Jump to content
Guest amaryllish

metteask.blogg.no

Recommended Posts

Lopploella

Han rådet henne til å holde seg på rommet mens han var på jobb, siden hun bare ville kjede seg eller bli forstyrret utenfor? (Eller bli påkjørt, som også har vært nevnt tidligere). Det er ganske drøyt. En godt voksen dame i en turistby i Tyrkia, som må sitte timesvis på hotellrommet av de grunnene der? Virkelig ikke bra. 

Fortsetter under...

JaVel
4 minutter siden, Lopploella skrev:

Han rådet henne til å holde seg på rommet mens han var på jobb, siden hun bare ville kjede seg eller bli forstyrret utenfor? (Eller bli påkjørt, som også har vært nevnt tidligere). Det er ganske drøyt. En godt voksen dame i en turistby i Tyrkia, som må sitte timesvis på hotellrommet av de grunnene der? Virkelig ikke bra. 

Utrykket, "på seg selv kjenner man andre", passer godt her. 

Pepsimax96

Dette er absolutt ikke for å slenge hat eller noen ting på noen som helst måte, og jeg vil bare si at jeg kommer fra en familie der en av foreldrene mine er tyrkiske, og jeg har sett og lært ting fra jeg var liten, men det jeg reagerte på i bryllupet hennes var at det var utrolig lite folk for å være et tyrkisk bryllup. Vanligvis i slike små bygder er det vanlig at "hele bygda" kommer. Og bryllupet så generelt ganske stusselig ut, samme med henna nighten. Da med tanke på maten og slikt.. Jeg skjønner at de kanskje ville ha det enkelt og spare litt penger, men hadde det vært tyrkisk kone hadde dette aldri vært akseptert. I tillegg skriver hun om at det ikke ble gitt ekte gull, fordi hun ikke hadde selv ønske om det, og hadde hun vært tyrkisk hadde det heller ALDRI vært snakk om falsk gull eller akseptert. Dette er liksom "livsforsikringen" til kvinnene, som gifter seg med tyrkiske menn.. Dette er egentlig en "regel". Er det kanskje sånn at ektemannen og familien sparer til den ekte han skal gifte seg med? Det er dessverre blitt vanlig der nå på bygdene... 

Visvas
9 minutter siden, Pepsimax96 skrev:

Dette er absolutt ikke for å slenge hat eller noen ting på noen som helst måte, og jeg vil bare si at jeg kommer fra en familie der en av foreldrene mine er tyrkiske, og jeg har sett og lært ting fra jeg var liten, men det jeg reagerte på i bryllupet hennes var at det var utrolig lite folk for å være et tyrkisk bryllup. Vanligvis i slike små bygder er det vanlig at "hele bygda" kommer. Og bryllupet så generelt ganske stusselig ut, samme med henna nighten. Da med tanke på maten og slikt.. Jeg skjønner at de kanskje ville ha det enkelt og spare litt penger, men hadde det vært tyrkisk kone hadde dette aldri vært akseptert. I tillegg skriver hun om at det ikke ble gitt ekte gull, fordi hun ikke hadde selv ønske om det, og hadde hun vært tyrkisk hadde det heller ALDRI vært snakk om falsk gull eller akseptert. Dette er liksom "livsforsikringen" til kvinnene, som gifter seg med tyrkiske menn.. Dette er egentlig en "regel". Er det kanskje sånn at ektemannen og familien sparer til den ekte han skal gifte seg med? Det er dessverre blitt vanlig der nå på bygdene... 

🙌 

Dette er min erfaring og mine tanker også. 

Var ikke snakk om at jeg ikke skulle ta imot gull. Det ble presset på meg enten jeg ville eller ikke, for ingen skulle tro at han og svigers ikke hadde ærlige hensikter med meg (min manns ord). 

Visvas

En får spørsmål ang gull og gaver fra mann og svigerfamilie under politiintervjuet også. Nettopp fordi UDI vet hvor viktig dette er i den tyrkiske kulturen. 

JaVel
15 minutter siden, Pepsimax96 skrev:

En jeg kjenner fikk bare noe stusselige øredobber som " medgift" i bryllupet. Tror noen er kyniske, og sparer mange penger på det, fordi den utenlandske konen ikke kjenner reglene i et tyrkisk bryllup. 

Annonse

Surikatt
3 timer siden, Visvas skrev:

Nettopp det tror jeg også det handler om, at hun ikke skal bringe skam på han. Og dette har mye med at tyrkere er de største sladrekjærringene som finnes og alle vet alt om alle. Ikke tro du går ubemerket igjennom shoppinggata, de vil huske deg i flere år selv uten å ha snakket med de😂 

Hvis hun ikke "oppfører seg korrekt" så kommer det til å snakkes om. Dette takler han kanskje ikke? Med å oppføre seg korrekt så tenker jeg at hun kanskje viser hun blir smigret over å bli flørtet med, snakker for lenge og privat med en eller liknende. Siden hun ikke kjenner kulturen overhode så er det stor sjans for at dette skjer. 

Da ser det ut som han har løst dette med å "bure henne inne". Men det er jo overhode ikke greit. Kona hans kommer ned på ferie og burde ha opplevelser utenfor et hotellrom. At man kanskje er ferdig med disko og turistrestauranter med dansende flørtende kelnere er jo greit nok, men det er da vitterlig millioner av andre ting å gjøre på egenhånd. 

Ja, alt det maset om at skal skal beskytte henne er litt latterlig å fortelle en skandinavisk kvinne. Vi er selvstendige og trenger ikke bli passet på som en 3-åring for hun kan bli overkjørt. Men, det er vel en måte å sjarmere på. Jeg hadde blitt irritert.

JaVel
2 timer siden, Pepsimax96 skrev:

Men hvordan kan en mann som sier at han har møtt den ENE som han skal leve resten av sitt liv med, at han aldri har følt på en slik kjærlighet til en kvinne før avspise henne med et slikt bryllup? Uansett hva hun har sagt så burde han jo insistert på at hun ikke skulle få mindre enn en tyrkisk brud, og også med tanke på hva folk sier, som virker viktig i Tyrkia.  De fra samme landsbygd VET jo hvordan et " skikkelig" tyrkisk bryllup skal være, så da vil det jo bli prat. Hvorfor utsetter han seg selv og sin norske kone for slike rykter? Folk her inne som er gift med tyrkiske menn har skrevet at hvis hun oppfører seg på en viss måte, så kan det føre til skam for ham, men hvorfor utsetter han henne og seg selv for skammen med et bryllup " på billigsalg"? 

Nussepus

Mener han å si i det siste innlegget at menn i Tyrkia ikke greier å la damer som går alene være i fred? Ettersom hun da blir disturbed...  Alle fordommene man måtte ha fra før om muslimske menn fyrer han jo oppunder så det holder. Stakkars dame. 

FotbaIlflua

Hun lurer på hvorfor noen velger å stille spørsmål til mannens intensjoner og kritisere deres forhold.

1. Hun velger selv å legge livet sitt ut offentlig. Når man roper i skogen, får man svar.  

2. Hun sammenligner folks reaksjoner på hennes blogg/info med romantiske komedier. Hallo?!? Livet er ikke en jævla rom-com, våkn opp! Alle vet at det er FILM, det er ikke virkelighet.

3. En tyrker velger vanligvis tradisjonelt (spesielt om de kommer fra bygda). Hvorfor skulle en ung tyrker gifte seg med en singel bestemor? Mulig det er den store kjærligheten, hva vet vi? Statistikken tilsier at det er større sannsynlighet for giftemål for oppholdstillatelse en av ekte kjærlighet. Det må være lov å stille spørsmål rundt det. 

4. Mange har hatt ferieflørter. De aller fleste lar det bli med det, og lar være å gifte seg etter få ukers fysisk bekjentskap med en mann barnet aldri har møtt. Det å være fysisk sammen i nyforelsket-stadiet og i "syden" kan ikke sammenlignes med hverdagslivet. 

5. De prøver å få barn nå, selv om det visstnok er flere år til han kan flytte til Norge. Far får da gjerne knapt sett barnet sitt de første årene. Hun er ikke den eneste som har det sånn, men det er nok ikke vanlig å planlegge å ha det sånn. 

6. Hun påstår at hun setter barna sine foran seg selv. Ok. Det er derfor du har giftet deg med en ung, for dem ukjent tyrker som bor i et annet land? I tillegg blogger du om det? Amalie er ung, hun vet ikke bedre. Du burde vite bedre, Mette.

Jeg håper mannen din er en ærlig fyr. Det kan bli utrolig tøft for deg om det går galt mtp hvor mye informasjon du legger ut om forholdet deres. 

Edited by FotbaIlflua

FotbaIlflua
4 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Edited by FotbaIlflua

Minipilla

Denne nye trenden med å legge ut bilder av folk sine kritiske kommentarer med sitt eget lattermilde svar på er så Anne Brith at det er helt pinlig. Og skal man holde på sånn så vit i det minste at det heter IP adresse og ikke ID nummer 🙄🙄

Sukkertøy
11 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Hun lurer på hvorfor noen velger å stille spørsmål til mannens intensjoner og kritisere deres forhold.

1. Hun velger selv å legge livet sitt ut offentlig. Når man roper i skogen, får man svar.  

2. Hun sammenligner folks reaksjoner på hennes blogg/info med romantiske komedier. Hallo?!? Livet er ikke en jævla rom-com, våkn opp! Alle vet at det er FILM, det er ikke virkelighet.

3. En tyrker velger vanligvis tradisjonelt (spesielt om de kommer fra bygda). Hvorfor skulle en ung tyrker gifte seg med en singel bestemor? Mulig det er den store kjærligheten, hva vet vi? Statistikken tilsier at det er større sannsynlighet for giftemål for oppholdstillatelse en av ekte kjærlighet. Det må være lov å stille spørsmål rundt det. 

4. Mange har hatt ferieflørter. De aller fleste lar det bli med det, og lar være å gifte seg etter få ukers fysisk bekjentskap med en mann barnet aldri har møtt. Det å være fysisk sammen i nyforelsket-stadiet og i "syden" kan ikke sammenlignes med hverdagslivet. 

5. De prøver å få barn nå, selv om det visstnok er flere år til han kan flytte til Norge. Far får da gjerne knapt sett barnet sitt de første årene. Hun er ikke den eneste som har det sånn, men det er nok ikke vanlig å planlegge å ha det sånn. 

6. Hun påstår at hun setter barna sine foran seg selv. Ok. Det er derfor du har giftet deg med en ung, for dem ukjent tyrker som bor i et annet land? I tillegg blogger du om det? Amalie er ung, hun vet ikke bedre. Du burde vite bedre, Mette.

Jeg håper mannen din er en ærlig fyr. Det kan bli utrolig tøft for deg om det går galt mtp hvor mye informasjon du legger ut om forholdet deres. 

Helt enig!

Det er tragisk at bloggeren mener at hun tar hensyn til barnet. Hun tar først og fremst hensyn til seg selv. 

Annonse

JaVel

Jeg skjønner jo at det kan føles sårende at andre er så skeptiske til hennes forhold med en tyrkisk mann, men om jeg ikke husker feil så var hun selv tidligere skeptisk til " eldre" norske kvinner som var sammen med yngre tyrkiske menn, så da anklager hun andre for de samme "fordommene" som hun selv har hatt.  Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til tyrkiske menn som finner seg eldre norske kvinner, både fordi jeg vet at Udi er spesielt obs på tyrkiske menn siden det har vært mye proforma-ekteskap blant tyrkere, og Udi baserer seg på fakta ikke føleri. En annen grunn er at jeg kjenner to norske kvinner som fant seg en tyrker, og giftet seg like raskt som bloggeren, de var også overbevist om at det var ekte kjærlighet fra mannen sin side, men ekteskapene endte ikke så lenge etter at mennene hadde fått oppholdstillatelse. Så de var mest interessert i det norske passet og ikke kvinnen de giftet seg med. I det ene tilfellet hadde ikke engang mannen fortalt sine foreldre at hun hadde 3 sønner fra et tidligere ekteskap, det hadde den tyrkiske mannen holdt skjult for dem. I det andre tilfellet hadde den norske kvinnen snakket med mannen at det var best at de skilte seg, fordi forholdet gikk så dårlig, men da hadde mannen sagt at skilsmisse var imot hans religion, og at de måtte fortsette.Da han fikk oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag var det helt greit å skille seg. Jeg kan forstå at tyrkere som bor på landsbygda og har kronisk lite penger ønsker seg et bedre liv, men det er kynisme å late som man elsker sin norske kone fordi de da kan få oppholdstillatelse i et av verdens rikeste land. 

JaVel

Hvis jeg i 2 uker hadde måttet forholde meg til et totalt ukjent menneske som hardt prøvde å få meg til å like ham/ henne, så hadde jeg blitt stresset, hadde nok ikke klart å slappe av og være meg selv i en slik situasjon. Hvorfor skal det være annerledes for et barn? Med andre ord, håper moren ikke presser gutten til å være sammen med hennes mann hver eneste dag, og at de tar noen dager hvor det bare er sønnen og henne. Å bli kjent med et nytt menneske tar tid, og enda mer tid vil det ta når sønnen og hennes ektemann både har forskjellig språk og kultur. Man blir heller ikke " bestiss" med et menneske i løpet av noen skarve uker, så det vil bli lite reelt om hun forteller hvor gode venner hennes sønn og ektemann har blitt. 

Kanelisvingen
37 minutter siden, JaVel skrev:

Hvis jeg i 2 uker hadde måttet forholde meg til et totalt ukjent menneske som hardt prøvde å få meg til å like ham/ henne, så hadde jeg blitt stresset, hadde nok ikke klart å slappe av og være meg selv i en slik situasjon. Hvorfor skal det være annerledes for et barn? Med andre ord, håper moren ikke presser gutten til å være sammen med hennes mann hver eneste dag, og at de tar noen dager hvor det bare er sønnen og henne. Å bli kjent med et nytt menneske tar tid, og enda mer tid vil det ta når sønnen og hennes ektemann både har forskjellig språk og kultur. Man blir heller ikke " bestiss" med et menneske i løpet av noen skarve uker, så det vil bli lite reelt om hun forteller hvor gode venner hennes sønn og ektemann har blitt. 

Det er jo det hun skriver i bloggen, at mannen har ett tettpakket program klart for guttungen... Litt sånn "se så snill og flink mann jeg har dere"..

Kanelisvingen
5 timer siden, Minipilla skrev:

Denne nye trenden med å legge ut bilder av folk sine kritiske kommentarer med sitt eget lattermilde svar på er så Anne Brith at det er helt pinlig. Og skal man holde på sånn så vit i det minste at det heter IP adresse og ikke ID nummer 🙄🙄

Dagens.. jeg tenker at det ikke er sikkert at de som kommenterer (om de i det hele tatt er reelle da, og ikke en fiktiv person som bloggeren har lagd for å røre rundt i gryta, noe hun stadig vekk har gjort..) syntes det er så kjekt å bli hengt ut på hennes insta og ellers overalt på SoMe..

Skrottefar
29 minutter siden, Kanelisvingen skrev:

Det er jo det hun skriver i bloggen, at mannen har ett tettpakket program klart for guttungen... Litt sånn "se så snill og flink mann jeg har dere"..

Tettpakket program klart? Ja, det er jo veeeeldig smart ja......hva med å la guttungen være med å bestemme sjøl, han har sikkert sine interesser og vil ikke la seg styre til alt. Skal man bli kjent med et barn så er det ikke veien å gå

Kanelisvingen
1 minutt siden, Skrottefar skrev:

Tettpakket program klart? Ja, det er jo veeeeldig smart ja......hva med å la guttungen være med å bestemme sjøl, han har sikkert sine interesser og vil ikke la seg styre til alt. Skal man bli kjent med et barn så er det ikke veien å gå

Det er liksom ikke så insta og bloggvennlig det da, hun vil jo tjene på bloggen (hennes egne ord) 

Guest Forum-Moderator

Ryddemelding: spekulasjon.