Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Angående familiegjenforeningen som er satt på pause av økonomiske årsaker, kan dette enkelt løses ved å refinansiere lånet. Det koster 10500 kr for å kunne levere søknad om familiegjenforening, samme pris som det koster for en forelder å søke om 9 måneders opphold for å besøke barn. I tillegg tilkommer det evt gebyrer i Tyrkia. Kilde; https://www.udi.no/ord-og-begreper/gebyr/#link-3593

Mtp lønnsnivået i Tyrkia kan det umulig koste en formue å levere søknadspapirene. Om det var meg, ville jeg aldri godtatt at min mann skulle jobbe til tyrkisk lønn for å spare opp penger til søknaden når det tar måneder og gjerne år for ham å spare opp noe jeg lett kunne finansiert ved kredittkort, sparepenger eller refinansiering av lån. Hun kan også låne penger av A som har 90k på konto som hun uansett ikke skal bruke til EK de første par mnd siden hun skal fortsette å leie istedenfor å eie. Foreldre, søsken, besteforeldre ville vel gladlig lånt henne 10k for å få mannen sin til Norge? Antar hun er for stolt til å ta i mot noe, basert på hennes tidligere uttalelser om at hun skal klare seg selv. I mellomtiden skal mannen sitte uten datteren sin i Tyrkia på ubestemt tid. Jeg personlig hadde satt himmel og jord i bevegelse for å sikre at faren til mitt barn ikke gikk glipp av barnets første år, det får man aldri tilbake. 

Hun skriver at H måtte bruke sine 5000 kr på flybillett hjem fordi det ene connecting-flyet plutselig ikke eksisterte. Det er veldig merkelig at ikke flyselskapet ordnet opp i dette istedenfor at han må kjøpe ny billett når han allerede hadde kjøpt og beltalt for billetten sin? 

Det forbauser meg at voksne folk ikke klarer å ordne opp i situasjoner som enkelt kan løses. Litt skremmende faktisk, når jeg ser hvor lite løsningsorienterte voksne mennesker kan være.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så enig med deg, tror de aller fleste hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få far til sitt barn til landet. Så for meg framstår det hele som bortforklaringer og som til stadighet endrer seg. Skole, militær, penger osv osv

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Hun skriver at H måtte bruke sine 5000 kr på flybillett hjem fordi det ene connecting-flyet plutselig ikke eksisterte. Det er veldig merkelig at ikke flyselskapet ordnet opp i dette istedenfor at han må kjøpe ny billett når han allerede hadde kjøpt og beltalt for billetten sin? 

 

Ja, det stusser jeg litt på også, for har de kjøpt en billett og det viser seg at flyet har blitt innstilt, så skal det være på plass andre alternativer, på en eller annen måte, og da er det dumt å bare kjøpe ny billett fremfor å kontakte enten der hvor billetten er kjøpt eller det aktuelle flyselskap, for jeg tviler på at noen vil dekke noe som helst i ettertid dersom billett-tilbyder eller flyselskap har blitt kontaktet først for å løse saken

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Visvas skrev:

for meg framstår det hele som bortforklaringer og som til stadighet endrer seg

Det har vel vært regla hele veien det, og det endrer seg nok ikke

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Skrottefar skrev:

Ja, det stusser jeg litt på også, for har de kjøpt en billett og det viser seg at flyet har blitt innstilt, så skal det være på plass andre alternativer, på en eller annen måte, og da er det dumt å bare kjøpe ny billett fremfor å kontakte enten der hvor billetten er kjøpt eller det aktuelle flyselskap, for jeg tviler på at noen vil dekke noe som helst i ettertid dersom billett-tilbyder eller flyselskap har blitt kontaktet først for å løse saken

Om de har kjøpt billetter via en tredjepart på nettet, som hun ofte har gjort tidligere, så er det dessverre ikke enkelt å få tak i dem når det trengs. Men noen på flyplassen som representerer flyselskapet måtte vel kunne hjelpe til dersom flyet hans plutselig ikke eksisterte likevel? De selger jo ikke billetter som ikke eksisterer. Om flyet ble kansellert, får man vanligvis tilbud om å bookes om på neste fly. Flyselskapet dekker ingenting om man selv kjøper ny billett uten å kontakte dem først for ombooking.

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det man må betale tilbake til NAV når man blir gift - når man ikke bor sammen med vedkommende og han ikke har inntekt? Nysgjerrig ikke for mettes del men generelt.

 

Endret av anon15
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvilke svake unnskyldninger dikter opp er det helt LATTERLIG å ikke prioritere en slik søknad om det nå faktisk er slik at hun ønsker å få mannen sin hit. Det er ikke store summer det er snakk om så dette er bare tull hele greiene. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, anon15 skrev:

Hva er det man må betale tilbake til NAV når man blir gift - når man ikke bor sammen med vedkommende og han ikke har inntekt? Nysgjerrig ikke for mettes del men generelt.

 

Man kommer i en annen skatteklasse (hvis det fortsatt heter det?), den doble delen av barnetrygd og evt andre stønader som enslig forsørger faller bort. 

Sett mange har prøvd å lure med å registrere ekteskapet senere i Norge, men det gjelder fra inngått ekteskap og ikke registrert i Norge.  Skatten tror jeg ikke endres før året etter, hvis jeg ikke husker helt feil. 

Endret av Visvas
La til en setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, anon15 skrev:

Hva er det man må betale tilbake til NAV når man blir gift - når man ikke bor sammen med vedkommende og han ikke har inntekt? Nysgjerrig ikke for mettes del men generelt.

 

Vil tro ekstra barnetrygd om hun har hatt det.  Det faller bort så fort du gifter deg uansett om den andre bor her i landet eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Minipilla skrev:

Uansett hvilke svake unnskyldninger dikter opp er det helt LATTERLIG å ikke prioritere en slik søknad om det nå faktisk er slik at hun ønsker å få mannen sin hit. Det er ikke store summer det er snakk om så dette er bare tull hele greiene. 

Etter 2 år bør det være mulig å ha 10500 kr liggende for en søknad.  Det er bare så dumme argumenter. Jeg hadde aldri godtatt dette om jeg var han. Og var jeg henne hadde jeg gjort alt for å få min man hit så fort som mulig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skrottefar skrev:

Ja, det stusser jeg litt på også, for har de kjøpt en billett og det viser seg at flyet har blitt innstilt, så skal det være på plass andre alternativer, på en eller annen måte, og da er det dumt å bare kjøpe ny billett fremfor å kontakte enten der hvor billetten er kjøpt eller det aktuelle flyselskap, for jeg tviler på at noen vil dekke noe som helst i ettertid dersom billett-tilbyder eller flyselskap har blitt kontaktet først for å løse saken

Noen ganger er det ikke hjelp å få på flyplassen selv om man kan ha krav på det. Og spesielt ikke i disse koronatider.  Ville sjekket reiseforsikringen i dette tilfellet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 hours ago, Visvas said:

Jeg er så enig med deg, tror de aller fleste hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få far til sitt barn til landet. Så for meg framstår det hele som bortforklaringer og som til stadighet endrer seg. 

Den setningen som traff meg var den "i tillegg må jeg ha ny gressklipper".

Det er jo fascinerende å lese om livene til folka bak disse blogger-bedriftene, som virker å ha veldig forskjellige prioriteringer enn det man tenker seg at "folk flest" ville hatt i samme situasjon. Tror jeg er en av grunnene til at bloggen har mange lesere.

Endret av BuffaloDuck
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BuffaloDuck skrev:

"I tillegg må jeg ha ny gressklipper".

Den setningen som traff meg var den "i tillegg må jeg ha ny gressklipper".

Det er jo fascinerende å lese om livene til folka bak disse blogger-bedriftene, som virker å ha veldig forskjellige prioriteringer enn det man tenker seg at "folk flest" ville hatt i samme situasjon. Tror jeg er en av grunnene til at bloggen har mange lesere.

Hun har nærmeste familie i nabohusene. Hun kan sikkert låne gressklipper av dem om hun trenger pengene til familiegjenforening. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er faktisk barnet som har rett til å ha kontakt med far, dette ligger i lovverket og noe mor bør ta med inn i sine vurderinger og prioriteringer. Barnekonvensjonen er tydelig på dette. Gressklipper får hun sikkert låne hos naboen.. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jammf skrev:

Og det er faktisk barnet som har rett til å ha kontakt med far, dette ligger i lovverket og noe mor bør ta med inn i sine vurderinger og prioriteringer. Barnekonvensjonen er tydelig på dette. Gressklipper får hun sikkert låne hos naboen.. 

Man tenker vell ikke på gressklipper når man har en datter som ikke får sett faren sin.

Hun er opptatt av gjenbruk så det må da finnes en billig og brukt en på finn eller en Facebook side 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tildittbeste said:

Man tenker vell ikke på gressklipper når man har en datter som ikke får sett faren sin.

Hun er opptatt av gjenbruk så det må da finnes en billig og brukt en på finn eller en Facebook side 

 

Det er der fascinasjonen ligger for min del, det at behovet for bl.a gressklipper - slik som jeg forstod blogginnlegget - for øyeblikket veier tyngre enn behovet for å få far og ektemann til Norge. 
 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil anta (?) at hun ikke setter opp gressklipper og vannskader mot ektemann og velger gressklipper. Tror nok heller det er uttrykk for frustrasjon over at mange ting går i stykker samtidig og som gjør innhogg i økonomien.

Det er ikke så mange mnd siden hun skrev i bloggen og sa på snap at hun hadde fått hjelp i banken til refinansiering og budsjett, så til de som har nevnt refinansiering av boliglån for å dekke utgifter til blant annet søknad, så har hun sannsynligvis ikke mulighet til å refinansiere boliglånet en gang til? Vet ikke hvordan sånt fungerer, mulig hun ikke har sjekket heller.

Det var også noen som nevnte Husbanken - de har en øvre grense mht standard på leilighet/pris for å kunne gi lån. Vet ikke grensene, men huset til Mette er nok langt over hva Husbanken gir lån til. Sjekket en gang for lenge siden og jeg mener det stod noe om nøktern standard for å kvalifisere til lån.
 

Under forutsetning av at jeg husker riktig mht dette så tviler jeg sterkt på at en enebolig i ett av Bergens beste strøk med verdi på 5-6 mill i følge henne sel mv, går under nøktern standard. 

Hun skrev jo ifbm refinansieringen at hun hadde fått hjelp til å sette opp budsjett - sannsynligvis skulle det stått litt mer under posten «buffer» enn det gjør i praksis.

Fordi hun skrev en god del om dårlig økonomi, sparing og overgang til lavt matbudsjett så har jeg forundret meg litt over at hun/de har brukt penger på hage, uteplass og take-away/spise ute. Ikke min business og jeg aner jo ikke hele historien, men sett utenfra så er det litt merkelig  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbanken var et tips til A, for å komme seg inn på boligmarkedet. Ikke til Mette. 

Jeg mener hun skrev hun hadde buffer og alikevel så blir det katastrofe når varmtvannsberederen ryker noen uker etter vaskemaskin, på to forskjellige lønninger? Gressklipperen tenker jeg burde kunne lånes av familie i nabohuset hvis det står mellom det og komme nærmere familiegjenforening. Far og datter mister dyrebar tid hver eneste dag så jeg forstår virkelig ikke disse prioriteringene. 

Jeg har også reagert på hvor man bruker penger når man ikke har levert inn en søknad fordi man ikke har råd. Alle vet at tusenlappene fyker fort straks man spiser ute, kjøper bark, jord, planter osv. Uansett hvor billig hver enkel ting er så blir det mye totalt. Hvis de ikke klarer å finne nok penger til en søknad, hvordan skal det da bli når han flytter til Norge med alle ekstrautgifter det innebærer? Alt virker kaotisk og impulsivt, konstant. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Visvas skrev:

Husbanken var et tips til A, for å komme seg inn på boligmarkedet. Ikke til Mette. 

Jeg mener hun skrev hun hadde buffer og alikevel så blir det katastrofe når varmtvannsberederen ryker noen uker etter vaskemaskin, på to forskjellige lønninger? Gressklipperen tenker jeg burde kunne lånes av familie i nabohuset hvis det står mellom det og komme nærmere familiegjenforening. Far og datter mister dyrebar tid hver eneste dag så jeg forstår virkelig ikke disse prioriteringene. 

Jeg har også reagert på hvor man bruker penger når man ikke har levert inn en søknad fordi man ikke har råd. Alle vet at tusenlappene fyker fort straks man spiser ute, kjøper bark, jord, planter osv. Uansett hvor billig hver enkel ting er så blir det mye totalt. Hvis de ikke klarer å finne nok penger til en søknad, hvordan skal det da bli når han flytter til Norge med alle ekstrautgifter det innebærer? Alt virker kaotisk og impulsivt, konstant. 

Ah, da skjønner jeg. Husbanken er jo et fantastisk alternativ for A. Eneste eventuelle haken er vel om hun har stabil inntekt eller ikke.

Tipper at det med hagen var for at han skulle ha noe å gjøre på og føle seg nyttig. Men uansett, det er svindyrt og når hun gjentatte ganger har understreket at hun har dårlig økonomi, regningene hadde vokst henne over hodet pga hyppige reiser til Tyrkia osv, så virker det som veldig dårlig økonomistyring generelt.
Har man (hatt) dårlig økonomi og skal komme seg på beina igjen så må det langsiktig måtehold til, ikke bare én mnd med billige middager.

For meg fremstår hun som snill og impulsiv og «i nuet», så det er ikke sikkert det er så ille i virkeligheten som det ser ut til på bloggen.
Kanskje det bare er uttrykk for frustrasjon, på samme måte som jeg ville sagt det til en venninne. Typ «nå var alt planlagt og på G, men så røk varmtvannstank, jeg fikk vannskader, toalettet lekket og støvsugeren er ødelagt». Så har jeg fått det ut og er ferdig med det - bare at Mette har fått det ut på en offentlig blogg med x antall lesere som tolker fritt.

Vet selv at ting kan bli overveldende - spesielt fordi jeg ikke har noen til å hjelpe meg (hun har jo faren som hjalp med varmtvannstanken), og at små ting kan bli store - spesielt når det er uforutsette utgifter involvert.

Hvis hun hadde buffer så var gjerne det satt av til familiegjenforening eller hva det heter, og da er det nok fortvilende å måtte ta fra det og bruke på uforutsette utgifter. Det er ikke SÅ lenge siden hun fikk refinansiert huslånet så bufferet kan umulig ha blitt veldig stort på så kort tid - spesielt ikke når hun er litt impulsiv og ustrukturert i tillegg. 

Alle kan få problemer - forskjellen er at noen blåser ut til de nærmeste, mens andre gjør det på en offentlig blogg. På en måte syns jeg det er forfriskende at hun er åpen og blottstiller seg. På den andre siden vet jeg flere detaljer om hennes finansielle situasjon og privatliv enn jeg gjør om mine nærmeste venner. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Visvas Når jeg leser innlegget mitt så ser jeg at det kan fremstå som jeg er uenig/vil forsvare/diskutere med deg.

Det er absolutt ikke tilfellet, jeg prøvde bare å sette meg litt inn i hvordan hun muligens tenker - ikke å forsvare henne eller være uenig med ditt innlegg. Deler oppfatningen din

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...