Jump to content
Guest amaryllish

metteask.blogg.no

Recommended Posts

Visvas
Posted (edited)
5 timer siden, JaVel skrev:

Ps, eller er det ingen skam ved et billig bryllup hvis konen ikke er tyrker, men vestlig?

Uten at jeg vet sikkert så tror jeg ikke det spiller veldig mye rolle hvor hun er ifra. Betydningen av størrelse på bryllupet er nok ganske så lik. 

Altså.  Det må ikke nødvendigvis være storslagent, men antall fremmøtte, gull, gaver ect er gjengs over veldig viktig for de. 

Edited by Visvas
Rettet skrivefeil

Fortsetter under...

Moonwalker
53 minutter siden, Moonwalker skrev:

Er det noen som vet hvordan merking skal foregå når det er oppført rabattkode til et firma i bioen på instagram? Ser denne bloggeren har oppført det nå uten å merke det som reklame, og mener jeg har sett andre gjøre det jevnlig opp gjennom tidene også. 

Så på forbrukertilsynet sine sider, men eksempelet fra instagram der omhandlet bare innlegg. Det står jo at alt som er reklame tydelig skal komme frem som det med merking, og ville tro det gjaldt bioen også?

Og da ser jeg at bloggeren fjernet det siste timen.

JaVel
10 minutter siden, Visvas skrev:

Uten at jeg vet sikkert så tror jeg ikke det spiller veldig mye rolle hvor hun er ifra. Betydningen av størrelse på bryllupet er nok ganske så lik. 

Altså.  Det må ikke nødvendigvis være storlangent, men antall fremmøtte, gull, gaver ect er gjengs over veldig viktig for de. 

Nå blir det mange spørsmål fra meg, men jeg synes kultur er interessant. Hvorfor tror du det var få som møtte opp i bryllupet, er det en slags protest? Og er det ikke svært uhøflig å ikke møte opp i et bryllup på landsbygda eller er det helt ok? 

Rosalie
4 minutter siden, JaVel skrev:

Nå blir det mange spørsmål fra meg, men jeg synes kultur er interessant. Hvorfor tror du det var få som møtte opp i bryllupet, er det en slags protest? Og er det ikke svært uhøflig å ikke møte opp i et bryllup på landsbygda eller er det helt ok? 

Uten at jeg kjenner Tyrkia veldig godt, vil jeg tro at på landsbygda, hvor tradisjoner og religion ofte står ekstra sterkt, er det nok mange som reagerer på at en av deres egne unge menn gifter seg med en mye eldre kvinne som har barn fra før (med mindre hun er enke) som kommer fra en helt annen kultur. Å ikke møte i bryllupet uten god grunn viser at man ikke godtar/har tro på ekteskapet. Det er neppe skam forbundet med ikke å møte, men det er nok skamfullt for brudgommens familie at så mange velger å ikke komme, nettopp av grunnen jeg skrev i forrige setning.

Men - dette blir generell synsing ut fra kun bred og ikke dyptgående kunnskap i sosialantropologi.

JaVel
10 minutter siden, Rosalie skrev:

Uten at jeg kjenner Tyrkia veldig godt, vil jeg tro at på landsbygda, hvor tradisjoner og religion ofte står ekstra sterkt, er det nok mange som reagerer på at en av deres egne unge menn gifter seg med en mye eldre kvinne som har barn fra før (med mindre hun er enke) som,  kommer fra en helt annen kultur. Å ikke møte i bryllupet uten god grunn viser at man ikke godtar/har tro på ekteskapet. Det er neppe skam forbundet med ikke å møte, men det er nok skamfullt for brudgommens familie at så mange velger å ikke komme, nettopp av grunnen jeg skrev i forrige setning.

Men - dette blir generell synsing ut fra kun bred og ikke dyptgående kunnskap i sosialantropologi.

Det at hun har barn fra før er det ikke sikkert han har sagt til familie og folk på landsbygda. En jeg kjenner som giftet seg med en tyrkisk mann, fikk vite først lenge etter bryllupet at hennes tyrkiske ektemann ikke hadde nevnt for familien at hun hadde 3 sønner fra et tidligere ekteskap. 

Visvas
Posted (edited)
5 timer siden, JaVel skrev:

Jeg tenker nok ganske likt som det Rosalie skriver.

Alt jeg skriver ang oppmøte og bryllupet blir alltid slettet 😂 

Ang uhøflig så er det nok øyet som ser. Jeg vet ikke hvorfor det var så få som kom. Om det ikke var så få som var invitert ? Om det bare var en brøkdel av inviterte som dukket opp? 

Edited by Visvas
Rettet skrivefeil

Annonse

Visvas
4 timer siden, JaVel skrev:

Det at hun har barn fra før er det ikke sikkert han har sagt til familie og folk på landsbygda. En jeg kjenner som giftet seg med en tyrkisk mann, fikk vite først lenge etter bryllupet at hennes tyrkiske ektemann ikke hadde nevnt for familien at hun hadde 3 sønner fra et tidligere ekteskap. 

Siden barna ikke var i bryllupet så tror jeg nok familien ikke vet om de. Ellers hadde hun nok fått mye pes fra familien ang at de ikke var med....tenker nå jeg. 

maximiliane
6 minutter siden, Visvas skrev:

Siden barna ikke var i bryllupet så tror jeg nok familien ikke vet om de. Ellers hadde hun nok fått mye pes fra familien ang at de ikke var med....tenker nå jeg. 

tror hun skrev en plass at familien ikke var intr. i å komme i dette bryllupet. -_- 

chrisbilgin
11 timer siden, Lopploella skrev:

Det er mange fattige i Tyrkia, og det er mange som har store barneflokker. Jeg kan ikke tro at absolutt alle har masse gull, penger og eiendommer å dele ut for hvert barn som gifter seg. Det blir litt meningsløst å diskutere om hun har hatt «stort nok» bryllup og fått «nok gaver», ut fra hva noen andre har erfaring med. Det er virkelig stor forskjell på brylluper og nivå på gaver her i Norge også, selvfølgelig gjelder det også i andre land.

Denne mannen er yngst eller nesten yngst i en stor barneflokk, foreldrene er gamle og de bor i et veldig enkelt hus på landsbygda. Det virker litt usannsynlig at de skal ha hundretusener å bruke på et bryllup, uansett hvor brura kommer fra.

Helt enig. Jeg er selv gift med en tyrker og vi har ikke engang hatt bryllupsfest. Vi har vært sammen i 11 år, har tre barn og bor i tyrkia. Og det er absolutt ingen skam. Vi hadde ikke fest fordi vi ikke hadde råd. Enkelt og greit. Hadde vi spurt om hjelp så hadde vi sikkert fått. Men vi vil betale og ordne det selv. Foreldrene har ikke råd til noe store greier for oss. Vi kommer ikke til å få noe voldsomt når vi engang skal ha festen heller. De har 7 barn, og eier lite. Så det er jo helt tullete å ikke forstå dette. Har man ikke råd så har man ikke råd. Trenger ikke være noen skam det.. De er stolt av meg, og av oss. 

Visvas

Det er helt sikkert både forskjeller og unntak her også 🙂 

Men at UDI har ang dette på spørsmålene sine ved politiintervjuet betyr nok at dette er et tema. 

maximiliane
36 minutter siden, Visvas skrev:

Men at UDI har ang dette på spørsmålene sine ved politiintervjuet betyr nok at dette er et tema. 

Absolutt ...

JaVel
53 minutter siden, Visvas skrev:

Jeg tror nok at godt utdannede tyrkere fra Istanbul kan være mer avslappet i forhold til bryllups"regler" enn konservative og lite utdannede tyrkere fra landsbygda. 

Flisespikker

Der kom VG-artikkelen. Men, den er Pluss

Annonse

annelis
27 minutter siden, Flisespikker said:

Der kom VG-artikkelen. Men, den er Pluss

Hva slags artikkel?

Littlewoman

Jeg er ikke overrasket over at VG skriver om dette. Engasjementet rundt henne har gitt henne synlighet, hun vokser på listene og dermed er dette et naturlig neste steg. 

Aldri tro at deres engasjement her inne ikke har betydning for interessen...det gir henne trafikk og det igjen gir henne oppmerksomhet og synlighet i andre kanaler. 

God søndag

Flisespikker
3 minutter siden, Littlewoman skrev:

Jeg er ikke overrasket over at VG skriver om dette. Engasjementet rundt henne har gitt henne synlighet, hun vokser på listene og dermed er dette et naturlig neste steg. 

Aldri tro at deres engasjement her inne ikke har betydning for interessen...det gir henne trafikk og det igjen gir henne oppmerksomhet og synlighet i andre kanaler. 

God søndag

"God søndag"? Hm....

annelis
6 minutter siden, Littlewoman said:

God søndag

Hehe jeg tror det er utelukkende KG som har gitt trafikk der 😝

maximiliane
8 minutter siden, snoren skrev:

Hvorfor hater dere på henne? Hun er en god mamma som har funnet lykken og kjærligheten. Dere virker misunnelig. Mye stygt som blir skrevet her!

Er nok ingen som hater noen de aldri har møtt? Men det må da være lov å stille et spørsmålstegn rundt det hele, når hun velger å brette ut hele livet sitt på SoMe. Eller? 

Flisespikker
Posted (edited)
13 minutter siden, snoren skrev:

Hvorfor hater dere på henne? Hun er en god mamma som har funnet lykken og kjærligheten. Dere virker misunnelig. Mye stygt som blir skrevet her!

Plis ikke bruk uttrykket "hater på". 

Edited by Flisespikker