Jump to content
Guest FatimaYasmin

Hvordan ville du reagert om din datter ble muslim?

Recommended Posts

Guest FatimaYasmin
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Jeg ville blitt veldig skuffet og engstelig for hennes fremtid. Disse «verdiene» er ikke verdier du har vokst opp med og foreldrene dine regner vel med at du anser religion som overtro og vurderer livsstil etter egne normer og verdier og ikke et skapt regime.

Det er fullt mulig å leve etter et moralskt kompass uten religion.

Foreldrene mine oppdro meg med at alkohol ikke hørte hjemme i vårt hus, samtidig så jeg også på Big Brother som seksåring. Jeg kunne blitt opprørsk mot den ene eller andre delen. Sånn sett ser jeg ikke hvordan de skal kunne argumentere negativt for verdiene innen Islam.

Fortsetter under...

Mr. Kilmister

Da hadde hun meldt seg ut av familien. 

Guest FatimaYasmin
Akkurat nå, Diamant20 skrev:

Hvor lenge har du tenkt på at du vil bli muslim? 

Hvis jeg skal være ærlig så har jeg sett på Islam som en vakker religion fra 16-årsalderen. Det er først de to siste årene jeg virkelig har begynt lese meg opp på religionen, fått flere venner som er praktiserende muslimer og fått et bedre innblikk i religionen og livet som muslim.

Diamant20
1 minutt siden, FatimaYasmin skrev:

Hvis jeg skal være ærlig så har jeg sett på Islam som en vakker religion fra 16-årsalderen. Det er først de to siste årene jeg virkelig har begynt lese meg opp på religionen, fått flere venner som er praktiserende muslimer og fått et bedre innblikk i religionen og livet som muslim.

Kan du ikke prøve deg som muslim uten å konvertere først?

AnonymBruker
2 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Da hadde hun meldt seg ut av familien. 

Trist du ser det sånn. En del av familien min er mormonere, og de blir akseptert for den troen de praktiserer. Håper min familie ikke har et så smalt syn som du har.

Anonymkode: 6c438...7c2

AnonymBruker
8 minutter siden, hind skrev:

Jeg hadde blitt skuffet. Jeg oppdrar barna mine til å være skeptiske til alle guder og de som tilber dem.

Signeres. Det er mye annet å bruke energien på, enn innbilte ting som skal ha eksistert.

Anonymkode: b7bf0...8e7

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trist du ser det sånn. En del av familien min er mormonere, og de blir akseptert for den troen de praktiserer. Håper min familie ikke har et så smalt syn som du har.

Anonymkode: 6c438...7c2

Ikke trist i det hele tatt. Det er bra folk forholder seg til virkeligheten.

Guest FatimaYasmin
1 minutt siden, Diamant20 skrev:

Kan du ikke prøve deg som muslim uten å konvertere først?

Det er ikke slik at jeg konverterer i morgen. Med denne tråden ønsket jeg mer å se hvordan folk antar at familien min vil reagere. Selvfølgelig ville jeg snakket med de før jeg tok en livsendrende - og endelig - avgjørelse.

AnonymBruker

Jeg hadde blitt kjempelei meg, skuffa og redd for at hun kom til å bli underdanig mannen i et evt. ekteskap. 

Når det gjelder TS så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du ikke bare kan ha dine meninger ang. alkohol og bekledning uten å konvertere til en religion ? Hva er vitsen, liksom? :klo: 

Anonymkode: 3512e...f55

Guest FatimaYasmin
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke trist i det hele tatt. Det er bra folk forholder seg til virkeligheten.

Jeg synes det er trist med ateister som ikke respekterer andres tro.

Fru Uperfekt
29 minutter siden, FatimaYasmin skrev:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Siden jeg har lest Quraen ville jeg ikke akkurat vært positiv til det

Rotemor
5 minutter siden, FatimaYasmin skrev:

Foreldrene mine oppdro meg med at alkohol ikke hørte hjemme i vårt hus, samtidig så jeg også på Big Brother som seksåring. Jeg kunne blitt opprørsk mot den ene eller andre delen. Sånn sett ser jeg ikke hvordan de skal kunne argumentere negativt for verdiene innen Islam.

Du argumenter for verdiene med hva med gudstroen din? Det er jo det som skiller klinten fra hveten her da.

Guest FatimaYasmin
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt kjempelei meg, skuffa og redd for at hun kom til å bli underdanig mannen i et evt. ekteskap. 

Når det gjelder TS så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du ikke bare kan ha dine meninger ang. alkohol og bekledning uten å konvertere til en religion ? Hva er vitsen, liksom? :klo: 

Anonymkode: 3512e...f55

Jeg har lest deler av Koranen og anser Islam som den rette religionen og Allah som den allmektige skaper.

Annonse

hind
1 minutt siden, FatimaYasmin said:

Det er jo hvordan du velger å oppdra dine barn. Respekterer selvfølgelig det. Mine foreldre har dog ikke oppdratt meg slik, de har alltid sagt at vi (meg og min bror) skal respektere alle på tross av hvilke religioner de tilhører.

Ja, for alle del, det oppmuntrer jeg mine til også. De skal behandle alle med respekt og høflighet, men tanken skal være fri. Både faren deres og jeg er av den oppfatning at religionen har utspilt sin rolle og nå bare bidrar til å så splid. Vi kan skape samfunnsorden og videreføre god moral på andre måter enn å skremme folk til lydighet. Om et av barna mine frivillig velger å gå inn i et så kontrollerende religiøst samfunn synes jeg bare det er trist. Det er ikke et sånt liv jeg ønsker for dem.

Morten1
30 minutter siden, FatimaYasmin said:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Min mening er at kvinner bør få bestemme selv hvordan de går kledd og ikke noen religion skal tvinge folk til å gå kledd slik religionen sier. Når det kommer til selve spørsmålet ditt hadde jeg nok blitt oppgitt, jeg synes religion sålangt faktisk ikke har bidratt så veldig positivt i verden og slik det ser ut nå tror jeg ikke akuratt det blir noe mer positivt fra den kanten. 

AnonymBruker

Hei! Jeg selv er en muslimsk jente på 16. Islam er en vakker religion, menn dessverre er det sånn at mange ser islam på en negativ måte og tolker det konstant feil! La meg si en ting, Islam er en vakker religion, slik er muslimene også.  

1. Man vil få nærmere relasjon med Gud

2. Man vil få positive perspektiver i livet

3. Man får tilgivelse for sine synder

Dette var bare 3 ting jeg nevnte av det positive med Islam. Ærlig, gå for det du ønsker, du bestemmer selv om du vil være troende eller ikke. Jeg selv er muslim, men ber ikke og bruker heller ikke hijab. En muslim skal jo egentlig gjøre dette, men så lenge man har et rent hjerte og har troen på Allah, så bør det være godt nok. 

Anonymkode: 914a8...5c2

AnonymBruker
13 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg ville blitt veldig skuffet og engstelig for hennes fremtid. Disse «verdiene» er ikke verdier du har vokst opp med og foreldrene dine regner vel med at du anser religion som overtro og vurderer livsstil etter egne normer og verdier og ikke et skapt regime.

Det er fullt mulig å leve etter et moralskt kompass uten religion.

Hva slags verdier er det såkalt kristne vokser opp med, som muslimer ikke vokser opp med?

Anonymkode: 2e07d...2b7

Rotemor
1 minutt siden, FatimaYasmin skrev:

Det gjør ikke jeg. Jeg synes det er nitrist at folk i moderne samfunn fortsatt klamrer seg til overtro. Religion var noe man brukte for å kontrollere massene, forklare ting man ikke forsto og fordi behovet for å tro på noe større skyldes fattigdom, sultkatastrofer etc.

Vi trenger ikke religion. En moderne norsk person med tomrom å fylle kan nyttiggjøre seg bedre enn å dyrke egoet sitt ved å bli muslim. 

Du skal vel ikke konvertere FRA noe, så du har ingenting å vinne på å muslim. Du kan leve som du vil uten å bli ekstremist. 

waco
3 minutter siden, FatimaYasmin skrev:

Jeg har lest deler av Koranen og anser Islam som den rette religionen og Allah som den allmektige skaper.

Ikke for å ødelegge hele illusjonen, men hvorfor vil du tilhøre en religion? Er det fordi du ønsker å leve evig?

Er det shia eller sunni-muslim du ønsker å være? Hvorfor kan du ikke heller bare være deg selv, må du tilhøre en religion?

Forskjellen på religiøse mennesker og meg selv er at jeg innrømmer at jeg er overtroisk.

AnonymBruker
7 minutter siden, FatimaYasmin skrev:

Jeg syns ikke det er trist.