Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Minipilla skrev:

Denne nye trenden med å legge ut bilder av folk sine kritiske kommentarer med sitt eget lattermilde svar på er så Anne Brith at det er helt pinlig. Og skal man holde på sånn så vit i det minste at det heter IP adresse og ikke ID nummer 🙄🙄

Dagens.. jeg tenker at det ikke er sikkert at de som kommenterer (om de i det hele tatt er reelle da, og ikke en fiktiv person som bloggeren har lagd for å røre rundt i gryta, noe hun stadig vekk har gjort..) syntes det er så kjekt å bli hengt ut på hennes insta og ellers overalt på SoMe..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Kanelisvingen skrev:

Det er jo det hun skriver i bloggen, at mannen har ett tettpakket program klart for guttungen... Litt sånn "se så snill og flink mann jeg har dere"..

Tettpakket program klart? Ja, det er jo veeeeldig smart ja......hva med å la guttungen være med å bestemme sjøl, han har sikkert sine interesser og vil ikke la seg styre til alt. Skal man bli kjent med et barn så er det ikke veien å gå

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skrottefar skrev:

Tettpakket program klart? Ja, det er jo veeeeldig smart ja......hva med å la guttungen være med å bestemme sjøl, han har sikkert sine interesser og vil ikke la seg styre til alt. Skal man bli kjent med et barn så er det ikke veien å gå

Det er liksom ikke så insta og bloggvennlig det da, hun vil jo tjene på bloggen (hennes egne ord) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 13.47, Visvas skrev:

En får spørsmål ang gull og gaver fra mann og svigerfamilie under politiintervjuet også. Nettopp fordi UDI vet hvor viktig dette er i den tyrkiske kulturen. 

Av ren nysgjerrighet. Hvis man tenker på et gjennomsnittlig tyrkisk bryllup, hva er det vanlig å gi bruden i medgift, omregnet til penger? Er dette noe tyrkiske menn sparer til fra ung alder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, JaVel skrev:

Av ren nysgjerrighet. Hvis man tenker på et gjennomsnittlig tyrkisk bryllup, hva er det vanlig å gi bruden i medgift, omregnet til penger? Er dette noe tyrkiske menn sparer til fra ung alder? 

Medgift betyr brudens foreldres gave til henne. Aka hovedgrunnen til at folk i tradisjonelle samfunn er redde for å få mange døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Medgift betyr brudens foreldres gave til henne. Aka hovedgrunnen til at folk i tradisjonelle samfunn er redde for å få mange døtre.

Dette stemmer ikke. Det er slik blant hinduer, men ikke innenfor islam. Innenfor islam skal en ektemann betale bruden gaver, penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, JaVel skrev:

Dette stemmer ikke. Det er slik blant hinduer, men ikke innenfor islam. Innenfor islam skal en ektemann betale bruden gaver, penger. 

Jeg kjenner ikke så mye til islamsk kultur, men begrepet medgift betyr pengene en kvinnes foreldre sender med henne når hun gifter seg. Dette begrepet ble også brukt i Europa tidligere. https://snl.no/medgift

Godt mulig det er vanlig i islamsk kultur at ektemannen skal gi bruden penger, men det blir per def feil å kalle dette for medgift. Mer riktig å kalle det brudepris eller brudegave. https://snl.no/brudepris https://snl.no/brudegaver

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JaVel skrev:

Av ren nysgjerrighet. Hvis man tenker på et gjennomsnittlig tyrkisk bryllup, hva er det vanlig å gi bruden i medgift, omregnet til penger? Er dette noe tyrkiske menn sparer til fra ung alder? 

Det er litt etter hva man har/tar seg råd til, men selv relativt fattige familier gir mye. Det er iallefall min erfaring. 

Jeg fikk gull for mange tusen både fra svigers, mannen min og øvrige familie. Samt at vi fikk to eiendommer. Hans og min familie betalte bryllupet, vi som giftet oss hadde ikke noe utlegg på det. Pluss at vi fikk mange tusen lira på festen. Alt dette er helt vanlig tror jeg, men de som er velstående gir nok mye mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visvas skrev:

Det er litt etter hva man har/tar seg råd til, men selv relativt fattige familier gir mye. Det er iallefall min erfaring. 

Jeg fikk gull for mange tusen både fra svigers, mannen min og øvrige familie. Samt at vi fikk to eiendommer. Hans og min familie betalte bryllupet, vi som giftet oss hadde ikke noe utlegg på det. Pluss at vi fikk mange tusen lira på festen. Alt dette er helt vanlig tror jeg, men de som er velstående gir nok mye mer. 

Da ligger det på ca 20-30 tusen, altså ikke enorme summer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, JaVel skrev:

Da ligger det på ca 20-30 tusen, altså ikke enorme summer? 

Usikker på hva du mener. Totalen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Visvas skrev:

Usikker på hva du mener. Totalen?

Ja totalen av det du mottok av din mann som medgift? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, JaVel skrev:

Ja totalen av det du mottok av din mann som medgift? 

Det er jo ukonkrete beløp her, verdi av gull og eiendom er jo ikke det samme for evig tid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JaVel skrev:

Da ligger det på ca 20-30 tusen, altså ikke enorme summer? 

Vil anslå at den gang var verdien på gull og eiendommer kanskje i underkant av 100 000 lira. Eiendommene fikk vi sammen. Liraen sto sterkere den gang så verdien på eiendommene målt i norske kroner er nok ikke så veldig ulik. Gullet har økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Visvas skrev:

Vil anslå at den gang var verdien på gull og eiendommer kanskje i underkant av 100 000 lira. Eiendommene fikk vi sammen. Liraen sto sterkere den gang så verdien på eiendommene målt i norske kroner er nok ikke så veldig ulik. Gullet har økt. 

Altså rundt 150 000 norske kroner, samtidig er 150 000 nkr langt mer verdt i Tyrkia enn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå kan hun brukes som hobbypsykolog også👍🏻 Bare å kontakte henne på snap. Løp og kjøp damer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JaVel skrev:

Altså rundt 150 000 norske kroner, samtidig er 150 000 nkr langt mer verdt i Tyrkia enn i Norge. 

Ja den gang tror jeg vi ganget med 4,5 ca så sånn sett tror jeg verdien på eiendommene er ganske lik i dag. Hvis man skal regne mot norske.

Endret av Visvas
Rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Visvas skrev:

Ja den gang tror jeg vi ganget med 4,5 ca så sånn sett tror jeg verdien på eiendommene er ganske lik i dag. Hvis man skal regne mot norske.

Nå vet ikke jeg nok om bloggerens bryllup, men rent generelt, hvis en tyrkisk mann holder et billig bryllup for sin kone, faller det ingen skam på ham? Lurer rett og slett siden noen her som har god kjennskap til Tyrkia skrev at bloggerens atferd kunne føre til skam på hennes ektemann, men faller det ingen skam på ham når han holder et billig bryllup?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...