Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Gjest SmekkFull
Diamant20 skrev (1 time siden):

Hadde jeg sønnen og datteren til Mette i byen uten foreldrene hadde jeg vært ganske sikker på hvem de var. Vi vet dessuten mye mer enn utseende deres, vi vet hvordan det ser ut hjemme hos dem, sommerferie og mye mer jeg ikke vil nevne her av hensyn til ungene.

Du vil virkelig ikke si at du hadde kjent igjen babyen. I såfall har du synske evner…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SmekkFull skrev (Akkurat nå):

Du vil virkelig ikke si at du hadde kjent igjen babyen. I såfall har du synske evner…

Med de bildene hun har delt har man til sammen sett hele kroppen utenom ansiktet, og jeg ser jeg ikke spesifiserte det, men hverfall om hun var sammen med sønnen hennes. Selvom det er lenge siden hun har delt bilde av sønnen sitt ansikt er det mulig jeg fortsatt hadde kjent han igjen. Man gjenkjenner feks kroppsbygning, hårfarge, hudfarge osv. ikke bare ansiktet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje ikke det er så lurt å publisere video av at man griller i skogkanten nå som det er stor skogbrannfare i Bergens-områdene. Brannen på Sotra blusset til og med opp igjen i går med den følgen at 200 personer måtte evakueres på nytt. Ref video på snapp.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (12 minutter siden):

Tenker kanskje ikke det er så lurt å publisere video av at man griller i skogkanten nå som det er stor skogbrannfare i Bergens-områdene. Brannen på Sotra blusset til og med opp igjen i går med den følgen at 200 personer måtte evakueres på nytt. Ref video på snapp.

Sa hun ikke selv at dette ikke var lov etter en eller annen dato i april? Eller er jeg helt på tur nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (17 minutter siden):

Sa hun ikke selv at dette ikke var lov etter en eller annen dato i april? Eller er jeg helt på tur nå? 

Ikke som jeg fikk med meg, men det kan godt være.

Det er uansett et generelt bålforbud mellom 15 april til 15 september og da er det forbudt å tenne opp bål og grill (inkludert engangsgrill) i eller i nærheten av skog og annen utmark.

Det finnes unntak fra forbudet men jeg synes det er dumt at en voksen influenser filmer og publiserer grilling med engangsgrill når området nettopp er i en slik situasjon hvor det er stor skogbrannfare og nettopp har hatt en større gress og lyngbrann.

Det er lov å tenke seg om.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (8 minutter siden):

Ikke som jeg fikk med meg, men det kan godt være.

Det er uansett et generelt bålforbud mellom 15 april til 15 september og da er det forbudt å tenne opp bål og grill (inkludert engangsgrill) i eller i nærheten av skog og annen utmark.

Det finnes unntak fra forbudet men jeg synes det er dumt at en voksen influenser filmer og publiserer grilling med engangsgrill når området nettopp er i en slik situasjon hvor det er stor skogbrannfare og nettopp har hatt en større gress og lyngbrann.

Det er lov å tenke seg om.

Hun sa noe om at det ikke var lov snart sist de grillet og snappet det. Det stemmer sikkert at det var 15. April hun sa det var. Da grillet de sikkert litt før det, på en idyllisk plass ved et vann eller noe. 

Så da visste hun isåfall at det ikke var lov hvis de har gjort det nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes noe godkjente steder ser jeg, kanskje de var på ett av de? 

De hadde grillen oppå ett berg, kan være det var ett slik godkjent sted? 🤔

Screenshot_20210610-105529_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210610-105546_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210610-105644_One UI Home.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de trærne så tett på? Et viktig poeng med griller (herunder og bålpanner, bøttegriller, kulegriller og engangsgriller) er at glør fra grillen kan fly ganske langt. Og som en ser på bildet over her (og på filmen) så er det ikke lang vei til tørr skog. Og det er altså stor skogbrannfare i området. Og det er bare ei uke siden de måtte evakuere 500 innbyggere pga gress og lyngbrann, og 200 innbyggere samme dag.

Det er altså lov å tenke seg om. Spesielt hva en legger ut at en gjør.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dame64

Er ganske så sikker på at i kjent stil så kommer det et oppklaringsinnlegg eller noe slikt der hun kommer med en eller annen forklaring eller sier at uff jeg var ikke klar over dette eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (På 9.6.2021 den 15.29):

Hadde jeg sønnen og datteren til Mette i byen uten foreldrene hadde jeg vært ganske sikker på hvem de var. Vi vet dessuten mye mer enn utseende deres, vi vet hvordan det ser ut hjemme hos dem, sommerferie og mye mer jeg ikke vil nevne her av hensyn til ungene.

Men hva i alle dager har det å si? 
og det er faktisk ekstremt rart at du ville kjent igjen hennes barn uten at hun var til stede… hvordan da?

Hun passer på at fremmede ikke vil gjenkjenne de, har da ingenting å si om man vet hvordan stua deres ser ut?

Hvorfor mener du det er greie?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1974bloggen skrev (På 6.6.2021 den 12.49):

Hun sier jo at ikke baserer innleggene sine på KG sine innlegg om henne noe som jo er BS da man ser det på diverse innlegg 

Når sa hun det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (6 minutter siden):

Men hva i alle dager har det å si? 
og det er faktisk ekstremt rart at du ville kjent igjen hennes barn uten at hun var til stede… hvordan da?

Hun passer på at fremmede ikke vil gjenkjenne de, har da ingenting å si om man vet hvordan stua deres ser ut?

Hvorfor mener du det er greie?

Jeg har fulgt bloggen og snappen noen år nå, summa sumarum er det ikke vanskelig å danne seg et inntrykk av hvordan de ser ut. Jeg fulgte også henne da hun publiserte bilder av sønnen sitt ansikt. 

Og grunnen til at jeg nevnte at jeg vet hvordan huset er, er at det snakkes om at hun ikke utleverer barna, det er feil, hun forteller om dem, vi vet hvordan hjemmet ser ut, vaner, hva de liker å gjøre osv. 

Hun driver med utlevering selvom vi ikke vet navn eller at hun deler bilder av ansiktene. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (7 minutter siden):

Jeg har fulgt bloggen og snappen noen år nå, summa sumarum er det ikke vanskelig å danne seg et inntrykk av hvordan de ser ut. Jeg fulgte også henne da hun publiserte bilder av sønnen sitt ansikt. 

Og grunnen til at jeg nevnte at jeg vet hvordan huset er, er at det snakkes om at hun ikke utleverer barna, det er feil, hun forteller om dem, vi vet hvordan hjemmet ser ut, vaner, hva de liker å gjøre osv. 

Hun driver med utlevering selvom vi ikke vet navn eller at hun deler bilder av ansiktene. 

Ok, da er du ganske ekstrem. Jeg synes hun absolutt ikke utleverer barna sine på noen måte. Man må resonnere over hva som kan være skadelig for dem. Og hvorfor føler du noe av dette er skadelig for barna hennes?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voyager skrev (17 minutter siden):

Ok, da er du ganske ekstrem. Jeg synes hun absolutt ikke utleverer barna sine på noen måte. Man må resonnere over hva som kan være skadelig for dem. Og hvorfor føler du noe av dette er skadelig for barna hennes?

Altså, 13-år gamle meg hadde ikke likt at alle de jeg skulle bli venn med visste hva jeg likte å gjøre som liten, at oppussingsprosjekter ikke var helt ferdige, hva jeg hadde drømt om osv. Forhåpentligvis blir ikke dette et problem, men for meg hadde det vært fryktelig lite gøy om de jeg skulle bli kjent med fant ut sånne ting.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Altså, 13-år gamle meg hadde ikke likt at alle de jeg skulle bli venn med visste hva jeg likte å gjøre som liten, at oppussingsprosjekter ikke var helt ferdige, hva jeg hadde drømt om osv. Forhåpentligvis blir ikke dette et problem, men for meg hadde det vært fryktelig lite gøy om de jeg skulle bli kjent med fant ut sånne ting.

Om du hadde vært helt anonym og ingen visste hvem du var? Du hadde fortsatt hatt problemer med det? Ble du sur på mamman din når hun snakket med naboer også?

Og hvilke 13åringer følger Mette Ask? Du vet hun ikke er en stor blogger, ikke sant? Minimalt av mennesker som følger henne, og de fleste er casual, og ikke prøver som deg å finne detaljer på barna hennes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (14 minutter siden):

Om du hadde vært helt anonym og ingen visste hvem du var? Du hadde fortsatt hatt problemer med det? Ble du sur på mamman din når hun snakket med naboer også?

Og hvilke 13åringer følger Mette Ask? Du vet hun ikke er en stor blogger, ikke sant? Minimalt av mennesker som følger henne, og de fleste er casual, og ikke prøver som deg å finne detaljer på barna hennes.

Så lenge man vet navnet til Mette er ikke ungene helt anonyme. Det er en vestentlig forskjell på om min mor har fortalt noe til enkeltpersoner, og å legge ut noe som aldri forsvinner på nettet til tusenvis av fremmede. Det min mor sa til naboer og det som måtte være kunne heller ikke de nye klassekammeratene mine få vite. 
 

Selvom hun ikke er stor i bloggverdenen, er det utrolig hva barn kan finne ut. Dessuten er dagens barn flinke på nettet, og gode på å finne den informasjonen de vil, og kan google frem mye om ungene hennes. Og om så ingen av vennene mine visste dette, så hadde jeg fortsatt ikke vært trygg på at de ikke fant det, visste det eller ville komme over det senere.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visvas skrev (32 minutter siden):

Det er jo Mette selv som deler detaljer om barna og deres hjem og liv, man trenger ikke prøve finne detaljer som er rett i nesen på en om man følger henne. 

Jeg er helt uenig i at hun skåner barna sine helt, vi vet mye om hva som har skjedd i barnas liv uten at vi har sett fjes og navn på ei stund. 

Det er noe helt annet å snakke med en nabo enn å skrive på blogg. Forhåpentlig kjenner man naboen bedre enn en anonym leser av en blogg. 

Mette skrev nylig at det også er kritikernes ansvar å skåne barna hennes, her er jeg ikke enig. Det er Mettes barn og det er Mette som deler bilder og deler av livet deres. Vi trenger selvfølgelig ikke grave etter barna hennes, trenger ikke bruke navnene selv om vi vet ect, men hun er ansvarlig for å skåne sine egne barn på samme måte som jeg er ansvarlig for å skåne mine barn. 

Jeg forstår virkelig ikke dette. Jeg kan se på feks God Morgen Norge, og programlederne vil nevne i forbindelse med mye hva de liker å spise og gjøre etc. er dette også galt? Er det slik at du er imot at noen er kjente i deg hele tatt? Da vil det alltids være noe informasjon som kommer om barna. Men det jeg ettersøker er hvorfor det er skadelig for barnet om fremmede vet hvordan stuen ser ut? Eller hva de liker å gjøre? Vi normenn skal være sp ekstremt private, hva er liksom faren? 
Dere innser at dette er et særnorskt fenomen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke dette. Jeg kan se på feks God Morgen Norge, og programlederne vil nevne i forbindelse med mye hva de liker å spise og gjøre etc. er dette også galt? Er det slik at du er imot at noen er kjente i deg hele tatt? Da vil det alltids være noe informasjon som kommer om barna. Men det jeg ettersøker er hvorfor det er skadelig for barnet om fremmede vet hvordan stuen ser ut? Eller hva de liker å gjøre? Vi normenn skal være sp ekstremt private, hva er liksom faren? 
Dere innser at dette er et særnorskt fenomen?

Jeg slettet egentlig kommentaren min fordi vi er på to helt forskjellige planeter ang dette, vi vil aldri bli enige og jeg så ikke vits i å fortsette diskusjonen. 

Det er nok barn som synes det er invaderende å kanskje få kommentarer om hvordan det ser/så ut hjemme hos de når de var små av fremmede feks. Vite at folk vet at man møtte stefar for første gang på et hotellrom etter mor hadde giftet seg. Altså, det trenger ikke bli noe mer enn det det er, men det KAN bli vanskelig for enkelte barn. Man skåner ikke et barn bare ved å utelukke navn og ansikt når man forteller og viser så mye annet rundt barna. Det kan faktisk være mindre privat å dele et fint bilde av et blidt barn enn å skrive om barnets første møte med stefar. 

Mulig det er særnorsk, men jeg er ikke spesielt fan av at alt skal på nett. Spesielt ikke av barna og spesielt nå som vi vet at det kan gi senskader på forskjellige vis. 

Endret av Visvas
Rettet feil
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (2 minutter siden):

Jeg slettet egentlig kommentaren min fordi vi er på to helt forskjellige planeter ang dette, vi vil aldri bli enige og jeg så ikke vits i å fortsette diskusjonen. 

Det er nok barn som synes det er invaderende å kanskje få kommentarer om hvordan det ser/så ut hjemme hos de når de var små av fremmede feks. Vite at folk vet at man møtte stefar for første gang på et hotellrom etter mor hadde giftet seg. Altså, det trenger ikke bli noe mer enn det det er, men det KAN bli vanskelig for enkelte barn. Man skåner ikke et barn bare ved å utelukke navn og ansikt når man forteller og viser så mye annet rundt barna. Det kan faktisk være mer privat å dele et fint bilde av et blidt barn enn å skrive om barnets første møte med stefar. 

Mulig det er særnorsk, men jeg er ikke spesielt fan av at alt skal på nett. Spesielt ikke av barna og spesielt nå som vi vet at det kan gi senskader på forskjellige vis. 

Ja, vi er nok på forskjellige planeter. Men det må være greit. Live and let live. Gjør som du ønsker, og lev med at andre gjør som de ønsker.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...