Gå til innhold

Hva syntes folk EGENTLIG om 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjempe gøy! Jeg har ikke barn, så feirer med champis frokost med venner, er i byen, spiser god mat. Sosial og morsom dag. Gøy å pynte seg med bunaden

Anonymkode: 5ffbb...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det ikke stress vi lager selv? Det går an å planlegge. Rens skjorten til bunad 3 uker i forveien. Sjekk klær i samme slengen. Trenger noen nye sko, gjør innkjøp i god tid. Bake kan gjøres i forveien, pytt i frysen. Er 17 mai sløyfer i hus? Du får kjøpt nå. 

Mat kan kjøpes inn. 

Vi har kosedag. Pynter hjemme. Har bakt. Vi samles på et hotell for lunc, etter barnetoget. Vi drar hjem en tur, og slapper av med kaffe før borgertoget. Etter borgertoget samles vi her til kaffe, kaker, is og brus. Ute om det er finvær. Aldri noe stress 

Anonymkode: df670...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig enn så lenge, med grilling og venner på besøk. 

Gruer meg til den dag det blir stress og mas med barnetog og forventninger til foreldre med baking og cafédugnad osv. 

Husker 17 mai som et evig kaos da jeg var yngre. Hatet det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten barn = gode greier! 

Med barn = helvete på jord... 

Før vi fikk barn, var det god frokost, pynte seg i ro og mak, reise til byn og se på toget, og så hjem til rolig og lang god lunsj/middag med kaker. 

Etter barn, er det stress, mas, dugnader, trøtte og girete unger, kav for å rekke både besøker, skolearrangementer, se tog i byn, osv osv osv. 

Anonymkode: ab944...f48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke feiret 17.mai på flere år. Tidligere jobbet jeg, og nå bor jeg på andre siden av grensa. Men i år skal jeg se barnetoget på tv, spise pølser og is. 

Skjønner godt de som har barn, som synes dagen er ett mas. Men for oss voksne som ikke har noen forpliktelser på dagen kan ha en veldig fin dag.

Anonymkode: 7cdb7...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2019 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Må jo lure på hva som er den gjengse mening om denne dagen. Vi gjør den så hyggelig som mulig for barna selvsagt, men personlig syntes jeg det er en fryktelig dag. Stress, mas og styr. Og et fryktelig mas rundt dugnader og div arrangementer. 

Anonymkode: b3d63...9cc

Fantastisk dag.

Står opp, begynner å drikke sprit og spiser noe tapas. Går ut til toget og spiser pølser og is, og når barene åpner drikker vi oss sanseløsere enn vi allerede er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Selvsagt en bra dag for den som går tur i skogen eller gjør annet fornøyelig, og er fri fra forpliktelser. 

Jeg tenker på folk som er rammet/pålagt å delta på diverse arrengementer/tog ++, og hva DE egentlig syntes om denne dagen. 

Jeg hadde også hatt en fin dag om jeg ikke hadde hatt barn. Da hadde jeg hatt skogen helt for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker 17. mai, men på den ene siden ser jeg frem til å kunne feire på den måten jeg selv vil, sammen med mann og (voksne) barn.

Desverre vil det bety at vi har mistet en person som betyr veldig mye for oss, og som er årsaken til at vi må dele oss på denne dagen, så på den andre siden håper jeg det blir lenge til. 

Anonymkode: 96847...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER 17. mai.

Er glad for at vi lever i et fritt land osv, men liker virkelig ikke hvordan vi er 'tvunget' til å feire dagen. Bråk fra morgengry til sen kveld. Mas og styr. 

17. mai er den verste dagen i året, hovedsaklig pga at jeg har barn.

Når barna blir større så skal jeg dra på fjelltur den dagen. Så slipper jeg kavet, og blir heller ikke vekket av de jævla korpsene som må spille kl 7.

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt. Mas. En av de dagene jeg hater mest fordi jeg føler så mye på ensomhet og føler meg som en skikkelig outsider den dagen. De fleste andre er med sin partner, familie, venner. Jeg har bare meg selv og barnet mitt. Jeg prøver å late som/fake det at jeg hygger meg, for barnets skyld. Men jeg har egentlig bare lyst å gråte  og vil bare hjem.

Anonymkode: 1a21f...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er ekstra kjipt, er at jeg var SÅ glad i 17. mai før jeg fikk barn. Da storkoste jeg meg på dagen, og gledet meg gjerne hele uken på forhånd. 

Så nå føler jeg litt "sorg" over at dagen er "ødelagt" av alt kavet som følger med å ha unger på den dagen. Det å nekte å delta på skolearrangement, nekte ungene å se på toget i byn, osv, bare fordi jeg synes det er stress og slitsomt og dritt, kan jeg jo heller ikke, akkurat... 

Anonymkode: ab944...f48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/21/2019 at 3:58 PM, AnonymBruker said:

Må jo lure på hva som er den gjengse mening om denne dagen. Vi gjør den så hyggelig som mulig for barna selvsagt, men personlig syntes jeg det er en fryktelig dag. Stress, mas og styr. Og et fryktelig mas rundt dugnader og div arrangementer. 

Anonymkode: b3d63...9cc

Nei, for noe styr. En dag hvor Beste borgere er ute og lufter de dyre antrekkene sine, aka bunad, spiser kanspeer og drikker champagne. Kvalmt. 

Anonymkode: fd754...a4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket 17. mai da jeg var barn og ungdom, men som voksen syns jeg det er en utrolig slitsom og lite gøy dag. Er i 17. mai Komité på skolen i år, og det er så utrolig mye jobb i forkant (en drøss med planleggingsmøter) og hele dagen kommer til å gå med til å stå i kafe og på lekepost. Gleder meg til dagen er over. Ungene gleder seg da, og det er jo det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe koselig dag! De siste årene har vi invitert svigers på frokost av litt praktiske årsaker, vi ser ungen gå i barnetoget før vi tusler mot skolen og deltar i leker, dvs jeg går hjemom og ordner med kake til familie som etterhvert dukker opp. Vi ser borgertoget og tar en kaffe/ øl/ vin/ brus... i byen etterpå før vi tar middagen hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Koselig dag, men jeg har ikke barn så slipper å delta på diverse. Tradisjonen tro så er det besøk hos familie hvert år og det liker jeg. God mat er det og! Fin stemning!🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Anonymkode: 79f81...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blir så forundra over at så få nevner at det er grunnlovsdagen, at dei set pris på at vi har ei grunnlov og er eit fritt land. For DET burde vera fokus den dagen! Og det er ikkje i antall pølse eller is, lengste tog, fineste bunad ein måler eller viser den gleda. Det er i følelsen inni oss! 

DU feirer dagen som du vil, du velger det sjølv. Du velger sjølv å ha det stress eller ha det fint den dagen. Ingen blir straffa for å ville reise bort og feire i ro og mak på hytta( f.eks) den dagen. Og hvis du MÅ vera med nokre timar med ungar, så sjå det positive i det. Ikkje ta det så tungt, slapp heller av etterpå. Og hugs at det kjem mange normale dagar etterpå, så da kan du tole EIN stressdag. 

Og tenk på dei som ikkje har ein slik dag dei kan feire, eller da vi ikkje fekk lov å feire og gå i tog. Sett det i perspektiv :)

Anonymkode: 208de...c42

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg blir så forundra over at så få nevner at det er grunnlovsdagen, at dei set pris på at vi har ei grunnlov og er eit fritt land. For DET burde vera fokus den dagen! Og det er ikkje i antall pølse eller is, lengste tog, fineste bunad ein måler eller viser den gleda. Det er i følelsen inni oss! 

DU feirer dagen som du vil, du velger det sjølv. Du velger sjølv å ha det stress eller ha det fint den dagen. Ingen blir straffa for å ville reise bort og feire i ro og mak på hytta( f.eks) den dagen. Og hvis du MÅ vera med nokre timar med ungar, så sjå det positive i det. Ikkje ta det så tungt, slapp heller av etterpå. Og hugs at det kjem mange normale dagar etterpå, så da kan du tole EIN stressdag. 

Og tenk på dei som ikkje har ein slik dag dei kan feire, eller da vi ikkje fekk lov å feire og gå i tog. Sett det i perspektiv :)

Anonymkode: 208de...c42

Du tok ordene ut av munnen min.

Sett det i perspektiv - godt sagt 👍🏻

Anonymkode: f5aea...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig dag - fordi vi feirer den som vi gjør: Vi er to par som ikke har barn og ett par som har et voksent barn i utlandet. Møtes i finklær/bunad til brunsj hjemme hos ett av parene, alle bidrar med ulike retter. Samler oss ved tv, ser på nrks 17. mai-sending, skravler og spiser og nipper til champagne. Helt topp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...