller blir ateist, hvordan hadde dine muslimske foreldre reagert? Mest sannsynlig hadde det vært helt uaktuelt og hvis du bodde i et muslimsk land kunne det enten endt med dødsstraff ( med 3 dagers ventetid, hvor du kunne gått tilbake til islam med begrunnelsen psykisk lidelse ) , at du hadde blitt tvangsskilt fra din mann, mistet jobben eller hvis du hadde vært heldig, du hadde bare møtt sosiale sanksjoner. Så hvis dine human-etiske foreldre blir skuffet eller stresset over din konvertering bør du møte dem med forståelse, du konverterer nemlig til en religion hvor det kan ende med dødsstraff å forlate religionen.  

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.5.2019 den 17.54, Gjest FatimaYasmin skrev:

Får jeg spørre om hvorfor? Jeg har inntrykk av at de som ikke har lest seg opp på Islam og kun har fått input fra medier har et veldig feil syn på de verdiene Islam står for. Vil ikke trekke din erfaring under tvil, er bare nysgjerrig.

Hva sier islam når en muslimsk kvinne eller mann sier høyt at de har forlatt islam? Tror egentlig ikke du vet hvor heldig du er, i den vestlige verden er det ingen straff for å konvertere til en annen religion enn kristendom, det er heller ingen straff for å bli ateist. Hvis du var oppdratt i et muslimsk land, kunne du i verste tilfelle ende opp med dødsstraff for de samme " gjerningene". De milde handlingene du kan ende opp med å få når du konverterer til islam her i Norge, er skuffelse fra dine foreldre, så vis nå litt takknemlighet for at du har vokst opp i et samfunn hvor det er ingen straff for det du gjør. 

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Trist du ser det sånn. En del av familien min er mormonere, og de blir akseptert for den troen de praktiserer. Håper min familie ikke har et så smalt syn som du har.

Anonymkode: 6c438...7c2

Men samtidig har ikke du et smalt syn, når du konverterer til en religion som forbyr konvertering den motsatte vei?? 

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 18.20, Gjest FatimaYasmin skrev:

Jeg synes det er trist med ateister som ikke respekterer andres tro.

Men det er greit at i flere muslimske land er det dødsstraff for å " konvertere" til feks kristendom eller bli ateist. 

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser TS har slettet seg, hun fikk vel ikke de svarene hun ønsket :P

Anonymkode: 8626c...fc7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå helt fint. Kanskje litt sjokk og vantro i starten, men i det lange løp vil du nok ikke merke noen problemer. Selv din muslimske mann vil bli tatt i mot med åpne armer.

Vær heller glad du ikke er en muslimsk jente som vil forlate islam og leve med din etnisk norske kjæreste. Da hadde du nok blitt drept.

Anonymkode: 89a0b...008

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 18.50, Gjest FatimaYasmin skrev:

Iran henretter mindreårige, ja. Samtidig har USA flerfoldige barn sittende inne på livstid for lovbrudd begått når de var under 15 år gamle. Folk flest vil ha noe i mot begge deler, henrettelse selvfølgelig mye mer enn livstid i fengsel.

Folk må slutte å tro at de mest ekstreme formene for Islam er de som muslimer flest lever etter. IS er ikke representativt for muslimer flest, ei heller henrettelsene gjennomført av Iran. Det finnes over en milliard muslimer på verdensbasis. Tror du virkelig en milliard mennesker støtter at unge gutter blir henrettet?

Men det er lovlig å henrette folk som forlater islam.

 

3 – What is the ruling on the apostate? 

If a Muslim apostatizes and meets the conditions of apostasy – i.e., he is of sound mind, an adult and does that of his own free will – then his blood may be shed with impunity. He is to be executed by the Muslim ruler or by his deputy – such as the qaadi or judge, and he is not to not be washed (after death, in preparation for burial), the funeral prayer is not to be offered for him and he is not to be buried with the Muslims.  

The evidence that the apostate is to be executed is the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): “Whoever changes his religion, execute him.” (Narrated by al-Bukhaari, 2794). What is meant by religion here is Islam (i.e., whoever changes from Islam to another religion). 

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “It is not permissible to shed the blood of a Muslim who bears witness that there is no god except Allaah and that I am His Messenger, except in one of three cases: a soul for a soul (i.e., in the case of murder); a married man who commits adultery; and one who leaves his religion and splits form the jamaa’ah (main group of Muslims).” (Narrated by al-Bukhaari, 6878; Muslim, 1676) 

See al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah, 22/180. 

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 18.27, Rotemor skrev:

Det gjør ikke jeg. Jeg synes det er nitrist at folk i moderne samfunn fortsatt klamrer seg til overtro. Religion var noe man brukte for å kontrollere massene, forklare ting man ikke forsto og fordi behovet for å tro på noe større skyldes fattigdom, sultkatastrofer etc.

Vi trenger ikke religion. En moderne norsk person med tomrom å fylle kan nyttiggjøre seg bedre enn å dyrke egoet sitt ved å bli muslim. 

Du skal vel ikke konvertere FRA noe, så du har ingenting å vinne på å muslim. Du kan leve som du vil uten å bli ekstremist. 

Du har selv en tro. Du tror at det ikke finnes noe mer mellom himmel og jord enn det du opplever. Det er like mye tro som alt annet. Jeg har selv opplevd ting som gjør at jeg vet helt garantert at det er særdeles mye mer mellom himmel og jord. For eksempel vet jeg at svært mye av det vi opplever er forutbestemt. Det er fordi jeg har evnen til å vite hva som skjer før det skjer. Det har også andre medlemmer av min familie. Jeg har selv ikke mulighet til å kunne se hva som skjer med andre, men har familiemedlemmer som kan fortelle andre hva de må gjøre for å f.eks unngå at de dør i en gitt situasjon som oppstår. Jeg har også opplevd det vi kaller gjenferd på nært hold. Det er altså ikke overtro hos meg, da jeg vet det helt sikkert. Det er bare sånn det er at det finnes noe større enn meg og deg som styrer det meste. Så det du har er en tro. Du tror at det ikke er sånn, selv om jeg da vet at det er sånn. 

Anonymkode: e282e...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...