Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Ved å si/skrive at hun har gitt H litt oppmerksomhet som en del av listen av ting hun hadde gjort på morgenen er med på å gjøre han liten. Husker ikke ordrett hva hun sa, men foreksempel slik; lagd meg frokost, kjørt min sønn til skolen, gitt H oppmerksomhet, vasket klær og nå skal jeg sove litt.  

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Lady T skrev:

Nå er jo veldig mange av «eksemplene» dere tar frem ikke annet enn deres tolkning av Mette og H.

Det kan ha like lite med sannheten å gjøre som min tolkning av Mette og H. 😏 

Jeg er med på at tolkningene av MAs framstilling er forskjellig, det er det ingen tvil om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lady T skrev:

Det med at hun «er i førtiårene» reageres vel mest på når noen skriver at hun er det mens H er i tyveårene.. 
 

Og man sliter vel med å få barn over en viss alder, eller? Er vel derfor hun følte hun hadde «dårlig tid» mtp å bli gravid fort. 

Du skjønte ikke poenget mitt.  Poenget var at den som snakker mest om alder, og det å være "gammel" er henne selv. Da syns jeg ikke det er særlig rart at det blir snakket om her heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trude4 skrev:

Har ikke sett noe hun har gjort nei. Bare folk her som sier hun gjør han liten. Ikke hva hun gjør. Blir for lettvint å svare slik du gjør her. Kom heller med konkrete eksempler. 

Det er ganske godt gjort å overse det. Hvorfor vil du ha konkrete eksempler ? Sånn at Mette skal lage et innlegg der hun forklarer det ?

Endret av lilletyrkia
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Du skjønte ikke poenget mitt.  Poenget var at den som snakker mest om alder, og det å være "gammel" er henne selv. Da syns jeg ikke det er særlig rart at det blir snakket om her heller. 

Og du misser poenget mitt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Det er ganske godt gjort å overse det. Hvorfor vil du ha konkrete eksempler ? Sånn at Mette skal lage et innlegg der hun forklarer det ?

Det som er «klart for dere» er ikke like klart for oss som tolker Mette helt annerledes. Jeg ser ikke at hun gjør H liten, så uansett hvor mange eksempler dere drar frem så vil vi nok ikke være enige i tolkningen av det. Så bare la det være ☺️

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Manannan skrev:

Denne teknikken med å overse hovedpoeng i innlegg for å henge seg på en detalj eller et ord og avspore diskusjonen er brukt altfor mye her inne. Jeg kommer ikke til å bli med på leken denne gangen.
 

Det som du ønsker svar på er diskutert ganske mye her allerede. Det ble i mitt innlegg brukt som et eksempel etter at det ble nevnt i andre innlegg på samme side. 

Åh, herregud, er det noen som overser hovedpoeng og henger deg opp i detaljer så er det vel deg!!! 
Det er så mange gammeldagse meninger her at jeg blir helt oppgitt. I tillegg så blir folk sååååå irriterte når noen ikke oppfører seg eller tar samme valg som de selv. Det er faktisk ganske fascinerende. 
Det er fortsatt ingenting MA gjør som forferder meg selv om hun tar andre valg enn jeg hadde gjort. Det synes jeg bare er interessant og spennende. 
det jeg derimot synes er trist er at hun blir så opphengt i hva som skrives her at bloggen blir betydelig dårligere. Der kommer overforklaringen inn fordi hun er så  livredd for å bli misforstått. Og da kommer alle ekstraopplysinger i parentes (eks; kjøret H på butikken for p handle, men jeg satt i bilen). Da er hun tydeligvis redd for at noen skal klage på at hun handler. Det gjør bloggen mye dårligere med de uinteressante overforklaringene. Iallfall for de som ikke er uføretrygdede KG’s som sitter med lupe for å «ta» noen.

Det er så mange bloggere å ta på noe! Legg energien deres der istedet! Herregud...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Voyager skrev:

Åh, herregud, er det noen som overser hovedpoeng og henger deg opp i detaljer så er det vel deg!!! 
Det er så mange gammeldagse meninger her at jeg blir helt oppgitt. I tillegg så blir folk sååååå irriterte når noen ikke oppfører seg eller tar samme valg som de selv. Det er faktisk ganske fascinerende. 
Det er fortsatt ingenting MA gjør som forferder meg selv om hun tar andre valg enn jeg hadde gjort. Det synes jeg bare er interessant og spennende. 
det jeg derimot synes er trist er at hun blir så opphengt i hva som skrives her at bloggen blir betydelig dårligere. Der kommer overforklaringen inn fordi hun er så  livredd for å bli misforstått. Og da kommer alle ekstraopplysinger i parentes (eks; kjøret H på butikken for p handle, men jeg satt i bilen). Da er hun tydeligvis redd for at noen skal klage på at hun handler. Det gjør bloggen mye dårligere med de uinteressante overforklaringene. Iallfall for de som ikke er uføretrygdede KG’s som sitter med lupe for å «ta» noen.

Det er så mange bloggere å ta på noe! Legg energien deres der istedet! Herregud...

Veldig enig med deg i at overforklaringene og parantesene gjør bloggen dårlig. Men det er fordi MA har dårlig formidlingsevne, ikke fordi hun er presset til det av frykt for uføretrygdede kg medlemmer.  
Den type karakteristikk av forum medlemmer har jeg ikke sett siden Villa Paprikas samboer kalte oss feite høns som satt hjemme i kjelleren hos mor og far og spiste First Price grandis. 
Han var faktisk litt festlig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som plukker fra hverandre alt Mette sier og gjør... Hvorfor? Så lenge hun ikke gjør noe ulovlig eller skader noen, så skjønner jeg ikke hvorfor dere bryr dere i den grad dere gjør? 

Og nå blir sikkert standardsvaret: Hvorfor skriver jeg i denne tråden osv. Men jeg er oppriktig nysgjerrig: Hva er drivkraften til å se en snap/lese en setning, og så inn her for å rapportere. Eller overdrive og blåse opp småting. Som at hun viste ham bussruten (som er helt utrolig at det ble reagert på). 😅

Det hele virker så...kjerring!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ellevill skrev:

Dere som plukker fra hverandre alt Mette sier og gjør... Hvorfor? Så lenge hun ikke gjør noe ulovlig eller skader noen, så skjønner jeg ikke hvorfor dere bryr dere i den grad dere gjør? 

Og nå blir sikkert standardsvaret: Hvorfor skriver jeg i denne tråden osv. Men jeg er oppriktig nysgjerrig: Hva er drivkraften til å se en snap/lese en setning, og så inn her for å rapportere. Eller overdrive og blåse opp småting. Som at hun viste ham bussruten (som er helt utrolig at det ble reagert på). 😅

Det hele virker så...kjerring!

Du vet at uten dette forumet så hadde hun hatt mye færre lesere ? Her får hun masse ideer, nye innlegg, faktisk masse tips og, selv om noen ser på tipsa som negative også. Det at man kommenterer noe med bloggen betyr ikke at man blir irritert over det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CMarie skrev:

Veldig enig med deg i at overforklaringene og parantesene gjør bloggen dårlig. Men det er fordi MA har dårlig formidlingsevne, ikke fordi hun er presset til det av frykt for uføretrygdede kg medlemmer.  
Den type karakteristikk av forum medlemmer har jeg ikke sett siden Villa Paprikas samboer kalte oss feite høns som satt hjemme i kjelleren hos mor og far og spiste First Price grandis. 
Han var faktisk litt festlig.

Enig.

Parantesene ser jeg på som utrolig unødvendig, at hun skriver et ord for så å forklare det etterpå, som om vi ikke skulle forstå betydningen av ordet. For meg blir det bare teit.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ramse opp alle grunnene for hvorfor man følger med på bloggen og i denne tråden, så kommer de samme temaene opp igjen, og man blir kritisert for å ta opp gamle ting. Så det gidder jeg ikke svare på nå. Men en hovedgrunn er jo at hun giftet seg med en som ungene hennes ikke kjente engang. Tilogmed ikke møtt. Da fenga bloggen fordi det var interressant å se at et voksent menneske kunne ta et sånn valg. Og så er det en hel haug med andre ting, og uriktig informasjon hun har kommet med når det gjelder kultur, og religion. Jeg har svart på enkelte ting om kulturen her i tyrkia, og bruk av hijab fordi jeg ikke vil at folk skal tro det Mette skriver er standaren. Og det har ikke noe med å TA ho på. Men å vise en annen side. Når man har en blogg med mange lesere så når man også ut til mange med den informasjonen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er klart at hun kan hente masse inspirasjon herfra, men denne symbiosen er ikke udelt positivt hverken for henne eller bloggleserne. Både på blogg og snap bruker hun mye tid på å forklare og forsvare seg mot det som skrives her inne. Som nevnt over her bidrar denne stadige pirkingen at både språk og innhold på bloggen blir dårligere, jeg får ofte inntrykk av at det hun skriver om ikke er det hun egentlig vil fokusere på i bloggen. 

At bloggen til Mette ikke hadde eksistert uten KG, er et argument som ikke holder vann. Hvis man har fulgt bloggen hennes fra starten ser man at Mette ikke hadde noe problem med å fylle bloggen også før denne tråden ble populær. 

Det har ofte hendt at Mette har begynt å skrive om et tema, der innholdet har blitt så omfattende at hun har valgt å dele det opp i flere innlegg. Da har det flere ganger skjedd at reaksjonene på det første innlegget har vært så negative og usaklige, at hun antagelig har mistet både gleden over og motivasjonen til å skrive neste del. Jeg venter fortsatt på tredje del av hvordan Mette opplevde møtet med tyrkisk kultur. 

For å bruke dette temaet som eksempel; Flere tyrkerfruer meldte seg på i diskusjonen, og i en til tider nedsettende tone fortalte hvor mye deres egne personlige opplevelser skilte seg fra Mettes. Joda, det var interessant å høre deres erfaringer også, men uansett hvor «politisk korrekte» deres opplevelser er, er de like mye subjektive som Mettes. Mette ble nærmest lynsjet for å ikke ha satt seg nok inn i tyrkisk kultur. Men slik jeg tolket det skrev hun om sitt personlige møte med kulturen i mannens hjembygd og familie. Jeg kan ikke huske at hun påberopte seg å være en ambassadør som skulle formidle fasit. 

Ikke minst ble bryllupet, som Mette opplevde som et eventyrbryllup plukket i småbiter, og latterliggjort del for del:

- Bryllupet var stusslig

- Henna-nighten var stusslig

- Festen var utendørs og ikke i et leid lokale med plass til hundrevis av gjester

- Bryllupsfesten varte ikke i flere dager

- Det var for få gjester

- Gjestene var ikke pyntet nok

- Maten var ikke eksklusiv nok

- Kaka var for liten, ikke nok «etasjer»(!)

- De fikk ikke mange nok gaver

- Gavene var ikke dyre/store nok

- De fikk ikke gull/penger/hus fra svigerforeldrene

Det jeg liker med Mette er at hun er ærlig, hun gir seg ikke ut for å være noen andre enn hun er. Hun innrømmer glatt at hun ikke følger med på nyhetene eller interesserer seg for politikk. Hun har tråkket i salaten noen ganger, både innlegget med Erdogan-propagandaen og spåkone-reklamen var fullstendig skivebom. Men da tok hun kritikken til seg, fjernet dem og la seg flat (Ja, jeg vet at hun først prøvde å bortforklare spåkone-fadesen, men hun krøp til korset til slutt).

De gangene Mette skriver om nøytrale ting, slik som hage, oppussing eller matoppskrifter, blir responsen at det er for trivielt.

Så dere som leter med lykt og lupe for å finne filleting å ta Mette på; hvilken glede får dere ut av dette? Det bidrar til å gjøre bloggen kjedeligere, tapper sannsynligvis Mette for mye energi og vil tro det tar bort mye av gleden ved å blogge. Jeg leser bloggen fordi Mette er en unik dame, synes det er fascinerende med noen som skiller seg ut fra den gjengse nordmann. Kan ikke se at hun gjør en flue fortred, og det virker som hun tar godt vare på de rundt seg.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo klart at når man diskuterer noe så legger man inn sine egen erfaringer også. Og så er det folk som spør her inne og da svarer man. Har ingenting med å ta mette på, eller heve seg over henne. Det med bryllupet er det vel ikke SÅ mange som har hengt seg opp i ? Noen ja, men folk er jo forskjellig.

Når man velger å skrive offentlig at man bruker hijab for respekt så syns jeg folk har lov til å reagere. At hun tok så lett på det forstår jeg ikke. Gifte seg uten at ungene kjenner mannen, skrive clickbait overskrifter, planlegge barn uten å kjenne hverandre ordentlig, skrive at ho VET de aldri kommer til å krangle, men alikevel så diskuterer de over helt simple ting som å rydde i huset, si til han i en krangel OG skrive det offentlig at ho kan true han med å kasta han ut av norge, og masse masse mer. Man kan da diskutere det som med alt annet ?  Skal man ikke få diskutere ting man leser og ser ? Kun fordi man bare kan la vær å se på ?  Altså noen ser på paradise hotell men man diskuterer jo episoden etterpå og kan kritisere enkelte ting der, men man vil jo se forde ?  Samme med filmer, musikk, avisartikler, blogger osv. Hva er meningen med en offentlig blogg om man ikke skal kunne diskutere noe rundt den ?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Det er jo klart at når man diskuterer noe så legger man inn sine egen erfaringer også. Og så er det folk som spør her inne og da svarer man. Har ingenting med å ta mette på, eller heve seg over henne. Det med bryllupet er det vel ikke SÅ mange som har hengt seg opp i ? Noen ja, men folk er jo forskjellig.

Når man velger å skrive offentlig at man bruker hijab for respekt så syns jeg folk har lov til å reagere. At hun tok så lett på det forstår jeg ikke. Gifte seg uten at ungene kjenner mannen, skrive clickbait overskrifter, planlegge barn uten å kjenne hverandre ordentlig, skrive at ho VET de aldri kommer til å krangle, men alikevel så diskuterer de over helt simple ting som å rydde i huset, si til han i en krangel OG skrive det offentlig at ho kan true han med å kasta han ut av norge, og masse masse mer. Man kan da diskutere det som med alt annet ?  Skal man ikke få diskutere ting man leser og ser ? Kun fordi man bare kan la vær å se på ?  Altså noen ser på paradise hotell men man diskuterer jo episoden etterpå og kan kritisere enkelte ting der, men man vil jo se forde ?  Samme med filmer, musikk, avisartikler, blogger osv. Hva er meningen med en offentlig blogg om man ikke skal kunne diskutere noe rundt den ?

Jeg er ikke ute etter å kneble all diskusjon og mener ikke at det skal være nulltoleranse for kritiske ytringer eller konstruktiv kritikk. De tingene du nevner er absolutt noe som kan taes opp til diskusjon. Det er den stadige flisespikkinga jeg først og fremst sikter til. For meg virker det som at hver minste lille ting Mette gjør eller sier, blir klippet ut og limt inn her og der alt etter hvor det passer inn i sin personlige tolkning. 

Som sagt synes jeg det har vært interessant å lese betraktninger fra dere som bor i Tyrkia, men det har av og til virket som at dette har blitt brukt til å snakke Mettes opplevelser ned. Jeg har fått det inntrykket at det har vært viktig for noen å påpeke hvor mye Mettes oppførsel og oppfatning av Tyrkia skiller seg fra deres, og at det er deres versjon som ligger nærmest fasit. Det virker som dette ble brukt for å styrke mistanken om at det var et proforma-bryllup, og at Hüseyin med familien og landsbyen i ryggen lurte en naiv og blåøyd bestemor trill rundt slik at Hüseyin kan komme seg til Norge og sende penger hjem. 

Bryllupet var det forbausende mange som hadde behov for å diskutere, det er bare å bla seg bakover i tråden. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med @Opi👏🏻 Jeg bladde litt tilbake i tråden istad og det var faktisk mye ren og skjær mobbing av Mette. En skrev at Mette var fjortis (!) fordi hun ikke tok av skautet innendørs i Tyrkia. Hadde noen kalt meg fjortis fordi jeg fulgte magefølelsen og prøvde meg frem i møte med svigerfamilien, med kun gode intensjoner, hadde jeg følt det veldig nedlatende.

En gang Mette svarte på et leserspørsmål og skrev at hun hadde vært like glad i H om han ikke var tyrker og «vi er vel alle mennesker», så ble det vridd noe helt vilt på her inne. Ble helt svett hva noen mente Mette hadde skrevet som overhodet ikke hadde rot i virkeligheten. Så at Mette føler for å forklare seg er ikke så rart heller, selvom jeg mener hun ikke trenger det og kan heve seg over alle som vrir og vrenger på hver minste ting. 
 

Har man bodd mange år i Tyrkia er det heller ikke så rart at man kan kulturen bedre enn Mette. Men so what om Mette skriver noe «feil», det er jo uansett hennes opplevelse og hennes historie. Om H spiser svin eller ikke, om svigerfamilien er avslappet til skaut eller ikke - noen ting vet faktisk dere som bor i Tyrkia INGENTING om! Deres opplevelser er IKKE Mettes opplevelser! 
 

H skrev jo i sin spalte at man i Norge måtte spørre om å komme på besøk til noen to dager før. Det stemmer jo ikke sånn generelt, men likevel er det hans opplevelse og da stemmer jo det for han og hva han opplever i Norge. Jeg gidder jo ikke lage et innlegg om det her fordi jeg kjenner kulturen bedre enn han..! 🙈 Jeg tenkte, «det stemmer vel ikke, men jaja». 😅

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opi: takk for svar. Jeg husker det var mye om bryllupet så var ikke det jeg mente.  Men jeg mente at jeg tror ikke det gjaldt så mange som kritserte det du kom med eksempler på. Jeg gjorde iallfall ikke det.  Jeg er gift med en tyrker selv, vi har betalt alt selv.  Ikke fått en krone av svigers.  De har jo ikke råd. Så at det kritiseres på gaver syns jeg også er unønvendig og frekt.   

Om noen syns det er utenfor kulturen Eller noe annet så tar jeg ikke det noe tungt.  Jeg syns det er intresant å høre om andres opplevelser. Jeg vet jo svigers elsker meg selv om de ikke har gitt oss mange tusen. Så om noen skriver de har fått alt så ser ikke jeg på det som å heve seg over oss. Men å dele erfaringer. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady t. Nei du gidder ikke lage innlegg om det men du gidder jo å være her og følge med på om noen av oss andre skriver noe feil.  Så du er jo ikke særlig bedre du heller. 

 

IGJEN jeg skal ikke ta Mette på noe. Men dele erfaringer. Og det er faktisk mange her inne som SPØR om det og det er normalt.  Og da svarer jeg.  Har ingenting med å heve meg over Mette i det hele tatt.  Jeg og min mann har jo våre utfordringer vi og. Langt ifra perfekt.  Så virker som du tar alt veldig personlig. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Lady t. Nei du gidder ikke lage innlegg om det men du gidder jo å være her og følge med på om noen av oss andre skriver noe feil.  Så du er jo ikke særlig bedre du heller. 

 

IGJEN jeg skal ikke ta Mette på noe. Men dele erfaringer. Og det er faktisk mange her inne som SPØR om det og det er normalt.  Og da svarer jeg.  Har ingenting med å heve meg over Mette i det hele tatt.  Jeg og min mann har jo våre utfordringer vi og. Langt ifra perfekt.  Så virker som du tar alt veldig personlig. 

 

Har vel aldri sagt at jeg ikke svarer når jeg ser noe jeg opplever som helt feil her inne. 😊 Om det er «bedre» eller ikke enn å henge ut Mette hele tiden kommer vel an på øyet som ser 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lilletyrkia skrev:

Lady t. Nei du gidder ikke lage innlegg om det men du gidder jo å være her og følge med på om noen av oss andre skriver noe feil.  Så du er jo ikke særlig bedre du heller. 

 

IGJEN jeg skal ikke ta Mette på noe. Men dele erfaringer. Og det er faktisk mange her inne som SPØR om det og det er normalt.  Og da svarer jeg.  Har ingenting med å heve meg over Mette i det hele tatt.  Jeg og min mann har jo våre utfordringer vi og. Langt ifra perfekt.  Så virker som du tar alt veldig personlig. 

 

Virker det som at jeg tar ting personlig? Ok, det gjør jeg ikke. ☺️

Endret av Lady T
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...