Gå til innhold

Hva syntes folk EGENTLIG om 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ambivalent til 17. mai. I fjor må ha vært den fineste nasjonaldagen jeg har opplevd, da minste datteren min gikk i første klasse, og hennes skole var den skolen som fikk gå aller først i toget. Da hun kom forbi i strålende solskinn og med flagg i hånden, klarte jeg ikke holde tårene tilbake. Frysninger på ryggen og hele pakka. Og etter toget hadde vi bord på en flott restaurant med nydelig mat; alt var bare så perfekt. Jeg slapp til og med å være med til skolen for aktiviteter, den støyten tok mannen min😂 Så fjorårets dag var fantastisk. I år reiser vi til utlandet på formiddagen, så da går vi glipp av alt. Men det betyr absolutt ingenting, verken vi voksne eller barna våre bryr seg nevneverdig. Gleder meg til å slippe stress med bunader/finklær, kø inn til byen, bråk og støy gjennom hele dagen. Og om det regner, er det faktisk en dritkjedelig dag hvor man MÅ ut og gå i tog... Så jo, både liker og misliker nasjonaldagen, alt etter som.

Anonymkode: 32df7...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var barn selv (på 60-tallet) likte jeg dagen godt, opp til slottet og se på kongen og barnetog, men spesielt syntes jeg russetoget var gøy (det var faktisk noe å se på før i tiden).

Som ungdom var det 16. mai som var best, men vi pleide alltid å dra på tivoli på ettermiddagen 17. mai

Når jeg begynte å jobbe hadde jeg aldri fri på 17. mai før jeg fikk egne barn. Og selv om det var mye kjas og mas med den dagen så likte jeg 17. mai-feiringene så lenge ungene var interessert. Det varte frem til de begynte på ungdomsskolen.

Siden det ble slutt på feiring med barna har jeg ikke hatt noen spesielle tradisjoner, og mange år er jeg ikke utenfor døra engang. Å reise inn til kaoset i sentrum er helt utelukket, skjønner ikke at folk orker...  

Anonymkode: fdbd6...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende at dine foreldre også hadde angst? De burde uansett feiret hjemme da... 

Anonymkode: 7f9aa...890

De har ikke angst, bare null interesse i alt som heter høytider og feiringer. Bursdager slo de sammen samlet for hele familein, selv om at vi har bursdag Januar, April, August og Desember x2 så feiret vi én samlet bursdag i August hvor det da ble grilling, kake og gaver (ordinær sommer grilling bare med kake og gave med andre ord), fordi de så ikke vitsen i feiringer og slikt. Eneste jeg vokste opp med var julaften, og da pynting lille julaften og ut igjen før nyttår, ikke noe tillegg rundt jul, aldri møtt opp på julefrokost i barnehage og skole, aldri julekonsert på skolen, aldri noe utenom selve julemiddagen på julaften. 
Det er ikke angst, det er mangel på interesse, de bryr seg ikke og ser ikke vitsen i å ferie diverse. 

Anonymkode: c2c8e...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai er en av de mest stressende dagene i løpet av året. Ut tidlig for å levere henne til barnetoget, hente henne i parken og full fart hjem. Så spise mat og slappe litt av, før hun skal skifte klær og ut igjen til borgertoget.

Når det er ferdig, er det å levere henne i selskap. Vi er hjemme en snartur, så hun får skiftet for 3 gang den dagen.

Når vi er hjemme igjen, så er det rett i sofaen og slappe av. Det er heldigvis siste året hun skal gå i barnetoget i år. Så fremover blir det ikke så hektisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater den. Stengte veier. Alt er stengt. Umulig å dra noe sted. Masse bråk. Umulig å slappe av.

Anonymkode: 1747c...9e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert rar og nasjonalromantisk, men jeg synes det er en kjempefin dag! :)Og jeg har ikke engang egne barn. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det ikke. Altfor mye folk og mas, alle er slitne, ungene blir trøtte i beina, sutrer osv. Styr og mas om bidrag til dugnad på skolen. Hadde jeg ikke hatt barn skulle jeg gladlig blitt i pysjen inne hele dagen!

Anonymkode: 81ae0...445

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Masete dag man må pynte seg. Når man ikke har barn, nok en unslyldning for å bli full. Hater 17. Mai. 

Anonymkode: 979a8...866

Så enig. I år skal jeg gå med joggebukse, med stort hull i rumpa, hvis jeg ikke har reist bort litt mer øde da.

Anonymkode: 1747c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Jeg ELSKER 17. mai! Jeg får ha på bunaden min, håret i fine fletter, ungene er pent kledd og gleder seg masse, overalt er det vakre flagget vårt og alle unger er stort sett blide, litt kvalme og har is på penklærne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekoselig dag, spesielt om det er bra vær! Gleder meg hvert år til inderøysodd og pavlova også, noen av mine matfavoritter som jeg "sparer" til denne dagen. 

Mulig jeg må bite det i meg når ungen blir litt eldre, men skjønner ikke helt den voldsomme misnøyen rundt dugnad. Enn så lenge gleder jeg meg til mini blir større og får enda større glede av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt mer glad i 17 mai etter jeg ble voksen og enda mer etter vi fikk barn.

Vi feirer hjemme med pølser og is, ser barnetog på TV og leker i hagen. Hvis det passer seg ser vi på toget her i bygda, men vi stresser ikke. 

 

Anonymkode: faac7...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke 17. mai. Har ikke barn og familie selv. Og mamma døde på 17. mai i fjor, så nå er det enda kjipere. Før kunne jeg bure meg inne med eksamenslesing, nå kan jeg ikke det lenger. Har et par ganger timet med utenlandsferie, men det går ikke hvert år. Skrur av TV, holder meg unna sosiale medier, gråter en skvett og venter på neste dag når jeg ikke kommer unna på noen måter. 

Anonymkode: 7ec3d...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjevla

Jeg hater den dagen. Skulle ønske den bare kunne være en vanlig fridag, uten tog og stengte veier. Uten masse bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det! Både måten vi feirer på og hva vi feirer. 

Anonymkode: 85870...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Definitivt ikke en av mine favorittdager. Mer mas enn moro når man har barn. Det verste er de årene man har ansvar for deler av arrangementet på skolen, men noen må jo gjøre det hvis ungene skal få en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker 17. mai. Kle på seg bunaden, spise lang frokost med gode venner, ta noen glass sprudlende i sola, se på folk. Trivelig!

Anonymkode: 53c4b...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Føler at det av og til glemmes hvorfor det feires, og så at det til tider har sklidd ut, samt blir mer ork enn gøy. 

Jeg liker dog 17. mai, men synes det kan bli noe heftig (her) i Oslo :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...