Jump to content
Guest amaryllish

metteask.blogg.no

Recommended Posts

Surikatt

Polyesterklær fra Sparkjøp ville jeg unngått i varmen. 

Fortsetter under...

JaVel
På 15.7.2019 den 13.47, Visvas skrev:

En får spørsmål ang gull og gaver fra mann og svigerfamilie under politiintervjuet også. Nettopp fordi UDI vet hvor viktig dette er i den tyrkiske kulturen. 

Av ren nysgjerrighet. Hvis man tenker på et gjennomsnittlig tyrkisk bryllup, hva er det vanlig å gi bruden i medgift, omregnet til penger? Er dette noe tyrkiske menn sparer til fra ung alder? 

Anonymus Notarius
28 minutter siden, JaVel skrev:

Av ren nysgjerrighet. Hvis man tenker på et gjennomsnittlig tyrkisk bryllup, hva er det vanlig å gi bruden i medgift, omregnet til penger? Er dette noe tyrkiske menn sparer til fra ung alder? 

Medgift betyr brudens foreldres gave til henne. Aka hovedgrunnen til at folk i tradisjonelle samfunn er redde for å få mange døtre.

JaVel
11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Medgift betyr brudens foreldres gave til henne. Aka hovedgrunnen til at folk i tradisjonelle samfunn er redde for å få mange døtre.

Dette stemmer ikke. Det er slik blant hinduer, men ikke innenfor islam. Innenfor islam skal en ektemann betale bruden gaver, penger. 

Anonymus Notarius
37 minutter siden, JaVel skrev:

Dette stemmer ikke. Det er slik blant hinduer, men ikke innenfor islam. Innenfor islam skal en ektemann betale bruden gaver, penger. 

Jeg kjenner ikke så mye til islamsk kultur, men begrepet medgift betyr pengene en kvinnes foreldre sender med henne når hun gifter seg. Dette begrepet ble også brukt i Europa tidligere. https://snl.no/medgift

Godt mulig det er vanlig i islamsk kultur at ektemannen skal gi bruden penger, men det blir per def feil å kalle dette for medgift. Mer riktig å kalle det brudepris eller brudegave. https://snl.no/brudepris https://snl.no/brudegaver

Edited by Anonymus Notarius

Visvas
2 timer siden, JaVel skrev:

Det er litt etter hva man har/tar seg råd til, men selv relativt fattige familier gir mye. Det er iallefall min erfaring. 

Jeg fikk gull for mange tusen både fra svigers, mannen min og øvrige familie. Samt at vi fikk to eiendommer. Hans og min familie betalte bryllupet, vi som giftet oss hadde ikke noe utlegg på det. Pluss at vi fikk mange tusen lira på festen. Alt dette er helt vanlig tror jeg, men de som er velstående gir nok mye mer. 

Annonse

JaVel
1 time siden, Visvas skrev:

Det er litt etter hva man har/tar seg råd til, men selv relativt fattige familier gir mye. Det er iallefall min erfaring. 

Jeg fikk gull for mange tusen både fra svigers, mannen min og øvrige familie. Samt at vi fikk to eiendommer. Hans og min familie betalte bryllupet, vi som giftet oss hadde ikke noe utlegg på det. Pluss at vi fikk mange tusen lira på festen. Alt dette er helt vanlig tror jeg, men de som er velstående gir nok mye mer. 

Da ligger det på ca 20-30 tusen, altså ikke enorme summer? 

Visvas
55 minutter siden, JaVel skrev:

Usikker på hva du mener. Totalen?

JaVel
38 minutter siden, Visvas skrev:

Usikker på hva du mener. Totalen?

Ja totalen av det du mottok av din mann som medgift? 

kahaki
1 time siden, JaVel skrev:

Ja totalen av det du mottok av din mann som medgift? 

Det er jo ukonkrete beløp her, verdi av gull og eiendom er jo ikke det samme for evig tid. 

Visvas
3 timer siden, JaVel skrev:

Vil anslå at den gang var verdien på gull og eiendommer kanskje i underkant av 100 000 lira. Eiendommene fikk vi sammen. Liraen sto sterkere den gang så verdien på eiendommene målt i norske kroner er nok ikke så veldig ulik. Gullet har økt. 

JaVel
31 minutter siden, Visvas skrev:

Vil anslå at den gang var verdien på gull og eiendommer kanskje i underkant av 100 000 lira. Eiendommene fikk vi sammen. Liraen sto sterkere den gang så verdien på eiendommene målt i norske kroner er nok ikke så veldig ulik. Gullet har økt. 

Altså rundt 150 000 norske kroner, samtidig er 150 000 nkr langt mer verdt i Tyrkia enn i Norge. 

Pollen

Pen dame. Hva skal hun med en tyrker?

Annonse

Nussepus

Nå kan hun brukes som hobbypsykolog også👍🏻 Bare å kontakte henne på snap. Løp og kjøp damer. 

Visvas
5 timer siden, JaVel skrev:

Altså rundt 150 000 norske kroner, samtidig er 150 000 nkr langt mer verdt i Tyrkia enn i Norge. 

Ja den gang tror jeg vi ganget med 4,5 ca så sånn sett tror jeg verdien på eiendommene er ganske lik i dag. Hvis man skal regne mot norske.

Edited by Visvas
Rettet feil

JaVel
12 timer siden, Visvas skrev:

Ja den gang tror jeg vi ganget med 4,5 ca så sånn sett tror jeg verdien på eiendommene er ganske lik i dag. Hvis man skal regne mot norske.

Nå vet ikke jeg nok om bloggerens bryllup, men rent generelt, hvis en tyrkisk mann holder et billig bryllup for sin kone, faller det ingen skam på ham? Lurer rett og slett siden noen her som har god kjennskap til Tyrkia skrev at bloggerens atferd kunne føre til skam på hennes ektemann, men faller det ingen skam på ham når han holder et billig bryllup?  

Lopploella

Det er mange fattige i Tyrkia, og det er mange som har store barneflokker. Jeg kan ikke tro at absolutt alle har masse gull, penger og eiendommer å dele ut for hvert barn som gifter seg. Det blir litt meningsløst å diskutere om hun har hatt «stort nok» bryllup og fått «nok gaver», ut fra hva noen andre har erfaring med. Det er virkelig stor forskjell på brylluper og nivå på gaver her i Norge også, selvfølgelig gjelder det også i andre land.

Denne mannen er yngst eller nesten yngst i en stor barneflokk, foreldrene er gamle og de bor i et veldig enkelt hus på landsbygda. Det virker litt usannsynlig at de skal ha hundretusener å bruke på et bryllup, uansett hvor brura kommer fra.

Edited by Lopploella

Visvas
1 time siden, Lopploella skrev:

Det er mange fattige i Tyrkia, og det er mange som har store barneflokker. Jeg kan ikke tro at absolutt alle har masse gull, penger og eiendommer å dele ut for hvert barn som gifter seg. Det blir litt meningsløst å diskutere om hun har hatt «stort nok» bryllup og fått «nok gaver», ut fra hva noen andre har erfaring med. Det er virkelig stor forskjell på brylluper og nivå på gaver her i Norge også, selvfølgelig gjelder det også i andre land.

Denne mannen er yngst eller nesten yngst i en stor barneflokk, foreldrene er gamle og de bor i et veldig enkelt hus på landsbygda. Det virker litt usannsynlig at de skal ha hundretusener å bruke på et bryllup, uansett hvor brura kommer fra.

Da er det søsknene som bidrar til gull og eiendommene er min erfaring. Men dette er selvfølgelig bare min erfaring. 

Moonwalker

Er det noen som vet hvordan merking skal foregå når det er oppført rabattkode til et firma i bioen på instagram? Ser denne bloggeren har oppført det nå uten å merke det som reklame, og mener jeg har sett andre gjøre det jevnlig opp gjennom tidene også. 

Så på forbrukertilsynet sine sider, men eksempelet fra instagram der omhandlet bare innlegg. Det står jo at alt som er reklame tydelig skal komme frem som det med merking, og ville tro det gjaldt bioen også?

Edited by Moonwalker

Visvas
2 timer siden, JaVel skrev:

Nå vet ikke jeg nok om bloggerens bryllup, men rent generelt, hvis en tyrkisk mann holder et billig bryllup for sin kone, faller det ingen skam på ham? Lurer rett og slett siden noen her som har god kjennskap til Tyrkia skrev at bloggerens atferd kunne føre til skam på hennes ektemann, men faller det ingen skam på ham når han holder et billig bryllup?  

Det er jo i og for seg det. Lite billig bryllup er jo ikke vanlig.