Jump to content
Guest FatimaYasmin

Hvordan ville du reagert om din datter ble muslim?

Recommended Posts

Guest FatimaYasmin

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Fortsetter under...

Guest FatimaYasmin
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt veldig skuffet, og tenkt hun var naiv. 

Anonymkode: 8626c...fc7

Får jeg spørre om hvorfor? Jeg har inntrykk av at de som ikke har lest seg opp på Islam og kun har fått input fra medier har et veldig feil syn på de verdiene Islam står for. Vil ikke trekke din erfaring under tvil, er bare nysgjerrig.

Guest FatimaYasmin

At hun er naiv, eventuekt psykisk syk som søker deg til noe slikt og burde beskyttes fra seg selv. 

Anonymkode: d89ec...c0b

Er man psykisk syk fordi man ønsker å tilhøre en religion?

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, FatimaYasmin skrev:

Får jeg spørre om hvorfor? Jeg har inntrykk av at de som ikke har lest seg opp på Islam og kun har fått input fra medier har et veldig feil syn på de verdiene Islam står for. Vil ikke trekke din erfaring under tvil, er bare nysgjerrig.

Veldig dårlig erfaring med muslimer, har litt med de å gjøre i jobben, kvinnene merker jeg er veldig  underdanig mannen, mennene tror de kan gjøre som de vil frekke og brautende.

AnonymBruker

Jeg hadde blitt skuffet og tenkt at jeg hadde sviktet grovt i oppveksten. Jeg hadde rett og slett følt at jeg hadde skapt et svakt menneske som ikke er så smart. Tro er eventyr, hjernevasking og flokkmentalitet (mine venner er religiøse så må jeg også være det og det er svake mennesker). Det gjelder ikke bare for en religion, men alle. 

Anonymkode: bed7a...c79

Guest FatimaYasmin

Veldig dårlig erfaring med muslimer, har litt med de å gjøre i jobben, kvinnene merker jeg er veldig  underdanig mannen, mennene tror de kan gjøre som de vil frekke og brautende.

Du finner menn med dårlige personlighetstrekk innen alle religioner, også norske. Personlig jobber jeg på en arbeidsplass hvor majoriteten er muslimer, og har aldri hatt noen dårlige erfaringer med menn på jobb. På min arbeidsplass er det ikke ansatt noen etnisk norske menn, og vi har et glimrende arbeidsmiljø på jobb. Sier ikke at det er en direkte sammenheng, men jeg personlig tror det ligger noe i det.

Dette med underdanige kvinner finner man også i en rekke forskjellige trossamfunn, for ikke å snakke om kristne sekter. Se på kvinnene innen Mormonkirken eller Jehovas vitner. Det står ikke bedre til der i gården, om man først skal anta at muslimske kvinner er "veldig underdanig".

Guest FatimaYasmin

Jeg hadde blitt skuffet og tenkt at jeg hadde sviktet grovt i oppveksten. Jeg hadde rett og slett følt at jeg hadde skapt et svakt menneske som ikke er så smart. Tro er eventyr, hjernevasking og flokkmentalitet (mine venner er religiøse så må jeg også være det og det er svake mennesker). Det gjelder ikke bare for en religion, men alle. 

Anonymkode: bed7a...c79

Det er synd at du mener at religiøse mennesker ikke er smarte, jeg personlig ser det ikke på den måten. Men vil takke deg for at du påpekte at det for din del gjelder alle religioner, ikke især Islam.

AnonymBruker
3 minutter siden, FatimaYasmin skrev:

Du finner menn med dårlige personlighetstrekk innen alle religioner, også norske. Personlig jobber jeg på en arbeidsplass hvor majoriteten er muslimer, og har aldri hatt noen dårlige erfaringer med menn på jobb. På min arbeidsplass er det ikke ansatt noen etnisk norske menn, og vi har et glimrende arbeidsmiljø på jobb. Sier ikke at det er en direkte sammenheng, men jeg personlig tror det ligger noe i det.

Dette med underdanige kvinner finner man også i en rekke forskjellige trossamfunn, for ikke å snakke om kristne sekter. Se på kvinnene innen Mormonkirken eller Jehovas vitner. Det står ikke bedre til der i gården, om man først skal anta at muslimske kvinner er "veldig underdanig".

Så du er villig til å være under mannen, ikke være likestilt ?

AnonymBruker

Kjenner mange muslimer og, sorry to say, de er helt vanlige folk! 😉

Noen av de jeg kjenner feirer også jul, fordi de synes det er koselig og fordi de vil at ungene skal oppleve det samme som norske barn.

Islam og kristendom, koranen og bibelen er veldig, veldig like!

Hadde ikke vært bekymret, med mindre du/hun hadde blitt sammen med en av de fanatiske nut-casene!

Anonymkode: 2e07d...2b7

Guest hind

Jeg hadde blitt skuffet. Jeg oppdrar barna mine til å være skeptiske til alle guder og de som tilber dem.

Annonse

Guest FatimaYasmin

Så du er villig til å være under mannen, ikke være likestilt ?

Jeg mener at det er ulike roller som passer best til de ulike kjønnene. Kvinner er biologisk og psykologisk mer egnet for å f.eks ta vare på barn. Hadde jeg hatt en mann som mente det samme, så selvfølgelig hadde jeg gladelig inntatt den rollen i livet. Om en mann for eksempel sier at han ikke ønsker at hans kone skal gå lettkledd eller ha mye kommunikasjon med det motsatte kjønn, bør man ikke automatisk anta (mener jeg) at det er fordi han ønsker å bestemme over henne. Sier han det for å beskytte henne er det en kjærlighetserklæring. Ser ikke noe problem i det.

Guest FatimaYasmin
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange muslimer og, sorry to say, de er helt vanlige folk! 😉

Noen av de jeg kjenner feirer også jul, fordi de synes det er koselig og fordi de vil at ungene skal oppleve det samme som norske barn.

Islam og kristendom, koranen og bibelen er veldig, veldig like!

Hadde ikke vært bekymret, med mindre du/hun hadde blitt sammen med en av de fanatiske nut-casene!

Anonymkode: 2e07d...2b7

Takk! ❤️

Guest FatimaYasmin
Akkurat nå, hind skrev:

Jeg hadde blitt skuffet. Jeg oppdrar barna mine til å være skeptiske til alle guder og de som tilber dem.

Det er jo hvordan du velger å oppdra dine barn. Respekterer selvfølgelig det. Mine foreldre har dog ikke oppdratt meg slik, de har alltid sagt at vi (meg og min bror) skal respektere alle på tross av hvilke religioner de tilhører.

Diamant20

Jeg ville i hvertfall ventet noen år, mange som angrer på ting de har gjort i 20-årene. Er du konfirmert?

Rotemor

Jeg ville blitt veldig skuffet og engstelig for hennes fremtid. Disse «verdiene» er ikke verdier du har vokst opp med og foreldrene dine regner vel med at du anser religion som overtro og vurderer livsstil etter egne normer og verdier og ikke et skapt regime.

Det er fullt mulig å leve etter et moralskt kompass uten religion.

Guest FatimaYasmin
1 minutt siden, Diamant20 skrev:

Jeg ville i hvertfall ventet noen år, mange som angrer på ting de har gjort i 20-årene. Er du konfirmert?

Jeg er 24, anser det som lite sannsynlig at de verdiene jeg har i dag vil endres merkbart i løpet av de neste årene.

Diamant20
Akkurat nå, FatimaYasmin skrev:

Jeg er 24, anser det som lite sannsynlig at de verdiene jeg har i dag vil endres merkbart i løpet av de neste årene.

Hvor lenge har du tenkt på at du vil bli muslim?