Gå til innhold

IKM Skravletråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier aldri å merke PMS psykisk, sånn at jeg blir trist osv. Så det som skjedde i dag kan jo rett og slett være at jeg helhetlig er litt sliten av prøvingen. Påkjenningen! Men jeg følte virkelig at jeg hadde 0 kontroll på gråtingen/nedstemtheten. 

Det var helt merkelig rett og slett!

 

Jeg kan ikke huske at jeg hadde noen spesifikke festesmerter nei, men jeg kjente noen stikk inn i tissen 🙈 da vi kjørte bil i dag - men igjen, tør ikke stole på noe! Kan hende man legger merke til ting fordi man tenker på det!

Jeg er helt enig i at det å få hjelp blir fint sånn rent isolert, bare føles som en kamel man må svelge om du skjønner? Frykten for å aldri få det til blir liksom liiiitt større når man må skaffe seg hjelp - da slår realiteten en!

«Hva om jeg får høre at jeg aldri kan få barn?»

»Hva om vi må gjennom hele prosessen med IVF osv osv??»

Du kjenner nok godt til tankene!

Jeg har to jenter ja😊

 

C

Anonymkode: e09e5...261

Så rart. Ja det kan selvfølgelig være at du plutselig bare ble dritt lei å måtte tømme deg. Noe som er veldig forståelig! Da prøving som dette er utrolig følsomt for kropp og sinn. 

Men igjen det kan også være hormoner så man vet aldri. 

Forstår det utrolig godt! Da jeg gikk inn på klinikken for å ta standard prøver før vi begynte igang med selve prøvingen bare for å sjekke at alt er på stell så vi ikke fikk noen overraskelser ble jeg rimelig sjokkert over resultatet. 

Den gleden når du endelig skal prøve på ditt første barn men får beskjed om at jeg mest sannsynlig vil slite med å få barn og at IVF anbefales om noen mnd på grunn av dårlig tid knuste meg i tusen biter! Å sitte på det legekontoret å få den beskjeden var forferdelig. Jeg gråt i flere dager før jeg ba om hjelp hos noen andre da jeg ikke orket å møte den legen igjen. Så jeg kjenner den frykten utrolig godt å unner ingen det :( 

- M

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart. Ja det kan selvfølgelig være at du plutselig bare ble dritt lei å måtte tømme deg. Noe som er veldig forståelig! Da prøving som dette er utrolig følsomt for kropp og sinn. 

Men igjen det kan også være hormoner så man vet aldri. 

Forstår det utrolig godt! Da jeg gikk inn på klinikken for å ta standard prøver før vi begynte igang med selve prøvingen bare for å sjekke at alt er på stell så vi ikke fikk noen overraskelser ble jeg rimelig sjokkert over resultatet. 

Den gleden når du endelig skal prøve på ditt første barn men får beskjed om at jeg mest sannsynlig vil slite med å få barn og at IVF anbefales om noen mnd på grunn av dårlig tid knuste meg i tusen biter! Å sitte på det legekontoret å få den beskjeden var forferdelig. Jeg gråt i flere dager før jeg ba om hjelp hos noen andre da jeg ikke orket å møte den legen igjen. Så jeg kjenner den frykten utrolig godt å unner ingen det :( 

- M

Anonymkode: 75b37...a21

Glad du er her❤️ Det er koselig samtidig som det gir meg håp🙏🏻

Når det er sagt, når bør vi kontakte Hausken? Nå med en gang jeg får mensen? Eller før?

Hva tror du er smartest med tanke på syklusen?

Jeg har jo vært hos fertilitetsgynekolog offentlig som du husker, hvor jeg fikk gode resultater - men hun virket ikke så interessert i å hjelpe. Hun sa forsåvidt også at jeg skulle ta kontakt om det ikke hadde klaffet til august, så kanskje man bør ringe henne i tillegg.

Allikevel har jeg mer troen på å gå privat, også fordi jeg jo omtrent er pensjonist i dette gamet nå🙈

 

C

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tussi2018 skrev:

Ja jeg vet det er tidlig og sjansen for å bli skuffet er der 🙈 Jeg hadde vi positiv el test CD 16 og negativ CD 17. Skal jeg da telle dop fra dag 17 eller 18? Nå har jeg talt fra dag 18 🤷‍♀️ hvis det er feil så er jeg kanskje 9 dpo imorgen (lørdag)? 🤔 

Haha ja man kan jo se sånn på det 😅😁 Jeg tror dette går veien for deg 🙏😍

Hmm. Får ikke 100% sikkert svar uten temping, men det virker veldig som om EL var CD 16-17 😊
Jeg hadde selv positiv EL-test samme dag som EL, det vises av temperaturen min 😁

Takk for gode ord ❤️  Det gjør det for deg og Tussi 🌱🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Glad du er her❤️ Det er koselig samtidig som det gir meg håp🙏🏻

Når det er sagt, når bør vi kontakte Hausken? Nå med en gang jeg får mensen? Eller før?

Hva tror du er smartest med tanke på syklusen?

Jeg har jo vært hos fertilitetsgynekolog offentlig som du husker, hvor jeg fikk gode resultater - men hun virket ikke så interessert i å hjelpe. Hun sa forsåvidt også at jeg skulle ta kontakt om det ikke hadde klaffet til august, så kanskje man bør ringe henne i tillegg.

Allikevel har jeg mer troen på å gå privat, også fordi jeg jo omtrent er pensjonist i dette gamet nå🙈

 

C

Anonymkode: e09e5...261

Kontakt dem før mens da jeg blant annet fikk beskjed om å ta kontakt før neste syklus startet:) .

Jeg hadde nok ringt nå bare for å sjekke at de faktisk har tid til deg når du er ferdig med mens og om du ikke skulle bli gravid denne syklus og få info når de faktisk ønsker at du kommer inn. Tipper de vil ta rutine prøver av deg å da er det visse prøver man må ta dagen etter mens er over. Selv om du allerede har tatt prøver så vil de kanskje ta sine egne prøver å undersøke deg selv :) 

Jeg har hørt mye bra om hausken så hadde kanskje vurdert å gå dit med en gang. Da det virker som hun du var hos var litt spesiell. Med tanke på at du ringte inn den gangen å spurte om en sjekk av slimhinnen å de avviste deg litt. Å som du skrev. Hun virket ikke interessert i å hjelpe å sånt har du ikke tid til 😆 byttet selv klinikk pågrunn av dårlig oppfølging å interesse. 

Gå på en konsultasjon hos hausken å føl på det å se om du trives med legen der :) pluss de er private som du sier. Så de er mye mer tilgjengelig å får i gang prosesser raskere fordi du betaler :) 

- M  

 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glad du er her❤️ Det er koselig samtidig som det gir meg håp🙏🏻

Når det er sagt, når bør vi kontakte Hausken? Nå med en gang jeg får mensen? Eller før?

Hva tror du er smartest med tanke på syklusen?

Jeg har jo vært hos fertilitetsgynekolog offentlig som du husker, hvor jeg fikk gode resultater - men hun virket ikke så interessert i å hjelpe. Hun sa forsåvidt også at jeg skulle ta kontakt om det ikke hadde klaffet til august, så kanskje man bør ringe henne i tillegg.

Allikevel har jeg mer troen på å gå privat, også fordi jeg jo omtrent er pensjonist i dette gamet nå🙈

 

C

Anonymkode: e09e5...261

Vet du, du er 9 dpo? Jeg ville tatt kontakt med en gang jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sinsiew skrev:

Vet du, du er 9 dpo? Jeg ville tatt kontakt med en gang jeg :)

Ja skjønner dette. Hvorfor tenker du det er lurt nå? Bare spør så jeg forstår:)

C

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja skjønner dette. Hvorfor tenker du det er lurt nå? Bare spør så jeg forstår:)

C

Anonymkode: e09e5...261

Bare for å være i systemet, rett og slett. Det er jo faktisk ikke verre enn å avbestille dersom du er gravid, men om du ikke er gravid kommer du inn kjappere og ting ruller litt fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt dem før mens da jeg blant annet fikk beskjed om å ta kontakt før neste syklus startet:) .

Jeg hadde nok ringt nå bare for å sjekke at de faktisk har tid til deg når du er ferdig med mens og om du ikke skulle bli gravid denne syklus og få info når de faktisk ønsker at du kommer inn. Tipper de vil ta rutine prøver av deg å da er det visse prøver man må ta dagen etter mens er over. Selv om du allerede har tatt prøver så vil de kanskje ta sine egne prøver å undersøke deg selv :) 

Jeg har hørt mye bra om hausken så hadde kanskje vurdert å gå dit med en gang. Da det virker som hun du var hos var litt spesiell. Med tanke på at du ringte inn den gangen å spurte om en sjekk av slimhinnen å de avviste deg litt. Å som du skrev. Hun virket ikke interessert i å hjelpe å sånt har du ikke tid til 😆 byttet selv klinikk pågrunn av dårlig oppfølging å interesse. 

Gå på en konsultasjon hos hausken å føl på det å se om du trives med legen der :) pluss de er private som du sier. Så de er mye mer tilgjengelig å får i gang prosesser raskere fordi du betaler :) 

- M  

 

Anonymkode: 75b37...a21

Ja sant! Jeg ringer dem mandag, setter opp en time når de mener det er best:)

Håper alle grafene kan hjelpe dem noe, i tillegg til at jeg har måøeverdier fra våren og vise til. Da kan man jo se på evt endringer fra da til nå også.

Kowledge is power, det sier Oprah Winfrey😂

Er vel bare å komme seg dit, og er det dårlige nyheter så er det det! Gruer meg utrolig mye til resultatene, men det er hva det er! 

Jeg lurer på hva hun gynekologen min kunne gjort for meg uansett, altså om hun kan gi med samme behandling for langt mindre kan jo det kanskje være verdt det? Men så er spm om hun vil grave like dypt da!

Huff orker ikke alt dette! Hadde vært så herlig om jeg bare mirakuløst ikke fikk mensen nå og var gravid! Sånn på tampen av det hele, kjenner jeg blir helt matt sukk!

Sukk mitt hjerte, men brist ikke😔

 

C

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen, har hatt en liten pause fra forumet da jeg til slutt ble gal av å hele tiden kjenne etter symptomer og håpe hver måned. I tillegg har det vært skikkelig baby-boom i vennegjengen så ting har vært litt sårt selvom vi ikke har prøvde mer enn siden januar. 

Var litt usikker på om jeg skulle lage eget innlegg, men tenker jeg kan bare spørre her ☺️

Hver eneste måned har jeg etter eggløsning alltid fått ømme pupper nesten på dagen etter EL, noe som varer helt til mensen kommer. Nå er det 5 dager siden eggløsning og puppene mine har ikke antydning til å bli ømme. 

Hva kan det komme av? Hvordan oppfører deres pupper seg?

 

H

Anonymkode: 08504...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja sant! Jeg ringer dem mandag, setter opp en time når de mener det er best:)

Håper alle grafene kan hjelpe dem noe, i tillegg til at jeg har måøeverdier fra våren og vise til. Da kan man jo se på evt endringer fra da til nå også.

Kowledge is power, det sier Oprah Winfrey😂

Er vel bare å komme seg dit, og er det dårlige nyheter så er det det! Gruer meg utrolig mye til resultatene, men det er hva det er! 

Jeg lurer på hva hun gynekologen min kunne gjort for meg uansett, altså om hun kan gi med samme behandling for langt mindre kan jo det kanskje være verdt det? Men så er spm om hun vil grave like dypt da!

Huff orker ikke alt dette! Hadde vært så herlig om jeg bare mirakuløst ikke fikk mensen nå og var gravid! Sånn på tampen av det hele, kjenner jeg blir helt matt sukk!

Sukk mitt hjerte, men brist ikke😔

 

C

Anonymkode: e09e5...261

Først og fremst syns jeg grafen din er fin ennå altså :) 

Men du kan selvfølgelig prøve deg på hun du allerede har hvert hos om du tenker økonomisk. Men at hun vil grave like dypt det vet jeg ikke. Men skader jo ikke å prøve. Men om du skal begynne på tilskudd eller medisiner etc så har det ingenting å si privat eller ikke da prisen blir det samme fra apoteket. Men det er oppfølging og grundighet som er essensielt her :) 

Snakk med begge om du føler det er lurest så ser du hvem du går for. Men husk denne PP er ennå ikke over! 

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen alle sammen, har hatt en liten pause fra forumet da jeg til slutt ble gal av å hele tiden kjenne etter symptomer og håpe hver måned. I tillegg har det vært skikkelig baby-boom i vennegjengen så ting har vært litt sårt selvom vi ikke har prøvde mer enn siden januar. 

Var litt usikker på om jeg skulle lage eget innlegg, men tenker jeg kan bare spørre her ☺️

Hver eneste måned har jeg etter eggløsning alltid fått ømme pupper nesten på dagen etter EL, noe som varer helt til mensen kommer. Nå er det 5 dager siden eggløsning og puppene mine har ikke antydning til å bli ømme. 

Hva kan det komme av? Hvordan oppfører deres pupper seg?

 

H

Anonymkode: 08504...0ed

Hei H ❤️

Er overraskende mange som nå blir gravide (føler jeg) men kan også være fordi man er mer var på omgivelsene sine som prøver/gravid. 

Jeg har aldri ømme pupper faktisk. Hadde ømme pupper den mnd jeg hadde en kjemisk abort. Så trodde jeg ville få det nå når jeg endelig ble gravid. Men hadde ingen tegn til det :) ømme bryster kom ikke før jeg var i uke 4.

Så det er faktisk ikke nødvendigvis negativt. Er også mange som forteller om hvor annerledes dem følte det den mnd de faktisk ble gravid :) 

Er du 5dpo? 

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst syns jeg grafen din er fin ennå altså :) 

Men du kan selvfølgelig prøve deg på hun du allerede har hvert hos om du tenker økonomisk. Men at hun vil grave like dypt det vet jeg ikke. Men skader jo ikke å prøve. Men om du skal begynne på tilskudd eller medisiner etc så har det ingenting å si privat eller ikke da prisen blir det samme fra apoteket. Men det er oppfølging og grundighet som er essensielt her :) 

Snakk med begge om du føler det er lurest så ser du hvem du går for. Men husk denne PP er ennå ikke over! 

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

Hei igjen M,

vi bestiller oss time, iallfall for utredningen så får vi se hva de kommer frem til og ta det derfra.

Jeg kan jo alltids ta med meg de resultatene og gå til hun offentlige med dem, det skal visstnok gå fortalte en venninne meg som har gjort det selv.

Vet at denne pp’en ikke er over, men jeg tok en test i dag (siden jeg testet positivt på dpo 10 de to andre gangene, og den var blendahvit:(

Så mensen kommer nok i løpet av 4-5 dager uansett! Kjenner meg som sagt ikke gravid i det hele tatt.

Det hele føles bare helt håpløst! Oppå det hele fortalte en annen meg i dag tidlig, rett etter jeg hadde tatt min blendahvite test at hun var gravid og skal ha barn i januar! Det hjalp ikke på, så i dag er følelsesspekteret mitt akkurat som været: grått! Alt føles bare litt tungt og meningsløst! Det er helt vanlig, det er jeg klar over - men allikevel kjipt å ha det sånn!

Sambo sover, og kan sove i en evighet, mens jeg ikke får sove fra kl 06 (temper) pga dette. Så ja det føles bare kjipt nå. Også da å kontakte Hausken i morgen føles også som et «nederlag». Selv om jeg jo vet det ikke er det, føles det litt sånn!

Følelsene løper løpsk og man har 0 kontroll!

Jeg la jo også ved junigrafen om du så den? Der ser du jo at det likegjerne kan være mensen som er på vei her nå.

Takk som gir oppløftende ord❤️ Hver gang det kommer inn et svar fra deg blir jeg glad! Vit det! Det er til stor hjelp i disse ellers så utrolig lange dagene, timene og minuttene når man prøver🥰

Hilsen C

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten kan du fortelle litt om medisinene du gikk på? Var det piller eller sprøyter?

Hvilke type medisiner kan man ende opp med å måtte gå på? Er jo så mye de kan gjøre før IVF og jeg føler ikke jeg forstår i det hele tatt.

Lettozol, Otrivelle, pergo, dette er begrep jeg har hørt her ikke, men aner 0 om.

Noen som kan fortelle litt om de forskjellige måtene de kan hjelpe på og hva de er for?

Hilsen C

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei H ❤️

Er overraskende mange som nå blir gravide (føler jeg) men kan også være fordi man er mer var på omgivelsene sine som prøver/gravid. 

Jeg har aldri ømme pupper faktisk. Hadde ømme pupper den mnd jeg hadde en kjemisk abort. Så trodde jeg ville få det nå når jeg endelig ble gravid. Men hadde ingen tegn til det :) ømme bryster kom ikke før jeg var i uke 4.

Så det er faktisk ikke nødvendigvis negativt. Er også mange som forteller om hvor annerledes dem følte det den mnd de faktisk ble gravid :) 

Er du 5dpo? 

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

Ja, 5 dpo i dag, prøver å ikke kjenne så mye etter men akkurat dette med puppene er vanskelig å ikke legge merke til😅

Normalt sliter jeg med å dusje de dagene mellom EL og TR, nå kan jeg ligge på magen uten problemer.. Kjenner et liiiiite håp for første gang om at noe har skjedd.. 

Anonymkode: 08504...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen M,

vi bestiller oss time, iallfall for utredningen så får vi se hva de kommer frem til og ta det derfra.

Jeg kan jo alltids ta med meg de resultatene og gå til hun offentlige med dem, det skal visstnok gå fortalte en venninne meg som har gjort det selv.

Vet at denne pp’en ikke er over, men jeg tok en test i dag (siden jeg testet positivt på dpo 10 de to andre gangene, og den var blendahvit:(

Så mensen kommer nok i løpet av 4-5 dager uansett! Kjenner meg som sagt ikke gravid i det hele tatt.

Det hele føles bare helt håpløst! Oppå det hele fortalte en annen meg i dag tidlig, rett etter jeg hadde tatt min blendahvite test at hun var gravid og skal ha barn i januar! Det hjalp ikke på, så i dag er følelsesspekteret mitt akkurat som været: grått! Alt føles bare litt tungt og meningsløst! Det er helt vanlig, det er jeg klar over - men allikevel kjipt å ha det sånn!

Sambo sover, og kan sove i en evighet, mens jeg ikke får sove fra kl 06 (temper) pga dette. Så ja det føles bare kjipt nå. Også da å kontakte Hausken i morgen føles også som et «nederlag». Selv om jeg jo vet det ikke er det, føles det litt sånn!

Følelsene løper løpsk og man har 0 kontroll!

Jeg la jo også ved junigrafen om du så den? Der ser du jo at det likegjerne kan være mensen som er på vei her nå.

Takk som gir oppløftende ord❤️ Hver gang det kommer inn et svar fra deg blir jeg glad! Vit det! Det er til stor hjelp i disse ellers så utrolig lange dagene, timene og minuttene når man prøver🥰

Hilsen C

Anonymkode: e09e5...261

Ja gjør det så slipper du hvertfall tenke på om du burde gjort det eller gått offentlig etc :) 

 :( uff det stikker i hjerterota mi da jeg venter på den dagen du blir gravid i spenning. Aah å ingenting er verre når man som prøver får slengt i tryne at en annen blir gravid. Du får bare bruke dagen til å gjøre akkurat det du føler for om det er å gråte eller ligge på sofaen etc. Slike følelser er vonde. Uff vil bare gi deg en klem C ❤️ 

Godt å høre at jeg bidrar med hvertfall noe trøst i en ellers frustrerende og tung periode ❤️ 

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten kan du fortelle litt om medisinene du gikk på? Var det piller eller sprøyter?

Hvilke type medisiner kan man ende opp med å måtte gå på? Er jo så mye de kan gjøre før IVF og jeg føler ikke jeg forstår i det hele tatt.

Lettozol, Otrivelle, pergo, dette er begrep jeg har hørt her ikke, men aner 0 om.

Noen som kan fortelle litt om de forskjellige måtene de kan hjelpe på og hva de er for?

Hilsen C

Anonymkode: e09e5...261

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver over her med å føle på håpløshet om dagen. Jeg hadde en slik dag i går og føler meg ikke stort bedre idag. Samboer kom hjem i går og fortalte at et vennepar av oss skal ha barn nr 2 nå. Hun sluttet på pillen i mai.. føles veldig urettferdig. Han ble også lei seg for han hadde håpet å få permisjonen sammen med denne kompisen. Litt godt at han kjenner på følelser oppi dette også for til tider føler jeg at det kun er jeg som gjør det. 

Jeg er på 9 eller 10 dpo. Vet ikke helt hvordan jeg skal regne det ut i fra når el testen var positiv. Tok en blendahvit test både i går og idag. Mister veldig motet nå. 

Over til det du lurer på om ting å gjøre før IVF så kan jeg kun fortelle om min erfaring som er letrozol. Jeg går på dette fordi jeg ikke har el av meg selv. Pga PCO som jeg fikk påvist etter at jeg sluttet på p pillen (p pillen hadde kamuflert at jeg hadde masse syster). Jeg får også sjelden mensen og har derfor brukt provera for å fremkalle mensen. Siden man må ha en blødning for å ta letrozo. Letrozol er egentlig en medisin for de som har brystkreft og så fant de ut at den gav eggløsning i tillegg. Jeg vet at noen får det selv om de har el for å få lengre lutealfase. Og jeg tror den også kan hjelpe til med å gi tykkere livmorslimhinne(?) I hvert fall hos noen. Men skal ikke si dette sikkert. 

Uansett så vil jo legene finne ut hva som kan hjelpe deg når du kommer til en konsultasjon. Det er helt sikkert veldig mye forskjellig der ute som kan fungere for å hjelpe ❤

Sender gode tanker din vei 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten kan du fortelle litt om medisinene du gikk på? Var det piller eller sprøyter?

Hvilke type medisiner kan man ende opp med å måtte gå på? Er jo så mye de kan gjøre før IVF og jeg føler ikke jeg forstår i det hele tatt.

Lettozol, Otrivelle, pergo, dette er begrep jeg har hørt her ikke, men aner 0 om.

Noen som kan fortelle litt om de forskjellige måtene de kan hjelpe på og hva de er for?

Hilsen C

Anonymkode: e09e5...261

Gikk på letrozol i 3 dager med lavest dose. Deretter tok jeg Ovitrelle sprøyte dagen før eggløsning. 

Min gynekolog sa tydelig fra start av at det er MASSE vi kan gjøre før IVF. Jeg fikk letrozol da hun sa det var den medisinen som var «svakest» å hun trodde jeg ville bli gravid på det minste å den svakeste dosen utifra hva hun så på innvendig ultralyd. Hun hadde rett. Det funket å jeg slapp heldigvis medisin i mer enn 1 mnd å kun i 3 dager. Ovitrelle er en eggløsningssprøyte som jeg tror nesten garanterer eggløsning innen 36 timer. Jeg fikk eggløsning 12-16 timer etter jeg satte sprøyten. 

Da jeg ikke var i systemet så lenge kan jeg ikke mer enn dette dessverre, men du kan ta letrozol i flere dager og uker om nødvendig pluss i høyere doser om nødvendig. Vet at fermara er likt som letrozol men tror dette er sterkere. Men er usikker på dette. 

Pergo er for kvinner som ikke får eggløsning på egenhånd. 

Fikk beskjed om at fermara og letrozol var brystkreft medisiner men som var vellykket for kvinner som ønsket å bli gravide. Legen sa disse medisinene ofte legger til rette for en vellykket graviditet med tanke på modningsprosess og gjøre klar livmor til festing og generelt skape et bra miljø for en spire. 

Da jeg ikke var i systemet lenge var dette alt jeg fikk med meg. Men sikkert flere her inne med annen info om andre prosesser innenfor dette :) 

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver over her med å føle på håpløshet om dagen. Jeg hadde en slik dag i går og føler meg ikke stort bedre idag. Samboer kom hjem i går og fortalte at et vennepar av oss skal ha barn nr 2 nå. Hun sluttet på pillen i mai.. føles veldig urettferdig. Han ble også lei seg for han hadde håpet å få permisjonen sammen med denne kompisen. Litt godt at han kjenner på følelser oppi dette også for til tider føler jeg at det kun er jeg som gjør det. 

Jeg er på 9 eller 10 dpo. Vet ikke helt hvordan jeg skal regne det ut i fra når el testen var positiv. Tok en blendahvit test både i går og idag. Mister veldig motet nå. 

Over til det du lurer på om ting å gjøre før IVF så kan jeg kun fortelle om min erfaring som er letrozol. Jeg går på dette fordi jeg ikke har el av meg selv. Pga PCO som jeg fikk påvist etter at jeg sluttet på p pillen (p pillen hadde kamuflert at jeg hadde masse syster). Jeg får også sjelden mensen og har derfor brukt provera for å fremkalle mensen. Siden man må ha en blødning for å ta letrozo. Letrozol er egentlig en medisin for de som har brystkreft og så fant de ut at den gav eggløsning i tillegg. Jeg vet at noen får det selv om de har el for å få lengre lutealfase. Og jeg tror den også kan hjelpe til med å gi tykkere livmorslimhinne(?) I hvert fall hos noen. Men skal ikke si dette sikkert. 

Uansett så vil jo legene finne ut hva som kan hjelpe deg når du kommer til en konsultasjon. Det er helt sikkert veldig mye forskjellig der ute som kan fungere for å hjelpe ❤

Sender gode tanker din vei 😊

Korrekt :) jeg fikk letrozol for å få tykkere slimhinne selv om jeg hadde eggløsning. Å det funket. For var selv usikker på hvorfor letrozol skal hjelpe meg som allerede har eggløsning. Men det var visst brukt mot slimhinne også.

- M 

Anonymkode: 75b37...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten kan du fortelle litt om medisinene du gikk på? Var det piller eller sprøyter?

Hvilke type medisiner kan man ende opp med å måtte gå på? Er jo så mye de kan gjøre før IVF og jeg føler ikke jeg forstår i det hele tatt.

Lettozol, Otrivelle, pergo, dette er begrep jeg har hørt her ikke, men aner 0 om.

Noen som kan fortelle litt om de forskjellige måtene de kan hjelpe på og hva de er for?

Hilsen C

Anonymkode: e09e5...261

Jeg føler så med deg C! 

Jeg fikk letrozol for å stabilisere syklus. En forskjell jeg har merket er at jeg nå jar tydeligere el. Før hadde jeg laange perioder med slim og magevondt. Kroppen brukte lang tid på å slippe egget. Fra ul viste modent egg, og gyn sa egget nok slapp ila en dag, kunne det gå enda fire dager før el faktisk skjedde. 

Nå er det kun en dag eller to med elslim og magevondt. 

Pergo får man ikke lengre. 

Otrivelle inneholder et hormon som overstyrer, eller har innvirkning på kroppens egen produksjon av det hormonet du har naturlig i kroppen. Meningen er at flere follikler skal modnes. Gjerne der hvor kvinnen ikke har eggløsning, eller hvor for få modnes hver syklus.(hva jeg har lært etter labtimer)

Ovitrelle kan, så vidt jeg vet, tas for å få egget til å slippe ila få dager(hva jeg har lest) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...