Gå til innhold

Hva syntes folk EGENTLIG om 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker alt ved 17. mai - tog, korps, kongen, bunad, koldtbord, is, sangene, alt bråket og folkene. 

Jeg finner frem bunaden og flaggene leeenge før selve dagen. Pynter hele huset og hagen, baker og lager mat på 16. mai. 

Vi gjør sjelden det samme to år på rad, men det involverer som regel de samme folkene. I fjor endte vi opp med å feire på hytten vår, hadde koldtbord, og ble med det lokale 17. mai-toget. Gjengen vår var kanskje 30% av det toget - det var kjempekoselig, og vi ble så godt tatt imot av de fastboende. Så hadde vi grillfest, boblebad og fyrverkeri på kvelden.

Året før var det ekte Oslo-feiring, med vinking til kongefamilien og full pakke.

Et annet år var hjemplassen min plukket ut til å være med på NRK sine sendinger. Siden det er en veldig liten plass, dro jeg og vennene mine fra den plassen hjem(sammen med ektefeller, partnere og barn), og hjalp til med å lage en heidundrande 17. mai-feiring. 

Åå, gleder meg allerede til 17. mai. Det jeg liker best med dagen, er at den blir akkurat så storslått eller nøktern som man ønsker. Jeg føler ikke på noe forventningspress, bunadspoliti eller stress. Det er bare en festdag, som blir det du gjør den til.

I vår gjeng passer vi på at feiring er tilpasset alle sammen. Et år satt en av de store kakebakerne med tre barn under 6, en mann på jobbreise, og en dårlig rygg. Da ble feiringen hjemme hos henne, med badet stappfullt av skittentøy, og ikke mer enn tre rene glass i hus. Da ble vi med ungene i toget, mens hun sov. Jeg tok over hennes vakt i kiosken, og etterpå hadde vi en nydelig grillfest i hagen hennes, med rebusløp og spleiselag, NRK på storskjerm, og folk gikk kledd i hva enn de måtte ønske.

Anonymkode: 14e72...f7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad for de årene jeg har nå mellom å ha vært barn/ungdom selv, og før jeg får barn. Betyr jeg kan gjøre så mye eller lite ut av det som jeg vil :)

Pleier ta på meg bunaden og se et tog, og treffe venner eller familie, men er ikke ute hele dagen. Nyter det til det sikkert blir kjøring hit og dit og kikke på barnetog osv :)

Anonymkode: 92fd0...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Elsker 17-mai, vi sover til Barnetoget går nedi gata, og så spiser vi en lunsj. Vi inviterer venner (også de med barn) over på grilling. Noen ganger drar vi for å se på borgertoget, andre gang ikke. Vi har ikke barn, så det er ikke noe stress. Men liker å pynte meg med finkjole om vi drar ut eller ikke.

Men skjønner ikke hvordan folk klarer å dra ut på kafe / restaurant / pølsekiosk-kø denne dagen, det må jo være et mas uten like! Jeg lager god mat og en kake, så får folk som vil komme på besøk, om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er bare tøys. Kjøp en vanlig kjole til barna og hiv den i vaskemaskinen etterpå. 

Anonymkode: b3d63...9cc

Bunad er ikke tøys, det er noe av det fineste vi har av folkedrakter. En ekte bunad er noe man bærer med stolthet og samtidig viser sin slekts tilhørighet, en festdrakt derimot er en skam.

Festdrakten skriker ut at vedkommendes slekt ikke har tilhørighet till et sted eller rett og slett tror det er fint å sprade rundt i et klesplagg som ser ut som en bunad men egentlig bare er en billig kopi og et sammensurium av Norske klesdrakter.

Det finnes også de som ikke skjønner eller ser forskjellen på en bunad og en festdrakt, skaff dere en pen kjole eller noe annet som ser fint ut men alt annet en en "wannabee" bunad!.

 

 

Anonymkode: 2d5f4...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har ikke barn, kjenner ingen barn og liker ikke barn. Jeg bor også i utlandet, så det finnes ingen som krever noe som helst av meg på 17. mai, og jeg synes dagen er ganske koselig. Fint å pynte seg litt, gå i tog, møte andre nordmenn og spise pølse.

Liker ikke å drikke meg full på 17. mai, men jeg liker ingen slike dager hvor man må drikke seg drita fordi det er en drikke-seg-drita-dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 17 Mai er helt ok, har ikke feiret mye de siste årene fordi vi bodde i utlandet. I fjor var vi i Norge og så på barnetogene i Oslo  og dro å grillet hos noen venner. Mannen min er ikke norsk og syns det var i overkant mye mas og farting hit og dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen gruer jeg meg til hvert år, aldri likt den dagen. Før jeg fikk barn reiste jeg vekk eller sov og var hjemme hele dagen.

Nå er det obligatorisk 17. Mai så lenge sønnen min viser entusiasme for dagen. Klistrer på et smil og så går det seg til. 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke 17. mai. Har ikke barn og familie selv. Og mamma døde på 17. mai i fjor, så nå er det enda kjipere. Før kunne jeg bure meg inne med eksamenslesing, nå kan jeg ikke det lenger. Har et par ganger timet med utenlandsferie, men det går ikke hvert år. Skrur av TV, holder meg unna sosiale medier, gråter en skvett og venter på neste dag når jeg ikke kommer unna på noen måter. 

Anonymkode: 7ec3d...df1

Kondolerer❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor dreier halvparten av innleggene om at dere ikke har barn, og derfor er dagen trist eller irriterende? Hva har barn med dette å gjøre? Ser det er flere og flere som prøver å innprente dette «barnas dag» på flere av våre store festdager. Så man kan/får/trenger ikke feire like mye, dersom man ikke har noen barn å lage «barnas dag» for? Syns det virker veldig rart, at en aldersgruppe skal ha den type "eierskap" over en høytid og festdag.

Anonymkode: 14e72...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye folk, bråk og mas. Liker ikke det.

Anonymkode: aa32d...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🎂🍦🎊🎈🇳🇴Jeg elsker 17. Mai🇳🇴🎈🎊🍦🎂

Anonymkode: f18e0...e2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker 17. mai, spiller i korps og går i tog fra 09:00 til 17:30. Mannen har i 10 år stått i kiosken for skolekorpset, i år er også yngste gått over i voksenkorpset så da får han plutselig «fritidsproblemer» denne dagen 😅.

Anonymkode: 47e11...553

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig dag for meg. Vi feira ikke under oppveksten utenom obligatorisk tog frem til jeg fikk bestemme selv. Kjøpte kanskje en is og en brus på skolekiosken når det var ferdig, men det var alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke 17.mai eller andre høytider da det er disse dagene som det er ekstra sårt å være alene. Ensomheten er vond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jeg litt for opptatt av smådetaljer i historien. Så når alle roper "hurra," så tenker jeg på at vi kanskje feirer det faktum at Norge ble solgt som krigsutbytte fra Danmark til Sverige.

Men gleder meg over at stort sett alle kvinner ser veldig bra ut den dagen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolen har ingen arrangementer eller obligatorisk oppmøte på 17. mai. De oppfordrer barna til å gå i barnetoget med klassene sine, men ingen tvang. Her er det idrettslagene, dansegruppene, speideren etc som har all dugnad og mas. 

Anonymkode: 90576...a85

Her var det tvang

Anonymkode: 1747c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er ikke tøys, det er noe av det fineste vi har av folkedrakter. En ekte bunad er noe man bærer med stolthet og samtidig viser sin slekts tilhørighet, en festdrakt derimot er en skam.

Festdrakten skriker ut at vedkommendes slekt ikke har tilhørighet till et sted eller rett og slett tror det er fint å sprade rundt i et klesplagg som ser ut som en bunad men egentlig bare er en billig kopi og et sammensurium av Norske klesdrakter.

Det finnes også de som ikke skjønner eller ser forskjellen på en bunad og en festdrakt, skaff dere en pen kjole eller noe annet som ser fint ut men alt annet en en "wannabee" bunad!.

 

 

Anonymkode: 2d5f4...77a

Hva et galt med deg?

Jeg skal hvert fall kose meg i festdrakten min❤️ Du skjønner det at det er ikke alle som har råd til bunad, rart det der. Også er det andre som venter på å arve bunad eller stakk.

 

Anonymkode: 380bf...509

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Søttemai 😋

Søttemenai, mener du:-)

Anonymkode: a241a...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...