Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, FotbaIlflua skrev:

Det er en annen ting, men å leie er bare å kaste pengene ut vinduet. Det finnes lånemuligheter for de som ikke kvalifiserer til vanlige lån på vanlige vilkår, men kravet der er at man ikke skal kjøpe over evne eller mye større en man har behov for. Man får ikke startlån til enebolig i Fana. 

Hvem har sagt hun skal kjøpe enebolig i Fana?  Uansett uten egenkapital eller midler tror jeg det blir vanskelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Trua skrev:

Hvem har sagt hun skal kjøpe enebolig i Fana?  Uansett uten egenkapital eller midler tror jeg det blir vanskelig

Mette. Det blir vanskelig ja.

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Jeg er forresten ekstremt imponert over evnen til å spare hos Amalie. Samtidig som hun har betalt på en leilighet hun ikke har bodd i har hun på de få månedene hun har bodd hjemme klart å spare hele 90 000 kr. Hun må ha en god inntekt for å dekke lån, utgifter og klare å spare opp en slik sum på så kort tid.

Er ikke de 90 det hun hadde spart opp før hun flyttet i den leide leiligheten? MA har skrevet om det mange ganger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CMarie skrev:

Er ikke de 90 det hun hadde spart opp før hun flyttet i den leide leiligheten? MA har skrevet om det mange ganger.

Det er mulig, teksten sier ikke noe om at det er tidligere oppsparte midler. Jeg trodde hun hadde spart mye mer en 90k før hun flyttet inn til Mette? 

Jeg ville uansett heller investert i en mindre leilighet og betalt ned på eget lån og bygget meg opp EK til å kjøpe meg opp på sikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Det er mulig, teksten sier ikke noe om at det er tidligere oppsparte midler. Jeg trodde hun hadde spart mye mer en 90k før hun flyttet inn til Mette? 

Jeg ville uansett heller investert i en mindre leilighet og betalt ned på eget lån og bygget meg opp EK til å kjøpe meg opp på sikt. 

Vet du hvor vanskelig det er å få lån for en enslig tobarnsmor?  Sjekk banken så får du svar, og de firer ikke

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trua skrev:

Vet du hvor vanskelig det er å få lån for en enslig tobarnsmor?  Sjekk banken så får du svar, og de firer ikke

Mulighetene er tilstede om det søkes om startlån/Husbanken.  De er jo nettopp her for å hjelpe de som har minst,  og har du barn stiller du faktisk sterkere hos dem enn de som søker uten barn.  Og ofte må man starte i det små og klatre oppover. Det er vell allmenn kjent?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Trua skrev:

Vet du hvor vanskelig det er å få lån for en enslig tobarnsmor?  Sjekk banken så får du svar, og de firer ikke

Som sagt vært i en lignende situasjon nylig, bare jeg har Flere barn. Banken strekker seg langt for at barn skal ha en stabil plass å bo. 
banken tar inn både barnebidrag, overgangsstønad, bostøtte, lønn osv. Hun får redusert foreldrebetaling i barnehage. 
Så selv som lærling har hun nok en god del inn i måneden, og når noen av stønadene går ut er hun nok ferdig som lærling og har høyere lønn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forstår ikke hvorfor hun deler så mye privat og nært. Og hva får leserne hennes utav alle disse kjipe, triste, negative og håpløse innleggene om og om igjen? Virker som alt er i krise til en hver tid, aldri noe som er bra eller positivt. Og jeg vet mer negative detaljer om hennes barn og familie, enn om mine venners. Det er litt spesielt. Jeg tror ikke denne form for blogging blir greit i lengden for de nærmeste, og hun fremstår som impulsiv, usikker, umoden og fryktelig naiv. 

Endret av panzerpølsa
Skrivefeil
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig gunstig å ha lån til bolig som enslig forsørger. Man kan spare MANGE tusen i måneden på å ha boliglån kontra leie. Husbanken er den første jeg ville ha prøvd hvis jeg var Amalie. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste banker krever egenkapital ved boligkjøp, holder ikke bare med kausjonist, så et nok egenkapitalen datteren sparer penger til ved å bo hos moren

Har en bror som nettopp har kommet seg inn på boligmarkedet, og han fikk beskjed om at han kom til å få lån men måtte spare opp 350 000 først. Samboeren hans hadde allerede 200 000 til egenkapital. Og han er dasamboer der begge har jobb med god lønn og de har et barn på vei. Kontra Mette sin datter som er ung alenemor til to uten utdanning og jobb

Så jeg forstår godt valget om å bo hjemme for å redusere utgifter sånn at hun får spart opp til egenkapital for å lettere komme seg inn på boligmarkedet. Men jeg forstår også godt datteren sin valg om å flytte for seg selv hvis Mette blander seg inn i privatlivet til datteren og at de risikerer det gode forholdet

Generelt sett så er det nok ikke så kjekt å flytte hjem igjen til pikerommet når man er voksen og er vant med å bo for seg selv, set bare selv hvor godt det var for min voksne datter å flytte tilbake til studiebyen sin etter noen corona-måneder hjemme. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ankkk skrev:

Skjønner ikke at man har 3-4 millioner i verdi på huset og ikke vurderer å stille som kausjonist? Det er skremmende å se at en voksen person ikke klarer å tenke rasjonelt når det kommer til økonomi. Alle handlinger ser ut til å være styrt av emosjoner.

Denne "Neiii jeg vil ikke at hun skal ha så mye LÅN" viser at hun ikke har så mye peiling på det finansielle. Det er ingenting galt med å ha huslån, spesielt nå som renten er lav. Å leie bolig i evigheter når man faktisk kunne kjøpe noe er helt tullete. 

 

Tror ikke hun har 3-4 mill i verdi på huset . Det huset er så halv ferdig og dårlig fikset i de fleste rom . Ja det ligger til i et område hvor hus koster en del, men ikke den type hus hun har. Huset ligger kronglete til , er ikke stort og som sagt ikke ferdig innendørs. Men jeg er enig i at de burde sjekket opp i det med kausjonist. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med kausjonist hvis hun ikke har egenkapital og god nok inntekt. Er nok husbanken hun bør prøve først. Har man i tillegg to barn blir det enda vanskeligere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til ordinært startlån hos Husbanken er det også mulig å søke etableringstilskudd hos kommunen hvis man ikke oppfyller egenkapitalkravet. Dette er penger man får, og vil ikke måtte tilbakebetales. Nåløyet er svært trangt, men tror A vil stille sterkt som enslig forsørger for to små barn.

Hvis dere leser dette Mette og Amalie; her er info fra Bergen kommune:

https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/bolig-og-sosiale-tjenester/okonomisk-stotte-og-radgivning/boligfinansiering/startlan-og-tilskudd-for-kjop-og-utbedring-av-bolig

Endret av Opi
Oppdatert lenke
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Opi skrev:

I tillegg til ordinært startlån hos Husbanken er det også mulig å søke etableringstilskudd hos kommunen hvis man ikke oppfyller egenkapitalkravet. Dette er penger man får, og vil ikke måtte tilbakebetales. Nåløyet er svært trangt, men tror A vil stille sterkt som enslig forsørger for to små barn.

Hvis dere leser dette Mette og Amalie; her er info fra Bergen kommune:

https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/bolig-og-sosiale-tjenester/okonomisk-stotte-og-radgivning/boligfinansiering/startlan-og-tilskudd-for-kjop-og-utbedring-av-bolig

Takk for masse gode tips fra alle sammen! Jeg leser igjennom nå når det er snakk om dette og setter virkelig pris på alle som kommer med tips og ønsker å hjelpe. Legger bare til at min mor har tilbudt å være kausjonist for meg flere ganger tidligere, men jeg har takket nei til det akuratt nå frem til jeg har fullført mitt siste år som lærling, og har fått meg fast jobb. 
Hilsen Amalie A😊

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ankkk skrev:

Skjønner ikke at man har 3-4 millioner i verdi på huset og ikke vurderer å stille som kausjonist? Det er skremmende å se at en voksen person ikke klarer å tenke rasjonelt når det kommer til økonomi. Alle handlinger ser ut til å være styrt av emosjoner.

Denne "Neiii jeg vil ikke at hun skal ha så mye LÅN" viser at hun ikke har så mye peiling på det finansielle. Det er ingenting galt med å ha huslån, spesielt nå som renten er lav. Å leie bolig i evigheter når man faktisk kunne kjøpe noe er helt tullete. 

 

Kan jo være flere grunner til det enn hva man kan tyde seg frem til på en blogg. Alt fra at hun ikke er villig til å miste huset hvis Amalie ikke klarer å betale til at hun ikke har mulighet til på sikt være kausjonist for 3 barn og derfor ikke bil gjøre forskjell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har i denne tråden gjentatte ganger blitt uttrykt bekymring både for Mettes økonomi og helse, på grunn av det store presset hun har på å forsørge seg selv, to mindreårige barn, en tyrkisk mann og i tillegg voksen datter med to små. Hun har blitt beskyldt for å sy puter under armene på datteren som igjen har blitt kalt bortskjemt. 

Eksempler som dette er gjennomgående i denne tråden, Mette blir først kritisert for å gjøre noe på en måte, skepsisen kommer gjerne i form av gode råd i den hensikt å vise Mette omsorg. Når Mette endrer kurs snur kritikken 180 grader, og da blir hun gjerne kritisert for å ikke gjøre slik som hun opprinnelig gjorde. 
Dette er det jeg sikter til når jeg sier at det virker som at uansett hva Mette gjør blir det «feil» i noens øyne. 

Og det er klart at en enebolig i Fana, med nærhet til sjøen og stor tomt, er verdt mer en 2-3 mill, selv om det har en umalt vegg eller mangler listverk her og der. Hva er greia med å snakke Mettes hus ned? Alt er relativt, i mine øyne er ikke et toetasjes hus med tre/fire soverom og loftstue lite, eller et hus fra 2005 gammelt, men en slik holdning viser vel hvor blaserte vi har blitt her i rike Norge.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opi skrev:

Det har i denne tråden gjentatte ganger blitt uttrykt bekymring både for Mettes økonomi og helse, på grunn av det store presset hun har på å forsørge seg selv, to mindreårige barn, en tyrkisk mann og i tillegg voksen datter med to små. Hun har blitt beskyldt for å sy puter under armene på datteren som igjen har blitt kalt bortskjemt. 

Eksempler som dette er gjennomgående i denne tråden, Mette blir først kritisert for å gjøre noe på en måte, skepsisen kommer gjerne i form av gode råd i den hensikt å vise Mette omsorg. Når Mette endrer kurs snur kritikken 180 grader, og da blir hun gjerne kritisert for å ikke gjøre slik som hun opprinnelig gjorde. 
Dette er det jeg sikter til når jeg sier at det virker som at uansett hva Mette gjør blir det «feil» i noens øyne. 

Og det er klart at en enebolig i Fana, med nærhet til sjøen og stor tomt, er verdt mer en 2-3 mill, selv om det har en umalt vegg eller mangler listverk her og der. Hva er greia med å snakke Mettes hus ned? Alt er relativt, i mine øyne er ikke et toetasjes hus med tre/fire soverom og loftstue lite, eller et hus fra 2005 gammelt, men en slik holdning viser vel hvor blaserte vi har blitt her i rike Norge.

Har du vært i huset å sett arbeidet som er gjort? Ingen har vel sagt at det er verdt 2-3 mill? Hun har fremdeles lån på det, og jeg tror rett og slett ikke hun hadde fått 3-4 mill mer enn hva lånet er på for det huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Har du vært i huset å sett arbeidet som er gjort? Ingen har vel sagt at det er verdt 2-3 mill? Hun har fremdeles lån på det, og jeg tror rett og slett ikke hun hadde fått 3-4 mill mer enn hva lånet er på for det huset. 

Når jeg leser det tidligere innlegget ditt ser jeg at jeg misforsto deg, du siktet kanskje til verdien av boligen minus gjelden?  

Jeg har ikke sett mer enn det som er vist på blogg og snap, men du har kanskje førstehånds kjennskap til boligen? Virker som du er opptatt av å fremstille den nærmest som en rønne. Nå er jeg verken eiendomsmegler eller takstmann, så skal ikke være så bastant i mine uttalelser, men tviler på at Mettes halvferdige oppussingsprosjekter trekker verdien nevneverdig ned. 

Endret av Opi
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Opi skrev:

Når jeg leser det tidligere innlegget ditt ser jeg at jeg misforsto deg, du siktet kanskje til verdien av boligen minus gjelden?  

Jeg har ikke sett mer enn det som er vist på blogg og snap, men du har kanskje førstehånds kjennskap til boligen? Virker som du er opptatt av å fremstille den nærmest som en rønne. Nå er jeg verken eiendomsmegler eller takstmann, så skal ikke være så bastant i mine uttalelser, men tviler på at Mettes halvferdige oppussingsprosjekter trekker verdien nevneverdig ned. 

Uten at jeg vet noe om verdien på Mettes bolig eller vet hvor mye som må gjøres annet enn det jeg har sett på bla snap. 

Men vi har kun kjøpt leiligheter/hus som har hatt mangler, trengt ferdigstilling nettopp fordi de er MYE billigere og det er mye å tjene på å selge det ferdigstilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...