Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Tripptrapp1 skrev (8 timer siden):

Hvilken kompetanse har hun egentlig? Spør helt seriøst.

Nå følger jeg ikke nevneverdig med, men Hun har utdannet seg som personlig trener. Hun har jobbet på treningsstudio som personlig trener. Hun er også personlig opptatt av trening og har skrevet blogg om trening.

Men siden hun har en spiseforstyrrelse er hun altså i følge deg inkompetent til å jobbe med trening…? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jevnlig vært folk her inne som kritiserer kritikerne fordi Helene Drage er en liten influencer og umulig kan påvirke noen i stor grad. Jeg vil si at om hun nå fronter/ lanserer en komplett app har hun økt i gradene og bør ikke sees på som irrelevant lengre selv om hun klart er mindre enn både CBE og SE (dog har hun en helt annen målgruppe så det er egentlig ikke sammenlignbart, Helene er ganske stor i sin reelle målgruppe).

Beastmode var et nivå i småskala, det var et generelt treningsprogram samt en kostholdsplan laget av en ekstern ekspert. Det nye konseptet ser ut til å være en mer sammensatt greie med både fysisk og psykisk helse inkludert. Helhetlig har ikke Helene kompetansen til dette. Det virker dog som om hun har fått hjelp så om hun kun er en frontfigur kan det bli annerledes, men det gjenstår å se. 

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lileep said:

Joda, hun har hatt beastmode i flere år. Men forskjellen er at da var det fokus på trening og kosthold. Kun det. 
 

Nå trekker hun inn psykisk helse, skal lære andre å finne balansen mellom det å være mamma, jobbe, ha familie, trene osv. Hun skal coache andre i å bli psykisk sterk osv. Hun trekker inn mye mer enn ren trening og mat, og det er her ting skurrer. Hun har blant annet null utdanning innenfor psykisk helse, hvordan skal hun klare å coache noen i ting hun selv overhode ikke mestrer? Hun burde holdt seg til å kun lære vekk øvelser, for det er vel omtrent det eneste hun selv mestrer. 

Hun kaller det et treningskonsept, det er litt tidlig å si at det handler om psykisk helse og kosthold? Jeg tolker henne som at hun skal lansere et treningskonsept hvor fokus på det mentale relatert til trening også er med. Du leser veldig mye inn i dette... 

27 minutter siden, *blueberry* said:

Det har jevnlig vært folk her inne som kritiserer kritikerne fordi Helene Drage er en liten influencer og umulig kan påvirke noen i stor grad. Jeg vil si at om hun nå fronter/ lanserer en komplett app har hun økt i gradene og bør ikke sees på som irrelevant lengre selv om hun klart er mindre enn både CBE og SE (dog har hun en helt annen målgruppe så det er egentlig ikke sammenlignbart, Helene er ganske stor i sin reelle målgruppe).

Beastmode var et nivå i småskala, det var et generelt treningsprogram samt en kostholdsplan laget av en ekstern ekspert. Det nye konseptet ser ut til å være en mer sammensatt greie med både fysisk og psykisk helse inkludert. Helhetlig har ikke Helene kompetansen til dette. Det virker dog som om hun har fått hjelp så om hun kun er en frontfigur kan det bli annerledes, men det gjenstår å se. 

Vi vet jo ennå ikke hva dette treningskonseptet består av, jeg får ikke inntrykk av at det dreier seg om en sammensatt greie mer psykisk helse inkludert. Da ville treningskonsept vært lite beskrivende. Men styrketrening består jo av mye mentalt fokus også. Kanskje vente med kritikken til vi vet hva det går i? 

Å utvikle slike apper i 2024 er kjempelett, og disse appene pushes over en lav sko. Et konsept i en app i seg selv betyr ikke nødvendigvis at man har blitt så veldig relevant, du kunne nok klart det samme på et par uker du også hvis du ville. Betyr ikke at det er marked for det. Dette markedet må jo være mettet snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (12 minutter siden):

Hun kaller det et treningskonsept, det er litt tidlig å si at det handler om psykisk helse og kosthold? Jeg tolker henne som at hun skal lansere et treningskonsept hvor fokus på det mentale relatert til trening også er med. Du leser veldig mye inn i dette... 

Vi vet jo ennå ikke hva dette treningskonseptet består av, jeg får ikke inntrykk av at det dreier seg om en sammensatt greie mer psykisk helse inkludert. Da ville treningskonsept vært lite beskrivende. Men styrketrening består jo av mye mentalt fokus også. Kanskje vente med kritikken til vi vet hva det går i? 

Å utvikle slike apper i 2024 er kjempelett, og disse appene pushes over en lav sko. Et konsept i en app i seg selv betyr ikke nødvendigvis at man har blitt så veldig relevant, du kunne nok klart det samme på et par uker du også hvis du ville. Betyr ikke at det er marked for det. Dette markedet må jo være mettet snart. 

Tja, har du sett hennes egen beskrivelse av konseptet samt story rundt det? Hun vil hjelpe andre bli sterkere psykisk og fysisk, det indikerer en helhet hun ikke har kompetanse til. Det står rett frem og man trenger ikke lese mellom linjene for å finne den konklusjonen. 

Helene er ingen ukjent person, hun har vel vært en form for blogger/ influencer siden 2008 (under eget navn innenfor trening siden 2010/2011?). Hennes reelle målgruppe er damer med overvektsproblematikk, forstyrret spisemønster, nybegynnere innen trening og de som ønsker å kle seg bedre i en oversized kropp. Dette basert på følgere, kommentarer og Helenes eget innhold. Dette kom tydeligst frem under perioden hvor hun frontet Frisk Uten Sukker.

En ting er at markedet er mettet for treningsprogrammer, men Helene har en egen nisje som ikke er mettet ⤵️

Dette er opplagt en app som snakker spesifikt til gruppen som hoppet på FUS den gangen. De overvektige, sårbare, med forstyrret spisemønster, de som trener av og på… kort sagt de som identifiserer seg i Helene Drage sin fremstilling av seg selv. Dette er min hovedkritikk hver gang hun fronter og lager noe som har med livsstilsendringer å gjøre for historikken hennes er kynisk og målgruppen hennes hopper rett på. Dette er ikke hjelp, dette er kostbart. For denne appen har nok en heftig pris desperate mennesker er villig til å betale. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, issoras said:

Hun kaller det et treningskonsept, det er litt tidlig å si at det handler om psykisk helse og kosthold? Jeg tolker henne som at hun skal lansere et treningskonsept hvor fokus på det mentale relatert til trening også er med. Du leser veldig mye inn i dette... 

 

Jeg har bare referert til hva HD selv skriver, hvis man ikke kan gå utifra det så vet ikke jeg. 
 

 

IMG_9631.jpeg

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Nå følger jeg ikke nevneverdig med, men Hun har utdannet seg som personlig trener. Hun har jobbet på treningsstudio som personlig trener. Hun er også personlig opptatt av trening og har skrevet blogg om trening.

Men siden hun har en spiseforstyrrelse er hun altså i følge deg inkompetent til å jobbe med trening…? 

Du har virkelig litt tungt for det du! Eg forsøker en siste gang:

Nå er det nevnt et tosifret antall ganger over de siste sidene i denne tråden hva coach-opplegget hennes går ut på. Det handler ikke om at hun kun skal hjelpe folk å utføre trening riktig, det er det sammensurium av trening, mat og psyke. Målgruppe: Etter alt å dømme, andre HDer. HD kan være kompetent til å instruere andre i hvordan trene riktig, for som du sier så er hun utdannet PT, selv on hverken du eller andre kan svare meg på hva og hvor denne utdanningen fant sted. Hun har derimot ingen kompetanse til å veilede andre hverken når det kommer til ernæring eller psyke. Hun mestrer de ikke engang i praksis på egne vegne

Så ja - Jeg mener at hun er inkompetent (for å bruke ditt ordvalg) til å hjelpe andre med det coach-opplegget hun legger opp til. Men grunnlaget er fordi hun etter min mening mangler både formell og praktisk kompetanse til å til å hjelpe andre på disse områdene, og ikke på grunn av din overforenklede forklaring med at «hun har spiseforstyrrelse». Hadde hun holdt seg til treningsveiledning, så hadde det vært helt uproblematisk for meg.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til at hun er kompetent til å trene andre: Vel, hvor mye har hun egentlig trent selv de siste årene? Mulig hun ser på seg selv som en godt trent person, men mitt inntrykk er skippertak, tvang, må trene om morgenen, trenings-selfier, vil bli tynn - motivasjon. Nå er det daglige bilder for å tilpasse narrativet og selge(tjene penger) men før det, har det vært minimalt. 

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (5 minutter siden):

Du har virkelig litt tungt for det du! Eg forsøker en siste gang:

Nå er det nevnt et tosifret antall ganger over de siste sidene i denne tråden hva coach-opplegget hennes går ut på. Det handler ikke om at hun kun skal hjelpe folk å utføre trening riktig, det er det sammensurium av trening, mat og psyke. Målgruppe: Etter alt å dømme, andre HDer. HD kan være kompetent til å instruere andre i hvordan trene riktig, for som du sier så er hun utdannet PT, selv on hverken du eller andre kan svare meg på hva og hvor denne utdanningen fant sted. Hun har derimot ingen kompetanse til å veilede andre hverken når det kommer til ernæring eller psyke. Hun mestrer de ikke engang i praksis på egne vegne

Så ja - Jeg mener at hun er inkompetent (for å bruke ditt ordvalg) til å hjelpe andre med det coach-opplegget hun legger opp til. Men grunnlaget er fordi hun etter min mening mangler både formell og praktisk kompetanse til å til å hjelpe andre på disse områdene, og ikke på grunn av din overforenklede forklaring med at «hun har spiseforstyrrelse». Hadde hun holdt seg til treningsveiledning, så hadde det vært helt uproblematisk for meg.

Det er vel enten Active Education eller AFPT så vidt jeg husker. Et sånn kort kurs i alle fall. Helt ok for å lage et generelt treningsprogram for friske mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (36 minutter siden):

Du har virkelig litt tungt for det du! 

Nei det har jeg ikke. Hvis du hadde evnet å forholde deg til sak og droppe personangrep hadde det vært fint. Slike angrep som dette forsøpler diskusjonen.

Tripptrapp1 skrev (36 minutter siden):

HD kan være kompetent til å instruere andre i hvordan trene riktig, for som du sier så er hun utdannet PT, selv on hverken du eller andre kan svare meg på hva og hvor denne utdanningen fant sted.

Jeg gjorde et enkelt Google søk og fant fort ut hvor hun har tatt utdannelsen sin. Hun har tydeligvis også noen form for utdannelse innenfor kostholdsveiledning. Så dette var ikke spesielt hemmelig eller mystisk, om man ønsker å finne ut av det..

Tripptrapp1 skrev (36 minutter siden):

Hun har derimot ingen kompetanse til å veilede andre hverken når det kommer til ernæring eller psyke. Hun mestrer de ikke engang i praksis på egne vegne

Nå har hun tydeligvis en eller annen utdannelse innenfor kostholdsveiledning, (ernæring)

- På hvilken måte mener du hun ikke mestrer egen psyke og kosthold selv?

Tripptrapp1 skrev (36 minutter siden):

Så ja - Jeg mener at hun er inkompetent (for å bruke ditt ordvalg) til å hjelpe andre med det coach-opplegget hun legger opp til. Men grunnlaget er fordi hun etter min mening mangler både formell og praktisk kompetanse til å til å hjelpe andre på disse områdene, og ikke på grunn av din overforenklede forklaring med at «hun har spiseforstyrrelse». Hadde hun holdt seg til treningsveiledning, så hadde det vært helt uproblematisk for meg.

Hun har praktisk kompetanse som personlig trener, og hun har formell utdannelse innenfor trening og kosthold. «Coach» er ikke en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg det.
 

Jeg klarer ikke se at du har kommet med en eneste reell begrunnelse for at hun er «inkompetent» til å coache andre, da påstandene dine om at hun mangler «formell og praktisk erfaring» - er direkte feil.
 

Du hevder hun tydeligvis sliter med å «mestre egen psyke og kosthold» men det er vel en del av spiseforstyrrelsen hennes, som hun  faktisk er åpen om?

Jeg undrer meg over:

Er du klar over at rusklinikker har stillingsannonser hvor de søker etter veiledere med erfaring med rusmisbruk?

HD har en påvist overspisingslidelse, og har i ca 20 år hatt fokus på trening, kosthold og psyke.. Det du definerer som «

Tripptrapp1 skrev (36 minutter siden):

sammensurium

 Jeg trodde folk flest har skjønt i 2024 at disse tre tingene for mange henger sammen, og dermed ikke er «sammensurium» men naturlig ting å arbeide med samtidig. (Det er også ironisk hvordan H.D til enhver tid enten kritiseres for å ikke fokusere nok på enten treningen, maten eller psyken.. )

Uansett:

Jeg har ingen formening om H.D vil utgjøre en god eller dårlig coach, men jeg synes kritikken om at noen som selv sliter med noe ikke skal være en ressurs for andre: er rimelig tynn. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Jeg undrer meg over:

Er du klar over at rusklinikker har stillingsannonser hvor de søker etter veiledere med erfaring med rusmisbruk?

Dette stemmer, forskjellen er at disse ikke tar seg betalt for et opplegg de har laget selv. De er ment som en støttende egenerfaring innenfor et subsidiert tilbud utarbeidet av fagfolk. Som regel også godkjent av helsemyndighetene. Altså ikke sammenlignbart. 

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer, forskjellen er at disse ikke tar seg betalt for et opplegg de har laget selv. De er ment som en støttende egenerfaring innenfor et subsidiert tilbud utarbeidet av fagfolk. Som regel også godkjent av helsemyndighetene. Altså ikke sammenlignbart. 

Det er lønnet arbeid, så poenget var at selv offentlige helsemyndigheter anerkjenner at det ligger en erfaringskompetanse hos misbrukere, som har overføringsverdi i behandling.
 

H.D selger et produkt og det er helt opp til folk selv om de vil ta i bruk dette produktet. 
 

Når det gjelder «coaching» og «personlig trener» - industrien vil jeg påstå at den i seg selv er ganske «shady» … det finnes nettsider/firma tilsvarende «uber» sjåfører, for personlig trenere: dvs de som ønsker å være trener settes i kontakt med den som ønsker å bli trent.

Det er dermed et ganske uregulert marked og det er kunden selv som må ta en avgjørelse på hva slags tjeneste de ønsker å kjøpe.

Jeg er ingen H.D «fan» .. jeg oppfatter henne bare som en ganske ordinær norsk dame.
 

Jeg tror hun er ganske gjennomsnittlig på alt: både antall barn, lenge på utdannelse, interesse og hobby, til og med høyde og vekt tror jeg hun på nåværende tidspunkt er ganske gjennomsnittlig norsk kvinne.. forskjellen er at hun eksponerer seg selv så mye som hun gjør.
 

La meg si det på en annen måte: om H.D ikke hadde eksponert seg slik, eller slengt seg på «influenser» bølgen, tror jeg glatt hun kunne ha jobbet på hvilket som helst treningsstudio og tatt rollen som «coach» uten at det hadde hevet mange øyenbryn eller vært mye å lage rabalder over.

Det som jeg tror mange reagerer på er at de har sett hennes utfordringer og hun har «broadcastet» alle oppturer og nedturer i flere tiår, noe som kanskje gjør det vanskelig for mange å se henne for seg i en slik rolle der hun er den ressurssterke som skal bistå andre.
 

At hun mister troverdighet fordi hun har gjort dette, kan jeg forsåvidt forstå. 
 

Men at hun «mangler kompetanse» innenfor feltet synes jeg er en påstand uten hold i. Hun har massevis av kompetanse, både formell, uformell, som «behandler» (trener) - og «pasient». 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (20 minutter siden):

Det er lønnet arbeid, så poenget var at selv offentlige helsemyndigheter anerkjenner at det ligger en erfaringskompetanse hos misbrukere, som har overføringsverdi i behandling.
 

H.D selger et produkt og det er helt opp til folk selv om de vil ta i bruk dette produktet. 
 

Når det gjelder «coaching» og «personlig trener» - industrien vil jeg påstå at den i seg selv er ganske «shady» … det finnes nettsider/firma tilsvarende «uber» sjåfører, for personlig trenere: dvs de som ønsker å være trener settes i kontakt med den som ønsker å bli trent.

Det er dermed et ganske uregulert marked og det er kunden selv som må ta en avgjørelse på hva slags tjeneste de ønsker å kjøpe.

Jeg er ingen H.D «fan» .. jeg oppfatter henne bare som en ganske ordinær norsk dame.
 

Jeg tror hun er ganske gjennomsnittlig på alt: både antall barn, lenge på utdannelse, interesse og hobby, til og med høyde og vekt tror jeg hun på nåværende tidspunkt er ganske gjennomsnittlig norsk kvinne.. forskjellen er at hun eksponerer seg selv så mye som hun gjør.
 

La meg si det på en annen måte: om H.D ikke hadde eksponert seg slik, eller slengt seg på «influenser» bølgen, tror jeg glatt hun kunne ha jobbet på hvilket som helst treningsstudio og tatt rollen som «coach» uten at det hadde hevet mange øyenbryn eller vært mye å lage rabalder over.

Det som jeg tror mange reagerer på er at de har sett hennes utfordringer og hun har «broadcastet» alle oppturer og nedturer i flere tiår, noe som kanskje gjør det vanskelig for mange å se henne for seg i en slik rolle der hun er den ressurssterke som skal bistå andre.
 

At hun mister troverdighet fordi hun har gjort dette, kan jeg forsåvidt forstå. 
 

Men at hun «mangler kompetanse» innenfor feltet synes jeg er en påstand uten hold i. Hun har massevis av kompetanse, både formell, uformell, som «behandler» (trener) - og «pasient». 
 

Jeg har selv vært positiv til Helene som overvektig PT tidligere i tråden. Jeg mener den erfaringen er verdifull, og for enkel treningsveiledning er hennes kompetanse bra nok.

Jeg mener at hadde hun laget en generell kostholdsplan basert på helsemyndighetenes kostholdsråd slik hun gjorde i starten av Beastmode (med hjelp fra utdannet ernæringsperson) kunne det også vært bra nok, men fokuset de siste kostholdsrundene har vært på keto for såkalt syke mennesker. Sistnevnte har hun ikke kompetanse til og det mener jeg er fair å kritisere. Keto er ekstremt restriktivt, ikke for de fleste, samt å koble det mot spiseproblematikk for profitt er ganske kynisk. Spesielt når det er noe som anbefales å gjøre i samråd med helsepersonell.

Mange av oss er nok skeptiske fordi Helene har trådd over mange grenser når det gjelder å fronte livsstilsendringer som ikke er basert på kompetanse eller forskning. Hun har de siste årene profitert på ganske shady opplegg til sinnsyke priser som mange benyttet seg av (bl.a. FUS og hypnoterapi m.f.). Og ja, bransjen i seg selv er shady og den har jeg kritisert i andre forum generelt, men denne tråden handler om Helene Drage som bedriftsprofil. 

I andre forum vil du se mye kritikk av bransjen generelt, inkludert såkalte «coacher» på treningssentre.

Som du sier hjelper det ikke at bedriftskanalen hennes i all hovedsak er klaging, og resten reklame. Med lite annet innhold blir troverdigheten dårlig for folk flest, men unntak av de som identifiserer seg med henne. Mtp Helenes historikk psykisk så vil det i hovedsak være en veldig sårbar gruppe. Helene har selv dokumentert bl.a. bruk av antidepressiva, bruk av ulovlige slankemidler, fødselsdepresjon og diagnosen overspisingslidelse før noen tror jeg finner opp dette med psykisk historikk. 
 

Lagt til; Dette med at det er opp til kunden å benytte seg av et produkt eller ikke mener jeg ikke er helt riktig i denne situasjonen. Man skal være i stand til å ta informerte valg når man kjøper noe, og historien tilsier at det er vanskelig med Helene Drage sine produkter og hennes sårbare målgruppe. Hovedansvaret her bør ligge på selger og ikke kjøper. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (5 minutter siden):

Jeg har selv vært positiv til Helene som overvektig PT tidligere i tråden. Jeg mener den erfaringen er verdifull, og for enkel treningsveiledning er hennes kompetanse bra nok.

Jeg mener at hadde hun laget en generell kostholdsplan basert på helsemyndighetenes kostholdsråd slik hun gjorde i starten av Beastmode (med hjelp fra utdannet ernæringsperson) kunne det også vært bra nok, men fokuset de siste kostholdsrundene har vært på keto for såkalt syke mennesker. Sistnevnte har hun ikke kompetanse til og det mener jeg er fair å kritisere. Keto er ekstremt restriktivt, ikke for de fleste, samt å koble det mot spiseproblematikk for profitt er ganske kynisk. Spesielt når det er noe som anbefales å gjøre i samråd med helsepersonell.

Mange av oss er nok skeptiske fordi Helene har trådd over mange grenser når det gjelder å fronte livsstilsendringer som ikke er basert på kompetanse eller forskning. Hun har de siste årene profitert på ganske shady opplegg til sinnsyke priser som mange benyttet seg av (bl.a. FUS og hypnoterapi m.f.). Og ja, bransjen i seg selv er shady og den har jeg kritisert i andre forum generelt, men denne tråden handler om Helene Drage som bedriftsprofil. 

I andre forum vil du se mye kritikk av bransjen generelt, inkludert såkalte «coacher» på treningssentre.

Som du sier hjelper det ikke at bedriftskanalen hennes i all hovedsak er klaging, og resten reklame. Med lite annet innhold blir troverdigheten dårlig for folk flest, men unntak av de som identifiserer seg med henne. Mtp Helenes historikk psykisk så vil det i hovedsak være en veldig sårbar gruppe. Helene har selv dokumentert bl.a. bruk av antidepressiva, bruk av ulovlige slankemidler, fødselsdepresjon og diagnosen overspisingslidelse før noen tror jeg finner opp dette med psykisk historikk. 
 

Lagt til; Dette med at det er opp til kunden å benytte seg av et produkt eller ikke mener jeg ikke er helt riktig i denne situasjonen. Man skal være i stand til å ta informerte valg når man kjøper noe, og historien tilsier at det er vanskelig med Helene Drage sine produkter og hennes sårbare målgruppe. Hovedansvaret her bør ligge på selger og ikke kjøper. 

Jeg er enig i absolutt alt du sier her.

Du gir en god begrunnelse og går i dybden av problematikken. 
—————

Jeg ønsket kun å påpeke at hun ikke nødvendigvis er «uegnet» til å «coache» fordi hun har en overspisingslidelse som medfører at hun har slitt mye selv.

Det du viser til er at selve coachingen ikke er problemet men hva hun coacher i, og til hvem, og hva slags «verdisyn/løsningsforslag» hun kommer med til «kundegruppen» hun forsøker å nå.

Jeg synes det er bra at H.D har delt sine erfaringer, og jeg tror hun genuint har bidratt til å spre «folkeopplysning» om overspisingslidelse simpelten via å være åpen om det.. en diagnose som få kjente til for 10-15 år siden.

Det er heller ingen gode behandlingstilbud til denne gruppa i Norge (så vidt jeg vet)

- Hvis det er sånn at hun forsøker å etablere seg som «coach» til akkurat denne spesifikke målgruppa (som heller ikke har et godt behandlingstilbud) og hun forsøker å selge «lettvint løsninger» / «motefenomen» (keto/lavkarbo) - så gir det selvfølgelig et godt grunnlag for kritikk; mest av alt fordi hun i så fall forsøker å tjene penger på en sårbar gruppe hun selv tilhører via å tilby løsninger hun strengt tatt burde vite at ikke nødvendigvis fungerer. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig i absolutt alt du sier her.

Du gir en god begrunnelse og går i dybden av problematikken. 
—————

Jeg ønsket kun å påpeke at hun ikke nødvendigvis er «uegnet» til å «coache» fordi hun har en overspisingslidelse som medfører at hun har slitt mye selv.

Det du viser til er at selve coachingen ikke er problemet men hva hun coacher i, og til hvem, og hva slags «verdisyn/løsningsforslag» hun kommer med til «kundegruppen» hun forsøker å nå.

Jeg synes det er bra at H.D har delt sine erfaringer, og jeg tror hun genuint har bidratt til å spre «folkeopplysning» om overspisingslidelse simpelten via å være åpen om det.. en diagnose som få kjente til for 10-15 år siden.

Det er heller ingen gode behandlingstilbud til denne gruppa i Norge (så vidt jeg vet)

- Hvis det er sånn at hun forsøker å etablere seg som «coach» til akkurat denne spesifikke målgruppa (som heller ikke har et godt behandlingstilbud) og hun forsøker å selge «lettvint løsninger» / «motefenomen» (keto/lavkarbo) - så gir det selvfølgelig et godt grunnlag for kritikk; mest av alt fordi hun i så fall forsøker å tjene penger på en sårbar gruppe hun selv tilhører via å tilby løsninger hun strengt tatt burde vite at ikke nødvendigvis fungerer. 

 

Vi har ROS som beste alternativ til behandling av overspisingslidelse i Norge. Noen steder har de også et tilbud hvor man kan legges inn for behandling slik som med andre spiseforstyrrelser, men det er et snevert tilbud dessverre. 

Jeg tror Helene har gått i samme felle hun tilbyr sine følgere. Hun, på lik linje med de, har vært (er?) så desperat at hun hiver seg på det nye og beste også har hun frontet og anbefalt det før hun har fulgt programmet. Når hun så faller av blir det bare stille, mens mange har blitt påvirket til å bruke tusenvis av kroner. Jeg har sagt mitt i denne tråden om hva jeg mener om de som har sponset Helene tidligere så det skal jeg la ligge for nå. Helene selv er også et sårbart menneske som har latt seg utnytte her, men hun har et ansvar når hun videreformidler og anbefaler. Hun har nok ikke bevisst anbefalt scam, men hun har heller ikke gjort research i forkant. 

At hun har vært åpen om spiseforstyrrelsen er bra, men at hun koblet det sammen med den oppdiktede diagnosen sukkeravhengighet gjør at hun ødela sin egen troverdighet. Hun har også løyet om kontroll/ psyke i perioder og senere kommet ut med dette, gjerne i sammenheng med et nytt samarbeid. Derfor mener jeg at hun ikke er et godt ansikt for å opplyse om denne problematikken, men flott om hun genuint har hjulpet andre til å ta tak på riktig måte. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, *blueberry* said:

Tja, har du sett hennes egen beskrivelse av konseptet samt story rundt det? Hun vil hjelpe andre bli sterkere psykisk og fysisk, det indikerer en helhet hun ikke har kompetanse til. Det står rett frem og man trenger ikke lese mellom linjene for å finne den konklusjonen. 

Helene er ingen ukjent person, hun har vel vært en form for blogger/ influencer siden 2008 (under eget navn innenfor trening siden 2010/2011?). Hennes reelle målgruppe er damer med overvektsproblematikk, forstyrret spisemønster, nybegynnere innen trening og de som ønsker å kle seg bedre i en oversized kropp. Dette basert på følgere, kommentarer og Helenes eget innhold. Dette kom tydeligst frem under perioden hvor hun frontet Frisk Uten Sukker.

En ting er at markedet er mettet for treningsprogrammer, men Helene har en egen nisje som ikke er mettet ⤵️

Dette er opplagt en app som snakker spesifikt til gruppen som hoppet på FUS den gangen. De overvektige, sårbare, med forstyrret spisemønster, de som trener av og på… kort sagt de som identifiserer seg i Helene Drage sin fremstilling av seg selv. Dette er min hovedkritikk hver gang hun fronter og lager noe som har med livsstilsendringer å gjøre for historikken hennes er kynisk og målgruppen hennes hopper rett på. Dette er ikke hjelp, dette er kostbart. For denne appen har nok en heftig pris desperate mennesker er villig til å betale. 

 

2 hours ago, Lileep said:

Jeg har bare referert til hva HD selv skriver, hvis man ikke kan gå utifra det så vet ikke jeg. 
 

 

IMG_9631.jpeg

Jeg leser ikke dette som at hun skal drive avansert psykisk veiledning, men at hun skal fokusere på et styrketreningskonsept som også dreier om det mentale. 

Hva fasiten er må vi jo bare vente og se på, men jeg hisser meg hvertfall ikke opp på forhånd over et konsept vi faktisk overhodet ikke kjenner innholdet til. Men siden hun kaller det et treningskonsept frykter jeg foreløpig ikke at hun skal forsøke å favne så veldig bredt på psykisk veiledning. Man trenger jo ikke gå fullt inn for å forhåndsdefinere et konsept hun selv ikke har forklart!? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (2 timer siden):

Det er vel enten Active Education eller AFPT så vidt jeg husker. Et sånn kort kurs i alle fall. Helt ok for å lage et generelt treningsprogram for friske mennesker. 

Takk, det var simpelthen et så enkelt svar jeg var ute etter! Det verifiserte antagelsen min om at det ikke var en særlig omfattende utdannelse som lå til grunn. Men til den bruken du beskriver er den helt ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Nei det har jeg ikke. Hvis du hadde evnet å forholde deg til sak og droppe personangrep hadde det vært fint. Slike angrep som dette forsøpler diskusjonen.

Jeg har forklart bakgrunnen for at jeg mener at hun er uegnet til denne type coaching grundig og repetitivt. Likevel tilegner du meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Derav begynner jeg å lure på om du har tungt for det.

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Jeg gjorde et enkelt Google søk og fant fort ut hvor hun har tatt utdannelsen sin. Hun har tydeligvis også noen form for utdannelse innenfor kostholdsveiledning. Så dette var ikke spesielt hemmelig eller mystisk, om man ønsker å finne ut av det..

Men å dele hvilken utdannelse det dreier seg om, det lot seg ikke gjøre?

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

- På hvilken måte mener du hun ikke mestrer egen psyke og kosthold selv?

Dette gir seg selv hvis du har fulgt HD i sosiale medier over tid. Enhver kan observere hvordan hub sliter med eget forhold til trening, mat, vekt og egen psyke siden HD selv har dokumentet dette i some siden starten av karrieren. Livet hennes er en evigvarende berg og dalbane på disse feltene.

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Hun har praktisk kompetanse som personlig trener, og hun har formell utdannelse innenfor trening og kosthold. «Coach» er ikke en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg det.
 

Jeg klarer ikke se at du har kommet med en eneste reell begrunnelse for at hun er «inkompetent» til å coache andre, da påstandene dine om at hun mangler «formell og praktisk erfaring» - er direkte feil.
 

Nei. Jeg mener det er godt dokumentert at hun ikke er har kompetanse eller er egnet til å coache folk som sliter med det samme som henne selv. Friske folk som vil trene - ja. Folk som sliter med en kombinasjon av trening, mat og psyke - nei. Men det er jo klart at når du legger lista ved at «coach ikke er en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg det», så antyder du samtidig at kompetansen for å kunne drive med coaching er fra null og oppetter. Deg om det. Jeg mener derimot ikke at man burde coache (syke) folk i noe man ikke har kompetanse i, selv om det ikke er «ulovlig». 

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Er du klar over at rusklinikker har stillingsannonser hvor de søker etter veiledere med erfaring med rusmisbruk?

Det er overhodet ikke sammenlignbart. Som en annen bruker over her skrev: Det er ikke eks-rusmisbrukeren selv som har utviklet opplegget eller bærer ansvaret for behandlingen av brukerne, det er det staten eller den private institusjonen som har. Dersom HD hadde inngått  i et behandlingssystem sammen med mennesker kompetente til å behandle de som sliter med f.eks overspising, så stiller det deg helt annerledes enn at hun skal utvikle og drifte et opplegg selv. For som du sier så kan det være verdifullt at veilederen har egenerfaring med problematikken de skal være med hjelpe andre å mestre. Men det betyr absolutt ikke at de er egnet til å utvikle og drifte det selv. Å påta seg coaching av mennesker i en sårbar målgruppe uten å inneha en (objektivt sett) solid kompetanse om emnet er etter mitt syn kynisk. Og nei, et kurs i PT, et kurs i matveiledning og en brokete erfaring med bort i mot alle snarveier og quickfixes som finnes for å nå målet er etter min mening ikke nok til å behandle andre.

Jeg mener at dette er et  prosjekt som ikke burde ha livets rett, i alle fall ikke dersom planen er et egenutviklet opplegg av og med HD. Men hvis dette er så uproblematisk som du vil ha det til, så burde prosjektet hennes bli en suksess. Vi får bare vente og se da!

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (14 minutter siden):

Jeg har forklart bakgrunnen for at jeg mener at hun er uegnet til denne type coaching grundig og repetitivt. Likevel tilegner du meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Derav begynner jeg å lure på om du har tungt for det.

Jeg er uenig med deg, Og du var frekk. Så enkelt er det. 

Tripptrapp1 skrev (15 minutter siden):

Men å dele hvilken utdannelse det dreier seg om, det lot seg ikke gjøre?

Det er noe ufattelig nedlatende å mene at det er andre sitt ansvar å opplyse deg om det du selv ikke har kjennskap til, når du har like enkel tilgang til den informasjonen som alle andre. 

Tripptrapp1 skrev (18 minutter siden):

Men det er jo klart at når du legger lista ved at «coach ikke er en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg det», så antyder du samtidig at kompetansen for å kunne drive med coaching er fra null og oppetter. Deg om det. Jeg mener derimot ikke at man burde coache (syke) folk i noe man ikke har kompetanse i, selv om det ikke er «ulovlig». 

At «coach» er en ubeskyttet tittel er ikke «min mening». Det er fakta. Hvem som helst kan definere seg som «coach» og ta penger for å drive denne type virksomhet. 

Tripptrapp1 skrev (20 minutter siden):

Det er overhodet ikke sammenlignbart. Som en annen bruker over her skrev: Det er ikke eks-rusmisbrukeren selv som har utviklet opplegget eller bærer ansvaret for behandlingen av brukerne, det er det staten eller den private institusjonen som har. Dersom HD hadde inngått  i et behandlingssystem sammen med mennesker kompetente til å behandle de som sliter med f.eks overspising, så stiller det deg helt annerledes enn at hun skal utvikle og drifte et opplegg selv. For som du sier så kan det være verdifullt at veilederen har egenerfaring med problematikken de skal være med hjelpe andre å mestre. Men det betyr absolutt ikke at de er egnet til å utvikle og drifte det selv.

Jeg aner ikke hvilken rolle HD har i dette nye tilbudet hun skal selge, ei heller hvem hun samarbeider med.  Det jeg har argumentert imot er at hun skal ansees som  «ikke egnet» grunnet manglende praktisk/teoretisk kompetanse, og/eller at hun er uegnet grunnet «personlige utfordringer» knyttet til egen psyke, ernæring og trening. 

Jeg mener hun (i den bransjen hun velger å operere i) - kan vise til både praktisk og faglig kompetanse, og jeg er opptatt av at H.D som alle mennesker med en eller annen misbruk diagnose; ikke skal avskrives eller dømmes negativt grunnet misbruket/diagnosen sin. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt sinnsykt. Hvordan skal hun coache andre i ting hun overhode ikke mestrer selv? 

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde markedsføringsloven sa noe om sånne kurs men nei da, her er det fritt vilt for alle som vil «veilede» sårbare mennesker uten noen form for psykologisk kompetanse. 
Er hun ikke personalleder på jobb? Kan hun ikke få utløp for å motivere andre?

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...