Gå til innhold

Utlendinger passer best der de kommer fra.


Mia1781

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Du har en retorikk helt hinsides et diskusjonsforum verdig. Først og fremst finner du opp din egen definisjon på rasisme, basert på anekdotiske erfaringer. Dernest benekter du et godt dokumentert fenomen, at etniske norske barn blir utsatt for rasisme på skoler og i områder hvor nordmenn er en minoritet.

Du sier du har venner har som har blitt utsatt for rasisme, og det tror jeg på. Det finnes rasisme i Norge mot fremmedkulturelle, det kan ikke stikkes under et teppe. Men jeg kjenner kvinner som har blitt voldtatt av fremmedkulturelle, ene og alene fordi de var nordmenn og ble sett på som mindreverdige og "horete". Om ikke det er grov rasisme, da lever du i et samfunn jeg ikke vil ha noe med å gjøre. 

Tror jeg velger å stå over svar til denne. Av opplagte grunner ☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Stonegiant said:

Fjern alle landegrenser. Vi er ikke frie mennesker før det skjer.

Akkurat hvordan ser du for deg at et slikt system vil fungere? Kan det tenke seg at et slikt opplegg vil ha motsatt effekt, faktisk føre til mindre frihet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 13.26, Hermine3011 skrev:

Etnisk norsk ja. 

Jeg kan virkelig ikke forstå dine resonnement. Mener du at barn i fattige deler av verden bare kan «ha det så godt» fordi forfedrene deres ikke bygget opp landet like mye som i Norge? 

Du fremstiller det som om vi har all rett til å kose oss med våre privilegier uten å dele, fordi våre forfedre bygget landet. Dette er jeg sterkt kritisk til, og mener det er en hvilepute. Aldså kun et argument for å slippe å dele. 

Trodde dette var skoleboklærdom- å dele med de som har mindre enn seg... 

Minner litt om to små barn i barnehagen som ikke vil dele fordi det er «min bøtte». 

Jeg vil ihvertfall ikke være en del av en tankegang der JEG er viktigere enn DEG.

På hvilket nivå slutter dette å gjelde? For jeg er viktigere enn deg for de aller fleste. Selv om Norge er et rikt land, så er det mange som er rikere enn meg. Noen er så rike at de lett kunne delt pengene med ti familier til, og fortsatt hatt masse igjen. Forlanger vi at de skal gjøre det? Nei. Fordi vi ikke har krav på det som deres eventuelle forfedre og familiemedlemmer har jobbet for og skapt. 

Folk ER født inn i forskjellige deler av verden, i ulike land, i forskjellige deler av landet, av ulike familier. Livet er urettferdig. Sånn fungerer verden. Vi kan velge å hjelpe de vi kan, men det er ikke noe folk har krav på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, blir så sjokka over sånne innlegg som det her.

Akkurat holdninger som dette som gjør integrering vanskeligere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Brusmisbruker said:

Herregud, blir så sjokka over sånne innlegg som det her.

Akkurat holdninger som dette som gjør integrering vanskeligere

Høna og egget ting dette her.....

Kommer slike tanker fordi det er mange utlendinger som nekter å la seg integrere, eller er det vanskelig å bli integrert pga slike holdninger? 

Hvorfor tror akkurat DU at det sistnevnte alternativ kom først? Jeg tenker motsatt som deg, hovedsaklig basert på personlige erfaringer erfaringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
På 19.7.2019 den 11.24, Hermine3011 skrev:

Alle mennesker har behov for å høre til, å bli behandlet likeverdig, samt frihet fra fordommer og nedvurdering. Du synes dette er naivt, jeg sier dette er helt nødvendig . 

Og her er vel hele essensen. Alle mennesker har fra naturens side en trang til å høre til. Vi har inn-grupper og ut-grupper. Alle mennesker har dette. Jeg liker ikke ordet rase, men velger å bruke det her siden du brukte det. Det mest iøynefallende på oss mennesker er utseende og hvilken "rase" vi tilhører. Det er den mest synlige inn-gruppen. Min inn-gruppe er hvite. Jeg føler mer tilhørighet blant hvite mennesker enn jeg gjør til andre. 

Likevel kan denne store gruppen deles inn i andre mindre inn-grupper. Felles for alle disse er at man har noe felles med andre i samme gruppe. "Rase" og kulturell bakgrunn henger stort sett sammen, med mindre man er adoptert. Andre og tredje generasjons innvandrere har en annen bakgrunn enn nordmenn, selv om de er født her og har bodd her aldri så lenge.

På grunn av dette vil multikultur og mangfold aldri bli en suksess. Jo mer forskjellige folk er jo mindre samhold blir det. Og nei, dette går ikke kun på hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Og her er vel hele essensen. Alle mennesker har fra naturens side en trang til å høre til. Vi har inn-grupper og ut-grupper. Alle mennesker har dette. Jeg liker ikke ordet rase, men velger å bruke det her siden du brukte det. Det mest iøynefallende på oss mennesker er utseende og hvilken "rase" vi tilhører. Det er den mest synlige inn-gruppen. Min inn-gruppe er hvite. Jeg føler mer tilhørighet blant hvite mennesker enn jeg gjør til andre. 

Likevel kan denne store gruppen deles inn i andre mindre inn-grupper. Felles for alle disse er at man har noe felles med andre i samme gruppe. "Rase" og kulturell bakgrunn henger stort sett sammen, med mindre man er adoptert. Andre og tredje generasjons innvandrere har en annen bakgrunn enn nordmenn, selv om de er født her og har bodd her aldri så lenge.

På grunn av dette vil multikultur og mangfold aldri bli en suksess. Jo mer forskjellige folk er jo mindre samhold blir det. Og nei, dette går ikke kun på hudfarge.

Huff, det gikk kaldt nedover ryggen på meg nå. «Min inn-gruppe er hvite». Føler du lever i feil tid. Du hadde stortrivdes for 80 år siden.

lavmåls! Grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Hermine3011 skrev:

Huff, det gikk kaldt nedover ryggen på meg nå. «Min inn-gruppe er hvite». Føler du lever i feil tid. Du hadde stortrivdes for 80 år siden.

lavmåls! Grøss!

Jepp, det var det du hang deg opp i ja? Inn-gruppen din er også hvite. Enten du liker det eller ei. Det er de menneskene du har mest til felles med når det kommer til bakgrunn, kultur og syn på verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Jepp, det var det du hang deg opp i ja? Inn-gruppen din er også hvite. Enten du liker det eller ei. Det er de menneskene du har mest til felles med når det kommer til bakgrunn, kultur og syn på verden. 

Det er sant fordi du sier det aldså? Jeg har mye til felles med mange jeg, både hvite, gule og brune. Beklager, klarer rett og slett ikke være saklig lenger. Med dine holdninger, framstår du ikke akkurat som noe rosetelys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Hermine3011 skrev:

Det er sant fordi du sier det aldså? Jeg har mye til felles med mange jeg, både hvite, gule og brune. Beklager, klarer rett og slett ikke være saklig lenger. Med dine holdninger, framstår du ikke akkurat som noe rosetelys. 

Alt handler ikke om hudfarge. Tro det eller ei så har jeg faktisk også hvite, "gule" (seriøst?! Trodde det bare var rasister som brukte gul for å beskrive folk?) Og brune venner.

Jeg har skrevet flere ganger at det ikke kun er hudfarge det går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Alt handler ikke om hudfarge. Tro det eller ei så har jeg faktisk også hvite, "gule" (seriøst?! Trodde det bare var rasister som brukte gul for å beskrive folk?) Og brune venner.

Jeg har skrevet flere ganger at det ikke kun er hudfarge det går på.

Har du venner med annen farge?? Det tror jeg ikke. Så støtende og ensidig du framstår med dine kommentarer, så vil de føle seg støtt. 

I rest my case. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 19.36, SupaWoman skrev:

66,6%.  Vil tro at vi kan få tallet betydelig opp. Legg merke til hvor stor prosentandel fra Norden det er som er sysselsatt i forhold til folk fra f.eks Afrika. 

https://www.ssb.no/innvregsys/

Og med sysselsatt refereres det til denne definisjonen fra SSB:

Sitat

Sysselsatte er definert som personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst én times varighet i referanseuken, samt personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon e.l. Personer som er inne til førstegangs militær- eller siviltjeneste regnes som sysselsatte. Personer på sysselsettingstiltak med lønn fra arbeidsgiver klassifiseres også som sysselsatte. Dette følger anbefalingene fra den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO.

Rent personlig synes jeg ikke 1 times arbeid i løpet av en uke kan sies at man er i arbeid...

Ellers er jeg enig med HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hermine3011 skrev:

Det er sant fordi du sier det aldså? Jeg har mye til felles med mange jeg, både hvite, gule og brune. Beklager, klarer rett og slett ikke være saklig lenger. Med dine holdninger, framstår du ikke akkurat som noe rosetelys. 

Det blir vanskelig å diskutere, hvis man ikke engang kan anerkjenne at mennesker har forskjellig hudfarge og bakgrunn. Det blir som å insistere på å pare Border Collien din med en Chihuahua, fordi "alle er like". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis 'utlending' refererer til mennesker med visse kulturer, så ja, da passer de best der de kommer fra. Hvis det refererer til mennesker som deler vår kultur, men ikke 'utseende', da er jeg rimelig uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer i «inn-gruppe» med mine adopterte venner fra fjerne strøk, enn de nyinnflyttede hvite polakkene i nabolaget. 

Hvilken farge man har på huden, sier ingenting om hvem man er, bortsett fra hvilken farge man har på huden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har et poeng TS, men jeg synes ikke de "passer best der de kommer fra" når alternativet er å bli skutt og drept. Da får vi heller åpne lommebøkene våre. De fleste andregenerasjonsinnvandrere er heldigvis oppegående folk som ikke adopterer foreldrene sine levesett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange ja, men det finnes noen som passer inn. 90 % intrigerer ikke seg, resterende blir kjent med norske befolkningen og nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, snoren said:

....... De fleste andregenerasjonsinnvandrere er heldigvis oppegående folk som ikke adopterer foreldrene sine levesett.

Dette stemmer visst ikke, jeg har hørt at statistikkene er motsatt. At en veldig stor del av etterkommerne til de som kom til Europa for mange ti-år siden er mer konservative enn sine foreldre. 

Mange av de islamistiske terror angrepene som har vært i de siste årene og forsøk på terror angrep har blitt gjort av 2. og 3. generasjons innvandrere. Dette for å illustrere de statistikkene. Jeg har ikke link. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Dette stemmer visst ikke, jeg har hørt at statistikkene er motsatt. At en veldig stor del av etterkommerne til de som kom til Europa for mange ti-år siden er mer konservative enn sine foreldre. 

Mange av de islamistiske terror angrepene som har vært i de siste årene og forsøk på terror angrep har blitt gjort av 2. og 3. generasjons innvandrere. Dette for å illustrere de statistikkene. Jeg har ikke link. 

Det er sant, mange som er andregenerasjons som kanskje ikke har fått muligheten til å "oppleve" kulturen sin vil sikkert prøve å "finne seg selv". Bor på et sted med mange innvandrere og de fleste vennene mine er andregenerasjon innvandrere, det er oppegående folk som sikter høyt. Flere jenter av utenlandske foreldre får høyere utdanning og da har de kanskje råd til å forsørge alle barna sine. Om folk går i kirken eller moskeen burde ikke angå noen andre enn dem selv. Skolene følger heldigvis fortsatt norske normer og verdier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...