Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Nå klager hun igjen over skakkjørt økonomi og dårlig råd pga flybilletter og økonomisk ansvar for mann, sønn og voksen datter og hennes tvillinger. Er det egentlig lurt med tanke på familiegjenforening? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Nussepus skrev:

Nå klager hun igjen over skakkjørt økonomi og dårlig råd pga flybilletter og økonomisk ansvar for mann, sønn og voksen datter og hennes tvillinger. Er det egentlig lurt med tanke på familiegjenforening? 

Jeg tror ikke det er lurt å dele slikt i bloggen. 

Nå har de tatt av familiegjenforeningspengene enda en gang. Hvis de begge er blakke så kan det fort gå enda lengere tid før de får søkt. 

Jeg er et spørsmålstegn ang. hvorfor de ikke søkte etter de gifta seg for da hadde de vært ferdig med hele ventetiden til nå. Vil de ikke oppdra barnet sammen?  Lurer hva de venter på? 

Endret av Visvas
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr hun har null buffer som hun skulle bygge opp. Det virker som økonomien er meget stram, mulig det skyldes impulsivitet og dårlig planlegging. Hun har fast jobb, blogg og et hus hun sier hun har lite lån på.  
Det virker helt ærlig, ut fra hva hun skriver selv, at hun ikke har økonomi til å forsørge både datter, barnebarn og mannen.  
Fikk litt vondt igjen av Hussein når hun skriver han «hadde med penger til frokost, lunsj og middag». Han er en voksen mann, ikke et barn på leirskoletur. Ikke skriv sånne detaljer  som får mannen din til å virke liten!

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CMarie skrev:Fikk litt vondt igjen av Hussein når hun skriver han «hadde med penger til frokost, lunsj og middag». Han er en voksen mann, ikke et barn på leirskoletur. Ikke skriv sånne detaljer  som får mannen din til å virke liten!

Enig, det er ubehagelig å lese. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nussepus skrev:

Nå klager hun igjen over skakkjørt økonomi og dårlig råd pga flybilletter og økonomisk ansvar for mann, sønn og voksen datter og hennes tvillinger. Er det egentlig lurt med tanke på familiegjenforening? 

Hun tjener uansett langt over det som kreves for å få familiegjenforening, så at hun sliter med økonomien nå pga alle flybillettene spiller ingen rolle. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, JaVel skrev:

Hun tjener uansett langt over det som kreves for å få familiegjenforening, så at hun sliter med økonomien nå pga alle flybillettene spiller ingen rolle. 

Greit hun sier hun skriver ærlig om sin situasjon.  Men trenger ikke opplyse om alt mulig ting i bloggen.  Det er visse ting en ikke trenger å vite. Og ikke at mannen hadde fått penger til mat på reisen.  Antar han fikk det da det er sagt han ikke har mer penger og at de oppsparte til søknaden igjen måtte tas av 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, JaVel skrev:

Hun tjener uansett langt over det som kreves for å få familiegjenforening, så at hun sliter med økonomien nå pga alle flybillettene spiller ingen rolle. 

Uansett bør vel en voksen datter med egne barn kunne forsørge seg selv. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Minipilla skrev:

«Han reiste fra meg og barnet vårt» er overskriften på siste blogginnlegg fra Mette. For en ufyselig vinkling. Jeg kan nesten, og bare nesten, forstå en fjortis blogger sin trang til å villede leserne med spennende overskrifter. Men en godt voksen bestemor burde vite bedre. Skam deg Mette!!

Overskriften stemmer med virkeligheten, han reiste jo fra de, men å bruke det som overskrift lyser det bare av: Drama! Klikk dere inn og jeg tjener noen kroner ekstra.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og krenkende utsagn og svar til dette. 

Sol, admin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JaVel skrev:

Hun tjener uansett langt over det som kreves for å få familiegjenforening, så at hun sliter med økonomien nå pga alle flybillettene spiller ingen rolle. 

Hvordan kan det da ha seg at hun stadig vekk skriver om sine økonomiske problemer ? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Surikatt skrev:

Hvordan kan det da ha seg at hun stadig vekk skriver om sine økonomiske problemer ? 

Ganske unødvendig og uvesentlig egentlig. Men handler vell om denne ærligheten hun er så opptatt av da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper hun tar til fornuft og ikke planlegger og reise ned til den lille landsbyen med en nyfødt baby som ikke engang er vaksinert. Jeg håper hun i alle fall venter til hun har fått vaksine mot meslinger, slik at hun ikke utsetter henne for fare.

Jeg forstår at hun er trist og lei seg, men hun har nok innerst inne forstått situasjonen likevel. Å gifte seg med en ufaglært sesongarbeider som har bodd hjemme hos sine gamle foreldre hele tiden med unntak av noen måneder i sesongen som servitør på turisthotell er ikke akkurat et stort scoop. Alle forstår at hun vil komme til å måtte bidra med å forsørge storfamilien fremover, og at mannen aldri vil kunne bli hovedforsørgeren.  Nå innhenter hverdagen henne.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
29 minutter siden, reiseglad skrev:

 

Jeg forstår at hun er trist og lei seg, men hun har nok innerst inne forstått situasjonen likevel. Å gifte seg med en ufaglært sesongarbeider som har bodd hjemme hos sine gamle foreldre hele tiden med unntak av noen måneder i sesongen som servitør på turisthotell er ikke akkurat et stort scoop. Alle forstår at hun vil komme til å måtte bidra med å forsørge storfamilien fremover, og at mannen aldri vil kunne bli hovedforsørgeren.  Nå innhenter hverdagen henne.

Skjønner poenget ditt, men det virker veldig gammeldags å bedømme et forhold ut fra i hvilken grad mannen kan være hovedforsørger i familien. Heldigvis er det flere ting som betyr noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er ganske klar på at det blir lite besøk til Tyrkia framover pga økonomien, ikke pga corona. H brukte familiegjenforeningssparepengene på flybillett, ref Mette. I tillegg får han seg ikke jobb denne sesongen og kommer ikke til å kunne tjene en krone til familiegjenforeningen. Jeg lurer veldig på hva dette hemmelige som hun ikke kan fortelle er for noe, forresten...

Mette tjener ikke SÅ bra, H vil kunne bidra omtrent likeverdig om han får seg en fulltidsjobb i Norge med ok lønn/tillegg.

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel selv skrevet at uten ekstravakter går det ikke rundt og hun får ikke inntekten fra dem nå. Av egen erfaring vet jeg at det er 1-2 års jobbing etter permisjon før man er tilbake der man var. Bl a fordi når det er NAV som utbetaler permisjonspengene så får man ikke feriepenger fullt ut. Man må derfor spare mtp dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Hun er ganske klar på at det blir lite besøk til Tyrkia framover pga økonomien, ikke pga corona. H brukte familiegjenforeningssparepengene på flybillett, ref Mette. I tillegg får han seg ikke jobb denne sesongen og kommer ikke til å kunne tjene en krone til familiegjenforeningen. Jeg lurer veldig på hva dette hemmelige som hun ikke kan fortelle er for noe, forresten...

Mette tjener ikke SÅ bra, H vil kunne bidra omtrent likeverdig om han får seg en fulltidsjobb i Norge med ok lønn/tillegg.

Men hvor lang tid vil det ta å få en jobb med ok lønn når han ikke snakker språket og ikke har utdannelse? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Justlooking skrev:

Men hvor lang tid vil det ta å få en jobb med ok lønn når han ikke snakker språket og ikke har utdannelse? 

Det er vanskelig å vite. Han har erfaring som servitør, en servitør med tips tjener gjerne bedre en Mette, som er helsefagarbeider i 80% stilling. Man kan jobbe på kjøkken eller som servitør uten å være veldig flink i norsk. Han har lært en del allerede, så jeg tipper han kommer til å plukke det opp ganske raskt når han får kommet seg ut i arbeidslivet. Med en mulighet for utplassering via NAV har han en mulighet til å vise hva han duger til. Det er innført minstelønn i serveringsbransjen og det er fullt mulig å tjene 400+ i året som servitør uten tips pga dette. Man kan tjene mer i yrker som ufaglært en i en del yrker som krever utdannelse. Aberet et ofte kjipe arbeidstider. Det eneste jeg er bekymret for mtp jobb for H er helsen hans som Mette har delt på nettet. Mange arbeidsgivere googler søkere, og dersom de googler ham får de opp at han har magesår, at han ikke er flink til praktisk arbeid, at han sover halve dagen og sliter med å finne frem på egen hånd. Det er ikke spesielt positivt for en arbeidsgiver.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse arbeidsgivere krever at han har papirer på fullført norskkurs, og at man har bestått prøvene. Dette er ikke vanskelig, men det kan være tidkrevende. Spesielt hvis han kommer til Norge på tidspunkt det er fulle kurs, ei stund til kursoppstart ect. Så skal han vel ta utdannelse? Mener Mette har skrevet det? Så hun har vel planlagt å forsørge hele familien i noen år framover?  

Hverdagen har ikke startet enda, de har en baby som er rimeligere å fø enn et barn som skal i bursdager, på treninger, ski, klær for alle sesonger, barnehage ++ 

H har kun vært her på et kort opphold, han har ikke begynt på oppkjøring, ikke bil eller andre framkomstmiddel som gir utgifter. 

Det kan bli heftig økonomisk framover hvis det er vanskelig allerede nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Justlooking skrev:

Men hvor lang tid vil det ta å få en jobb med ok lønn når han ikke snakker språket og ikke har utdannelse? 

Hun skreiv for en stund siden at når han får fast opphold i Norge ønsker han å utdanne seg til elektriker. Det vil ta mange år før han kan bidra noe særlig økonomisk hvis han skal ta utdannelse først.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette skrev på IG i dag at de ikke får sette hverandre på noen måneder pga corona og at hun ikke ønsker å utsette baby for sykdom eller varmen. Hun sa også at de måtte vente til de hadde penger til reisen, og hotell siden hun ikke ønsker å bo hos svigerforeldrene med baby. Hun skrev også at det vil komme mer ang å søke familiegjenforening når de vet mer, men at de egentlig håper at han er her om et år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...