Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Nana skrev:

Ah, da skjønner jeg. Husbanken er jo et fantastisk alternativ for A. Eneste eventuelle haken er vel om hun har stabil inntekt eller ikke.

Tipper at det med hagen var for at han skulle ha noe å gjøre på og føle seg nyttig. Men uansett, det er svindyrt og når hun gjentatte ganger har understreket at hun har dårlig økonomi, regningene hadde vokst henne over hodet pga hyppige reiser til Tyrkia osv, så virker det som veldig dårlig økonomistyring generelt.
Har man (hatt) dårlig økonomi og skal komme seg på beina igjen så må det langsiktig måtehold til, ikke bare én mnd med billige middager.

For meg fremstår hun som snill og impulsiv og «i nuet», så det er ikke sikkert det er så ille i virkeligheten som det ser ut til på bloggen.
Kanskje det bare er uttrykk for frustrasjon, på samme måte som jeg ville sagt det til en venninne. Typ «nå var alt planlagt og på G, men så røk varmtvannstank, jeg fikk vannskader, toalettet lekket og støvsugeren er ødelagt». Så har jeg fått det ut og er ferdig med det - bare at Mette har fått det ut på en offentlig blogg med x antall lesere som tolker fritt.

Vet selv at ting kan bli overveldende - spesielt fordi jeg ikke har noen til å hjelpe meg (hun har jo faren som hjalp med varmtvannstanken), og at små ting kan bli store - spesielt når det er uforutsette utgifter involvert.

Hvis hun hadde buffer så var gjerne det satt av til familiegjenforening eller hva det heter, og da er det nok fortvilende å måtte ta fra det og bruke på uforutsette utgifter. Det er ikke SÅ lenge siden hun fikk refinansiert huslånet så bufferet kan umulig ha blitt veldig stort på så kort tid - spesielt ikke når hun er litt impulsiv og ustrukturert i tillegg. 

Alle kan få problemer - forskjellen er at noen blåser ut til de nærmeste, mens andre gjør det på en offentlig blogg. På en måte syns jeg det er forfriskende at hun er åpen og blottstiller seg. På den andre siden vet jeg flere detaljer om hennes finansielle situasjon og privatliv enn jeg gjør om mine nærmeste venner. 

Mette framstår som en dame som vet best selv, og som er opptatt av å klare seg selv. Jeg tolker det slik basert på hva hun selv har postet i sosiale medier og på egen blogg. Hun har i tillegg en noe merkelig form for prioritering som går ut over økonomistyringen. Hun har foreldre, hun har besteforeldre, hun har et hus som er verdt 2-3 millioner mer en huslånet. I tillegg tjener hun godt nok til å få mannen sin til Norge iht inntektskravene. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at hun ikke får dette til økonomisk når det er snakk om et lite beløp. Hun har feks følgende muligheter;

Låne penger på huset

Avdragsfrihet på lånet et par måneder

Mastercard (ikke så lurt, men et beløp på 10k er håndterbart selv på kredittkort)

Låne av A

Låne av foreldre

Låne av besteforeldre (H malte huset deres, burde ikke det være verdt 10k i seg selv?)

Hun har SÅ MANGE MULIGHETER at den eneste årsaken jeg ser er at hun er for stolt til å ta i mot hjelp. Skal klare selv.... Uten tanke for at stoltheten hennes går ut over far og datter. Hvis man skal se på det økonomiske perspektivet må det være MYE bedre økonomisk å ha H i Norge når hun skal starte på jobb igjen. Hun er tross alt nattevakt, og avhengig av barnepass for å kunne gå på jobb. Uten A i hus har hun ikke barnevakt. Hun tjener mer på nattevakter en dagvakter og kan bruke mer tid hjemme med mann og barn ved å jobbe nattevakt. Det gjelder å se ting i sammenheng, spesielt økonomisk, ikke bare være opptatt av situasjonen akkurat nå. Det beste for både datteren og økonomien er derfor å få H til Norge så snart som mulig, spesielt før Mette starter på jobb igjen. 

Ang pengebruken den siste tiden så skjønner jeg at hun vil dra på ferie med sønnen, pynte i hagen, spise ute osv, men dette må kunne prioriteres bort en periode for å få faren til barnet sitt til Norge slik at han kan være med datteren sin?

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

M har skrevet flere ganger at hun  ønsker å klare seg selv og ønsker ikke å ta imot hjelp fra andre. Det må en bare akseptere selv om det i noen tilfeller kan virke uklokt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Mette framstår som en dame som vet best selv, og som er opptatt av å klare seg selv. Jeg tolker det slik basert på hva hun selv har postet i sosiale medier og på egen blogg. Hun har i tillegg en noe merkelig form for prioritering som går ut over økonomistyringen. Hun har foreldre, hun har besteforeldre, hun har et hus som er verdt 2-3 millioner mer en huslånet. I tillegg tjener hun godt nok til å få mannen sin til Norge iht inntektskravene. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at hun ikke får dette til økonomisk når det er snakk om et lite beløp. Hun har feks følgende muligheter;

Låne penger på huset

Avdragsfrihet på lånet et par måneder

Mastercard (ikke så lurt, men et beløp på 10k er håndterbart selv på kredittkort)

Låne av A

Låne av foreldre

Låne av besteforeldre (H malte huset deres, burde ikke det være verdt 10k i seg selv?)

Hun har SÅ MANGE MULIGHETER at den eneste årsaken jeg ser er at hun er for stolt til å ta i mot hjelp. Skal klare selv.... Uten tanke for at stoltheten hennes går ut over far og datter. Hvis man skal se på det økonomiske perspektivet må det være MYE bedre økonomisk å ha H i Norge når hun skal starte på jobb igjen. Hun er tross alt nattevakt, og avhengig av barnepass for å kunne gå på jobb. Uten A i hus har hun ikke barnevakt. Hun tjener mer på nattevakter en dagvakter og kan bruke mer tid hjemme med mann og barn ved å jobbe nattevakt. Det gjelder å se ting i sammenheng, spesielt økonomisk, ikke bare være opptatt av situasjonen akkurat nå. Det beste for både datteren og økonomien er derfor å få H til Norge så snart som mulig, spesielt før Mette starter på jobb igjen. 

Ang pengebruken den siste tiden så skjønner jeg at hun vil dra på ferie med sønnen, pynte i hagen, spise ute osv, men dette må kunne prioriteres bort en periode for å få faren til barnet sitt til Norge slik at han kan være med datteren sin?

 

Enig, men hun ser tydeligvis ikke sånn på det. Hun fremstår som litt ustrukturert og som hun ikke planlegger konkret fremover i tid (bare vage tanker/planer som endrer seg - ofte fordi hun ikke har satt seg inn i reglene eller konsekvensene før «planene» legges).

Vi kan syns hva vi vil, det er hun som skal leve sitt liv. Ikke alltid lett å skjønne bakgrunnen for andres valg - evt skjønne at det kanskje ikke er en bakgrunn for valgene i det hele tatt. Hun pleier ikke å ta til seg råd, tvert i mot, hun går i forsvar, så vi kan skrive og synse akkurat hva som helst uten at det får innvirkning.

Hun trives nok med livet sitt sånn som det er. For meg fremstår det som hun lager det i overkant kaotisk for seg selv (og familien), men det er også det som gjør det artig å følge henne, alle krumspringene som ikke helt henger sammen. Syns hun fremstår genuint snill og artig og lite opptatt av fasade.

Hun har klart seg på egenhånd mesteparten av livet så vidt jeg har forstått (vet ikke hvor lenge hun var sammen med faren til sønnen) og da blir man kanskje litt i sin egen boble? Vant til å håndtere ting selv så godt man klarer? 

Endret av Nana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Om det virkelig er pengene det står på må det være litt provoserende for H å se hvordan M øser  ut penger i det daglige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nana said:

Vi kan syns hva vi vil, det er hun som skal leve sitt liv. Ikke alltid lett å skjønne bakgrunnen for andres valg - evt skjønne at det kanskje ikke er en bakgrunn for valgene i det hele tatt. Hun pleier ikke å ta til seg råd, tvert i mot, hun går i forsvar, så vi kan skrive og synse akkurat hva som helst uten at det får innvirkning.

Hun trives nok med livet sitt sånn som det er. For meg fremstår det som hun lager det i overkant kaotisk for seg selv (og familien), men det er også det som gjør det artig å følge henne, alle krumspringene som ikke helt henger sammen. Syns hun fremstår genuint snill og artig og lite opptatt av fasade.

Bra beskrevet. Forventer absolutt ikke at hun skal måtte følge råd hun får fra anonyme på Internett. Men store deler av bloggen er jo viet innhold om personlig økonomi, og da blir det innlegg på forum der bedriftseiers publiserte valg om dette blir diskutert.

Synes også hun virker som en av de mer sympatiske blogger-bedriftene, og det er fascinerende å følge hennes liv og valg slik som det blir fremstilt på bloggen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, BuffaloDuck skrev:

Bra beskrevet. Forventer absolutt ikke at hun skal måtte følge råd hun får fra anonyme på Internett. Men store deler av bloggen er jo viet innhold om personlig økonomi, og da blir det innlegg på forum der bedriftseiers publiserte valg om dette blir diskutert.

Synes også hun virker som en av de mer sympatiske blogger-bedriftene, og det er fascinerende å følge hennes liv og valg slik som det blir fremstilt på bloggen. 

Uansett om hun velger å følge råd eller ikke.  Hagen vil alltid stå der. Gras eller ei. Men datra sine første levedager eller måneder kommer aldri tilbake og dette er dyrebar tid å miste for både pappa og barn

9 timer siden, Jammf skrev:

Og det er faktisk barnet som har rett til å ha kontakt med far, dette ligger i lovverket og noe mor bør ta med inn i sine vurderinger og prioriteringer. Barnekonvensjonen er tydelig på dette. Gressklipper får hun sikkert låne hos naboen.. 

Man tenker vell ikke på gressklipper når man har en datter som ikke får sett faren sin.

Hun er opptatt av gjenbruk så det må da finnes en billig og brukt en på finn eller en Facebook side 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kritt skrev:

Om det virkelig er pengene det står på må det være litt provoserende for H å se hvordan M øser  ut penger i det daglige. 

Han bør vel ikke bli provosert, han bør heller få seg en utdannelse,finne seg en jobb og forsørge seg selv.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tildittbeste said:

Uansett om hun velger å følge råd eller ikke.  Hagen vil alltid stå der. Gras eller ei. Men datra sine første levedager eller måneder kommer aldri tilbake og dette er dyrebar tid å miste for både pappa og barn

 

Ja. Det var derfor det gjorde inntrykk på meg å blant annet nevne behov for ny gressklipper som delvis forklaring på hvorfor hun ikke prioriterer familiegjenforeningssøknad.
 

Igjen, fascinerende å lese om folk som velger annerledes enn det man tenker seg at «folk flest» ville valgt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
9 minutter siden, Flettfrid skrev:

Han bør vel ikke bli provosert, han bør heller få seg en utdannelse,finne seg en jobb og forsørge seg selv.

Nå har det seg slik at de allerede har en liten datter sammen, og det bør være i alles interesse at han kommer til Norge så snart som mulig. Jo før han kommer, jo før vil han lære seg språket og etterhvert få seg en jobb, og ikke minst få med seg viktig tid med sin datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare litt over ti-tusen de må ut med for å få familiegjenforening? Dette er jo ingenting, så burde være lett ¨å skaffe de pengene. Hun har jo vært i Tyrkia gjentatte ganger, pluss at han har vært i Norge 2 ganger, dette har nok kostet LANGT over ti-tusen kr. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kritt skrev:

Nå har det seg slik at de allerede har en liten datter sammen, og det bør være i alles interesse at han kommer til Norge så snart som mulig. Jo før han kommer, jo før vil han lære seg språket og etterhvert få seg en jobb, og ikke minst få med seg viktig tid med sin datter.

Ja så klart bør det være i alles interesse  men han bør da absolutt ikke bli provosert over at hun lever ett liv i Norge og holder hjemmet i orden. Han kunne selv gjort mye mer gjennom vinteren for å tjene ekstra penger, så han hadde hatt både til søknad om familiegjennforening og den ekstra utgiften med en ekstra flybillett. 

Mette har en sønn å forsørge i tillegg til deres felles datter, å hun kan ikke slutte å leve og bruke penger på ting til familien fot at H skal slippe å jobbe. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Flettfrid skrev:

Han bør vel ikke bli provosert, han bør heller få seg en utdannelse,finne seg en jobb og forsørge seg selv.

Dette er jeg helt enig i. Har dessverre ikke fått det inntrykket at han er den mest handlekraftige mannen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Flettfrid skrev:

Han bør vel ikke bli provosert, han bør heller få seg en utdannelse,finne seg en jobb og forsørge seg selv.

Jeg er egentlig helt enig, men nå er det litt seint. Det er større sjans for at Mette klarer å oppdrive penger til gebyr og diverse relativt fort hvis hun ønsker det. Tiden går og taperen er ei lita jente som allerede mister tid med sin far. 

 

Samt som nevnt over her burde det være til alles interesse (Mette og familien, ikke oss😅) at han var på plass før Mette er ferdig med permisjon sånn at ting går litt lettere. Å skal klare alt selv er ikke alltid en styrke. 

Endret av Visvas
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Nana skrev:

@Visvas Når jeg leser innlegget mitt så ser jeg at det kan fremstå som jeg er uenig/vil forsvare/diskutere med deg.

Det er absolutt ikke tilfellet, jeg prøvde bare å sette meg litt inn i hvordan hun muligens tenker - ikke å forsvare henne eller være uenig med ditt innlegg. Deler oppfatningen din

Jeg beundrer at du klarer å se det fra hennes ståsted for det har jeg store problemer med. Og det er nok derfor jeg kan la meg provosere av ting som ikke burde brydd meg 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Nå har hun lagt ut innlegg om planlagt oppussing av lekerom til minstejenta - det haster nok mer enn å få far i hus 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kritt skrev:

Nå har hun lagt ut innlegg om planlagt oppussing av lekerom til minstejenta - det haster nok mer enn å få far i hus 🙃

Bruke penger på å pusse opp lekerom fremfor å legge penger til sides til en ny søknad ja, det er prioriteringen sin 🤣

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Skrottefar skrev:

Bruke penger på å pusse opp lekerom fremfor å legge penger til sides til en ny søknad ja, det er prioriteringen sin 🤣

Litt rart å legge ut et nytt innlegg om oppussing når du innlegget før snakket om å ikke ha penger. Jenta trenger vell ikke akkurat noe lekerom med det første..

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Litt rart å legge ut et nytt innlegg om oppussing når du innlegget før snakket om å ikke ha penger. Jenta trenger vell ikke akkurat noe lekerom med det første..

Hun skrev at hun ville prioritere familegjenforenigs-søknad først. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skrottefar skrev:

Bruke penger på å pusse opp lekerom fremfor å legge penger til sides til en ny søknad ja, det er prioriteringen sin 🤣

Eller få ordnet ferdig alt det halvferdige på loftet. Er en fordel å fullføre det man har startet på først.

 

er også skremmende ar ei voksen dame med barn må få tips om at man kan bruke forsikringene sine. Bortkastet å betale mange tusen i årer på forsikringer om man ikke bruker de når det trengs.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, JaVel skrev:

Hun skrev at hun ville prioritere familegjenforenigs-søknad først. 

Ja, hun skriver det, men om det kan ha blitt redigert inn i ettertid er ikke godt å si, men det blir bare spekulasjoner.....uansett, det nevnes også om en del oppussing ellers også, og slik jeg leser det så virker det som om det er noe som prioriteres, bl.a at sønnen får pusset opp rommet sitt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...