Gå til innhold

Hvordan ville du reagert om din datter ble muslim?


Gjest FatimaYasmin

Anbefalte innlegg

Jeg ville ha lurt på hvorfor jeg har gitt en så dårlig barneoppdragelse. Reagert med at hun vil bli undertrykket av mannen og kan i verstefall bli drept hvis hun forlater han.

Anonymkode: d522e...2bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/3/2019 at 5:51 PM, Guest FatimaYasmin said:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Hvorfor må du konvertere til en religion om du har noen verdier som også kan inngå under noen verdier islam også har? Det ene følger ikke det andre. Hvor mye har du egentlig utforsket hva ulik filosofi har å by på utenfor religion? kanskje du egentlig kjenner deg igjen i buddha's lære også. mulig du burde konvertere til buddismen om den har noen gjennomgående verdier du er enig i.  

hvordan kan du som et nesten voksent menneske velge å underkaste deg en lære som er tusen år gammel istendenfor å følge den faktiske kritiske tanken utenfor sløret religion medfører?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dessverre blitt veldig lei meg og bekymret for hennes fremtid. Jeg hadde lurt på om hun hadde det vanskelig psykisk eller var blitt hjernevasket.

Anonymkode: 20649...125

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har selv en tro. Du tror at det ikke finnes noe mer mellom himmel og jord enn det du opplever. Det er like mye tro som alt annet. Jeg har selv opplevd ting som gjør at jeg vet helt garantert at det er særdeles mye mer mellom himmel og jord. For eksempel vet jeg at svært mye av det vi opplever er forutbestemt. Det er fordi jeg har evnen til å vite hva som skjer før det skjer. Det har også andre medlemmer av min familie. Jeg har selv ikke mulighet til å kunne se hva som skjer med andre, men har familiemedlemmer som kan fortelle andre hva de må gjøre for å f.eks unngå at de dør i en gitt situasjon som oppstår. Jeg har også opplevd det vi kaller gjenferd på nært hold. Det er altså ikke overtro hos meg, da jeg vet det helt sikkert. Det er bare sånn det er at det finnes noe større enn meg og deg som styrer det meste. Så det du har er en tro. Du tror at det ikke er sånn, selv om jeg da vet at det er sånn. 

Anonymkode: e282e...ff7

Nei, jeg har ikke en tro. Det er etter min oppfatning det som overtroiske ønsker å tenke om andre for dermed å likestille seg.

Men jeg er ikke overtroisk. Jeg TROR ikke at ikke Gud finnes. 

E1146F0C-3AC0-4C19-8187-6EF5ACBE8DF4.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rotemor skrev:

Men jeg er ikke overtroisk.

Alle mennesker er overtroiske, selv de av oss som ikke tror på gud. For meg er det helt innlysende at alle mennesker er overtroiske, for selve ideen med å ha et fantasiliv og evnen til å drømme er at man er overtroisk. 

 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd det vi kaller gjenferd på nært hold

Det at du har møtt gjenferd er et bevis for at du er overtroisk. For det første innbiller du deg at det finnes liv etter døden, og for det andre at livet etter døden har noe som helst med deg å gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 18.01, Gjest FatimaYasmin skrev:

Dette med underdanige kvinner finner man også i en rekke forskjellige trossamfunn, for ikke å snakke om kristne sekter. Se på kvinnene innen Mormonkirken eller Jehovas vitner. Det står ikke bedre til der i gården, om man først skal anta at muslimske kvinner er "veldig underdanig".

Dette er riktig, men de lever ikke i land hvor diskrimineringen av kvinner er nedfelt i landets lover, og det er en vesentlig forskjell. Altså kan de forlate disse trosretningene uten at staten vil straffe dem, de kan skille seg som alle andre kvinner OG menn uten å møte hindringer fra staten, de er heller ikke pliktige til å lyde sin mann nedfelt i landets lover etc, etc. 

Anonymkode: a7575...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, waco skrev:

Alle mennesker er overtroiske, selv de av oss som ikke tror på gud. For meg er det helt innlysende at alle mennesker er overtroiske, for selve ideen med å ha et fantasiliv og evnen til å drømme er at man er overtroisk. 

 

Det at du har møtt gjenferd er et bevis for at du er overtroisk. For det første innbiller du deg at det finnes liv etter døden, og for det andre at livet etter døden har noe som helst med deg å gjøre!

Fantasi er ren tankekraft. Det har ikke noe med tro å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei, jeg har ikke en tro. Det er etter min oppfatning det som overtroiske ønsker å tenke om andre for dermed å likestille seg.

Men jeg er ikke overtroisk. Jeg TROR ikke at ikke Gud finnes. 

E1146F0C-3AC0-4C19-8187-6EF5ACBE8DF4.png

Du tror at det ikke er noe mer mellom himmel og jord enn det du ser. Det er en tro når man vet så sikkert i dag at det ikke stemmer. Og det er ditt valg om du velger å tro det :)

Anonymkode: e282e...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Hun gjør vel som hun vil uansett hva jeg sier, men jeg hadde ikke tatt hensyn til det. Hadde tenkt hun var naiv, hjernevasket og trengte psykiatrisk hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, waco skrev:

Alle mennesker er overtroiske, selv de av oss som ikke tror på gud. For meg er det helt innlysende at alle mennesker er overtroiske, for selve ideen med å ha et fantasiliv og evnen til å drømme er at man er overtroisk. 

 

Det at du har møtt gjenferd er et bevis for at du er overtroisk. For det første innbiller du deg at det finnes liv etter døden, og for det andre at livet etter døden har noe som helst med deg å gjøre!

Om jeg er overtroisk så er alle andre som opplevde det samme som meg også det. For meg er ikke det overtro eller tro i det hele tatt. Jeg tror ikke på gjenferd, jeg vet at de finnes. Det er for meg som å si at det er overtro å tro at jorden er rund. Den er rund. Sånn er det bare. På samme måte som at jeg vet at mye av det som skjer i livet vårt er forutbestemt. Jeg vet det fordi jeg som sagt vet ting før de skjer. Det er nok vanskelig å forstå for noen som aldri har opplevd noe og aldri kan føle noe, og jeg var jo der før jeg også. Jeg trodde ikke på noe som helst. Men nå vet jeg at det ikke stemmer. Å tro på Gud derimot kan jeg bare si er en tro, fordi jeg ikke vet at Gud finnes. Jeg vet bare at det er noe større enn oss selv. Hva det er, vet jeg ikke. Om det er en Gud vet jeg ikke. Derfor er det en tro.

Anonymkode: e282e...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kroken på døren for vår del.

Anonymkode: 6df99...0f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg kuttet all kontakt. Islam er en totalitær og antidemokratisk religion/ideologi  , som er den største trusselen mot vestens demokrati i dag. Om du blir muslim er det det samme som om du hadde sex med en tysker under krigen. Norske jenter er utrolig naive. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎05‎.‎2019 den 17.57, Gjest FatimaYasmin skrev:

Er man psykisk syk fordi man ønsker å tilhøre en religion?

En religion som bruker vold for å oppnå et verdensherredømme, er ingen god religion. Når Jesus prediker tilgivelse , prediker Islam hat. Islam er en lovreligion. Å følge Islm i Norge blir det samme som å følge en ekstra lov innenfor Norges lover. Trenger du virkelig det ? Er du underdanig ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎03‎.‎05‎.‎2019 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange muslimer og, sorry to say, de er helt vanlige folk! 😉

Noen av de jeg kjenner feirer også jul, fordi de synes det er koselig og fordi de vil at ungene skal oppleve det samme som norske barn.

Islam og kristendom, koranen og bibelen er veldig, veldig like!

Hadde ikke vært bekymret, med mindre du/hun hadde blitt sammen med en av de fanatiske nut-casene!

Anonymkode: 2e07d...2b7

En muslim kan ikke feire jul på ordentlig . De Hustler julefeiringen da vetto !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 17.51, Gjest FatimaYasmin skrev:

Jeg er ei etnisk norsk jente på 24 år som de siste årene har tilegnet meg mer og mer kunnskap om Islam. Jeg vokste opp i et human-etisk hjem, og selv om begge mine foreldre er fordomsfrie mennesker som selv sier de ikke har noe i mot Islam eller muslimske verdier, så tenker jeg at situasjonen lett kan bli annerledes for de når det gjelder deres egen datter.

Mitt høyeste ønske nå for tiden er å konvertere til Islam og bli en troende muslim. Fra før har jeg fra ganske ung alder vært åpen med alle om at jeg har verdier som går på at jeg ikke drikker alkohol, at jeg mener at jenter bør gå kledd med verdighet og flere slike ting. En av mine beste venninner er praktiserende muslim og sa en gang til meg, "Du tenker nesten mer islamsk enn jeg gjør".

Likevel. Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Hvordan tror dere ikke bare foreldrene mine, med hele min familie vil reagere?

Det er verdt å understreke for meg at jeg kommer til å konvertere på tross av reaksjoner, men i og med at jeg vil opprettholde et så godt forhold som mulig til familien og foreldrene mine er det ikke en så enkel prosess, dessverre.

Er din eneste motivering for å bli muslim at du mener man burde kle seg anstendig, eller har du prøvd å forstå koranen og islam ved siden av dette? Hva vet du om islam egentlig? Det å konvertere til noe så stort, innebærer mye mer kunnskap og tro, enn at man er enig i ting som omhandler verden. Hva vet du om GUD? De som har forstått BIBELEN har også samme tanker som deg; at alkohol er feil, og at man bør kle seg anstendig. Hvorfor Islam? Hvorfor ikke Kristendom? 🤗

Du burde stille deg selv disse spørsmålene, for det vil gi deg svaret. Let etter sannheten, så skal du finne den. 

Den som tror på GUD tåler alt. Familien din elsker deg. Det blir annerledes, men trust me, du skal møte mye motgang i livet, mye større enn familien din sin mening om din tro, hvis du finner Gud i hjertet ditt på ekte. Det kommer til å bli utrolig vanskelig. Livet ditt skal snus opp ned. 

Jeg anbefaler deg virkelig å lese deg opp både på Bibelen og Koranen. Forstå likhetene, OG forstå motsettningene. Let etter sannheten.

 

 

❤️ 

 

Familie med ekte kjærlighet, vil ALLTID akseptere deg for den du er. Man før ikke nødvendigvis støtte i alt, men aksept er å forvente! Gi det litt tid i såfall! Min har aldri akseptert meg, og jeg blir mobbet konstant i familiemiddager. Ennå det har gått 25 år. Gud er mer verdt det, enn familie. 

 

 

 

Anonymkode: 54125...138

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror at det ikke er noe mer mellom himmel og jord enn det du ser. Det er en tro når man vet så sikkert i dag at det ikke stemmer. Og det er ditt valg om du velger å tro det :)

Anonymkode: e282e...ff7

Nå måtte jeg le litt. Hva slags beviser mener du man har for at det som jeg anser som overtro er forankret i bevis??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen datter, men om jeg hadde en, ville jeg blitt veldig lei meg om hun sa fra seg mange vestlige goder. Bl.a. å omgås menn alene (som venn f.eks) uten å bli anklaget for utukt og utroskap, og nesten steinet til døde for det.

Hadde heller ikke likt at hun kanskje måtte begynne og kle seg i heldekkende klær og dekke til håret sitt. Noen muslimer gjør det, andre ikke. Noen tillater at kvinnene går i vestlige klær og med håret synlig. Så det med tildekking gjelder ikke alle, det vet jeg.

Hadde heller ikke likt at hun gikk inn i en religion som ikke ser på kvinner som sterke, egne individer med like mange rettigheter som menn, at hun kanskje ikke skulle fått lov til å gjøre det hun ville uten tillatelse fra sin mann eller familien hans (om han var muslim). 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev:

jeg har levd i et land med muslimsk befolkning og livet for kvinner er grusom. Du er i Norge og aner ikke hva drt innebærer å være en muslimsk kvinne i et muslimsk.

Dersom datteren min hadde hatt lyst til å konvertere, ville jeg har tatt henne til et muslimsk land og sagt at hun må leve der i ett år. Jeg er ganske sikker på at hun ville ha endret mening. Bare hvis du liker å være slave, ville du ha likt å bo der.

Anonymkode: d273d...ef4

Så jeg skal bare konkludere med at kvinnene også uten hijab i familien til en bekjent i et muslimsk land har det jævlig?

Anonymkode: e3134...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal bare konkludere med at kvinnene også uten hijab i familien til en bekjent i et muslimsk land har det jævlig?

Anonymkode: e3134...393

Selv om de ikke bruker hijab tilhører de likevel mannen og klanen. Muslimske kvinner på 60 har faste innetider .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AlkoMann skrev:

Selv om de ikke bruker hijab tilhører de likevel mannen og klanen. Muslimske kvinner på 60 har faste innetider .

Jeg tror dette er veldig forskjellig fra land til land?

Anonymkode: e3134...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...