Gå til innhold

Utlendinger passer best der de kommer fra.


Mia1781

Anbefalte innlegg

Gjest bienvilleparish
På 2.4.2019 den 21.14, Mia1781 skrev:

Integreringsproblemer, (tydelig i feks bydeler som Holmlia, Tøyen, Stovner i Oslo). Så mange innvandrere i kriminalomsorgen, fengseslssystemet, kvinnesynet mange sv de har, alle som går på Nav.. enkelte grupper får Mange barn, på tross av dårlig økonomi, og lever på staten. For ikke å snakke om omvendt rasisme. Mange innvandrere er rasister. Det er det ikke lov å snakke om i samfunnet, av en eller annen grunn. Er det flere som synes innvandrere passer bedre der de kommer fra? (Selvfølgelig forstår jeg at alle er forskjellige, jeg ser på samfunnets beste, i sin helhet).

Amen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir lei meg av å lese denne tråden. Så mye fremmedfrykt, hat og generalisering. Trodde folk i Norge var bedre enn dette :(

Innvandrere er individer. De er mennesker med ulike meninger og holdninger. Ja, det er noen som har syn vi er uenige i, men måten dere skjærer alle over en kam på setter uskyldige i fare. Skam dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Rosetelys skrev:

Da bor du jo fortsatt "der du kommer fra". Du bor fortsatt i Europa, ikke i samme landet, men samme verdensdel med de samme menneskene som bor i hjemlandet ditt. 

jeg er fortsatt innvandrer, jeg er fortsatt en fremmed og fremmedfrykten er fortsatt gjeldende selv om jeg er europeer - hva om jeg var amerikaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
Akkurat nå, Carrot skrev:

jeg er fortsatt innvandrer, jeg er fortsatt en fremmed og fremmedfrykten er fortsatt gjeldende selv om jeg er europeer - hva om jeg var amerikaner?

Samme gjelder for amerikanere, de er etterkommere av europeere (altså hvite amerikanere). Hva slags fremmedfrykt opplever du? Får du stygge blikk når du går sammen med din, jeg antar, norske kjæreste? 
Min ikke-norske kjæreste opplever nemlig ikke noe fremmedfrykt, og alle tror han er norsk helt til han begynner å prate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Samme gjelder for amerikanere, de er etterkommere av europeere (altså hvite amerikanere). Hva slags fremmedfrykt opplever du? Får du stygge blikk når du går sammen med din, jeg antar, norske kjæreste? 
Min ikke-norske kjæreste opplever nemlig ikke noe fremmedfrykt, og alle tror han er norsk helt til han begynner å prate.

det som er trist med å baser seg kun på det ytre er at man driter seg ut, for eksempel er en av mine beste venner her født i norge, av foreldre som er født i norge mens besteforeldrene som adopterte bort på 60 og 70 tallet bla bla bla - altså norsk som faen på alle måter MEN mørk i huden, stadig får de spørsmål som "men hvor er du fra egentlig" eller "din kultur er jo"  og ja, jeg opplever stadig vekk at folk sier ting som det også til meg men da i en mer imøtekommende tone fordi huden min er hvit. Det er ikke greit uansett hvor gjerne man forsøker pakke det inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Carrot skrev:

det som er trist med å baser seg kun på det ytre er at man driter seg ut, for eksempel er en av mine beste venner her født i norge, av foreldre som er født i norge mens besteforeldrene som adopterte bort på 60 og 70 tallet bla bla bla - altså norsk som faen på alle måter MEN mørk i huden, stadig får de spørsmål som "men hvor er du fra egentlig" eller "din kultur er jo"  og ja, jeg opplever stadig vekk at folk sier ting som det også til meg men da i en mer imøtekommende tone fordi huden min er hvit. Det er ikke greit uansett hvor gjerne man forsøker pakke det inn.

Nå er jo ikke verden svart/hvit heller da, og jeg også skjønner at det finnes noen utrolig dumme nordmenn der ute. Så at folk fortsetter å spørre ut adopterte/barn av adopterte (altså de som kun har norsk kulturbakgrunn) overrasker meg ikke, men det er en uting. I utgangspunktet er ikke spørsmålet "hvor kommer du fra da?" etterfulgt av "ja, men sånn egentlig?" når de svarer Norge stygt ment. Det er blanding av nysgjerrighet, interesse og small talk. Det er klønete høflighet. Dersom svaret er at "mammaen min er adoptert fra Kina" så er jo det egentlig svar nok. Om en person velger å male videre på det så driter h*n seg jo bare ut, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rosetelys skrev:

Så målet er da at alle skal ha det like dårlig? Alle kan nemlig ikke ha det like bra, det er ikke mulig.
Jeg har heller ikke fått noe svar på hvem som drar fordeler av, for å sitere kommentaren jeg la inn over her, "å invitere hele Afrika" hit. Ja, man hjelper noen få, men hva med den store majoriteten som fortsatt lever i dritten?

Hvorfor ikke hjelpe til med å gjøre resten av verden bedre i stedet for å gjøre Norge verre?

Jeg mener du har misforstått noe vesentlig. Afrikanske og mange muslimske land trenger opplæring og utdanning til å bygge ut eget land. De trenger hjelp til å få slutt på totalitære regimer, kvinneundertrykkende politikk , tilstrekkelige skolesystemer, vann av kvalitet, rimelige arbeidsvilkår så de kan forsørge sine familier og bistand i kampen mot IS-liknende grupperinger.

Før dette skjer, vil folk utvandre evt flykte for å skjerme sine barn fra dårlige vilkår. Å si at «vi kan ikke ta imot hele Afrika» blir derfor å ta ut en bit av helheten. Før forholdene er tilstrekkelige, må et velstandseuropa påregne innvandring. Det nytter ikke å be folk holde seg «der de hører hjemme». Det blir rett og slett for snevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Deerinspotlight skrev:

Blir lei meg av å lese denne tråden. Så mye fremmedfrykt, hat og generalisering. Trodde folk i Norge var bedre enn dette :(

Innvandrere er individer. De er mennesker med ulike meninger og holdninger. Ja, det er noen som har syn vi er uenige i, men måten dere skjærer alle over en kam på setter uskyldige i fare. Skam dere!

What he/she said☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sosionomen91 skrev:

Jeg håper av hele mitt hjerte at det kommer færre asylsøkere og færre på familiegjenforening til Norge, på grunn av alle de problemene som innvandringen fører med seg. Selv har jeg bodd i Groruddalen så jeg godt hvilke problemer som hører med til innvandringen.

Bodd der selv, aldri opplevd NOE. 

Ps. Tenker at du som sosionom burde fronte bedre holdninger i sosiale medier. Dette er en svak gruppe, noe utdannelsen din har fokus på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hermine3011 skrev:

Bodd der selv, aldri opplevd NOE. 

Ps. Tenker at du som sosionom burde fronte bedre holdninger i sosiale medier. Dette er en svak gruppe, noe utdannelsen din har fokus på

Jeg har iallfefall opplevd en del ubehagelige episoder, blant annet har jeg og flere av vennene mine opplevd truende personer.

De holdningene som jeg fronter er sannheten om problemene med innvandring, og jeg kommer ikke til å lyve bare for å beskytte noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig.. Det gjelder såklart ikke alle. Jeg kjenner sjøl muslimer som er hyggelige og godt integrert, men selve religionen har jeg lite til overs for altså.. Profeten deres og dermed også forbildet deres var en pedofil fyr som satte huer på staker liksom.

Blir alt for mye forskjeller. Om jeg er rasist fordi jeg misliker islam og super-religiøse muslimer så får det være altså. Jeg smiler til muslimer og er hyggelig, men inni meg så tenker jeg "ditt dumme nek."

 

Endret av Lundii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med utlendinger og innvandrere da? Hvem er utlending og hvem er innvandrer? På hvilket grunnlag mener du at «de» passer bedre der de kommer fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lundii skrev:

Jeg er enig.. Det gjelder såklart ikke alle. Jeg kjenner sjøl muslimer som er hyggelige og godt integrert, men selve religionen har jeg lite til overs for altså.. Profeten deres og dermed også forbildet deres var en pedofil fyr som satte huer på staker liksom.

Blir alt for mye forskjeller. Om jeg er rasist fordi jeg misliker islam og super-religiøse muslimer så får det være altså. Jeg smiler til muslimer og er hyggelig, men inni meg så tenker jeg "ditt dumme nek."

 

Tenker du slik om alle super-religiøse kristne også? Du finner like mye drit i bibelen om du ser etter, og det er mange kristne som har bakvendt kvinnesyn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er innvandrer selv og synes frp er et parti for samfunnstapere som ikke finner sin plass, men somaliere er ikke til å stole på, og det er vanskelig å integrere folk som ikke vil la seg integrere. Når det er sagt så hadde jeg heller gifta meg med en 7 år gammel slave enn å stemme FRP, det får da være grenser for hvor mye jeg vil ydmyke meg...😉 

Og du kan si hva du vil om pedofile FRP-politikere, men de kjører i det minste jææævla sakte i barnevennlige områder... 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sosionomen91 skrev:

Jeg har iallfefall opplevd en del ubehagelige episoder, blant annet har jeg og flere av vennene mine opplevd truende personer.

De holdningene som jeg fronter er sannheten om problemene med innvandring, og jeg kommer ikke til å lyve bare for å beskytte noen.

Hvis du leser i utdanningsbeskrivelsen fir sosionom, ser du at en av tingene du skal lære er å se folk fra ulike posisjoner. I høyskolesystemet finnes det ingen «sannhet», men bare alternative fortolkninger. Dessuten skal du, i kraft av din utdanning, fronte svake grupper . Å fremme slike holdninger er ikke i tråd med hva som forventes i sosialt arbeid. Når man har tatt en slik utdanning, burde forståelsen for mennesker og dets atferd være i fokus. Beklager, men det ser jeg ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Deerinspotlight skrev:

Tenker du slik om alle super-religiøse kristne også? Du finner like mye drit i bibelen om du ser etter, og det er mange kristne som har bakvendt kvinnesyn osv. 

Ja, hvis de er så religiøse og henger etter så de ikke tror at vi stammer fra apene for eksempel så tenker jeg det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosetelys
1 time siden, Hermine3011 skrev:

Jeg mener du har misforstått noe vesentlig. Afrikanske og mange muslimske land trenger opplæring og utdanning til å bygge ut eget land. De trenger hjelp til å få slutt på totalitære regimer, kvinneundertrykkende politikk , tilstrekkelige skolesystemer, vann av kvalitet, rimelige arbeidsvilkår så de kan forsørge sine familier og bistand i kampen mot IS-liknende grupperinger.

Før dette skjer, vil folk utvandre evt flykte for å skjerme sine barn fra dårlige vilkår. Å si at «vi kan ikke ta imot hele Afrika» blir derfor å ta ut en bit av helheten. Før forholdene er tilstrekkelige, må et velstandseuropa påregne innvandring. Det nytter ikke å be folk holde seg «der de hører hjemme». Det blir rett og slett for snevert.

Vi egentlig ingenting. Vi kan faktisk stenge grensene i morgen. Vi kan slutte å hente opp folk som setter ut fra Libya, Tyrkia og Spania feks. Dersom det blir vanskeligere/umulig å komme sjøveien så vil tallene på de som forsøker også gå ned. Det er ikke ønskelig for noen at folk betaler titusenvis av kroner for å risikere livene sine.

https://www.express.co.uk/news/world/1067310/eu-news-italy-migrant-arrivals-spain-migration-un-refugee-salvini

Sitat

Italy, under its hardline anti-immigration government, slashed the number of illegal migrant entries dramatically last year to 23,371, around a fifth of the number recorded in 2017, when 119,369 people crossed over from Libya

Og hva skjer når de kommer til Europa, egentlig? Mange har ikke papirer, mange kaster papirene sine og mange klarer ikke å bevise hvem de er. Hvilke rettigheter har de? Hva skal de leve av? Hvordan skal de komme seg hjem? For du vet vel det, at det er en del som vil hjem også, men som ikke kan dra? De har ikke penger fordi de lånte og brukte alt de hadde for å komme hit. De har ikke papirer lenger. Og de er stuck på gata i et land de kanskje ikke kan språket i. Hva skal de gjøre da? De kan ikke jobbe, de har ikke noe sted å bo, de kan ikke dra noe sted. De er nødt til å ty til kriminalitet for å livnære seg.

https://www.bbc.com/news/stories-44007932

Denne artikkelen sier også at det er ikke fred de kommer for. Dersom det var tilfellet ville de ha stoppet ved første fredelige land.
http://theconversation.com/why-dont-refugees-just-stay-in-turkey-or-greece-we-asked-them-70257

Sitat

A much smaller group of respondents intended to settle in Greece or Turkey. For these migrants, the most significant factor influencing their decision was that the current host country was peaceful. The second most important factor was money: they lacked resources to continue the trip.

https://www.nytimes.com/2016/02/05/world/middleeast/europe-migrant-crisis-reverse-migration.html

Sitat

The returnees largely reflect another segment of migration: those who left Baghdad for economic reasons, or merely out of curiosity after seeing so many reports of migrants arriving joyously on the shores of Europe.

Og til slutt, hvis du har halvannen time å slå ihjel så vil jeg anbefale denne dokumentaren:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2019 at 7:14 PM, Mia1781 said:

Integreringsproblemer, (tydelig i feks bydeler som Holmlia, Tøyen, Stovner i Oslo). Så mange innvandrere i kriminalomsorgen, fengseslssystemet, kvinnesynet mange sv de har, alle som går på Nav.. enkelte grupper får Mange barn, på tross av dårlig økonomi, og lever på staten. For ikke å snakke om omvendt rasisme. Mange innvandrere er rasister. Det er det ikke lov å snakke om i samfunnet, av en eller annen grunn. Er det flere som synes innvandrere passer bedre der de kommer fra? (Selvfølgelig forstår jeg at alle er forskjellige, jeg ser på samfunnets beste, i sin helhet).

Ingenting som heter omvendt rassisme tråden din derrimot er generalliserende og diskriminerende og på kanten til rassistisk! Om du mener noen uskyldige grupper invandrere som ikke har gjort en eneste kriminalitet osv ikke er velkommen men andre er velkommene så er du rassistisk om du mener at en fra usa er hjertelig velkommen men en fra fks tyrkia eller syria eller afrika ikke er velkommene så blir det helt feil. Enten så får du mene at alle invandrere dvs alle som ikke er født i norge eller er etnisk norske passer best i sitt eget land. Når jeg leser denne tråden så er det ganske tydelig at du mener invandrere som lever i frykt fattigdom tortur og forferdelige handlunger som ikke er velkommene men de som lever i "gode land" er velkommene. Jeg blir utrolig kvalm av deg! Takk skal du ha for og mene at jeg som er 2 gangs generasjon ikke er velkommen i landet jeg både er født og oppvokst i og er statsborger i! Har aldri vært til fare for norge jeg både jobber og betaler skatt på lik linje som andre! Har aldri vert oss nav og snyltet! Mulig noen gjør det både etnisk norske og ikke etnisk norske! Selvom mange invabdrere for hjelp og støtte av nav så betyr det ikke at alle er navere/snyltere! Du vet ikke hva hver enkelt sin situasjon er! Skal jeg si og mene at alle etnisk norske er en haug med arrogante rasshøl som er høyre ekstremister som skader og er til stor fare for samfunnet da eller? Verden er ikke så svart/hvit som du skal ha det til! Alle mennesker er forskjellige.

 

On 4/2/2019 at 7:18 PM, Mia1781 said:

Ja. Mener fremmedkulturelle, som representerer de fleste i feks bydelene jeg nevner.

Det du mener er og generalisere mennesker på en stygg og fordommsfull måte!:om du mener som HI ditt heter invandrere passer best i sitt eget land så får du mene alle invandrere da og ikke invandrere fra spesifikeland som er mørke i huden! Da er du rassist!

 

On 4/2/2019 at 7:28 PM, Hermine3011 said:

Har aldri skjønt rasistiske jenter. Det er selvfølgelig ille når det kommer fra menn også. Men damer? Synes det er ufeminint og lite omsorgsfullt med sneversynte damer.

omvendt rasisme er et tullebegrep. Rasisme er definert som : nedvurdering av en minioritet. Det er bare tull å hevde at en liten minioritet har tilstrekkelig makt til å kunne utsette nordmenn for rasisme. Til det er de ikke mange nok, de er faktisk veldig få (se statistikk). 

Det der du skriver at du forstår at alle er ulike, er bare bullshit for å få deg selv til å framstå snillere. Men innlegget ditt over det igjen er fullt av generaliseringer og det vitner om at du ikke har aksept for forskjeller. 

Best der de er? For et menneskesyn. 

Ps. Du vet at de fleste innvandrere skatter, er lovlydige og har god utdannelse og jobb? Du visste kanskje ikke dette, siden du sannsynligvis får all info fra «ekte medier» med «ekte» statistikk.

vær så snill, bli kjent med noen. Jeg har mange «innvandrer»venner hvis du trenger tilgang. Men det blir vel fali’ det...

Jeg er helt enig med deg støtter det du skriver! 

 

On 4/2/2019 at 7:39 PM, Rosetelys said:

1. Denne var ny, det er første gang jeg har hørt dette, men det er fint du innrømmer at kvinner i større grad er styrt av følelser fremfor fakta enn det menn er. Enkelte kvinner derimot klarer å se de enorme negative konsekvensene av innvandring fra ikke-vestlige land. Hvorfor er det utenkelig og grusomt at kvinner er mot innvandring og uttrykker skepsis mot mulitkultur og globalisme?

2. Rasisme har ingenting med minoriteter å gjøre. Skal du først begynne på den stien der så er hvite faktisk en minoritet i verdenssammenheng. Rasisme er å hevde at noen raser er mer verdt enn andre, at noen mennesker, med bakgrunn i deres hudfarge er overlegen andre. Ellers kan du lese mer her: https://snl.no/rasisme

3. Alle mennesker har det best der de originalt kommer fra. Det er ikke uten grunn at lyse mennesker holder til i nord, mens mørke holder til i Afrika.

4. Når du snakker om innvandrere som helhet, ja. Da er arbeidsinnvandrere fra den vestlige verden også inkludert. Om du bryter det ned på land og områder så ser du veldig enkelt hvilke grupper som er problemgrupper og hvilke som kanskje faktisk bidrar mer enn den gjengse nordmann.

Blablabla! Er drittlei av svart/hvit tanken din! Om du mener invandrere ikke passer inn i norge så bør du vel strengt talt ikke ha en utenlandsk kjæreste? Du dritet deg ut!

 

On 4/2/2019 at 7:42 PM, Hermine3011 said:

Jepp. Ut med dem, så står du igjen med bare de snille pedofile, voldtekter foretatt av bekjente og familievold bak lukkede dører . Her er det bare gode folk vettu...😂😂😂

Ja ikke sant! Bare les denne tråden og se rundt omkring her i norge så ser mann mange fordommsfulle ufyselige mennesker! 

 

On 4/2/2019 at 7:45 PM, Mia1781 said:

Nå vet jeg ikke hvilke kretser du ferdes i, ..., men jeg snakker om samfunnet, bydeler og samfunnsutfordringene ift innvandring.

Du synes vel sikkert at dette er helt greit sa eller? https://theworldnews.net/no-news/gravid-kvinne-overfalt-og-trakassert-politiet-etterlyser-vitner 

 

On 4/2/2019 at 7:48 PM, Mia1781 said:

Helt enig. Man blir stemplet som rasist, når man snakker om realiteten. Man får slengt i fleisen at nordmenn også kan være kriminelle. Ja, det kan vi, og vi har derfor ikke behov for flere voldtekter og gjengkriminalitet.

Hvilken realitet er det du snakker om? At bare mørke mennesker er kriminnele? Jøss du bør virkelig åpne opp øyene det roper kvalme av deg!

 

On 4/2/2019 at 7:48 PM, Hermine3011 said:

1. Det har å gjøre med forskning på menneskets hjerne. Kvinner har større tilbøyelighet til å vise omsorg og ta vare på.

2. Rasisme har med maktundertrykning å gjøre. En majoritet er derfor mindre lite utsatt, da sannsynligheten for at minioritet vil klare å undertrykke majoritet er forsvinnende liten. På historisk basis har vi mange eksempler: jødene, slavene... trenger ingen link for å forstå rasisme. Har mange venner som opplever det på kroppen hver eneste dag.

3. Tuller du? Du har ikke tenkt på at det er klimaet som over generasjoner endrer hudfarger da? Dette tenkte du ikke nok igjennom.

4. Du bor ikke i Oslo antagelig. Her yter innvandrer og nordmenn i en vekselsvis prosess. Innvandrere er advokater, leger, tannleger, butikkeiere.... 

blir oppgitt. 

Heier på deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Rosetelys skrev:

Vi egentlig ingenting. Vi kan faktisk stenge grensene i morgen. Vi kan slutte å hente opp folk som setter ut fra Libya, Tyrkia og Spania feks. Dersom det blir vanskeligere/umulig å komme sjøveien så vil tallene på de som forsøker også gå ned. Det er ikke ønskelig for noen at folk betaler titusenvis av kroner for å risikere livene sine.

https://www.express.co.uk/news/world/1067310/eu-news-italy-migrant-arrivals-spain-migration-un-refugee-salvini

Og hva skjer når de kommer til Europa, egentlig? Mange har ikke papirer, mange kaster papirene sine og mange klarer ikke å bevise hvem de er. Hvilke rettigheter har de? Hva skal de leve av? Hvordan skal de komme seg hjem? For du vet vel det, at det er en del som vil hjem også, men som ikke kan dra? De har ikke penger fordi de lånte og brukte alt de hadde for å komme hit. De har ikke papirer lenger. Og de er stuck på gata i et land de kanskje ikke kan språket i. Hva skal de gjøre da? De kan ikke jobbe, de har ikke noe sted å bo, de kan ikke dra noe sted. De er nødt til å ty til kriminalitet for å livnære seg.

https://www.bbc.com/news/stories-44007932

Denne artikkelen sier også at det er ikke fred de kommer for. Dersom det var tilfellet ville de ha stoppet ved første fredelige land.
http://theconversation.com/why-dont-refugees-just-stay-in-turkey-or-greece-we-asked-them-70257

https://www.nytimes.com/2016/02/05/world/middleeast/europe-migrant-crisis-reverse-migration.html

Og til slutt, hvis du har halvannen time å slå ihjel så vil jeg anbefale denne dokumentaren:

 

Beklager, jeg er så lei av all skremselspropagandaen. Heldigvis kan en velge selv. Jeg velger godhet, inkludering og hjelpsomhet. Det må være opp til deg hva du velger skal ta plass i ditt liv. 

Jeg avslutter min del av diskusjonen. Til dere «godhetstyranner» som leser dette: denne tråden viser at det er stort behov for å øke inkludering og medmenneskelighet i samfunnet vårt. Kjempetrist, men fortsett å tro på (og skrive om) likhet for ALLE-  også de utenfor de europeiske grenser.

mennesker er mennesker uansett hudfarge, religion og overbevisning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, Peaceandloveee skrev:

Blablabla! Er drittlei av svart/hvit tanken din! Om du mener invandrere ikke passer inn i norge så bør du vel strengt talt ikke ha en utenlandsk kjæreste? Du dritet deg ut!

Det er forskjell på utlendinger vet du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...