Gå til innhold

Hva syntes folk EGENTLIG om 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mr. Kilmister skrev:

Er singel og uten barn så jeg syntes den dagen er kjedelig. Skal heldigvis jobbe natt til 17. mai, så får godt betalt og sover vekk hele dagen👍🏻 ~Im sleeping my day away🎶🎸(D:A:D - Disneyland After Dark)

Godt betalt?? Eh.... Ikke 133% før kl 12.00

Anonymkode: cd146...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker det, en av mine favorittdager i året. Som barn funderte jeg ofte på hvilken dag som var best: julaften, egen bursdag eller 17.mai. Jeg kommer fra en korpsfamilie, og det var fullt kjør fra kl. 06.30 (vekket hele natten pga russ, veldig spennende), med flaggheis og tog kl. 07.(speideruniform), frokost med korps, barnetog, diverse kor- og  orkesterkonserter, leker på skolen, klemme inn noe god middag hos venner, minst tre klesskift, fyrverkeri på kvelden helt utslitt og mett av is og brus. Nå, med to barn i barneskolen og korps er det ganske likt, og det er så stas. Oppkjøringen har begynt, og jeg gledet meg skikkelig!

Da jeg var student og bodde alene i fremmed by allierte jeg meg med likesinnede venner, vi hadde frokost, bunad, gikk i tog, spiste på restaurant og grillet i en park eller var på fest på kvelden. Alltid stas. 

Anonymkode: 852a4...0e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha en dag å huske at Norge ble selvstendig. Men. Praksisen er kjempe kjedelig, stressende, for mange folk, klamt, dyrt. Trivdes ikke på 17 mai selv som barn. Har droppet å feire det flere ganger fra tenårene til nå tidlig tyveårene. Men...Synes det er koselig å bli invitert på 17 mai frokost eller være på restaurant med kjæresten, det er koselig og litt mer rolig. 

Anonymkode: fa22a...dcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Jeg ELSKER 17. Mai:flagg: 

Har alltid elsket 17. Mai, og feiringa av landet vårt! 

Som lita syns jeg toget var skikkelig stas! Det resulterte i gnagsår pga harde bunadsko, men heliumballong, pølser, is og hest og kjerre-ridning gjorde det verdt det. I tillegg var jeg heldig å få bære klasse-fanen i 4.klasse, og en kan se at jeg smiler fra øre til øre på bildene :ler: 

Som ungdom ble etterhvert 17.mai en dag som startet med venner og bobler! Vi var alltid samlet til frokost, og arrangerte fest utpå dagen. 

Som voksen og som mamma har dagen blitt enda mer betydningsfull for meg. 17.mai er en skikkelig gledens dag hos oss. Det er stress for å komme i gang på morgenen når det både er bhg-tog og skoletog, men vi får på oss finstasen, kommer oss ut, og nyter dagen med pølser og is :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt glad når jeg leste denne tråden jeg🙂 ikke bare meg som tar på «nå koser vi oss dere» masken og lengter til det endelig er over. 

Det beste med bunad er å ta den av ...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater den dagen. Skyr den som pesten. Først skal jeg bake. Så skal alle klær strykes og ordnes. Dugnadskaker skal leveres, minst tre stk i år. Jeg må stå i en kiosk, og går glipp av toget. Stå i kø for å kjøpe en slapp pølse til ungene. Ekstremt mye folk over alt. Så skal vi se på borgertoget. Umulig å finne parkering. Uendelig mye folk over alt. Unngå flekker på bunaden. Skjorter skal så vaskes og pakkes vekk, fjerning av flekker fra is og ketchup på barnas finklær, bunaden skal ses over og henges unna. 

Jeg hater den dagen. 

Anonymkode: 90576...a85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er så nydelig i bunad 😍 at jeg gleder meg hvert år. Vi har barnebunader nedarvet, den hun skal bruke i år har jeg brukt og!

Anonymkode: c4f38...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater den dagen. Skyr den som pesten. Først skal jeg bake. Så skal alle klær strykes og ordnes. Dugnadskaker skal leveres, minst tre stk i år. Jeg må stå i en kiosk, og går glipp av toget. Stå i kø for å kjøpe en slapp pølse til ungene. Ekstremt mye folk over alt. Så skal vi se på borgertoget. Umulig å finne parkering. Uendelig mye folk over alt. Unngå flekker på bunaden. Skjorter skal så vaskes og pakkes vekk, fjerning av flekker fra is og ketchup på barnas finklær, bunaden skal ses over og henges unna. 

Jeg hater den dagen. 

Anonymkode: 90576...a85

Det høres grusomt ut når du legger det frem sånn🙊 Virker som det er mange som ikke liker dagen... Er det noe man kan gjøre for å endre det, tro? Kan man bryte løs og lage sin egen hyggelige dag? Eller kommer dugnadstrollet og tar èn da? Det er en fridag, men er man bundet til skoleopplegg?

Anonymkode: 7f9aa...890

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17. Mai! Jeg kommer fra Oslo vest, og er vokst opp med at dagen er skikkelig fin og SKIKKELIG hektisk. Som voksen hadde jeg nok ikke likt dagen like godt om jeg måtte dratt med de to små barna dit ... Men i bygda vi bor er 17. Mai fantastisk. Godt over 100 stk arrangerer feiring for hele bygda samlet, med tog, korps, leker for barna, mat og revy på kvelden. Å være med i arrangementkomiteene går på rundgang, alle mellom 18 og 65 deltar etter tur. Over 600 feirer sammen, liten og stor, ensom eller med stort nettverk og familie. Alle er med og alle er velkommen. Det er helt topp!

Anonymkode: 46e53...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres grusomt ut når du legger det frem sånn🙊 Virker som det er mange som ikke liker dagen... Er det noe man kan gjøre for å endre det, tro? Kan man bryte løs og lage sin egen hyggelige dag? Eller kommer dugnadstrollet og tar èn da? Det er en fridag, men er man bundet til skoleopplegg?

Anonymkode: 7f9aa...890

Min perfekte 17. mai hadde vært å lage koselig frokost hjemme, gå med ungene i barnetoget, spise is med venner og så dra hjem og grille med naboene eller noe. Før jeg fikk barn så jeg på tog på tv, og grillet med venner i løpet av dagen. Etter barn prøver man så godt man kan å lage en koselig dag for de, så jeg stryker og baker etter de har lagt seg. Da kan jeg banne så mye jeg vil for meg selv. 

Gleden dør liksom litt når man står bom fast med dugnadstrollet som du sier. Det er rasende festlig å stå i pølsekiosk på 17. mai. Jeg har en speider, så dagen starter 06:00 med kjøring og henting. Frokost utgår. Barnetog utgår for min del, da står jeg i kiosken. Pølser må man ha, og de må kjøpes i kiosken, for man må støtte idrettslaget må vite. Borgertoget må vi se, for eldste må gå der selv om hun egentlig ikke har lyst. Det er innmari langt. Moro å se, men ikke så moro å gå for slitne små bein. Men obligatorisk oppmøte er det, og nåde den som skulker. 

Jeg hater den dagen. 

Anonymkode: 90576...a85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ingen arrangementer eller obligatorisk oppmøte på 17. mai. De oppfordrer barna til å gå i barnetoget med klassene sine, men ingen tvang. Her er det idrettslagene, dansegruppene, speideren etc som har all dugnad og mas. 

Anonymkode: 90576...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker 17. mai! Ja, det er litt stress og mas om morgenen når vi skal avgårde. Men her i bygda er det ikke så altfor mye folk og styr. Barnetog i sentrum om formiddagen, og deretter drar vi på hotellet å spiser lunsj og kaker med hele familien. 

Senere er det leker på skolen i bygda før det er bygdetoget. I det toget er det korpset, skolen, barnehagen og idrettslaget. 

Så er det som regel hjem til oss eller besteforeldre for grilling eller koldtbord. Veldig hyggelig😊 

Jeg liker den nasjonalromantiske stemningen, korpsmusikken og salmene. Vakkert og følelsesladet. 

Neste år er vår eldste 4. klassing, og da skal vi arrangere på skolen, bake og stå i kiosken osv. Det tenker jeg er helt OK, hver sin gang. 

Anonymkode: 74e9b...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt veldig glad i 17. mai etter at vi flyttet fra byen og ut på landet. Nå ser vi på barnetoget, som bruker maks 20 minutter på å passere, før vi drar til et hotell i nærheten og spiser middag med hele familien. Kjempekoselig! Blir vel annerledes når barna blir større og vi må delta på dugnader, men foreløbig nyter vi den som en behagelig familiedag. 

Anonymkode: 128ba...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en styrete dag! Gruer meg til ungen blir såpass stor at vi må delta. Makan til mas...

Anonymkode: 5f710...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forferdelig stressende dag etter at jeg fikk unger. Før dro jeg gjerne bort / til skogs eller fjellet på 17. mai, og evt så litt av feiringen på TV. De seneste årene er dagen preget av tidlig morgen og for trang bunad, gnagsår, milevis lange marsjer og dugnader på skolen. Er alltid glad når 17. mai er overstått og bunaden kan skrelles av!

Anonymkode: 0fa90...640

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så har dagen blitt ødelagt, bare mas og kjas samt det ufordragelige presset fra dugnadsmonstrene. Nå skal alle som ikke har bunad gå rundt i en festdrakt som imiterer bunad, hvorfor ikke kjøpe en kjole eller lignende istedet?.

For meg så er festdrakt det samme som å bruke en falsk klokke eller en kopi av en Louis Vuitton veske, dagen har blitt en kjøpefest for handelsstanden på lik linje med Halloween, Valentines og Jul.

Man burde også forby flagg fra andre land, det er tross alt Norge sin dag!.

Anonymkode: 2d5f4...77a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater den dagen. Skyr den som pesten. Først skal jeg bake. Så skal alle klær strykes og ordnes. Dugnadskaker skal leveres, minst tre stk i år. Jeg må stå i en kiosk, og går glipp av toget. Stå i kø for å kjøpe en slapp pølse til ungene. Ekstremt mye folk over alt. Så skal vi se på borgertoget. Umulig å finne parkering. Uendelig mye folk over alt. Unngå flekker på bunaden. Skjorter skal så vaskes og pakkes vekk, fjerning av flekker fra is og ketchup på barnas finklær, bunaden skal ses over og henges unna. 

Jeg hater den dagen. 

Anonymkode: 90576...a85

Bunad er bare tøys. Kjøp en vanlig kjole til barna og hiv den i vaskemaskinen etterpå. 

Anonymkode: b3d63...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er bare tøys. Kjøp en vanlig kjole til barna og hiv den i vaskemaskinen etterpå. 

Anonymkode: b3d63...9cc

Bunad er bare tøys?! Det er det slett ikke, det er nasjonaldrakten vår.

 

Anonymkode: 74e9b...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...