Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Surikatt skrev:

Det innlegget vil jeg si er et slag i trynet til de som gir opp og går over på mme. Har sett det så mange ganger før. Det er helt greit at andre gjør det liksom men ikke hun. Og hun må slutte å utlevere datteren i sosiale medier men selvfølgelig, hun har jo ikke noe annet å skrive om. Logg av, ta permisjon og ikke utlever barn. 

Selv med min beste vilje klarer jeg ikke å se at hennes innlegg skulle være et slag i trynet på noen! 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Surikatt skrev:

Det innlegget vil jeg si er et slag i trynet til de som gir opp og går over på mme. Har sett det så mange ganger før. Det er helt greit at andre gjør det liksom men ikke hun. Og hun må slutte å utlevere datteren i sosiale medier men selvfølgelig, hun har jo ikke noe annet å skrive om. Logg av, ta permisjon og ikke utlever barn. 

Hun har jo bare fortalt sin amme-historie. Hva hun har prøvd, hva som har lykkes og hvor hun har feilet. Og nå er hun lykkelig over å ha klart å overkomme ammeproblemer og er kommet godt inn i det. Er det ikke det feks «Amme-hjelpen» er til for feks? Hjelpe mødre med amming? Ikke alle lykkes/klarer/ønsker det. For å trekke det enda lenger- krenker «Amme-hjelpen» kvinner som gir opp og går over til mme, siden det er amming i utgangspunktet er det de ønsker å hjelpe med?? Ja, trekker det litt langt her, men det samme er det å mene at det er noe galt i at M deler at hun har overkommet ammeproblemer mener nå jeg. 
Ellers er jeg enig i at hun gjerne kunne hatt lenger fri fra bloggen og jeg synes det hun viser/forteller om datteren er i ei gråsone nå. Greit enda- men tenker hun må gå ei runde nå og tenke over hva hun deler. Det blir jo vanskelig, all den tid hennes liv dreier seg om den lille akkurat nå. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
2 timer siden, Zenhouse skrev:


Ellers er jeg enig i at hun gjerne kunne hatt lenger fri fra bloggen og jeg synes det hun viser/forteller om datteren er i ei gråsone nå. Greit enda- men tenker hun må gå ei runde nå og tenke over hva hun deler. Det blir jo vanskelig, all den tid hennes liv dreier seg om den lille akkurat nå. 

Veldig enig. Så film av kjæling med/klapping på kroppen til datter på Snap i dag, og tenkte umiddelbart at jeg håper dette ikke havner i feil hender.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lopploella skrev:

Så hun skulle sluttet å amme for å ikke krenke andre som har gått over på flaske? Hun har gjort en kjempejobb som har kommet seg gjennom store problemer med ammingen de første ukene. Nå kan hun være glad for at hun klarte det, og kan amme forhåpentligvis problemfritt så lenge som hun ønsker. Jeg forstår veldig godt at det sitter langt inne å gi opp ammingen, uten at noen trenger å føle det som et slag i trynet om de har valgt annerledes.

Ja, det er detaljerte beskrivelser av hvor fælt hun hadde det. Det er klart at mange vil tenke at man må la det gå enda lenger før man gir opp fordi andre gjør det. For ellers er man ikke en god nok mor.

Men nå skal det sies at jeg har lite til overs for ammepolitiet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun har vært iherdig!! Husker meg fremdeles da jeg var 20 år og førstegangsmamma OG usikker! Ungen ville suge riktig, fikk for lite næring, brystbetennelse med det som hører til . Mange rundt meg maste om at jeg måtte slutte med ammestyret for å gi MME på flaske.

Han fikk flaske til tider men ikke søren jeg gav opp med å amme, og vips etter 5 uker så gikk dette lett som en plett. Hadde så mye melk at jeg kunne levere til melkebanken på sykehuset. Noen ganger kan man klarer dette med å amme, bare en får roen på seg.

Ser enkelte har gitt for fort ang å amme fordi ytre påvirkninger maser om flaske, at ungen blir MER mett av MME osv..... Uansett så er det ikke et nederlag å ty til verken flaske eller at man velger å amme.

Bare man ikke stresser mor og barn i matsituasjonen.

Endret av Pæddan
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på bloggen at Mette skriver at hun ikke deler helseopplysninger eller journal. Til Mettes informasjon er opplysninger om tungebåndet helseinformasjon. Og brevet hun la ut fra overlegen på Barneklinikken er utskrift fra journalen (hvor ellers skulle det vært skrevet). Så jo, hun deler både helseopplysninger og journal. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Sukkertøy skrev:

Ser på bloggen at Mette skriver at hun ikke deler helseopplysninger eller journal. Til Mettes informasjon er opplysninger om tungebåndet helseinformasjon. Og brevet hun la ut fra overlegen på Barneklinikken er utskrift fra journalen (hvor ellers skulle det vært skrevet). Så jo, hun deler både helseopplysninger og journal. 

Nytter ikke si henne i mot. Hun har rett uansett.  Og ser ikke på det hun skriver på samme måte som de som leser det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Nytter ikke si henne i mot. Hun har rett uansett.  Og ser ikke på det hun skriver på samme måte som de som leser det. 

Skremmende at hun som opplyser at hun er helsepersonell ikke vet dette. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2020 den 21.25, Surikatt skrev:

Ja, det er detaljerte beskrivelser av hvor fælt hun hadde det. Det er klart at mange vil tenke at man må la det gå enda lenger før man gir opp fordi andre gjør det. For ellers er man ikke en god nok mor.

Men nå skal det sies at jeg har lite til overs for ammepolitiet. 

Du drar det veldig langt da. Bare fordi Mette ikke ga opp betyr ikke det at hun sparker de som «gir opp». Alle er forskjellige og noen blir jo også verre og får mer ammeutfordringer der det snudde i riktig retning for Mette. 
 

Amme- og mammapolitiet er det verste 🙈 (og jeg har kun opplevd de på nettet, aldri i virkeligheten..)

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nussepus skrev:

Skremmende at hun som opplyser at hun er helsepersonell ikke vet dette. 

Uttrykket journal brukes om hele blekka. Det hun viste er et journalnotat eller en epikrise. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lady T skrev:

Du drar det veldig langt da. Bare fordi Mette ikke ga opp betyr ikke det at hun sparker de som «gir opp». Alle er forskjellige og noen blir jo også verre og får mer ammeutfordringer der det snudde i riktig retning for Mette. 
 

Amme- og mammapolitiet er det verste 🙈 (og jeg har kun opplevd de på nettet, aldri i virkeligheten..)

 

Uttrykte meg nok litt feil først men mener det jeg skrev i siste innlegg. Hvor langt skal det gå før det er ok å gi opp. Å dele epikriser i sosiale medier er ikke greit men ser ikke helt hvordan hun skal unngå å bli en mammablogger så lenge hun egentlig ikke har noe annet å komme med. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
3 minutter siden, Surikatt skrev:

Uttrykte meg nok litt feil først men mener det jeg skrev i siste innlegg. Hvor langt skal det gå før det er ok å gi opp. Å dele epikriser i sosiale medier er ikke greit men ser ikke helt hvordan hun skal unngå å bli en mammablogger så lenge hun egentlig ikke har noe annet å komme med. 

Tidligere skrev hun vel at bloggen i hovedsak skulle handle om utfordringene ved å ha en mann i et annet land. Det kunne jo være mer interessant å lese om dét enn om detaljer ved ammeproblemer, i hvertfall for de av oss som for lengst er forbi den fasen. Om bloggen begrenser seg til daglige utfordringer med spedbarn ispedt litt mat og interiør (av en type som ikke interesserer meg), kommer i hvertfall jeg til å falle fra. Uten at akkurat det kommer til å være noe stort savn for noen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lady T skrev:

Uttrykket journal brukes om hele blekka. Det hun viste er et journalnotat eller en epikrise. 

Fortsatt en del av journalen til barnet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kritt skrev:

Tidligere skrev hun vel at bloggen i hovedsak skulle handle om utfordringene ved å ha en mann i et annet land. Det kunne jo være mer interessant å lese om dét enn om detaljer ved ammeproblemer, i hvertfall for de av oss som for lengst er forbi den fasen. Om bloggen begrenser seg til daglige utfordringer med spedbarn ispedt litt mat og interiør (av en type som ikke interesserer meg), kommer i hvertfall jeg til å falle fra. Uten at akkurat det kommer til å være noe stort savn for noen ;) 

I grunn tatt en annen vending ja. Lite å lese om de utfordringer som var tema for bloggen.  Veldig lite interesant og lese at hun hadde sin første kjøre tur med baby helt alene siden fødsel også. Blir mindre og mindre spennende og følge bloggen.  Og ja jeg vet jeg ikke trenger å følge den for de som ønsker å fortelle meg det. Men det var opprinnelsen for bloggen som fenga meg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er datteren på vei til å flytte ut igjen fordi de krangler og mette blander seg i privatlivet hennes. 
 

mette sier hun ville la datteren bo gratis for å spare og få mindre gjeld. Men hva er egentlig forskjellen på å dette feks 7000 kr på sparekonto til egenkapital enn å betale 7000kr på boliglån? 
 

jeg ble nylig alenemor selv og det foreldrene mine gjorde for å hjelpe var å bli med meg i møte hos banken, stille som kausjonister og forhandle renter og nedbetalingstid slik jeg kunne kjøpe ut eksen og beholde huset alene. Mette sier huset er verdt 3-4 millioner mer enn hun har i lån, så burde kunne stille som kausjonist. 
datteren kan søke startlån i kommunen og husbanklån om hun har lite egenkapital. 
 

det må da være en mye bedre idé enn å ødelegge forholdet, det er helt normalt å ha huslån:) 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Visla skrev:

Da er datteren på vei til å flytte ut igjen fordi de krangler og mette blander seg i privatlivet hennes. 
 

mette sier hun ville la datteren bo gratis for å spare og få mindre gjeld. Men hva er egentlig forskjellen på å dette feks 7000 kr på sparekonto til egenkapital enn å betale 7000kr på boliglån? 
 

jeg ble nylig alenemor selv og det foreldrene mine gjorde for å hjelpe var å bli med meg i møte hos banken, stille som kausjonister og forhandle renter og nedbetalingstid slik jeg kunne kjøpe ut eksen og beholde huset alene. Mette sier huset er verdt 3-4 millioner mer enn hun har i lån, så burde kunne stille som kausjonist. 
datteren kan søke startlån i kommunen og husbanklån om hun har lite egenkapital. 
 

det må da være en mye bedre idé enn å ødelegge forholdet, det er helt normalt å ha huslån:) 

For oss andre er det du skriver helt logisk. For Mette og datteren tror jeg det er helt gresk...

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vel ikke så enkelt som dere sier her. Risiko å stå som kausjonist og Mette har tross alt to barn til å forsørge.  Dessuten må den som tar opp lån ha betalingsevne.  Koster å eie egen bolig. Forsikringer, eiendomsskatt, vedlikeholdsutgifter for å nevne noe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Trua skrev:

Er vel ikke så enkelt som dere sier her. Risiko å stå som kausjonist og Mette har tross alt to barn til å forsørge.  Dessuten må den som tar opp lån ha betalingsevne.  Koster å eie egen bolig. Forsikringer, eiendomsskatt, vedlikeholdsutgifter for å nevne noe

Utfordringen er at de ønsker at datteren sitt førstegangskjøp helst skal være en enebolig i Fana, et dyrt område i Bergen. Hun skal spare i MANGE år før hun har spart opp nok penger til det. Samtidig øker boligprisene. Hvorfor ikke komme seg inn på boligmarkedet så snart som mulig og sette pengene sine inn i et boliglån istedenfor å leie bolig? Å leie bolig for å spare opp EK til å kjøpe er bortkastet med mindre man har 0 i EK fra før. En voksen og to små barn trenger ikke en enebolig, og det er få som starter med å kjøpe en dyr bolig som førstegangskjøp. Man starter smått og kjøper seg oppover etterhvert. EK øker automatisk om man er smart når man kjøper.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Utfordringen er at de ønsker at datteren sitt førstegangskjøp helst skal være en enebolig i Fana, et dyrt område i Bergen. Hun skal spare i MANGE år før hun har spart opp nok penger til det. Samtidig øker boligprisene. Hvorfor ikke komme seg inn på boligmarkedet så snart som mulig og sette pengene sine inn i et boliglån istedenfor å leie bolig? Å leie bolig for å spare opp EK til å kjøpe er bortkastet med mindre man har 0 i EK fra før. En voksen og to små barn trenger ikke en enebolig, og det er få som starter med å kjøpe en dyr bolig som førstegangskjøp. Man starter smått og kjøper seg oppover etterhvert. EK øker automatisk om man er smart når man kjøper.

Er nok ikke lett for alenemor til to å få så mye lån og ikke lett å klare på en lønn. Er jo ikke sikkert hun tjener så bra heller og to barn i barnehage etc.  Beste hadde nok vært å bo hjemme hos mor for å spare penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trua skrev:

Er nok ikke lett for alenemor til to å få så mye lån og ikke lett å klare på en lønn. Er jo ikke sikkert hun tjener så bra heller og to barn i barnehage etc.  Beste hadde nok vært å bo hjemme hos mor for å spare penger.

Det er en annen ting, men å leie er bare å kaste pengene ut vinduet. Det finnes lånemuligheter for de som ikke kvalifiserer til vanlige lån på vanlige vilkår, men kravet der er at man ikke skal kjøpe over evne eller mye større en man har behov for. Man får ikke startlån til enebolig i Fana. 

Jeg er forresten ekstremt imponert over evnen til å spare hos Amalie. Samtidig som hun har betalt på en leilighet hun ikke har bodd i har hun på de få månedene hun har bodd hjemme klart å spare hele 90 000 kr. Hun må ha en god inntekt for å dekke lån, utgifter og klare å spare opp en slik sum på så kort tid.

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...